Sådan laver du portforwarding på Sagemcom 3890 | YouSee Community
Sticky

Sådan laver du portforwarding på Sagemcom 3890


Omdømme 7
Badge +7
Nogle computerprogrammer vil kun fungere, hvis du opretter en port forward. Andre vil kunne fungere hurtigere. Hvordan du opretter en port forward på Sagemcom3890 vil jeg vise dig nedenfor.

1. Åbn din browser, og skriv 192.168.0.1 i adressefeltet. Tryk på Enter på dit tastatur.



2. Skriv "admin" i feltet Username, og skriv det password der står på mærkaten i bunden af dit modem, i feltet Password og klik på "Log ind".



3. Klik på Advanced.



4. Klik på Forwarding.



5. Klik på Add,



Nu er du klar til at oprette din portforward.

  1. I feltet "Custom Service" skriver du navnet på din port forward.
  2. I feltet "servertype" vælger du "IPv4".
  3. I feltet "Server IP-Address" skriver du IP-adressen på den enhed på lokalnetværket, du vil lave port forwarding til. Det er generelt en god idé at tildele en statisk (fast) IP-adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves port forward til.
  4. Feltet "External IP address" skal kun udfyldes, hvis port forward reglen skal gælde for en specifik source IP adresse. Din routers WAN IP adresse må ikke forveksles med source IP adressen.
  5. I feltet "External Port Start" indtaster du dit ip-startport-nummer på WAN siden.
  6. feltet "External Port End" indtaster du dit ip-slutport-nummer på WAN siden.
  7. feltet "Protocol" vælger du "TCP eller UDP". Er du i tvivl om, hvilken protokol du skal vælge, kan du blot vælge "TCP/UDP"
  8. Klik på "Apply/Save" og du har nu lavet en portforward. ​



Har du input, erfaringer eller spørgsmål omkring portforwarding, så er du meget velkommen til at skrive dem her i tråden! :)

Opdateret d. 21/6-2019

40 Kommentarer



Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.
Er det på en Windows PC med firewall aktiveret?


Det er en Windows PC, med incomming rules i firewallen. Det kørte på et andet netværk i sidste uge og har lige fået PC'en hjem, så det burde umiddelbart kun være port forwarding der skulle mangle på det nuværende netværk.
Omdømme 7
Badge +7

Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.

Er det på en Windows PC med firewall aktiveret?
Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?

Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.
Omdømme 6
Badge +2
Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?
Hej Kasper,

Jeg har fulgt din guide, efter at have lavet en Factory Reset på mit 3890V2 modem, men jeg har stadig problemer med at få åbnet for porte. Udover punkterne i din guide har tildelt en statisk IP i DHCP menuen, som du selv skriver er en god idé.

Der er opsat forwarding på 2 porte, 7777 som jeg selv startede at teste på, og 5203 som i selv har testet udfra din seneste post.



Begge disse porte er stadig lukket når man prøver at tilgå dem udefra, eller tester med https://canyouseeme.org/

Jeg læste på et andet forum, at nogen havde haft held med port forwarding efter at have fået tilknyttet en fast IP fra YouSee, så dette har jeg også forsøgt, men stadig uden held.

Modem info:




Har du nogen idé til hvad der kan skyldes fejlen?
Omdømme 7
Badge +7
Hej abp

Port 5203 har vi testet herinde og den virker fint.

Du skal ikke have nogle ekstern IP-adresse i din portforward regel, hvis du altså har gjort det.
Omdømme 2
Hej her på forum

Når jeg forsøger at lave port forward, jævnfør guiden, fungerer det stadigvæk ikke - selv med den nyeste firmware på routeren. Det hjælper heller ikke at tildele min interne maskine på netværket en statisk intern IP-adresse. Jeg forsøger at forwarde til port 5203. Porten bliver ikke åbnet, hvis jeg scanner med canyouseeme.org. Hvis jeg scanner internt på mit netværk, er porten heller ikke åbnet.

Jeg skriver 5203 i både start og slut port-feltet.

Oplever andre det samme, eller fungerer det hos jer?

