Tilslut egen router til Sagemcom3890

Vis første besked

55 Kommentarer

Med besvær fik jeg sat aktiveret bridge mode så min egen router fik tilknyttet en offentlig IP adresse.

Jeg prøvede lidt af hvert og endte med at få det til at virke.

Det skal du gøre:

• Slå det trådløse netværk på youSee routeren fra
  • Fjern alle netværkskabler fra youSee routeren
  1. Få dig en computer med Ubuntu linux
  2. Ændre MAC adressen på computeren så den er magen til den på din egen router
  3. Set et netværks-kabel i mellem youSee routeren og computeren
  4. Aktiver bridge mode på youSee routeren via computeren
  5. Når computeren har fået internet og dens IP er en offentlig IP så set netværkskablet fra computeren over i din egen router

Nu burde det virke.

@Vezit 

ovenstående virkede også for mig, med lidt ventetid efter modemet var sat i bridge mode.

Jeg satte UbuntuPC-ens browser til 192.168.100.1 for at logge på modemet igen efter det var sat i bridge, men efter et minut eller to kom der en Yousee hotspot home page op i stedet, der er aktiveringssiden….klik på videre nederst på siden, og lad dig ikke distrahere af den taler om wi-fi…..så bliver der tildelt en ny IP, og kablet kan sættes fra PC over i routeren.

Sært at den to år gamle start af denne tråd stadig lever, nå informationen tilsyneladende ikke virker!

mvh Henrik

Med besvær fik jeg sat aktiveret bridge mode så min egen router fik tilknyttet en offentlig IP adresse.

Jeg prøvede lidt af hvert og endte med at få det til at virke.

Det skal du gøre:

• Slå det trådløse netværk på youSee routeren fra
  • Fjern alle netværkskabler fra youSee routeren
  1. Få dig en computer med Ubuntu linux
  2. Ændre MAC adressen på computeren så den er magen til den på din egen router
  3. Set et netværks-kabel i mellem youSee routeren og computeren
  4. Aktiver bridge mode på youSee routeren via computeren
  5. Når computeren har fået internet og dens IP er en offentlig IP så set netværkskablet fra computeren over i din egen router

Nu burde det virke.

Er der nogle spørgsmål er man velkommen til at kontakte mig på xxxxxxx@gmail.com 

Redigeret 02032020: Slørret mailadresse

Det er selvfølgelig mest elegant at have modem i bridge mode, når man gerne vil have egen router/firewall etc.

Man kan dog opnå næsten det samme og have egen router bagved Yousee modem/router uden dobbelt NAT-problemer (jeg har selv en Unifi USG router) ved at :
    •    Egen router kører et andet LAN subnet end Yousee - e.g. 192.168.2.X
    •    Egen router's IP-adresse sættes i DMZ på Yousee modem/router

For mig giver det ikke nogen issues mht. hastighed eller latency og jeg kan stadig have egen firewall, VLANs, port forwards, pi-hole etc. på min egen router med mit eget LAN-subnet.

Mange udbydere (uden for DK) har routere som ikke kan sættes i bridge - har selv det problem i Frankrig, hvor jeg også bruger denne løsning.

Jeg har lige fulgt den oprindelige vejledning med Sagemcom 3890 (rumskibet) og Ubiquiti Unifi UDM, og det var helt smertefrit.

Besvar