Problemer med at logge på NemID via Sagemcom 3686 (Virker fint via Mobilt hotspot) | YouSee Community
Spørgsmål

Problemer med at logge på NemID via Sagemcom 3686 (Virker fint via Mobilt hotspot)

Hejsa, jeg har en kunde jeg har forsøgt at hjælpe med sit NemID et par gange nu.

Han kan komme til login, taste sit brugernavn og kode, få af vide hvilken nøgle han skal bruge, taste den, og så hænger systemet derfra.
En test ved at logge computeren på hotspot fra min telefon gjorde at den flyver igennem, test med min egen laptop på hans netværk giver samme problem, altså at jeg ikke kan logge på.
Er der nogen der har erfaring med dette?

Det er i et lejlighedsbyggeri, og da jeg ændrede wifi kanal på hans router, loggede vi på NemID helt uden problemer - Men en halv time efter siger kunden at problemet er det samme igen og da jeg forsøgte på hans computer dagen efter kunne jeg konstatere at problemet var ca. Det samme, dog blev der i 2. Forsøg logget ind, efter at NemID havde "hængt" i ca. 2 minutter.

Er der nogen der har erfaringer med dette?
Det helt sjove er at han vist altid kan logge på banken, men e-boks og andre offentlige tjenester giver problemer - Men om banken kun er med kode og så først nøglekort ved overførsel tør jeg ikke at sige på stående fod.

Generelt netbrug virker fint, pingtider er stabile og uden udfald - Jeg må indrømme at jeg ikke har kastet mig over at måle om der kunne være pakketab eller andet spændende, men wireless kører problemfrit til alt andet.

Alle erfaringer modtages med stor glæde, da det er en lidt svær situation at overbevise en telefonsupport om eksisterer... 😕

96 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +3
Er de forskellige forslag i dette tråd afprøvet?
Er Windows fuldt opdateret med opdateringer fra Windows Update?
Er driverne til netkortet de nyeste?

Et forslag kunne være at installere Firefox-browseren og prøve om NemID virker med Firefox. Noget kan tyde på at det er en kombination af Sagemcom 3686, Internet Explorer 11 og måske også Edge-browseren samt et eller andet ukendt, der giver en konflikt et eller andet sted.

Men der er utallige mulige årsager. Det kan måske være et browsertilføjelsesprogram, der er årsagen. Prøv at deaktivere browsertilføjelsesprogrammerne. En mulig anden årsag kan være en forkert indstilling i Internet Explorer eller et andet sted, som bevirker at et JavaScript, som NemID anvender, bliver forhindret i at køre. Er der installeret et eller andet spilprogram eller lignende, som måske anvender JavaScript på en underlig måde, og som måske kører i baggrunden? Men der er også en mængde indstillinger af konfiguration til selve netkortet. Måske er der noget her, der ikke står rigtigt i forhold til Sagemcom 3686. Desværre er disse indstillinger afhængige af fabrikatet af det enkelte netkort, så der kan ikke gives en enkelt opskrift på hvordan indstillingerne skal være.

Hvis det drejer sig om en maskine med Windows 10, hvor Windows 10 er en opgradering fra Windows 8 eller 7 ligger der en del efterladte rester fra gammel Windows, som måske kan være årsagen. Og flere af de opdateringer til Windows 10, som Microsoft har udsendt via Windows Update, har hos flere brugere voldt alvorlige problemer af forskellig art.

Jeg har faktisk selv et problem, der ikke har med NemID at gøre, men måske er årsagen beslægtet. Det drejer sig om at Log Ud funktionen i YouSee TV & Film (computerversionen) er inaktiv såfremt man har haft åbnet for en TV-kanal. Intet synligt sker ved klik på Log Ud, men det lader til at man bliver logget ud alligevel. Årsagen er ukendt, men da det ikke er noget alvorligt er der ikke gjort noget videre ved det. Slægtskabet til NemID-problemet er at det antages at begge skyldes at et JavaScript ikke virker som det skal.

På Microsofts forum (Microsoft Community) er der også indlæg om NemID-problemer, men de flere er dem er gamle problemer, der ikke er aktuelle længere. En bruger har oplyst at det hjalp at slette netkortet og genstarte computeren. Årsagen til at det hjalp må være at det betød at driverne til netkortet blev geninstalleret og med de rigtige indstillinger. Men pas på: Hvis driverne ikke kan installeres fra Windows bliver man bedt om at udpege det medie, hvorfra driverne kan installeres. Det kan f.eks. være en CD, et drev eller en mappe på computeren. Så skulle man jo gerne have det pågældende medie klar. En anden bruger har foreslået noget mere drastisk, nemlig at slette drev C og derefter geninstallere det hele igen. Så er det yderst vigtigt at have kopier at alt, der ikke må gå tabt, både data, programmer, drivere, licenskoder m.v.

