Problemer med at logge på NemID via Sagemcom 3686 (Virker fint via Mobilt hotspot) | YouSee Community
Spørgsmål

Problemer med at logge på NemID via Sagemcom 3686 (Virker fint via Mobilt hotspot)

Vis første besked

96 Kommentarer

Hvad med firewallen i routeren?
Omdømme 7
Badge +7
Hej Alle

Jeg har sendt seneste feedback videre - tak fordi I ville uddybe.

Bliv endelig ved såfremt I gør nye opdagelser. Vi undersøger nærmere herinde fra.. 🙂

Kasper
Omdømme 7
Badge +7
Hej igen

Er der nogle der har genskabt problemet på Gigabit modemmet altså Sagemcom 3890?

Vh.
@logan - routerens firewall er default slået fra. Og ja, jeg har prøvet med den både aktiv og inaktiv. Ingen forskel.
Seneste bemærkning fra min kunde er at det ikke har virket de sidste par dage, den står bare og venter på at godkende indtastningen af kode fra nøglekortet, og enten timer out eller også sker der intet. Testet af flere omgange og forskellige tidspunkter.
Så det virker lidt til at svinge op og ned med hvor godt det går igennem :S
Omdømme 7
Badge +7
Hej Alle

Jeg har desværre ikke noget nyt og vi har heller ikke kunne genskabe fejlen herfra.

Såfremt der sker et gennembrud skal jeg nok opdatere denne tråd.

Vh.
Omdømme 7
Badge +3
Er der nogen der har talt med NemID-support om problemet?
De har måske været ude for noget tilsvarende, også hos andre end TDC/YouSee-kunder.
https://www.nemid.nu/dk-da/faa_hjaelp_til_dit_nemid/kontakt/

Er der nogen, der har undersøgt loggen i routeren?
Er der nogen, der har undersøgt loggen i computeren?

Har de brugere, der har problemet, noget til fælles, f.eks. at de har fået en tidligere router udskiftet med en Sagemcom 3686? Så er det måske noget hos YouSee, der skal omstilles. Har pågældende brugere åben konfiguration, så er der måske noget i routeren, der ikke passer til abonnementet hos YouSee, men skal ændres manuelt?

Forslag til årsagsmulighed: Forkert MTU size, UPnP er slået fra men skal være slået til (eller omvendt), NemID bruger en port som er blokeret i routeren, navnekonflikt i JavaScript, fabrikationsfejl i routeren, fejl i den benyttede Windows på computeren, routeren kræver en anden indstilling af brugerens netkort end standardindstillingen, computeren opfatter ikke Sagemcom 3686 som hørende til et pålideligt netværk (netværkstype står som Gæst eller Offentlig),
@ms-erik - jeg har snakket med nemid-support om det. De var helt sikre på at problemet ligger i routeren og henviste til YouSee support.

Routerens log gav mig ikke noget jeg kunne tolke. Måske kan nogen hos YouSee få mere ud af det - men jeg kan ikke.
Hvilken log i computeren mener du?

Og ja, Sagemcom var for mit vedkommende en ny router som erstatning for en ældgammel Netgear. Jeg havde, og har stadig åben configuration.Og jeg spurgte YouSee supporten om det første gang jeg snakkede med dem - det mente han ikke betød noget.

Jeg har testet både med/uden UPnP slået til. Jeg har også sikret mig at netværkstypen er korrekt. Ingen af delen gjorde nogen forskel. Jeg har ikke rørt ved MTU size eller nogen andre af de "mere tekniske " indstillinger. Jeg spurgte YouSee supporteren om der var noget vi skulle prøve af den slags. Han sagde nej, det ville han lade være op til det næste support-niveau, som jeg så pt. stadig ikke har hørt noget fra.

Jeg skal ikke kunne sige noget om evt. navnekonflikt i JavaScript - hvordan kan jeg teste det? Så vidt jeg umiddelbart kan se, er der ikke nogen porte der er blokeret i routerens opsætning. Jeg tvivler på det er et problem med Windows installationen - den har jo virket fint lige indtil jeg skiftede router, og jeg har forsøgt med diverse diagnose programmer, der allesammen siger at alt er korrekt sat op og fungerende.

/Lars
@Kasper, håber I snart finder en løsning på problemet.

