Er der en venlig sjæl, der kender til denne besked på PlayStation 4!? | YouSee Community
Spørgsmål

Er der en venlig sjæl, der kender til denne besked på PlayStation 4!?

Hej med jer,

Første indlæg herinde, så bær over med mig hvis det ikke er det rigtige forum at spørge i.. 🙂

Se, er for nylig stødt ind i et højst besynderligt problem når jeg gamer på min PlayStation 4. Diverse udsving på stabiliteten, disconnects og besværligheder ved at forbinde til online servere, førte til flere tests af forbindelsen på min PlayStation.

Og så kommer det lidt spøjse.. For første gang ved en sådan test af forbindelsen, modtager jeg nederst på skærmen beskeden: "Routeren i brug understøtter muligvis ikke IP-Pakke fragmentering, og visse netværksfunktioner vil derfor være begrænsede..."

Nogen der ved hvad det egentlig betyder? Har haft fat i YouSee pr. telefon, men de har ikke umiddelbart hørt om problemet før. Selve hastigheden på forbindelsen er upåklagelig, og WiFi fungerer uden problemer. Dog er det ved online gaming at problemerne opstår, og også derfor jeg lidt mistænker ovenstående besked som værende grunden.

Jeg har en SagemCom 3890 Docsis 3.1 router, med LAN kabel tilkoblet min PlayStation. Har testet både med og uden kabel, men desværre med samme resultat.

Det skal desuden nævnes, at problemerne opstod mere eller mindre lige efter YouSee foretog kabelarbejde her i Odense området. Ved ikke om de der har ændret på noget? Men en effekt har det i hvert fald haft.

Beskeden dukker også hver gang op, efter min PlayStation er færdig med at tjekke NAT-Typen. Jeg får stadig Type 2, som jeg kan forstå er den bedste til online gaming bl.a. men forskellen er, at den denne gang er meget lang tid om lokalisere typen, hvilket den slet ikke var førhen.

Meget underligt! Beklager den lange post, men giv endelig lyd hvis nogen af jer har et forslag til hvad problemet kunne skyldes, og hvordan man får den besked til at forsvinde igen.

Hilsen,

Nikolaj.

22 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Har du skruet på data pakke størrelse på dit net? Så vidt jeg husker opstår fragtmentering, hvis data pakker bliver for store. Router skal så bruge bruge tid og resourcer på fragmenterne, hvis den ellers kan det.
@Slangefar Nej ikke så vidt jeg ved. Det eneste jeg i daværende tidsrum pillede ved, var inde på selve YouSee's App, hvor jeg af ren nysgerrighed prøvede at trykke på "optimering af WiFi" knappen, efter jeg havde downloadet den.

Men der søger den vist bare efter en WiFi kanal der er mere optimal, så det burde ikke ændre på noget synderligt..
Jeg kan logge ind på routeren, men har ikke pillet ved noget derinde.
Omdømme 7
Badge +7
Kender ikke meget til PS4, ud over at have sat en del af dem på nettet. Kan du styre størrelsen på ethernet pakkerne (MTU) i PS4? Så prøv at sætte til minimum først, og så prøv at skrue op til problemet opstår igen.
@Slangefar Det kan jeg ja. Lige nu står den på 1500 bytes, altså default indstillingen når man laver tests. Hvad ville du sige minimums tallet ville være?
Omdømme 7
Badge +7
1500 bytes lyder ikke af meget. Angiver din PS4 ikke et minimum? Så vidt jeg kan se er 1500 maksimum for MTU.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_transmission_unit
Nej desværre, den er sat til Auto hvilket gør at den selv fastsætter MTU'en ved internet opkobling. Den er så altid sat til 1500, men ved brugerindstillingerne har man mulighed for selv at indstille på det tal (1500 og ned).
Omdømme 7
Badge +7
Prøv så f.eks. at halvere den? Dit problem kan ligge i 3890, men jeg mener ikke at kunne huske andre her inde med dit problem.
Har nu prøvet lidt af hvert, endda helt ned til 576 som åbenbart er det laveste. Stadig samme besked. Tænker ikke MTU'en så er problemet, men måske rettere noget i 3890 som du nævner.

Har set at der lidt bliver snakket om en opdatering herinde, til 3890 der skulle rette op på nogle ting. Ved dog ikke om den er relevant for mit problem, men gad vide om den måske kunne fikse den besked..?
Omdømme 7
Badge +7
Et skud i tågen. Hvad med at nulstille din router? YouSee er desværre ikke så gode til, at fortælle hvad en opdatering af routerne retter og giver af muligheder. Jeg checker hver dag for opdateringer, og vil selvfølgelig sige til i forum, når den næste rulles ud.
Lyder godt! ?
Nu opstod problemet for ca. 2 uger siden, og dengang prøvede jeg faktisk at nulstille den (det er den knap der sidder under routeren ikke?), men er da frisk på at prøve igen for at se om det måske hjælper denne gang.
Omdømme 7
Badge +7
Når du checker en anden MTU. Genstarter du så PS4?
Nej, det gør jeg ikke. Bør jeg det?
Omdømme 7
Badge +7
Ja på V1 og V2 sidder den i bunden. På V3 er den bag i.
Ja på V1 og V2 sidder den i bunden. På V3 er den bag i. Jeg prøver at give det et skud!
Omdømme 7
Badge +7
Jeg vil tror den skal genstartes, men kender ikke selv meget til PS4. Har overvejet at købe en, men "hende som bestemmer" siger jeg aldrig spiler 😞
Jeg indskyder lige, at DOCSIS-laget mellem modem og Yousee kan transportere 1500 bytes uden at skulle til at fragmentere. Der bør derfor ikke være behov for at ændre ved MTU.
@Forummanden Det giver heller ikke umiddelbart mening at skifte MTU'en da den (PlayStation) tidligere har opført sig fint på de grundlæggende indstillinger, med en MTU på 1500.
Jeg vil tror den skal genstartes, men kender ikke selv meget til PS4. Har overvejet at købe en, men "hende som bestemmer" siger jeg aldrig spiler :-( Kan prøve, men som @Forummanden skriver, så er det slet ikke sikkert at det kommer til at have en effekt. Men vil da give det et skud.
Omdømme 7
Badge +7
Alt skal prøves med 3890. Den synes at leve sit eget liv 😞 Jeg bed bare mærke i, at du snakkede om fragmentrering. YouSee bruger desværre mest tiden på at fjerne funktioner i deres routere for at lette support af dem, i stedet for at sikre de virker ordentligt.
@Slangefar Ja det kan jeg næsten fornemme. Har egentlig været rigtig glad for mit internet over det sidste års tid jeg har haft YouSee. Det er først nu den der besked er dukket op. Det ville slet ikke undre mig, hvis den pludselig forsvandt en dag efter frigivelsen af en opdatering til routerens firmware, eller noget lignende..
Hej Nikolaj1201
Har samme problem som du beskriver vil høre om du fandt en løsning på det ????
Samme her. Er der en løsning, vil jeg meget gerne høre om den? Tak 🙂

Besvar