Ellers kan den eneste løsning være at en sagkyndig IT-tekniker må undersøge brugerens udstyr, både brugerens eget og YouSees udstyr. Ude hos brugeren, hvor problemet findes. Måske kan en tekniker måle sig frem til årsagen. Der skal sikkert betales for en sådan ydelse hvis problemet ikke ligger i YouSees udstyr og net, eller den sagkyndige IT-tekniker ikke kommer fra YouSee.
Så har jeg også talt med Yousee, og mine frustrationer er ikke mindre end hidtil - dels fordi min fejlmelding på mystisk vis var forsvundet i Yousees system, og jeg derfor ikke blev ringet op af en remote tekniker som aftalt - i stedet sad jeg stand by en hel dag og ventede forgæves :-(((

Når det er sagt, har jeg her til aften talt med en hjælpsom supporter i kundeservice, som kunne oplyse, at Yousee har noteret andre kunder med samme problem som os, og at man indtil videre relaterer problemet til Gigaspeed og Sagemcom 3686 routeren. Dvs. Yousee erkender der er et problem! Der er dog ikke tale om et generelt problem (men det ved vi allerede), men det opleves lokalt i områder med Gigaspeed. Yousee arbejder på at finde en løsning - som Kasper også skriver længere oppe. Den pågældende medarbejder har lovet at holde mig orienteret, hvis der sker et gennembrud i sagen, ligesom jeg har fået hans e-mail og kan spørge til forløbet med jævne mellemrum (og det gør jeg!). Jeg har allerede sendt linket til denne tråd.

Så lige nu er vi ikke tættere på en løsning, og alle er hamrende frustreret over problemet og vores individuelle kontakt til Yousee. Med lidt tålmodighed håber jeg at løsningen kommer. Men lad os holde Yousee til ilden med jævne mellemrum. Og skulle en af os finde "de vise sten" i mellemtiden, så skriv det endelig herinde.

/Susanne
Omdømme 7
Badge +3
Brugere, der har fået problemet efter at have udskiftet et gammelt modem med et nyt:

Der kan være mange årsager, og forskellige løsninger. Er kommet i tanke om en mulig årsag, som kan undersøges af brugeren. Der sker det, at når computeren forbindes til et andet modem kan den opfatte det som et offentligt netværk eller et ukendt netværk, og blokere for visse netværksfunktioner. Hvad der blokeres for kan afhænge af andre indstillinger, bl.a. i Windows Firewall men også flere andre steder. Så check lige om netværkstypen er registreret som "Privat netværk" eller "Arbejdsnetværk", og om netværksregistrering er slået til.

Åbn "Netværks- og delingscenter" i kontrolpanelet. Her står netværkstypen.

Er den forkert er den nemmeste måde at rette det på nok via Stifinder. Åbn Stifinder, og klik på hovedpunktet "Netværk" i spalten i venstre side. Hvis der kommer en fejlmelding om at netværksregistrering ikke er slået til, så får man mulighed for at slå den til, samt at vælge om det netværk, man lige nu er tilsluttet, er et "Privat Netværk", eller om netværksregistrering skal slås til også på offentlige netværk (anbefales ikke !!). Dette gælder for Windows 10, kan være anderledes for andre Windowsversioner.
Omdømme 7
Badge +3
Mit problem med NemID i går forsvandt af sig selv. Årsagen var ikke YouSees router, da samme fejl opstod ved brug af en 4G mobildataforbindelse. Fejlen opstod kun hvor det var nemlog-in.dk der blev benyttet, ikke de øvrige. Derfor kunne man ikke logge på SKAT, men godt på e-Boks, netbank og NemIDs egen hjemmeside.

I øvrigt er min router indstillet til at give en MTU = 1500 via DHCP, som dog kun bruges ved wi-fi forbindelser. Ved kabelforbindelse bruges DHCP ikke, da alle oplysninger er tastet manuelt på netkortet. Computeren ser ud til at anvende en MTU = 1500. Jeg har internet via coax-kabelnettet, ikke telefonnettet.

