Bridge mode - tabt forbindelse efter modemgenstart | YouSee Community
Spørgsmål

Bridge mode - tabt forbindelse efter modemgenstart

Jeg kører Sagemcom-modemet i bridge mode og har en Linux-pc som server/router mellem den og mit interne net.

I nat genstartede mit modem tilsyneladende.

Men forbindelsen kom ikke op igen: her til morgen var der lys i alle de relevante lamper på modemet, jeg kunne logge på modemet (så forbindelsen Linux-boks <=> modem var tydeligvis i orden), men ingen forbindelse til verden udenfor - heller ikke mitwifi.dk.

Genstart af modem hjalp ikke - lamperne lyste fint, men ingen forbindelse.

Men en efterfølgende genstart af Linux-boksen hjalp faktisk.

Og det er jo underligt at det skulle være nødvendigt når den jo faktisk havde forbindelse til modemet.  (Og i øvrigt har Linux-boksen kørt i årevis uden at kræve ikke-planlagt genstart.)

Modemet kører nu version FAST3890_TDC_50.10.22.T1, og jeg mistænker at den er ny fra i nat.

I betragtning af at modemet tydeligvis kan finde på at genstarte uprovokeret af mig, så er det meget slemt hvis forbindelsen derefter ikke selv kommer op igen.

(Det kan forhåbentlig ikke tænkes at efter en modemgenstart skal min router hente en dhcp-adresse igen (selvom den jo har en lease der ikke er udløbet) før der er forbindelse ud?)

Jeg vil ved lejlighed eksperimentere lidt mere med modemgenstart, men lige nu skal den have lov at køre stabilt lidt uden at genere mine brugere.

9 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +2

Der er en opdatering på vej ud og det kræver en genstart.  Det er nu ikke så ofte med opdateringer.

Der er en opdatering på vej ud og det kræver en genstart.  Det er nu ikke så ofte med opdateringer.

Jeg har ikke noget imod en natlig genstart i ny og næ.  Men jeg har noget imod at forbindelsen ikke af sig selv kommer i live igen efter genstarten.  Og jeg kan ikke rigtig forstå hvordan det kan være sådan.

Omdømme 7
Badge +7

Hej Jesper 

Jeg kan sagtens følge dig, men hvis modemmet er online efter genstart, så tyder det på, at det er nogle forhold i dit interne setup der gør, at den ikke selv genskaber forbindelsen. 

Tak for dit svar, Kasper.

Er jeg den eneste med bridge mode, der har haft det problem at forbindelsen ikke kom korrekt op efter modem-genstart?

Jeg er rimelig sikker på at der ikke er et problem med min Linux-boks.  Den kørte fint, også efter modem-genstart, dengang det var et ADSL-modem den var koblet til.  Eneste forskel er at nu bruger den DHCP til at hente ip-adressen med, hvor den tidligere var statisk konfigureret - og “dhclient” som er min Linux-boks’ DHCP-klient, er overordentligt udbredt og plejer at virke.

Men jeg prøvede som forsøg at genstarte modemet igen, og den gang kom forbindelsen faktisk op.  Der var noget lidt underligt undervejs - mens den var på vej op, prøvede jeg at pinge en maskine ude på internettet, og fik et svar efter ca. ét millisekund.  Det må jo være modemet der sender et falsk svar - lidt senere tog det de normale ca. ti millisekunder.  Og der var også noget underligt med DNS-svar.

Foreløbig konklusion: jeg skal nok eksperimentere lidt mere - og jeg hører meget gerne hvis andre har haft lignende problem.

Det er lige gået op for mig at mit modem faktisk har genstartet på eget initiativ natten til fredag, og ved den lejlighed kom forbindelsen op igen uden problemer.

Så det er tydeligvis ikke hver gang, og nok heller ikke næsten hver gang, at jeg har et problem.  Det gør problemet en hel del mindre.

Omdømme 2

@JesperDybdal Du har fat i det helt rigtige med DHCP. En måde at løse det på, er at sikre at din linux-kasse har et kabel DIREKTE forbundet til modem. I så fald vil den modtage en link-down på det fysiske netkort og selv initiere en dhcp-req når der igen kommer link.

Til gengæld vil den ikke vide at modem har været nede hvis du har modem og linux-maskinen forbundet via en switch.

Bare et godt bud herfra ;)

@MrFlopp: Tak for forslaget.  Men de er direkte forbundet, og det fremgår klart af loggen at der kommer ca. 3 link down/up-sekvenser indenfor meget kort tid - og at dhclient desværre ikke af den grund fornyr sin lease.

