Detaljer om bridge mode m.m. | YouSee Community
Spørgsmål

Detaljer om bridge mode m.m.

Tak for hjælpen med mit tidligere spørgsmål. Jeg har nu næsten besluttet mig for at bestille YouSee coax og køre den i bridge mode. Lige en flok simple konkrete spørgsmål:

(1) Er det rigtigt forstået at abonnementet identificeres af modemets udvendige MAC-adresse, så jeg enten skal have YouSee til at registrere det på min egen MAC-adresse eller klone modemets MAC-adresse til mit eget udstyr?

(2) I så fald vil jeg nok foretrække at klone adressen. Er det nemt at finde modemets udvendige MAC-adresse så jeg kan klone den til min Linux-boks?

(3) Jeg forstår der kan være problemer med støjfølsomhed ved de høje uploadhastigheder. Der er et billigt tilbud på 80/80, men når stabiliteten er absolut vigtigst, er det vel smartere at vælge 50/50 alligevel? (Jeg har ikke noget specielt behov for højere hastighed.)

(4) Er fast IP-adresse noget man bestiller sammen med abonnementet og så virker det fra start, eller kan man risikere at adressen skifter inden den bliver fast?

(5) Jeg skal have åbnet port 25 udad. Er det noget man bestiller sammen med abonnementet, eller er det noget kan man slå til bagefter pr. selvbetjening?

(6) Når man kører bridge-mode og fast ip-adresse skal man vel stadig hente adressen med en DHCP-klient, ikke?

(7) Modemets interne adresse er 192.168.0.1 i router mode og 192.168.100.1 i bridge mode, ikke sandt?

(8) Er det rigtigt forstået at jeg ikke kan forvente at YouSee support har spor forstand på bridge mode-varianten? (Jeg har allerede konstateret at sælgerne tilsyneladende ikke aner hvad det er.)

Jeg forestiller mig at følgende procedure må være ok:

* Slut modemet til og tænd det.

* Slut en pc direkte til, registrér forbindelsen med (modemets) MAC-adresse, og tjek at det grundlæggende virker.

* Tjek at UPnP, portforwarding (og andet?) er slået fra i modemet.

* Giv Linux-boksens eksterne netkort samme MAC-adresse som modemet har på ydersiden, og sæt den op til DHCP.

* Slut Linux-boksen til modemet og se det spille.

7 Kommentarer

Ups - jeg glemte jo lige det ret væsentlige punkt i opskriften der hedder "Sæt modemet i bridge mode" 😞
Omdømme 5
Badge +1
Ad 1: Hvis du kører i bridge mode, skal din egen router aktiveres. Jeg har ved routerskift klonet min tidligere routers mac-adresse med succes, men jeg har aldrig prøvet at klone Yousees routers mac-adresse.
Ad 3: Jeg har ikke problemer med upload. Jeg kører 500/500 Mbit
Ad 4: Den faste ip-adresse er ikke specielt fast. Hvis du skifter Yousee udstyr eller går fra DOCSIS 3.0 til 3.1 skifter ip-adressen alligevel. Hvis din router er tændt hele tiden, er det at betale for fast ip-adresse efter min mening penge ud af vinduet.
Ad 6: Ja
Ad 7: Ja
Ad 8: Ja, forvent ikke noget af support. Hvis du vælger høj upload, skal din forbindelse køre DOCSIS 3.1. Hvis Yousee glemmer at aktivere dette, hvad de åbenbart tit glemmer, skal du ikke forvente, at support ved hvad det er. “Yousee understøtter ikke DOCSIS” sagde en supporter med stor overbevisning til mig.

Ved overgang til bridge mode har jeg ikke gjort andet, end enable bridge mode på Yousee routeren og evt. gået ind på aktiveringssiden. Her har det været nødvendigt at bruge ip-adressen 80.62.121.114 til aktiveringssiden.
Uddybning af 1: Tilknytning af modem til dit abonnement er en anden process (men fra samme online aktiveringsportal). Det skal kun gøres én gang, når du sætter modemmet til.