Hvis nogen har et modem hvor MTU via DHCP er indstillet til noget andet end 1500, kan man prøve at ændre det til 1500, for at se om det løser nogle problemer. Skriv ned hvad der stod inden ændring, så ændringen kan fortrydes hvis problemerne bliver værre. Man skal sandsynligvis have åben konfiguration, hvis ændringen skal bevares.
Omdømme 7
Badge +3
Det jeg var lidt bange for var at der måske kunne være en uvedkommende, der havde logget sig på det trådløse net for at prøve at fiske oplysninger, som NemID giver adgang til, eller at YouSee havde udleveret to routere med samme SSID og måske også samme adgangskode til wi-fi, eller at et eller andet trådløst udstyr i nærheden forstyrrer. Så er det dog blot underligt, hvis det kun rammer NemID-login.

Hvis der er 30 meter mellem routeren og computeren kan det være at det trådløse signal dæmpes for meget til at data overføres fejlfrit.

Der kan være andre årsager. En anden bruger har problemer med samme slags router, hvor det tilsyneladende er et DNS-problem. Er det også tilfælder her vil problemet nok opstår også med kabel. Man kan eventuelt prøve at checke og ændre de DNS-servere, som man får hvis netkortet er indstillet til at hente IP og DNS automatisk. Prøv eventuelt at ændre dette så der i stedet for bruges nogle indtastede DNS-serveradresser. De rigtige adresser, som YouSee anvender (eller burde anvende) er 193.162.153.164 og 194.239.134.83. Hvis det afhjælper fejlen er der sandsynligvis noget galt i routeren som giver forkerte DNS-værdier. Hvis det ikke afhjælper fejlen kan man prøve med Googles DNS-serveradresse 8.8.8.8. Hvis det afhjælper fejlen må der være noget galt med routerens eller YouSees håndtering af DNS.

Alle disse indstillinger skal laves for IPv4, da man endnu ikke kan bruge IPv6 på YouSees net.

Men problemet kan måske også ligge hos Nets. Måske har de fået registreret brugerens eksterne IP-adresse som en mistænkelig adresse, så man ikke uden videre vil godkende NemID-login fra pågældende adresse. Dette behøver ikke at være brugerens skyld, adressen kan tidligere have været brugt af en anden bruger, der har forsøgt sig med hacking eller tilsvarende.
Omdømme 7
Badge +3
Et forslag: Når koden fra NemID-papkortet er tastet og der er trykket OK, men intet sker derefter, så prøv at vente i ca. 10 sekunder og tryk så på F5. Da jeg ikke har problemet med NemID kan det ikke efterprøves, men det har virket i forbindelse med et beslægtet problem på en anden webside.
Omdømme 6
Badge +3
Er der prøvet med en anden router ? Her mener jeg, ikke en af YouSee's. For at slå helt fast, om det er deres router, der er noget galt med.

Mvh.
Jeg holder med teknikeren. 3890 er deres nye docsis 3.1 modem, som åbner for de helt høje hastigheder.

3686 er kun docsis 3.0.
Omdømme 7
Badge +7
Og 3890 skulle være på lager. Se så at få åbnet for sluserne Yousee 😃
Omdømme 7
Badge +7
Yousee udleverer 3686 i 2 udgaver (V1 og V2). Hvilken version har I med problemer?
Har netop fået etableret en netværks adgang via coax, men kan ikke logge på netbank, e-boks mm via NemID. Har fået en Sagemcom 3686 router. Kundeservice afviste i første omgang i dag, at det var et Yousee-problem, men ændrede senere holdning til, at der var tale om et generelt problem, men uden en bagkant for hvornår problemet er løst. Uholdbart. Ingen problemer med at logge på via NemID fra husets PC'er via tidligere leverandørs linje. Hvad skal man forvente med hensyn til en tidshorisont?
Omdømme 7
Badge +3
For en ordens skyld vil jeg lige nævne, at i går, d.v.s. 05-02-2017, var der et problem med NemID fra nemlog-in.dk men ikke fra andre indgange til NemID. Derfor kunne man ikke logge på SKAT men godt på e-Boks, netbank og NemIDs egen hjemmeside. Derfor er det muligt at det, der ikke virkede i går, nu virker i dag.

