SMA inverter STP 6000TL-20 kommunikerer ikke med SMA server via Sagem f@st 3890 v3 | YouSee Community
Spørgsmål

SMA inverter STP 6000TL-20 kommunikerer ikke med SMA server via Sagem f@st 3890 v3

Min SMA solcelle-inverter har i mange år kommunikeret perfekt til SMA's server, så jeg on-line har kunnet se aktuel el-produktion. Nu har jeg skiftet fra telefonledning til coax-kabel. I korte perioder har jeg fået data igennem, men nu er det mange dage siden, at der sidst blev overført data.
Fra SMA's hjemmeside kan jeg se, at de kræver, at kabel-modemmet er "multicast-capable and support the IGMP protocol in at least Version 2."
Jeg har spurgt YouSee support, om Sagem f@st 3890 v3 var det. De kendte intet - absolut intet - til denne problematik.

3 Kommentarer

På el-tavlen har jeg nu afbrudt forbindelsen til SMA inverteren i flere minutter - så længe, at da jeg tilsluttede den igen, så lyste inverteren rødt nogle minutter, før den havde synkroniseret med el-nettet. Herefter har jeg igen haft hurtig PING response og der er kommunikation med SMA serveren i Tyskland.
SMA inverteren får tildelt IP adresse af modemmets DHCP. Og SMA inverteren vises når jeg tilgår modemmet via browser og adressen: http://192.168.0.1.
Via modemmet's web-interface kan jeg under menuen Basic-Diagnostics pinge SMA inveteren. Her kommer der blot svar tilbage på 10 % - 20 % af pakkerne.

Når jeg pinger via computerens terminal kommer alle pakker igennem, men med svartider fra 5 ms til 7000 ms og et gennemsnit på 2100 ms.

Giver det anledning til en forklaring?
Omdømme 5
Badge +1
Hej @Sten86
Hvis 3890 modemmet ikke understøtter igmp. Er du nødsaget til at sætte modemmet i bridge mode og tilføje din egen router som har de. Funktionalitet du efterlyser. Jeg er ikke 100 % sikker på at det vil virke, da yousee jo stadig skal understøtte igmp protokollen og være sat korrekt op i deres routere/gateways

Besvar