Jeg har i dag haft en tekniker ude at skifte kabelstikket i væggen, fordi min internetforbindelse var blevet ustabil, og stikket viste sig at være af ældre dato. Havde håbet at det måske også løste login-problemet med NemID. Desværre nej 😞 Talte kort med teknikeren om problemet, og han mente det måske havde noget at gøre med pingtider....??

/Susanne
Omdømme 2
Hej

1. Lars, tak for informationen. Har stadig ikke hørt fra YouSee, men fundet frem til, at de har modtaget min e-mail.

2. Har, som beskrevet tidligere, talt med NemID Support om sagen. De henviser ligeledes til YouSee.

3. Da alt fungerer, ud over login til offentlige selvbetjeningsløsninger, må det være noget i routeren. Umiddelbart tror jeg ikke, at det har med Java Script at gøre, for jeg kan, for mit vedkommende, godt logge på offentlige selvbetjeningsløsninger via Mozilla Firefox.

Kører med lukket konfiguration.

Mit netværk blev ikke ændret på nogen måde, da jeg skiftede fra min gamle netgear-router til den nye (så jeg var klar til gigabit bredbånd).

/ Anders
Omdømme 2
Hej igen

Lige en tilføjelse omkring pingtiderne:
Hvis jeg pinger TDC.dk får jeg følgende, som, ifølge min viden, ligger lidt højt:
Minimum = 11ms, Maksimum = 23ms, Gennemsnit = 14ms.

Har kontaktet YouSee omkring pingtiderne, men de siger, at pingtiderne er ok.

/ Anders
Omdømme 7
Badge +3
Nu er det vel ikke så enkelt, at der neden under browserbilledet ligger en skjult dialogboks, hvor man skal svare OK til et eller andet?

Har nogen med en Sagemcom 3686 prøvet et logge på med NemID fra en Apple Mac computer eller fra en Linux computer?

Der er muligvis ikke andet at gøre end at vente på at YouSee kommer med et resultat. Kan man slet ikke bruge NemID på computeren via Sagemcom 3686 kan man måske gå på internet gennem et hotspot, lavet med en smartphone, hvis man har en der kan det, eller logge direkte på med en smartphone. Man kan både kommer på netbank og på e-boks med apps på smartphone. Pas på at dataforbruget ikke bliver for højt.
Omdømme 7
Badge +7
Hvilken central er I på? Kender I ikke centralen. Så nævn bynavn (og ikke fuld adresse i dette åbne forum). Er byen stor så nævn området. Jeg tænker på om der måske står f.eks. en proxyserver på centralen, som trænger til en genstart.
@slangefar - min fars router står i Holstebro (jeg er ikke klar over om der er en/flere centraler der). Jeg tvivler nu på at en proxyserver er problemet.

@ms-erik - nej, der er ikke nogen dialogboks eller noget i den retning.

/Lars
Omdømme 2
Hej

1. Jeg vil også mene, at problemet med at logge på offentlige selvbetjeningsløsninger med NemID ikke har med en proxy-server at gøre. Jeg har heller ikke sat mine computere til at koble op gennem sådanne servere.
For snart 10 år siden - hvis ikke længere, kørte jeg hos en udbyder med almindeligt gammeldags opkaldsmodem. Her blev der, ved oprettelsen af abonnementet, oplyst adressen på en proxy-server. Efter overgang til først ADSL, og senere Coax, har jeg aldrig fået en sådan adresse oplyst - så spørgsmålet er, om YouSee overhovedet benytter sig af proxy-servere længere. I dag loader (hentes) hjemmesider ofte fint grundet den høje bredbåndshastighed.

2. Det må være noget i Sagemcom 3686 routeren kontra Internet Explorer, som for mit vedkommende blokerer adgangen til at logge på offentlige selvbetjeningsløsninger med NemID. Når der logges på en offentlig selvbetjeningsløsning med NemID, viderestilles der ofte fra login-siden, typisk nemlog-in.dk, og til den pågældende offentlige selvbetjeningsløsning, for eksempel borger.dk.