Det ændrer ikke på problemet med at nogle (eller er det alle?) brugere med et Sagemcom 3686 ikke kan bruge NemID. Ingen af de foreslåede forsøg til udbedring, der var baseret på gætterier om årsagen, har resulteret i tilbagemelding om at det har virket. Det er muligvis et problem, der opstår ved kombination af Sagemcom 3686 og en eller flere andre ting. YouSee bliver nok nødt til enten at udskifte Sagemcom 3686 med en anden modemtype (f.eks. Sagemcom 3890) eller udskifte softwaren i modemmet hvis den er årsagen. Der må være noget i datastrømmen fra NemID, der konflikter med noget i modemmet eller med noget i computeren, som er afhængig af noget i modemmet.
Hvornår får i ny hardware, som kan gå på e-boks og DanskeNetbank?
Det er for ringe, at i sender hardware ud, med så voldsom fejl?
Der er jo folk, som har brug for adgang til e-boks da det ellers vil koste dem penge. Hvornår får i løst denne fejl på jeres trådløse sender??????
Hej alle
Det lader dog til, at det sker i nogle bestemte browsere, og der er en enkelt, hvor vi ikke har kunnet genskabe det i, og det er Firefox. Derfor er den det bedste alternativ, vi kan give indtil, fejlen er rettet.

Vi sidder med en Sagem Fast 3686 v2 som har samme problem og har haft det i et par måneder, vi har flere gange været i kontakt med nem id support som taler til os som om vi var mongoler, og de kan intet gøre derinde melder de.... på vores macbook pro er den helt gal med at lande på Nem-id siderne, INGEN browsere har kunnet få hul igennem. heller ikke firefox. Rent faktisk er den helt gal med firefox når man kører trådløst igennem routeren. alle https sidder giver certifikatfejl og man nægtes adgang. hopper jeg over på et trådløst hotspot fra telefonen så er der ingen problemer og alle sider kan tilgås. Det er virkelig underligt.
Så har vi en anden windows bærbar, den kan heller ikke logge på nogen sider trådløst, heller ikke med firefox. På hotspot på telefonen virker dent fint.
Så har vi en stationær der trådet, den er totalt Hit'and'miss. Nogle sider med nem id login kan den komme ind på og andre kan den ikke.

Det er satme irriterende.. I er hjertligt velkomne til at komme herhjem hvis i skal bruge fejldata, for her kan det genskabes til ukendelighed. 😠 Bor i lyngby!

Vh Gittemor
Omdømme 7
Badge +3
For at kunne hjælpe andre brugere med lignende problem med NemID, kunne YouSee så ikke uddybe lidt grundigere hvordan man genskabte problemet (for at se hvad man skal undgå eller rette hos andre med problemet, eller skønne at det er et helt andet problem). Er det kombinationer at visse indstillinger af visse browsere og visse modemmer og visse indstillinger af disse, firewallindstillinger, netværksindstillinger, OS-opdateringer o.s.v.?

Jeg bruger et Sagemcom 3890 modem, og har ikke NemID-problemer. Til gengæld er der så visse andre problemer i forbindelse med portforwarding, som er YouSee bekendt og som der arbejdes på.
Jeg har først fået problemet med 3686 efter at you see har lavet en opgradering i vores område på Østerbro i sidst uge til 1.000 Mbit. Har forsøgt mig med browser "Opera" som har hjulpet på nogle sider men slet ikke på banken!!! Som jeg kan se ud af alle indlæg så har you see været klar over problemet med 3686 i lang tid men tilsyneladende sker der ikke noget!!
Omdømme 7
Badge +3
Ærgerligt at YouSee ikke kan komme det nærmere, havde håbet på at man kendte årsagen til at det virker i Firefox men ikke i andre browsere. F.eks. at det var noget med porte, der skulle åbnes i routeren, eller noget i browseren eller i computeren i øvrigt, der skulle ændres. Når det virker i Firefox men ikke i andre browsere må der være noget, Firefox gør anderledes, som ophæver routerens blokering.

Brugere med problemet, og som ikke kan klare sig med browseren i en smartphone) kan så kun rådes til enten at installere Firefox og prøve den, aktivere et hotspot i en smartphone med data i mobilabonnementet (pas på dataforbruget) og forbinde computeren til dette hotspot, prøve at få YouSee til at levere en anden router, vente på at fejlen bliver rettet, eller skifte til en anden intermetudbyder hvis det er muligt.
En update herfra, min kunde havde fat i Yousee support i anden anledning, og til slut havde supporteren spurgt om der var andet han kunne hjælpe med.
Min kunde svarede kækt at han kunne få hans NemID til at virke 😉 Supporteren nævnte så at det problem havde han selv haft, og der skulle bare en ny model modem til (Surprise...), så sådan en ville han få sendt med det samme.
Så nu fungerer det, meget præcist et halvt år efter at vi startede med at tage kontakt til Yousee... Om i andre kan ringe ind og få sendt det nye fancy modem tør jeg ikke at sige, men det er da lykkes en gang nu :)

Det var en Sagem Fast 3890 der blev modtaget.
Omdømme 1
Der er en god chance for at fejlen skyldes den firmware opdatering som blev rullet ud i januar (ca) på 3686 serien, som SagemCom har lavet til YouSee.

