Åbning af porte i TDC HomeBox


Halløj,

Jeg forsøger at få åbnet alle porte i min TDC HomeBox, da jeg ønsker at bruge min egen router til håndtering af netværket internt hos mig.

I min forrige HomeBox kunne jeg angive en port range, hvilket jeg gjorde fra port nr. 1 til 65535. Det blev sendt videre som samme port til min anden router på IP-adressen 192.168.1.2.

Min forrige HomeBox kørte den "gamle" firmware. Nu har jeg fået en ny, der kører med den nyere firmware, hvor GUI er markant anderledes.

Her vil jeg så lave samme stunt, men bliver her bremset fordi jeg skal angive en omdirigeringsport. Jeg har prøvet at angive 0 her, men får en fejlbesked om, at den skal være større end 0.

Jeg har fundet følgende guide på TDC.dk: http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23672

Men den siger jo blot det, som jeg har forsøgt, og det kan altså ikke lade sig gøre.

Er der en fejl i firmwaren? Hvordan går jeg åbnet mine porte? Jeg har ret mange ting kørende på forskellige porte, som jeg har behov for bliver åbnet, og jeg vil ikke administrer det to steder.

Jeg ser frem til at høre fra jer!

/KEF


37 Kommentarer

Hej

3 år efter - nu ultimo 2015 - firmware GUI fejl stadig gældende... Her:

Hardware Version: 3DK63-05

Software Version: H7400035QRelease dato: 2014-08-06T21:44:02+0222 Jeg anser det at være fejl, når man ikke i GUI kan indtaste værdier, som udenom GUI er valide. Andre vil sikkert kalde det en "begrænsning" eller "beskyttelse af brugeren". En bil, der ikke kan køre, er vel også en slags beskyttelse af chaufføren.... Man kan ikke indtaste 0 i "Omdirgerings port" i GUI (kan ikke gemme - kræver værdi større end 0). Men jeg kan se at der er en disablet "DMZ" regel som faktisk har værdien - så den må være valid nok. DMZ reglen har desuden sat "ALL" i Protokol feltet - selvom GUI kun tillader valg af _enten_ UDP eller TCP. Så der er flere ting... man ikke kan i GUI. Jeg er også mest vant til at bruge NAT command line. Men HomeBoxen har hverken åbent for Telnet eller SSH på nogen porte som standard tilsynladende... Jeg har i alt fald ikke fundet nogen information på det. I stedet fandt jeg det her : https://www.youtube.com/watch?v=xQzltSie-zU Jeg har opsat en del hardware i min tid - og der plejer altid på en "rigtig" trådløs switch i GUI at være et flueben om man vil tillade Telnet/SSH for direkte command line interface konfigurering. Men ikke her. Suk. Dvs. for f.eks. en port range 1000 : at opsætte f.eks. 2000 regler manuelt - en for både UDP og TCP - for _hver_ enkelt port - over 1000 port muligheder - er bare ikke... realistisk. Så med mindre nogen kan kaste nogen teknisk info ind omkring den Homebox - så er mit råd til andre, at ikke spilde tid på større port range omdirigering i den box med den GUI. Venlig hilsen Stig Valentini   
Kan du fortælle mig hvordan man i dag åbner en port i homebox.

Vejledningen : Sådan åbner du en port ... drejer sig slet ikke om åbning af porte.

mvh

Hej Alex,

Jeg ville også kunne forstå det, hvis min upload er makset ud. Men som din kollega fortalte, så brugte jeg netop kun ca. 50 % af min upload, men sagde stadig, at det nemt kunne være det.

Jeg sender dig lige en privat besked.

Tak!

/Kristian

Omdømme 3
Hvis ens upload er makset ud i en længere periode, kan det godt påvirke ens download hastighed. Men er nu heller ikke helt sikker på det er den korrekte forklaring.

Jeg kigger lige selv på det senere, og får evt. en tekniker til at kontakte dig.

Send mig lige et kontaktnummer i en privat besked Glad humørikon

/Alex

Jeg har nu talt med jeres tekniske support i dag, hvor de ringede til mig omkring problemet.