Mvh Anders
Omdømme 1
Har en FAST3890V3 Rev:V3.0 og det ikke helt samme setup som vist i denne guide.
Nogle der kan hjælpe ?

Jeg med på under Server IP Address: Skrives min Mac´s ip adresse som den har fået tildelt af min router. (ja den er sat til at være fast)

Under External Port Start & External Port End: skrives den port der skal åbnes.

Under Protocol: skrives TCP eller ?

Hva skriver jeg så under External IP Address: Er det min router´s ip adresse ? (Wan ip adress)
Når jeg taster det ind så virker det som om porten ikke er åben. Den er i hvert fald ikke åben når jeg tester med CanYouSeeMe.org
Omdømme 2
Jeg ved kun, at versionen før, FAST3890_TDC_50.10.15.T4, måtte rulles tilbage, fordi den fik nogle modemmer til at gå ned. Denne version skal måske også rulles tilbage:)
Hej igen

Lige en opdatering omkring, at min forbindelse til Internettet går i stå:
Efter jeg oplevede problemet for fjerde gang i går aftes, tog jeg et kik i routerens "eventlog". Af loggen fremgår, at ustabiliteten ikke har noget med den nye software at gøre, men til gengæld et andet problem, som jeg allerede kommunikerer med YouSee om. Det omhandler "Uncorrectable Codewords", og er kort fortalt fejl/udfald på en række af de kanaler, som bredbåndet sendes og modtages på gennem COAX-nettet, jævnfør Docsis 3.1-standarden.

Hen over natten har bredbåndsforbindelsen kørt stabilt.

Mvh Anders
Jeg ved kun, at versionen før, FAST3890_TDC_50.10.15.T4, måtte rulles tilbage, fordi den fik nogle modemmer til at gå ned. Denne version skal måske også rulles tilbage:)
Omdømme 2
Hej igen

I løbet af den sidste uges tid (jeg har ikke en præcis dato), er min router opdateret til firmware-version FAST3890_TDC_50.10.19.T1.

Når jeg spørger YouSee (via telefonen) om hvad der er af rettelser kender de ikke svaret, men henviser mig til at skrive til klageafdelingen. Dette afventer jeg lige lidt med - der må være nogle under klageafdelingen som kender svaret.

Nu har jeg så spurgt på deres Facebook-side i stedet, inden at jeg skrivder til supporten.

Kender nogle af jer andre her i forum hvad der er af rettelser?

Jeg har nu 2 gange i dag oplevet, at routeren konsekvent har lukket for min internetforbindelse. Eneste mulighed for at få hul igennem er ved en genstart. Jeg er ved at uploade mange data til en cloud-tjeneste (kabel forbundet mellem computer og router), og ved ikke, om den nye firmware spiller ind på afbrydelserne.

Mvh Anders
Omdømme 7
Badge +7
1. Nej, men jeg genstarter min 3890 stort set daglig. Så checker den om der er en opdatering i mit område. YouSee rulller dem sikkert langsomt ud et område ad gangen (når det sker), så de nemt kan trække opdateringen tilbage, hvis de kan se der er problemer med den.

2. Nej, der er desværre ikke noget nyt.
Omdømme 2
Vi håber på næste opdatering løser problemet med at åbne porte i 3890. En opdatering var vej, men den blev desværre trukket tilbage, og den er tilsyneladende helt aflyst, og vi venter så på den næste i rækken i stedet for :-(
Slangefar, tak for informationen ovenfor 🙂.

1. Kontakter du tit YouSee Support, og spørger om der er nyt angående opdateringen til Sagemcom 3890, eller har du andre tricks til at holde sig opdateret angående dette?

2. Er der nogen ny status angående den kommende opdatering til Sagemcom 3890, siden du skrev sidste gang i tråden her?

På forhånd tak for svaret.