Tænker på, om routeren blokerer noget viderestillings-halløj. Har blot ikke kunne finde noget i routeren om dette - og endnu mere mystisk er det, at det, for mit vedkommende, kun gælder for Internet Explorer 11 - både på Windows 8.1 og Windows 10 - begge 64-bit computere. Mozilla Firefox kører fint.

/ Anders
Omdømme 7
Badge +3
Et forslag: Når koden fra NemID-papkortet er tastet og der er trykket OK, men intet sker derefter, så prøv at vente i ca. 10 sekunder og tryk så på F5. Da jeg ikke har problemet med NemID kan det ikke efterprøves, men det har virket i forbindelse med et beslægtet problem på en anden webside.
@ms-erik - det er allerede afprøvet. Afhængigt af hvor langt jeg er kommet på det tidspunkt hvor jeg trykker F5, ryger jeg enten tilbage på login-siden, eller også forsøger den at reloade siden med fejlen og jeg får den sædvanlige besked om at siden ikke kunne vises.
@Anders, jeg er nået frem til samme konklusion som dig (pkt 2 ovenfor) - nemlig at routeren på en eller anden måde ikke samarbejder med Internet Explorer og således blokerer for viderestillingen, når man logger på med NemID og ender med beskeden "can't display this website". Jeg oplever ligeledes problemet ifm. Internet Explorer 11, Windows 10, 64-bit.

Det er lykkedes et par enkelte gange at komme på via Chrome på min tablet (Android), men det kan tage op til 2 minutter, før der er hul igennem. Hotspot via mobilen fungerer fint.

Jeg har ligesom alle andre i denne tråd prøvet alle de nævnte tricks, men virker desværre ikke.

Yousee har flere gange været ude i mit område ifm. installation af GigaSpeed - kan det på en eller anden måde tænkes at være "synderen"?

/Susanne
Tilføjelse........

Jeg har talt med Yousee, som har booket en remote tekniker, der vil ringe mig op i den kommende uge angående denne sag. Supporteren i kundeservice har sendt et link til denne tråd med til teknikeren. Jeg skal nok skrive herinde, når jeg har talt med teknikeren.

/Susanne
Omdømme 6
Badge +3
Er der prøvet med en anden router ? Her mener jeg, ikke en af YouSee's. For at slå helt fast, om det er deres router, der er noget galt med.

Mvh.
@Bentzin, jeg kan blot konstatere, at jeg ikke havde problemet med min gamle Netgear router. Fik den nuværende router Sagemcom 3686 for 4 uger siden for at kunne modtage GigaSpeed signalet.

Derudover fungerer det fint på andre netværk med samme pc fx mobil hotspot og netværket på mit arbejde. Men så snart jeg logger på mit eget netværk hjemme og dermed router, så opstår problemet. Mit indtryk er, at noget tilsvarende også gælder for de andre kunder i denne tråd, eller hvad siger I???

/Susanne
Omdømme 2
Hej

Jeg har den samme historie som Susanne ovenfor.

Fik en Sagemcom 3686 tilsendt, for at kunne være klar til gigabit-bredbånd fra YouSee (som de så ikke har åbnet op for endnu, selv om anlægget i mit område er gjort klar). Efter dette har jeg ikke kunne logge ind på offentlige selvbetjeningsløsninger via Internet Explorer 11.

Går jeg over på et andet netværk kører det fint. Altså må det, efter mit gæt, være en fejl i Sagemcom 3686-routeren.

/Anders
3686? I mener 3890, hvis det er til gigabit...?
Omdømme 2
Hej

Nej - jeg mener Sagemcom 3686. YouSee har hele tiden sagt, at Sagemcom 3686 kan trække gigabit-bredbånd. Talte så med en tekniker fra YouSee før julen 2016, som oplyste, at Sagemcom 3686 kun kan trække op til 500 megabit.

Da jeg ringede til supporten for et par dage siden, sagde de at Sagemcom 3686 stadig var deres nyeste router, og at den godt kunne trække gigabit. Omvendt erkendte medarbejdren bagefter, at teknikeren nok havde lidt mere ret, i forhold til hvad routeren, altså Sagemcom 3686, rent faktisk kunne trække af hastigheder.

/Anders
Jeg holder med teknikeren. 3890 er deres nye docsis 3.1 modem, som åbner for de helt høje hastigheder.

3686 er kun docsis 3.0.

Besvar