Latency | YouSee Community
Spørgsmål

Latency



Vis første besked

46 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +2
Driftteknikker ringede i går. Det ser ud til der er problemer med et par af upstreamkanalerne. Han ville sende en teknikker ud, der kunne justere det igen. Ham i onsdags gjorde det åbenbart forkert.

Han gennemgik nyhederne i den næste firmware, der er ude til test. Det drejede sig primært om problemer med wifi. Et par problemer med portforward. Ingen løsninger på stabilitet i kabelmodem enden eller med svartider. Så skuffende. Jeg håber der er rettelser til de punkter men at de ikke er beskrevet.

Alle teknikere jeg har snakket med, indikerer at Sagem er skrammel og at Netgear var væsentlig bedre. Der insinueres at der er økonomi involveret og at det er en ledelsesbeslutning, at vælger et dårligere modem. Det har jeg det ret stramt med...!
Det bliver mere og mere spændende. 😳
Omdømme 6
Badge +2
I går havde jeg besøg af den tekniker, der skulle se på mine upstreamkanaler. Jeg skulle egentlig ikke være hjemme, men da jeg arbejdede hjemme, var det jo så tilfældet.

Han kunne også konstaterer at der var problemer, men ligesom de teknikere før ham, kunne han ikke se alle detaljer om mine to nye OFDM upstream kanaler. Jeg viste ham connectionstatus fra routerens webinterface og så blev han lidt klogere.

Han skiftede filteret i vores boks, samt et jumperkabel ved den næste forstærker. Det hjalp på at der ikke var så stor forskel i modtageforholdet imellem de to upstream kanaler. Nu er den ene 102 db og den anden 104 db. Før var forskellen 9 db, hvilket er for meget ift. rammeværdierne.

Men vi nåede ikke helt i mål. For værdierne er generelt for høje på den forstærker, hvor jumperkablet blev skiftet. Teknikeren fortalte at det var et problem, der skulle rettes på hovedstationen, men at de folk der betjente hovedstationen mente ikke der var det problem og ville deraf ikke rette noget... GRRRR...

Senere snakkede jeg med supporten (i sagen om den manglende fw opdatering) og hun var så flink at oplyse, at der generelt var mange problemer i området og havde været det længe... FFS! Jeg er ikke imponeret!

Jeg jokkede med teknikeren om at han da kunne skifte coax'en ud med en fiber og det ville han da gerne. Men han havde været på kursus hos marketing, for han opfulgte med, at det ville jeg ikke ønske mig, da fiber maksimalt kunne leverer 100MBit/s... Jeg måtte knibe mig i armen...

Følgetonen følger... 😕
Hvis vi tager udgangspunkt i standarden... Den siger, at modemmet skal understøtte i hvert fald 65 dBmV (samlet). Det kan vi sikkert godt antage gælder for Sagemcom 3890. Så bør det virke, når dine OFDMA-kanaler viser under 50 dBmV, siger min lommeregner.

(3 dB svarer til en fordobling i sendestyrke.)
Har du på noget tidspunkt været oppe på 300 Mbit/s i upload?
Omdømme 6
Badge +2
Hvis vi tager udgangspunkt i standarden... Den siger, at modemmet skal understøtte i hvert fald 65 dBmV (samlet). Det kan vi sikkert godt antage gælder for Sagemcom 3890. Så bør det virke, når dine OFDMA-kanaler viser under 50 dBmV, siger min lommeregner.

Begge mine OFDM upstream kanaler melder transmit level på hhv. 100 dBmV og 102 dBmV. Teknikkeren fortalte at de almindelige SC-QAM upstream kanalers transmit niveau skal tillægges 60 dB, for at man får den korrekte værdi. Alle skal ligge imellem 90 og 100 dB. Mine værdier er stort set uden undtagelse højere end 100 dB.

Har du på noget tidspunkt været oppe på 300 Mbit/s i upload?
Det er sket ja. Men oftest ligger jeg under og i tilgift har jeg ofte ustabilitet og pakketab til følge.


Lige pt. melder routeren 'partial service' på en af upstream kanalerne...
60 dB kommer ind i billedet, når man konverterer mellem dBmV og dBuV. dBuV = 60 + dBmV. Så i mit regnskab skal der ikke lægges noget til (modemmet viser jo dBmV).

Jeg ved ikke helt, om man kan stole på de værdier, som modemmet viser. Der må som udgangspunkt heller ikke være mere end 12 dB forskel mellem alle kanalerne.
Omdømme 6
Badge +2
Jeg ved ikke helt, om man kan stole på de værdier, som modemmet viser. Der må som udgangspunkt heller ikke være mere end 12 dB forskel mellem alle kanalerne.