Når det er gjort, skal du registrere MAC-adressen på det udstyr, som skal modtage den offentlige ip-adresse (hvis du aktiverer modemmet gennem din router, er du færdig nu). I dette tilfælde din egen router. Dette trin skal udføres hver gang, du skifter router (medmindre du kloner adressen).
Tak til Sigvard og Forummanden for svarene.

Ad 4: Den faste ip-adresse er ikke specielt fast. Hvis du skifter Yousee udstyr eller går fra DOCSIS 3.0 til 3.1 skifter ip-adressen alligevel. Hvis din router er tændt hele tiden, er det at betale for fast ip-adresse efter min mening penge ud af vinduet.

Jeg må indrømme at både det punkt og det faktum at folk skriver her om problemer der først skal løses i senere softwareversioner, gør mig en smule utryg. Så vidt jeg ved har TDC/YouSee solgt internet via kabelmodem i temmelig mange år, så det burde være en moden teknologi.

Men jeg tror jeg bestiller det alligevel og håber det bedste. Og ifølge https://da.wikipedia.org/wiki/YouSee#Bredb%C3%A5nd (og https://en.wikipedia.org/wiki/YouSee#YouSee_Broadband) bruger de tilsyneladende DOCSIS 3.1 ved alle hastigheder med samme upload og download, så jeg vælger nok 80/80-tilbudet. Og jeg bestiller fast ip - så kan jeg i det mindste brokke mig hvis den skifter.

Jeg er kommet lidt i tvivl om det vil virke at klone modemets MAC-adresse. Så er der jo to interfaces (modemets og mit udstyrs) der har samme MAC-adresse, og jeg ved ikke om modemet så kan finde ud af ikke at tage pakkerne til den MAC-adresse selv. Er der nogen der faktisk har prøvet kloningsvarianten med held?
Omdømme 2
Badge
Første gang du kobler en ny router (dvs. ny MAC-adresse) på et YouSee-modem i bridge mode, skal du gennemføre deres aktivering (på aktiver.yousee.dk / 80.62.121.114) som tager ca. 10 minutter. Herefter vil YouSee huske din router, og det er ikke nødvendigt at gennemføre aktiveringen igen, indtil du tilkobler en enhed med en anden MAC-adresse.
Man kan vist også få aktiveret en enhed manuelt ved at ringe til dem og oplyse MAC-adressen, men jeg har ikke selv prøvet det.
Det er muligt at du kan slippe uden om den første aktivering ved at spoofe dit modems MAC-adresse, men jeg ser ingen grund til at gøre det - med mindre du meget gerne vil spare de 10 minutter. Jeg kan forestille mig at YouSees systemer måske registrerer det som om du prøver at lave noget "snusk", og afbryde din forbindelse. Eller at det måske bare slet ikke vil virke.
Hvis det er for at undgå at YouSee kender din rigtige MAC-adresse, kan du evt. generere en tilfældig MAC-adresse.

Hvad angår fast IP-adresse, så er mit indtryk at det fungerer meget bedre efter YouSee skiftede til deres nye DOCSIS 3.1-udstyr fra Huawei forrige år. De havde lidt opstartsvanskeligheder hvor IP-adressen ændrede sig efter hver DHCP release+renew, men det har de forlængst fået løst.
Adressen bliver stadig leveret via DHCP, men jeg har ikke oplevet at min har ændret sig siden min central blev opgraderet til DOCSIS 3.1 i starten af sidste år, ikke engang når jeg har skiftet MAC-adresse. Det oplevede jeg af og til på deres gamle system, bl.a. hvis der havde været foretaget vedligeholdelse på centralen eller mit udstyr havde været offline i en periode.
Derudover får man nu et brev indeholdende sin faste IP, og den fremgår af "Min side" hos YouSee samt deres aktiveringsside. Det er jeg ret sikker på at den ikke gjorde før i tiden.
Man kan også få ændret reverse DNS nu, det kunne man ikke tidligere fordi reverse-adressen var baseret på ens udstyrs MAC-adresse (*.cpe.webspeed.dk). Med deres nye setup er reverse-adressen statisk (X-X-X-X-cable.dk.customer.tdc.net), indtil man evt. får den ændret ved at skrive til hostmaster@itadel.dk.

