Sådan laver du portforwarding på Sagemcom 3890 | YouSee Community
Sticky

Sådan laver du portforwarding på Sagemcom 3890


Omdømme 7
Badge +7
Nogle computerprogrammer vil kun fungere, hvis du opretter en port forward. Andre vil kunne fungere hurtigere. Hvordan du opretter en port forward på Sagemcom3890 vil jeg vise dig nedenfor.

1. Åbn din browser, og skriv 192.168.0.1 i adressefeltet. Tryk på Enter på dit tastatur.



2. Skriv "admin" i feltet Username, og skriv det password der står på mærkaten i bunden af dit modem, i feltet Password og klik på "Log ind".



3. Klik på Advanced.



4. Klik på Forwarding.



5. Klik på Add,



Nu er du klar til at oprette din portforward.

  1. I feltet "Custom Service" skriver du navnet på din port forward.
  2. I feltet "servertype" vælger du "IPv4".
  3. I feltet "Server IP-Address" skriver du IP-adressen på den enhed på lokalnetværket, du vil lave port forwarding til. Det er generelt en god idé at tildele en statisk (fast) IP-adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves port forward til.
  4. Feltet "External IP address" skal kun udfyldes, hvis port forward reglen skal gælde for en specifik source IP adresse. Din routers WAN IP adresse må ikke forveksles med source IP adressen.
  5. I feltet "External Port Start" indtaster du dit ip-startport-nummer på WAN siden.
  6. feltet "External Port End" indtaster du dit ip-slutport-nummer på WAN siden.
  7. feltet "Protocol" vælger du "TCP eller UDP". Er du i tvivl om, hvilken protokol du skal vælge, kan du blot vælge "TCP/UDP"
  8. Klik på "Apply/Save" og du har nu lavet en portforward. ​



Har du input, erfaringer eller spørgsmål omkring portforwarding, så er du meget velkommen til at skrive dem her i tråden! :)

Opdateret d. 21/6-2019

40 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +2
Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?
Omdømme 7
Badge +7

Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.

Er det på en Windows PC med firewall aktiveret?
Omdømme 7
Badge +7
Ja, vi venter på en opdatering af 3890, som skulle løse nogle problemer med at åbne porte. Den har været ude, men blev trukket tilbage, da den fik 3890 til at genstarte.
Omdømme 7
Badge +7
Vi håber på næste opdatering løser problemet med at åbne porte i 3890. En opdatering var vej, men den blev desværre trukket tilbage, og den er tilsyneladende helt aflyst, og vi venter så på den næste i rækken i stedet for 😞
Omdømme 7
Badge +7
Du skal vist bruge port 8080 og ikke port 80 ved "Remote Config Management". Du bør dog ikke have "Remote Config Management" slået til, da der er fare for hackere nemt gætter dit password ved prøve sig frem (også kaldet "brute force").
Omdømme 7
Badge +7
1. Nej, men jeg genstarter min 3890 stort set daglig. Så checker den om der er en opdatering i mit område. YouSee rulller dem sikkert langsomt ud et område ad gangen (når det sker), så de nemt kan trække opdateringen tilbage, hvis de kan se der er problemer med den.

2. Nej, der er desværre ikke noget nyt.
Omdømme 1
Badge +1
" Det er generelt en god ide at tildele en statisk IP adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves port forwarding til."

...skriver Kasper. Joh, portforward kan findes, men i 3686 virkede featuren med statisk ip ikke, og på 3890 findes den ikke umiddelbart.

Det ville vel nok være en god ide at lave en gennemgribende vejledning og ikke blot nævne noget, som mange ikke kender til.

Jeres vejledning til static ip og pf på 3686 har aldrig virket, hvilket supporten også indrømmede ...men de gjorde ingenting, for det var naturligvis udenfor support.

Ekstremt ejendommelige politikker - de må være opfundet som asylum ignorantiae (altså et sted, man kan søge tilflugt, når man ikke har kompetencerne til at løse problemerne).

/nksdk
Jeg har stort set fået port forwarding til at virke, både med enkelte porte/port-ranges som beskrevet i ovenstående guide og ved brug af DMZ.

Der er blot eet kæmpe stort problem, der ødelægger alt det sjove.

Ligegyldig hvem, der udefra connecter til mine forwardede porte, så ser min interne server det, som om trafikken kommer fra min egen eksterne IP-adresse.

Med andre ord: Hvis nogen forsøger at hacke sig ind på min server, har jeg absolut ingen mulighed for at finde ud af hvem det er og det er umuligt, at lave nogen som helst meningsfuld IP-filtering på serveren. Meget, meget ufedt!