Og det er jo egentlig fair nok at dhclient ikke gør det - DHCP-protokollen er jo beregnet til at sikre ip-konfigurationer, ikke til at åbne og lukke for forbindelser.

Mit modem genstarter ofte ved 1-2-tiden om natten (hvorfor mon?), fx i nat, men det er kun hændt én gang at forbindelsen ikke bare kom op igen.

Men jeg fik en tanke - som kun er en tanke, men som dog ville forklare det jeg ser.  Kan det tænkes:

• at modemet i bridge mode, ved at kigge på trafikken, forsøger at holde styr på om udstyret bag modemet (min linux-boks) har en gyldig DHCP-lease, og kun tillader trafik til hele verden hvis der er en lease,
  • og at modemet er smart nok til at opbevare leasens udløbstidspunkt på en måde der overlever en normal modemgenstart,
  • men at modemet IKKE er smart nok til at opbevare det tidspunkt på en måde der overlever en modem-software-opgradering?

Det ville faktisk forklare:

• at min forbindelse forsvandt efter opgraderingen,
  • at en manuel ekstra genstart af modemet ikke hjalp,
  • at genstart af linux-boksen hjalp,
  • og at forbindelsen kommer op igen af sig selv efter en "normal" modem-genstart uden opgradering.

Hvis dette skulle være tilfældet, så ville det være godt hvis YouSee ville gøre noget ved det.  Det kunne løses:

• ved at lære modemet at opbevare udløbstidspunktet bedre,
  • eller ved at lære modemet altid at tillade trafik i en periode på nogle dage efter en software-opgradering,
  • eller, som midlertidig og halvvejs nødløsning, at sætte lease-perioden ned til fx en time (det vil koste meget mere trafik til DHCP-serveren, og jeg aner ikke om det vil være et problem).

Men jeg må jo erkende at hvis det er sådan det er, så er det kun et problem for bridge mode-brugere, da modemets egen DHCP-klient utvivlsomt fornyr leasen efter hver genstart.  Og så vil YouSee måske ikke tage det ret alvorligt - selvom jeg synes de burde.

Omdømme 2

Gode observationer og mulig forklaring. Der er desværre ingen af os der kan vide med sikkerhed hvilken “magi” der foregår inde i maven på en 3890 i bridgemode. - Men det er umiddelbart også min fornemmelse at der bliver lavet lidt forskellige fiflerier. Fx. med routing af 192.168.100.1 adressen når du har en dhcp tildelt offentlig ip ? ;)

Umiddelbart ville jeg forvente at dhclient foretog en renew af sin aktuelle lease når modem genstarter og laver en link-down. Det er også hvad der sker hos mig - og så får min router kortvarigt en 192.168,.100.10 (ca.) ip tildelt fra modem selv, med en lease tid på et minut eller så. Herefter forsøger dhclient igen, og får så fat i den rigtige dhcp server i backbone.

Hvis din dhclient ikke selv gør det, kan du tvinge den med fx. netplug eller ifplugd - de er netop laver til at håndtere hvad der skal ske ved et link change event.

Så.. desværre kan jeg hverken be- eller af-kræfte din tese, men har selv gjort mig lignende tanker :)

og så får min router kortvarigt en 192.168,.100.10 (ca.) ip tildelt fra modem selv, med en lease tid på et minut eller så. Herefter forsøger dhclient igen, og får så fat i den rigtige dhcp server i backbone.

Tak for advarslen.  Det lyder ikke godt - jeg har firewallregler og serverkonfiguration der går ud fra at den første ip-adresse min server får, er den korrekte faste adresse.

Nu bliver jeg pludselig bange for at en strømafbrydelse hvor serveren kommer op før modemet har fået forbindelse, kan resultere i sådan en 192.168-adresse!

Jeg synes der sker mange underlige ting i det modem, og det bliver ikke bedre af at det ikke er dokumenteret.  Er der ikke en YouSee-person her (Kasper?) som kunne fremskaffe en beskrivelse af hvad modemet egentlig foretager sig mht. ip-adresse-tildeling og åbning/lukning af forbindelsen?

(Mit problem er at jeg sommetider tager på ferie, og hvis min forbindelse forsvinder i begyndelsen af sådan en ferie, så er der en hel masse familie og venner som mister deres mail og websider indtil jeg er hjemme igen - det virker lidt som om coax-forbindelserne ikke rigtig er designet til brug for servere.)

Besvar