Du skal ringe til YouSees tekniske support for at få lukket op for port 25. Som standard er den lukket både ud og ind, men de åbner for begge dele.

Jeg hostede min mail m.m. på en maskine hos Hetzner i begyndelsen, men da jeg fandt ud af hvor stabil YouSees linje egentlig er, flyttede jeg det hele hjem igen. Jeg havde dengang en 500/500, nu 1000/500.
Jeg hoster dog stadig min udgående SMTP-server ude i byen, da det ikke er lykkedes for mig at blive delisted på SORBS. Navneserver har jeg også eksternt, i tilfælde af at YouSee alligevel skulle finde på at ændre IP-adressen en dag. (Sekundær DNS hos GratisDNS med en Hetzner VPS som hidden primary master: https://larsendata.wiki/gratisdns:hiddenprimary)
Sidste halvdel af 2018 havde jeg i alt 25 minutters uannonceret nedetid, ifølge StatusCake som pinger min router hvert femte minut. Men det varierer sandsynligvis alt efter hvor man bor.
YouSees centraler har dog ikke nødstrøm, så hvis strømmen er gået i dit lokalområde, skal du ikke regne med at være på nettet bare fordi du har en UPS. :)

Det er min opfattelse at man undgår de fleste af mærkelighederne ved Sagems modems når man kører dem i bridge mode og dermed springer routerdelen over.
Jeg har i hvert fald ikke oplevet nogle af de utallige driftsproblemer der bliver omtalt herinde, hverken med V2 eller V3. Men under alle omstændigheder bliver det nok aldrig helt samme niveau som en rigtig erhvervsforbindelse med SLA og oppetidsgarantier.
Tak til laksen for et indlæg som beroliger mig en del, især mht. ip-adresse-skift.

Du har ret i at det med at klone routerens MAC-adresse sagtens kan være en dårlig idé. Grunden til at jeg planlagde det, var at jeg så om nødvendigt kunne skifte mellem router- og bridge-mode uden at involvere YouSee. Men det er ikke væsentligt, så jeg aktiverer nok bare Linux-boksens MAC - og husker den så jeg kan klone den når jeg en dag skifter netværkskort.

(Jeg har godtnok svært ved at forstå hvorfor de skulle lukke port 25 indad - hvis nogen kører en server på port 25, skulle man tro at de faktisk gerne vil have mail. Men skidt med det hvis man kan få den åbnet.)

Mht. udgående mail har jeg hele tiden forventet at ip-adressen nok vil være svær at holde væk fra Spamhaus og SORBS m.fl., så jeg vil abonnere på en SMTP-service. (Det gør jeg faktisk allerede som reserve-SMTP - http://www.arrowmail.co.uk/ er meget billig hvis man næsten ingen trafik har.)

Jeg har også overvejet Hetzner, men det er trods alt nemmere at vedligeholde en maskine lige her, især når den skal opgraderes.

Der er nogle her der skriver at deres router skal genstartes indimellem. Det undrer mig en del, og betyder at jeg nok venter med at skifte til coax indtil jeg har været på ferie, så forbindelsen ikke pludselig er nede i 14 dage fordi jeg ikke er der til at genstarte routeren. En router burde altså ikke kræve genstart nogensinde, undtagen ved softwareopdateringer. (Jeg troede egentlig naivt at stort set alle billige routere brugte en Linuxkerne og dens port forwarding-mekanisme, og sådan et setup plejer jo at være fuldstændig stabil.)

Men alt i alt mange tak til dem der har svaret på mine to indlæg her - nu har jeg vist rimeligt styr på hvad det går ud på.
Det med jævne genstart... Jeg er lige ved at tro, at det hver gang handler om indstråling på DOCSIS (3.1)-frekvenserne. Dvs. hvis installationen er tæt, så tror jeg, det kører nogenlunde - hvis man ser bort fra de andre problemer med Sagemcom-modemmet. 🙂

Besvar