Mvh Anders.
Hej Slangefar! Mange tak for dit svar og du har selvfølgelig fuldkommen ret i, at jeg ikke rigtigt har gennemtænkt at holde port 8080 pivåben (jeg fik vist lavet en emoi og derfor omdannet 8080 til 80). Porten er selvfølgelig blevet lukket ifbm. ændringen af min faste-ip og det tror jeg vil være en god idé at fortsætte med.
Jeg bor i lange perioder i Spanien og har ofte brug for at kontakte min nas og slingbox, specielt hvis der sker ændringer i routeren; men det bliver altså bare slut nu.
Det er jo nok svært at få både i pose og i sæk.:P
Tak Kurt
Omdømme 7
Badge +7
Du skal vist bruge port 8080 og ikke port 80 ved "Remote Config Management". Du bør dog ikke have "Remote Config Management" slået til, da der er fare for hackere nemt gætter dit password ved prøve sig frem (også kaldet "brute force").
Hej, jeg bruger fast ip til at ramme en nas udefra.
den faste ip blev ændret af yousee 2 gange. Jeg kan tilgå nas'en via port-forward; men kan ikke komme ind på Sagem 3890 udefra som jeg plejer:
http://fast-ip:8080/
og heller ikke ved bare at taste den faste-ip

Er der nogen der "lige har" en løsning på hvor jeg dummer mig?
Kurt
Omdømme 7
Badge +7
Vi håber på næste opdatering løser problemet med at åbne porte i 3890. En opdatering var vej, men den blev desværre trukket tilbage, og den er tilsyneladende helt aflyst, og vi venter så på den næste i rækken i stedet for 😞
Må konstatere at Port forwarding heller ikke virker for mig på Sagem 3890 V3, som jeg fik for 2-3 uger siden. Support kan/vil ikke hjælpe og nu må jeg nok forsøge mig med at gå tilbage til den gamle netgear router jeg brugte forinden, hvor det virkede fint
Omdømme 5
Badge +1
Kan man få et modem fra TDC, hvor port forward virker, det her er altså sygt dårlig
FAST3890V2 Rev:V2.0 Software Version FAST3890_TDC_50.10.12.T0


Desværre er Sagemcom 3890 den eneste router Yousee udleverer for tiden så vidt jeg er orienteret. Hvis man har andre behov end lige almindelig surf og streaming, vil det bedste efter min opfattelse være at anskaffe sin egen router og sætte Yousees router i bridge mode. Det er heldigvis stadig muligt. Mange har dog besvær med at aktivere egen router, og Yousees support er ofte ikke meget værd i den situation.
Kan man få et modem fra TDC, hvor port forward virker, det her er altså sygt dårlig
FAST3890V2 Rev:V2.0 Software Version FAST3890_TDC_50.10.12.T0
Hej guys,
Håber der er en guru eller i hvert fald en mere IT kyndig end mig, der kan hjælpe med at åbne nogle porte på noget videoovervågning jeg gerne vil kunne se på min telefon. Jeg har et Sagem 3890 V2 modem og skal have åbnet nedenstående porte, men kan ikke finde ud af hvordan man gør. Jeg er logget ind på min router. Den interne IP hvor de skal åbnes burde være 192.168.0.200 og den eksterne har jeg også, men skal jeg vel ikke bruge i denne omgang...
Det virker som om at nedenstående er nummeret mere detaljeret da jeg umiddelbart kun kan vælge TCP/UDP.

HTTP-port - 2200
RTSP-port - 3200
HTTPS port - 443
Serverport - 8200

Håber meget der er nogen som kan hjælpe?

På forhånd mange tak.

Hilsen
Kristian
Omdømme 7
Badge +7
Ja, vi venter på en opdatering af 3890, som skulle løse nogle problemer med at åbne porte. Den har været ude, men blev trukket tilbage, da den fik 3890 til at genstarte.
Badge
Hvorfor fungere portforwarding ikke i de nye modem /routers
Jeg tester portene og for at vide de er lukket. Der er flere med samme problem..er det noget med en update som kommer ?
@Hustanden Nevermind det virker sgu - Jeg er bare nødt til at gøre det hver eneste gang jeg har lavet en vilkårlig ændring i modemmets setup. Tusind tak!

(BUG)
under advanced:
Remote Config Management

skal du enable og disable igen og så holder den op med at give wan adresser i log


Det virker desværre ikke her. Jeg får stadigvæk wan adressen.

Besvar