Wifi hastighed | YouSee Community
Spørgsmål

Wifi hastighed

Omdømme 1

Mit internet hedder 150/30.

Når jeg tester hastigheden på mit wifi siger testen 11 i download og 17 i upload.

Men på 5 ghz båndet siger testen 168 i download og 34 i upload, hvilket jo er rigtigt fint.

Men hvorfor den store forskel, jeg er med på der kan være forstyrrelser så jeg ikke kan forvente at få de 150 i download, men hvorfor er forskellen så stor mellem de 2 bånd, og kan jeg gøre noget for at forbedre det?

Begge bånd står til automatisk kanal valg og mit modem står frit oven på et skab. Og testen har jeg taget over et par dage et par meter fra routeren.

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Prøv at skifte kanal på 2.4.

Omdømme 1

Men, når den står til automatisk vælger den så ikke selv bedste mulighed?

Omdømme 7
Badge +7

Ved det ikke, men hastigheden på 2.4 bør stadig bære meget højere, så derfor vil det være en ide at skifte kanal. Om ikke andet, så bare for at prøve, om hastigheden ikke kan forøges.

Husk, at 5 GHz er bedst tæt på. Langt væk, er den mere ustabil end 2.4 GHz.

Omdømme 7
Badge +7

Der er en højere overførsels hastigned på 5 Ghz end der er på 2,4. Der er større båndbredde.

Omdømme 7
Badge +7

Du bør ikke bruge automatikken, da den kun tager højde for data og ikke støj. Prøv i stedet manuelt alle kanaler. Brug evt. en wifi analyser til at finde ledige kanaler. 

Omdømme 7
Badge +7

Hvis du skal have høj hastighed på 2,4 GHz kræver det at den trådløse enhed har N standarden. Med N standarden mener jeg du kan nå 300 Mbps. 

Omdømme 1

Ok tak for råd. Jeg vil prøve at skifte kanal og teste i løbet af ugen.

N Standard aner jeg ikke hvad er?

Omdømme 7
Badge +7

Det kan man så Google. https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009

Omdømme 7
Badge +7

Hvad siger din linkhastighed på 2,4 GHz?  Altså hastighed mellem trådløs enhed og router. 

Besvar