Jeg er noget chokeret over jeres medarbejders forklaring på mit problem. For det første lyder det mest af alt til, at han ikke tror, at mine hastighedstest er korrekt udført. Han ville ikke rigtig godkende, at jeg havde haft så dårlige test.

Dernæst så kommer han med en forklaring på, at når jeg bruger halvdelen af min upload, så kan det nemt fjerne 25mbit fra min download hastighed, hvilket efterlader mig tilbage med 25mbit download (som jeg jo så heller ikke har jvf. mine hastighedstest).

Jeg er klar over, at for at kan downloade, så skal der også kunne uploades data, der fortæller hvad man har downloadet m.v., men det vil aldrig påvirke så meget, som jeres medarbejder fortæller her. Jeg har i en periode brugt ca. halvdelen af min upload mens jeg har downloadet.

Det virker ekstrem meget som en søgt forklaring på et problem, der ikke kan forklares fra jeres medarbejder.

Jeg er meget utilfreds med denne besvarelse, der dog endte ud med, at jeg nu igen skal foretage en hastighedstest, for dernæst at ringe til jer IGEN og fortælle, at det ikke er OK nok.

Er det virkelig holdningen fra TDC, at ens download svækkes så meget blot fordi man bruger halvdelen af sin upload?

/Kristian

Omdømme 4
Badge +1
Ok, så er det ændret siden jeg havde det. Skrev også "vist" Blinkende humørikon

Omdømme 3
@kefdk

Den garanterede minimumshastighed på en 50/5 mbit, er 25/2 mbit. Så da du ligger under den, må jeg bede dig prøve at kontakte vores Hotline og få det fejlmeldt. Jeg mistænker at det kunne have noget at gøre med det VDSL modem jeg fik registreret på din linje, men det virker lidt usandsynligt, da problemet også var der før?

Patrick har linket til vores kontaktside.

droid skrev:
Så vidt jeg husker så er det samme pris for homeduo om det er med fastnettelefon eller Ip-telefoni. Sådan var det vist da jeg havde det (havde alm fastnet). Måske koster det at skife men alt i alt kan det betyde at dit mål ikke er helt uden for rækkevidde .
Ikke helt korrekt Droid. HomeDuo med PSTN (Fastnettelefoni), koster som standard 374 kr/md. Med BBT (Bredbåndstelefoni) koster det 314 kr/md. Årsagen er at det med PSTN kører på seperate linjer, og derfor er sværere at supportere og reparere, end med BBT, der kører på en internetlinje.

/Alex

Omdømme 4
Badge +1
kefdk skrev:
Hej Alex,

Så fik jeg tid til at kaste et blik på den nye boks.

Desværre kan jeg ikke bruge den. Jeg har som sagt HomeDuo, og det er ikke muligt via dette modem at tilkoble min fastnet telefon. Der er kun en udgang til DSL.

Jeg må desværre nøjes med jeres alm. router!

Så vidt jeg husker så er det samme pris for homeduo om det er med fastnettelefon eller Ip-telefoni. Sådan var det vist da jeg havde det (havde alm fastnet). Måske koster det at skife men alt i alt kan det betyde at dit mål ikke er helt uden for rækkevidde.

Omdømme 6
Hej kefdk

- Hvis du betaler for en 50 mb/s forbindelse men trækker omkring 20 mb/s og gerne vil have svar hurtigt, så vil jeg opfordre dig til at ringe ind, idet Alex er på vinterferie

tdc.dk/kontakt

God weekend

Dyb stilhed? Glad humørikon

Hej Alex,

Har du fundet ud af noget vedr. min 50 mbit, der mere er end 20 mbit?

/Kristian

Hej Alex,

Jeg har endnu ikke nået at ha' 50 mbit. Jeg fik 50/5 for kort tid siden (da mit problem med routeren opstod), og har kun haft den oppe på max 21 mbit, mens min upload fint er steget til de ca. 4,5 mbit.

Med hensyn til modemmet, så er der jo ikke noget at gøre ved det. Jeg vil ikke betale ekstra for telefoni-delen for at få koble det udenom.