Nej, der er mange ubekendte. Jeg synes det er svært at blive klog på, men på den anden side, så burde YouSee jo også sørge for det :)

Forbedringen er dog, at routeren snart har kørt 24 timer uden at smide forbindelsen... Nu må vi se.
Det her er værdierne fra en anden bruger:



Næsten et par dB for lavt, men meget langt fra de 100.
Omdømme 6
Badge +2
Ja. Medmindre man skal lægge 60 til... Jeg ved det ikke. Jeg kan slet ikke forestille mig at min skulle være operationel, hvis din viser reference målingerne. Jeg må venter på at YouSee bliver klogere...
Der skal ikke lægges 60 dB til. Teknikerens måleudstyr viser typisk dBuV. Her skal man lægge 60 dB, når man sammenligner med modemmets dBmV-værdier. Der må foreligge en misforståelse et sted.
Omdømme 6
Badge +2
Ja enig. Jeg forstår bare ikke forskellen imellem værdierne i min OFDM og SC-Qam upstream kanaler.

Men det passer meget godt med at han sagde at værdierne målt generelt var 10 dB for høje ift. det skærmbillede du har delt...
Jeg forstår heller ikke denne enorme forskel. Jeg tænker en bug i modemmets software. En bug som udløses af et dårligt signal.
Omdømme 6
Badge +2
Det er mit andet Sagem 3890. Første havde samme udfordringer.
Omdømme 5
Badge +1
Hmmm mit Sagem 3890 modem bliver stående på hylden lidt endnu (Har fået det tilsendt fra Yousee) i håb om at dette kunne løse mine problemer tilsvarende dine......

Men faktisk har mit "gamle" modem kørt stabilt i hele 14 dage, nå det kunne jo også være fordi Yousee igen har nulstillet min bland selv hastighed. mit upload er derfor mindre...
Omdømme 5
Badge +1
Opdatering: helt stabilt er det nu ikke ca .00:30 er der tit problemer

Aug 29 00:33:15 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 568286us stddev 2259341us loss 16%
Aug 29 00:34:22 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 25910us stddev 33437us loss 0%
Aug 30 00:33:16 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 1029199us stddev 2293685us loss 0%
Aug 30 00:34:20 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 30745us stddev 69052us loss 0%
Aug 31 00:33:16 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 1453295us stddev 3318323us loss 5%
Aug 31 00:34:20 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 34500us stddev 61339us loss 0%
Sep 2 00:33:17 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Alarm latency 1055501us stddev 3553161us loss 18%
Sep 2 00:34:22 dpinger WAN_DHCP 83.95.185.1: Clear latency 23065us stddev 21805us loss 0%
Omdømme 6
Badge +2
Jeg har ingen timeout alarmer siden 5. september, så mig har de hjulpet. Ligeledes er svartiderne blevet mere tolerante overfor belastning. Men det er vel også det logiske udfald, når man et mere stabilt signal.

Nu mangler jeg så bare, at de får løst problemet med for høj sendestyrke på den forstærker, som jeg sidder på...

Er der nogen der har hørt mere til FW opgraderingen?
Er der nogen der har hørt mere til FW opgraderingen?

Et rygte siger, at den kommer i denne uge.
Omdømme 6
Badge +2
Nu mangler jeg så bare, at de får løst problemet med for høj sendestyrke på den forstærker, som jeg sidder på...

Nå ja. Og så svartiden ned på maks 5 ms. til centralen 😃
Betydningen af "central" ændrer sig lidt med ombygningen. CMTS'erne er ikke længere placeret centralt på få centraler rundt om i landet. Nu sidder de ude i de lokale gadeskabe (de er små, men der er mange af dem).

Det burde have en positiv indflydelse på ping - i hvert fald på DOCSIS-delen.

Flere af dem, der har snakket om forhøjet ping, har fået det i forbindelse med ombygningen (og givetvis ikke har fået OFDM-kanaler endnu). Dvs. modemmet er muligvis ikke den eneste synder.
Omdømme 6
Badge +2
Jeg har stadig 10-12 ms. som næsten er en fordobling ift. pre DOCSIS3.1

|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.10.20.1 - 0 | 45 | 45 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 188.120.88.124 - 0 | 45 | 45 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 188.120.71.53 - 3 | 41 | 40 | 1 | 1 | 2 | 2 |
| 93.176.92.21 - 0 | 45 | 45 | 1 | 1 | 2 | 2 |
| 94.18.190.33 - 0 | 45 | 45 | 1 | 2 | 22 | 1 |
| 152.115.64.74 - 0 | 45 | 45 | 2 | 2 | 3 | 2 |
| 93.176.95.157 - 0 | 45 | 45 | 2 | 2 | 3 | 3 |
| ae10-0.khk7nqp7.dk.ip.tdc.net - 0 | 45 | 45 | 2 | 2 | 26 | 2 |
| ae1-0.hittv4nqe10.dk.ip.tdc.net - 0 | 45 | 45 | 3 | 3 | 20 | 3 |
| vlanif200.hinqa1.dk.ip.tdc.net - 0 | 45 | 45 | 5 | 6 | 13 | 7 |
| x1-6-00-22-4d-84-bb-66.cpe.webspeed.dk - 0 | 45 | 45 | 12 | 13 | 18 | 12 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

Her fra arbejdet via en fiber hos Zensystems eller hvad de nu hedder i denne uge. Bemærk jeg har 3ms. til Hillerød. 7 ms. til VLAN, som formodentlig er gadeskabet, som du snakker om og 13 ms. til min router.

Besvar