DOCSIS 3.1 vs yousee fiber | YouSee Community
Spørgsmål

DOCSIS 3.1 vs yousee fiber

hej vil gerne spørge er der nogen forskel på yousee fibernet og så DOCSIS 3.1 via Coax ville man kunne mærke forskel og er priserne via yousee fibernet bedre end via DOCSIS 3.1

og nogen der ved noget om bliver yousee fibernet lagt ud til alle husstande osv jeg tænker det er vel noget der tager mange år før det bliver lagt ind..

14 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +2
Der er stor forskel på fiber og coax. Svartider på fiber er meget lavere og båndbredden på fiber er det øjeblikkeligt. Coax skal først negotiate med centralen og båndbredde justeres løbende ift. kapacitet det er tilgængeligt. På coax deler du 10GBit med alle der er tilsluttet din central. Med fiber har du dedikeret Gbit forbindelse til centralen, men herfra deler du selvfølgelig upstream kapaciteten med alle andre.

Mht. fiberudbredelse, så er de begyndt at rulle ud. Jf. denne artikel; https://finans.dk/erhverv/ECE11336003/tdc-begynder-sin-fibernetoffensiv-i-jylland-vi-vil-koble-op-mod-en-million-husstande-paa-fiberkablerne så skal de rulle fiber ud til 1 mio. husstande over de næste 6-7 år. Jeg vil anbefale dig, at skrive dig op på www.tdcfiber.dk
ok men ´jeg bor godt nok i privatejet bolig gennem en boligforening ved ikke om det vil komme til at ske her i går var jeg til et afdelingsmøde hvor det blev vedtaget at få undersøgt om der kan blive opgraderet til DOCSIS 3.1 i mit område ved ikke noget om fibernettet om det så osse bliver en mulighed senere hen eller om boligforeningen ikke vil godkende det
Omdømme 7
Badge +3
DOCSIS 3.1 hvad betyder det? Jeg fik Fiber her for ca. 8 år siden, de indligger vel ikke også TDC Fiber ind til dem der har SE Fiber i forvejen?

PS. Lige en test også, jeg kan stadigvæk ikke poste noget her med Google Chrome...
PPS. Jeg har beholdt mit Fiber Internet, da nettet fra Yousee ikke ser ud til at kunne trække min PC sammen med andet tilsluttet... og kan oplyse at Fiber nettet kun 1 gang i løbet at de ca. 8 år. har været nede...
DOCSIS 3.1 hvad betyder det?

DOCSIS er teknikken de bruger til at levere internet gennem antennekablet. De har i flere år brugt version 3.0. 3.1 er mere effektiv og tilbyder højere hastigheder. 3.0 og 3.1. lever i dag side om side (på forskellige frekvenser). Når alle kunder en dag har fået nyt 3.1 modem, så kan de slukke for 3.0.
Omdømme 6
Badge +2
i går var jeg til et afdelingsmøde hvor det blev vedtaget at få undersøgt om der kan blive opgraderet til DOCSIS 3.1 i mit område...

Hvis de opgraderer området til DOCSIS3.1, så er det nok ikke sandsynligt, at der kommer fiber installation lige med det samme. Så skal I i afdelingen beslutte, at der skal laves en fiberinstallation der selvfølgelig vil koste tilsvarende mere.
ok men vil TDC måske være mere interesseret i at lægge fibernet ind end DOCSIS 3.1 fordi hvis fibernettet skal rulles ud til 1 mio husstande kan det så have noget at gøre med at TDC gerne vil lukke ned for coax nettet engang i fremtiden

men havde det måske været bedre hvis jeg havde spurgt et forslag om at der bliver lagt fibernet ind nu skal det jo først undersøges om der kan blive lagt DOCSIS 3.1 ind og så er det noget der først skal vedtages næste år
Fidusen er, at opgraderingen til DOCSIS 3.1 er langt billigere, da der kun skal skiftes komponenter.
jamen det var osse derfor jeg foreslog at opgradere til DOCSIS 3.1 til det afdelingsmøde da det er langt billigere at få lagt DOCSIS 3.1 ind end fiber koster fibernet ikke osse en hel masse penge at få lagt ind
Omdømme 6
Badge +2
TDC ligger gerne fiber ind hvis det kan betale sig. Når der allerede er et coax anlæg vil meromkostningen være meget høj for fiber, når der sammenlignes. Endvidere skal der være fiberinfrastruktur i området.

Jeg bor 130 meter fra en fibercentral, men TDC vil ikke grave medmindre jeg får samlet 39 af mine naboer. Vi bor i et almindeligt paracelhus kvarter hvor der allerede ligger coax.
ja ok men jeg tror bare mest af alt på at indenfor den nærmeste fremtid så vil TDC nok gerne have lukket ned for coax nettet så at alle der kører på coax de går over til fiber og så bliver de jo ligesom nød til på et tidspunkt at ændre på at meromkostningen er meget høj det er i hvertfald det jeg gætter på når man jo så læser at over 1 mio husstande skal på fibernettet og når TDC så bruger miliarder af kroner på det
Det kommer ikke til at ske i nærmeste fremtid. Coax kan levere gigabit, så der er ingen grund til at erstatte det med fiber nu. Der er mange, som hverken har fiber eller coax. Det er dem, som får fiber nu.
Spørgsmålet er kun, hvor mange penge de nye ejere vil bruge på ydereligere opgradering af coax-nettet. De gamle ejere havde nemlig store planer.
Omdømme 6
Badge +4
Coax kan levere Gigabit, men kun den ene vej. Det kan ikke levere synkron 1000/1000, og der er ydeligere den fordel ved fiber at bare ved at skifte interface i hver ende går man fra gigabit til 10 gigabit (de er også ved at udvikle 100Gb interfaces). Desuden er f.eks. ping noget bedre ved Fiber end ved Coax. Problemet er ligeså meget at hvis man ikke har fiber men Coax, så er det ikke altid at TDC vil opdatere til fiber, da der skal nye kabler ned i jorden. Det er det, der er det dyre. Hvis infrastrukturen var på plads (fiber var gravet ned vedsiden af Coax) Så ville Fiber være noget billigere end Coax, da det er det normale at bruge i netværks infrastruktur. Faktisk bruges Fiber nok til at levere signal helt hen til den central der lerverer Coax ud til de enkelte husstande. Og det er netop fordi Fiber er meget mere stabilt, og og meget hurtigere end Coax. Jeg har endnu aldrig oplevet at der i netværks infrastruktur er brugt Coax, andre steder end ved forbrugere. Alle andre steder bruges Fiber, eller TP cabling. Der findes dog nogle kabler der ligner Coax det er Direct Attached Copper Cable. Men de er kun i begrænset længde (op til 3-5 m pasiv, og lidt længere aktiv.Oop til 10 og 100Gb) men de bruges mest i datacentraler, og der kræves enheder med SFP+ interfaces i enderne. Og bruges f.eks til at connecte Switche med hinanden på Datacentraler. Længere afstande er også her Fiber.

-Brian
På sigt vil coaxnettet godt kunne levere symmetrisk gigabit. Også mere end en enkelt gigabit, hvis de vil bruge pengene på det.

Yousee har ikke bekræftet noget, men deres leverandør arbejder på meget lave pingtider. Et gennemsnit der nærmer sig 1 ms.

Besvar