Badge
Hej Kefdk

Jeg bokser sjovt med samme problem, tdc router er totalt håbløs når man bare har lidt krav til sit lan.

Jeg har en  Check point firewall som jeg gerne vil bruge frem for tdc's.

Jeg køre med en fast IP og som privat kunde kan man desværre kun få den ene, et lille sidespring. Desværre kan tdc's hotline ikke svare på om tdc's router skal have en wan IP når man har home trio. Så derfor vil jeg teste fælgende.

Sæt egen router først (Kant router), sæt tdc's router en DMZ/wan2 og se om det virker. På den måde kan vi måske stadig se TV og bruge vores LAN som vi vil.

Omdømme 3
Det er også rigtigt, hvis du har bredbåndstelefoni, ville du ikke kunne bruge et 1 ports modem. Hvis du skiftede over til en PSTN linje ville det godt kunne lade sig gøre, da den forbindelse kører adskilt fra bredbåndet.

Det lyder lidt mærkeligt med de 20 mbit i download, sidst jeg tjekkede stod der at du skulle kunne trække de 50 mbit. Har det altid været sådan, eller er det noget der er sket for nyligt?

Prøver lige at kigge lidt på din forbindelse, i håb om at finde et svar.

/Alex

Jeg kan i øvrigt konkludere, at jeg kun har 20/4,5 mbit jvf. jeres hastighedstest på http://hastighedstest.tdc.dk.

Lidt skuffende eftersom jeg bor i relativ kort afstand fra jeres central i Skive.

Hej Alex,

Så fik jeg tid til at kaste et blik på den nye boks.

Desværre kan jeg ikke bruge den. Jeg har som sagt HomeDuo, og det er ikke muligt via dette modem at tilkoble min fastnet telefon. Der er kun en udgang til DSL.

Jeg må desværre nøjes med jeres alm. router!

Omdømme 3
Du må endelig lige give en status når du får det til at køre! Glad humørikon

Lige en afsluttende bemærkning, så fandt vi ud af der var en fejl i vejledningen til den nye HomeBox3, der nu er rettet. Det burde altså virke nu, men har endnu ikke selv testet det af. Vejledningen kan findes her: http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23672#2

Er meget interesseret i at høre hvis nogle har success med det.

/Alex

Hej igen,

Tjoe, men nu opvejede Alex det jo med fremragende support, så det går nok! Glad humørikon

Jeg glæder mig til at modtage mit modem, så jeg er klar til at lege!

Omdømme 4
Badge +1
kefdk skrev:
Hej Droid,

Ikke iflg. TDCs kundesupport. Jeg har snakket med dem her fra morgenen af og de afviser, at jeg kan få et modem, når jeg kører HomeDuo med 50/5 mbit linje.

Mvh.

Kristian

Det er godt nok dårlig support!

Gad vide hvad vedkommende ville svare hvis man oplyste vedkommende at der på www.tdc.dk på privatkunde-delen findes support til et VDSL-modem.

Omdømme 4
Badge +1
Godt arbejde Alex.

Godt arbejde droid for at gøre opmærksom på muligheden (2 gange)

Ahh, det lyder jo helt kanon! Tak for det! :-)

Jeg ser frem til at komme igang med at få det sat op derhjemme.

Mvh.

Kristian

Omdømme 3
Det er sjældent vi laver sådanne ombytninger, men det var altså muligt!

Der er nu et VDSL 1 ports modem på vej til dig, som du gerne skulle have her en af de kommende dage. Glad humørikon

God fornøjelse med det!

/Alex

Hej Alex,

Hermed gjort, og tak for det.

Håber snart du får tid for lige pt. har jeg ikke fået åbnet alle porte endnu, så har en del services utilgængeligt udefra.

Mvh.

Kristian

Omdømme 3
Vil du ikke lige sende mig en privat besked med din adresse, så vil jeg undersøge det så snart jeg får tid.

/Alex

Hej Droid,

Ikke iflg. TDCs kundesupport. Jeg har snakket med dem her fra morgenen af og de afviser, at jeg kan få et modem, når jeg kører HomeDuo med 50/5 mbit linje.

Mvh.

Kristian

Besvar