Jeg har haft debugget et lignende problem (med wireshark på både client og server på forskellige net samtidigt), og har lavet en meget præcis fejlbeskrivelse af hvad der går galt på pakke-niveau til YouSee, med samhørende log-filer og en vejledning til hvordan man kan genskabe problemet meget nemt.

'Mit' problem (som der nok er en god chance for også forårsager præcis de fejl, der er nævnt ovenfor med NemID) er en klar og reproducerbar fejl i 3686 modemmet. Der er visse kombinationer af maskiner (client/server) og typer af modemmer (i begge ender!) som altid vil give problemer og andre som ikke giver -- og der er en god teknisk forklaring på hvorfor det virker nogle gange og andre gange ikke gør.

Jeg har fortalt det til YouSee og spurgt om de var interesseret i logfilerne og sagt de var velkomne til at vende tilbage, men de venlige mennesker som sidder i first, 2nd og 3rd level support bringer åbenbart ikke informationen videre til dem, der prøver at løse problemet.

Jeg har "løst" problemet ved at skifte til 3890 modem og har sat en anden router op til at håndtere trafik lokalt på mit eget netværk.

Hvis YouSee er interesseret i at løse problemet er de velkomne til at henvende sig...

Og til den seneste deltager i snakken, @renehoso: Ja, du kan ikke løse det uden at skifte til et andet modem. Hvis du er heldig virker det med f.eks. et 3890 modem.
Omdømme 7
Badge +3
Kan man logge på hvis computeren forbindes til routeren med kabel og wi-fi slukkes på routeren?
Hvis det hjælper midlertidigt at ændre kanal i wi-fi og fejlen optræder på alle computere, der tilsluttes til nettet med wi-fi kan det tyde på at problemet har noget at gøre med den trådløse radio i routeren.

Når wi-fi benyttes, optræder der så ukendte computere m.m., åbn stifinder og se under netværk.
Omdømme 7
Badge +7
Ja, prøv kablet. Vi bor i lejlighed og har måtte opgive trådløst wifi på 2,4 GHz. Der er alt for mange brugere og en masse støj på den frevens. Efter vi er kommet over på 5 GHz, er det blevet stabilt. Her er langt flere kanaler, og da 5 GHz ikke rækker så langt, bliver man ikke generet af hele ejendommens trådløse net, og alt det andet støj som f.eks. : tyveri alarmer, baby overvågning, aflæsning af varme, gamle blue tooth enheder, trådløse tasteturer/mus.
Omdømme 7
Badge +7
Har I prøvet med en anden PC, mobil eller tablet?
Omdømme 7
Badge +7
Har I prøvet at nulstille browser (midlertidige filer og cookies)? Browsere har det med at sande til efter et stykke tid.
Omdømme 7
Badge +3
Jeg har ikke selv problemet og har i øvrigt en anden router. Men da man har oplevet at NemID ikke virker når internetforbindelsen går via YouSees router, men at den virker når man bruger en smartphone som hotspot (d.v.s. så går man uden om YouSees router), kan det tyde på at problemet ligger i routeren Sagemcom 3686. Det kan så være en fejl i routeren eller at noget er indstillet forkert. Det er vel ikke fordi routeren forsøger at kommunikere med IPv6?

Brugere med fejl kan (hvis de ikke allerede har gjort det), prøve at logge på NemID's webside. Kan man ikke det, så prøv (hvis muligt) at bruge en smartphones hotspot.
https://www.nemid.nu/

Her kan man bl.a. se en hændelseslog, som måske kan give oplysninger om mislykkede login-forsøg. Måske er der noget galt med svardataene, når brugeren taster koden fra nøglekortet.

Se de tekniske krav her, er der noget, der ikke er opfyldt, eller noget der kan hjælpe til en løsning:
https://www.nemid.nu/dk-da/om-nemid/tekniske_krav/
Hvad med firewallen i routeren?

Besvar