Om det er 3890'eren eller noget udstyr hos YouSee, der laver ovenstående NAT'ing ved jeg ikke, men jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart finde noget sted at slå det fra i 3890'eren.

Hvis det gør nogen forskel, så har jeg fast IP og bruger følgende:

Board ID: FAST3890_D0
Build Timestamp: 20180211_1451
Linux Version: 3.14.28-Prod_6.1.2mp2
Wireless Driver Version: 7.14.164.17 (r683874)
Hardware Version: FAST3890V2 Rev:V2.0
Software Version: FAST3890_TDC_50.10.12.T0

Til @claus.bouet og andre med samme spørgsmål:
Server IP Address er din interne servers IP-adresse, f.eks. 192.168.0.2. Det mest af den adresse er allerede skrevet for dig og du skal altså blot selv skrive det sidste tal i IP-adressen.
Jeg havde ikke brug for at udfylde External IP Address. Jeg antager, at det er nødvendigt, hvis man har flere eksterne IP-adresser hos YouSee.
Omdømme 5
Badge +1
Kan man få et modem fra TDC, hvor port forward virker, det her er altså sygt dårlig
FAST3890V2 Rev:V2.0 Software Version FAST3890_TDC_50.10.12.T0


Desværre er Sagemcom 3890 den eneste router Yousee udleverer for tiden så vidt jeg er orienteret. Hvis man har andre behov end lige almindelig surf og streaming, vil det bedste efter min opfattelse være at anskaffe sin egen router og sætte Yousees router i bridge mode. Det er heldigvis stadig muligt. Mange har dog besvær med at aktivere egen router, og Yousees support er ofte ikke meget værd i den situation.
Må konstatere at Port forwarding heller ikke virker for mig på Sagem 3890 V3, som jeg fik for 2-3 uger siden. Support kan/vil ikke hjælpe og nu må jeg nok forsøge mig med at gå tilbage til den gamle netgear router jeg brugte forinden, hvor det virkede fint
Omdømme 2
Jeg ved kun, at versionen før, FAST3890_TDC_50.10.15.T4, måtte rulles tilbage, fordi den fik nogle modemmer til at gå ned. Denne version skal måske også rulles tilbage:)
Hej igen

Lige en opdatering omkring, at min forbindelse til Internettet går i stå:
Efter jeg oplevede problemet for fjerde gang i går aftes, tog jeg et kik i routerens "eventlog". Af loggen fremgår, at ustabiliteten ikke har noget med den nye software at gøre, men til gengæld et andet problem, som jeg allerede kommunikerer med YouSee om. Det omhandler "Uncorrectable Codewords", og er kort fortalt fejl/udfald på en række af de kanaler, som bredbåndet sendes og modtages på gennem COAX-nettet, jævnfør Docsis 3.1-standarden.

Hen over natten har bredbåndsforbindelsen kørt stabilt.

Mvh Anders
Hej Kasper,

Jeg har fulgt din guide, efter at have lavet en Factory Reset på mit 3890V2 modem, men jeg har stadig problemer med at få åbnet for porte. Udover punkterne i din guide har tildelt en statisk IP i DHCP menuen, som du selv skriver er en god idé.

Der er opsat forwarding på 2 porte, 7777 som jeg selv startede at teste på, og 5203 som i selv har testet udfra din seneste post.



Begge disse porte er stadig lukket når man prøver at tilgå dem udefra, eller tester med https://canyouseeme.org/

Jeg læste på et andet forum, at nogen havde haft held med port forwarding efter at have fået tilknyttet en fast IP fra YouSee, så dette har jeg også forsøgt, men stadig uden held.

Modem info:




Har du nogen idé til hvad der kan skyldes fejlen?
Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?

Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.


Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.
Er det på en Windows PC med firewall aktiveret?


Det er en Windows PC, med incomming rules i firewallen. Det kørte på et andet netværk i sidste uge og har lige fået PC'en hjem, så det burde umiddelbart kun være port forwarding der skulle mangle på det nuværende netværk.
Ok tak, jeg har prøvet det, dog kan jeg ikke få lov til at gemme da programmet forlanger at jeg tager et valg i "select a service", det punkt er ikke med i vejledningen, er der nogen forslag.
Omdømme 7
Badge +7
Hej nksdk

Mange tak for din feedback på guiden:)

Hvis du går ind under DHCP på Sagemcom3890 i menuen til venstre, så kan du nede i bunden af siden finde mulighed for at sætte en statisk/fast IP til udstyret.

Jeg kan ikke bekræfte generelle problemer med at sætte hverken portforwarding eller statisk IP på henholdsvis Sagemcom3686 eller Sagemcom3890.
Omdømme 7
Badge +7
Hej Ahsche

Har du fået det til at virke?

Du skal huske at markere en service på listen eller vælge Custom Service og give denne et navn.
Jeg har et Sagemcom 3890 modem. Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af at logge på min nas udefra. Jeg har reserveret min synology nas's IP adresse i routeren. Og har der efter forwarded port 5000 i routeren. Skal jeg så ikke skrive min routers ip adresse 10.xxx.xxx.xx:5000 i adresse feltet i browseren for at kunne logge på nas'en udefra?

Badge
Jeg har et Sagemcom 3890 modem. Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af at logge på min nas udefra. Jeg har reserveret min synology nas's IP adresse i routeren. Og har der efter forwarded port 5000 i routeren. Skal jeg så ikke skrive min routers ip adresse 10.xxx.xxx.xx:5000 i adresse feltet i browseren for at kunne logge på nas'en udefra?



Du kan finde din ip på minip.dk - den ip du referere til er dit kabelmodem ip til yousee, og er altså ikke den ip som man tilslutter dig.

Husk at være forsigtig med at du ikke pluselig havner på google med din ip eller dns.
læs også om index no follow
Måske er det samme problem jeg har - jeg kan godt tilgå min NAS udefra med den statiske IP-adresse, den er tildelt. Men jeg kan ikke tilgå min NAS indefra mit eget netværk ved hjælp af den eksterne IP-adresse. Det er ret træls, når mange af mine apps blot er indprogrammeret med den eksterne IP-adresse.....så kan jeg ikke tilgå disse ting, når jeg sidder hjemme (altså indenfor local netværket).
Min Synology NAS giver mig denne fejlmeldning ved den automatisk UPnP konfiguration af Port Forwarding: "Kunne ikke gennemføre portvideresendelsesregler. Sørg for at følgende krav er opfyldt 1) UPnP NatPnP-protokollen er aktiveret 2) Antal portudvidelsesregler ikke overstiger maks. antal på routeren". Ad 1) ved jeg ikke hvor jeg leder efter i ruterens UI, men Ad 2) er i orden med kun 3 forsøgte porte indtil videre. Når det så ikke virker må man man jo i gang med den manuelle metode, som er beskrevet herover, MEN jeg har et andet UI til mit Sagemcom 3890 (BCM9338x ??) end det viste af Kasper fra YouSee. Hos mig findes både "Server IP address" og "External IP address" i UI. Kan godt være en smule forvirrende hvis YouSee førsøger at hjælpe med et andet udgangspunkt end kunderne, så hvis jeg kunne få forklaret hvilken IP-adresse der skal indtastes i hvert af felterne - og hvorfor, så ville det måske lykkes mig at få forwarded nogle porte til min Synology NAS (som i øvrigt er kendt for sit intuitive UI og i øvrigt kender tusindevis af routervarianter i.r.t UPnP....men ikke lige den You See har valgt at bruge). På forhånd tak:D
@stderr
Jeg er glad for jeg ikke er alene.
Nu har jeg fandme siddet og troubleshootet på min webserver i flere timer fordi den pludselig var begyndt at rapportere alle forespørgsler som kommende fra WAN ip'en og så er det fandme Yousee der har været i gang med at lave ged i den.
Jeg kan se i mine logs at ændringen for mig skete omkring klokken 04:41 d. 10/04 hvor access loggen på Nginx går fra at vise de korrekte ip adresser til konsekvent at rapportere WAN adressen. SUK.
Mon ikke jeg modtog FAST3890_TDC_50.10.12.T0 ca. deromkring.
Jeg har i øvrigt ikke fast ip adresse men "fast dynamisk"
Det smider godt nok grus i maskineriet for mit setup.
Til @Waseh og andre med samme NAT-problem.

Problemet er forsvundet fra min forbindelse uden at jeg har gjort noget som helst. Jeg har ikke engang haft tid til at ringe til YouSee og brokke mig.

Så tak til YouSee herfra. Nu kan jeg igen bruge min forbindelse.
Kasper - hvad er Under External Port Start indtaster du dit ip-startport-nummer på WAN siden. Ved External Port End indtaster du dit ip-slutport-nummer på WAN siden.?
@Waseh Fik du nogensidne løst dit problem med at det var din egen WAN ip der vises i Synologyens log? Jeg kæmper nemlig med problemet nu. Har den nyeste version af Sagemcom 3890V3

Mvh
Martin

Besvar