Ændring af lokal IP adresse på Sagemcom 3890V2 | YouSee Community
Spørgsmål

Ændring af lokal IP adresse på Sagemcom 3890V2

Hej,

Jeg har netop modtaget en ny router, da den gamle ikke kunne mere. Jeg har opsat den og umiddelbart ikke haft de store udfordringer. Jeg har midlertidig en række devices sat på den nye router og jeg støder på et problem med ændring af den lokale IP adresse.

Den er standard: 192.168.0.1
Jeg vil meget gerne have den ændret til 192.168.1.1 istedet for. Det er dog ikke muligt, da den skriver følgende:

192.168.1.1/24 ~ 192.168.7.1/24, 192.168.21.1/24 ~ 192.168.27.1/24 is reserved.

Jeg spurgte en supporter via telefon og han svarede at jeg skulle slukke min router i 7 dage, førend jeg kunne skifte denne... Det betvivler jeg altså stærkt, da det er en lokal IP adresse ændring og ikke en ekstern IP adresse ændring.

Mvh. Martin

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Så vidt jeg husker er der reserveret en anden adresse (forskellig fra 192.168.0.1), hvis du sætter din router i bridge mode. Den anden adresse kunne være netop 192.168.1.1.
Hej Slangefar,
Som udgangspunkt er jeg ikke interesseret i at køre bridgemode, men bare standard routing, dog med en anden lokal IP adresse.
Omdømme 7
Badge +7
Nej, men der er som sagt reserveret en anden adresse til du måske en dag vil sætte den i bridge mode. Er der ikke mulighed for at vælge netop det ønskede IP scope, er der nok ikke meget at gøre. Hvad er der så slemt med 192.168.0.1?
Fordi jeg har flere devices på fast lokal IP adresse xxx.xxx.1.1, også ville jeg gerne undgå at skulle omstille alt andet end blot routeren. Som iøvrigt var muligt, førend jeg fik den nye router.
Omdømme 6
Badge +4
hej Ammss.
Hvis du har fået en ny router, kan den router sikkert andet end den gamle, evt. er der muligheder i den nye som den gamle ikke kunne gøre, og derved skal den bruge det område du gerne vil have. (Som Slangefar skrev, f.eks. til bridge mode) Hvis du gerne vil beholde dit IP område kunne det løses ved at sætte en router efter den eksiterende router, og derved "oversætte" 192.168.0.x til 192.168.1.x. Eller sætter router til bridge mode, og bruge en egen router, som du selv kan justere opsætning på. Ellers er det kun den løsning at gå ind og skifte IP manuelt på alle enheder. Personlig har jeg også alle mine enheder sat op med faste adresser, MEN jeg har gjort det ved at reservere IP på router, og derved, hvis der skulle ske det, at jeg på et eller andet tidspunkt skulle blive tvunget til at skifte IP range, så ville alle apparater være der endnu, også uden at jeg behøver at skifte adresse manuelt, og så er det bare på en evt. ny router at finde ud af hvilke adresser jeg vil reservere til hvilke enheder. Men jeg kan få fat i enhederne. (Heriblandt Switche, NAS, TV, osv.)
Venlig Hilsen

Brian
Ohøj... sidder med nøjagtigt samme problem, heldigvis ved supporterne intet om alt.

Det er tydeligvis en defekt i den firmware de har hældt på den, da det ikke er noget der fremkommer i routeren (når den ikke kommer fra yousee).

Efter 1½ time i supporten, hvor 25 minutter gik med at fortælle dem, det ikke var ydreside adressen jeg skulle have ændret (hvilket åbenbart var det sværeste i verden at forstå), gav jeg op......
Omdømme 7
Badge +7
YouSee fjerner funktioner fra deres (stock) routere for at lette supporten af dem. Hvis YouSee ikke mener f.eks. variabelt "IP scope" er væsentligt for en router fjenes det. Vi bruger en ældre YouSee router Netgear C6250. Her kan man stadig ændre "IP scope".
Lette supporten ved at fjerne verdens mest brugte LAN range... ahhh hva ?
Samt det eneste der skulle komme ud af det er de skal ændre samtlige af deres manualer, da den refererer til 192.168.1.1 som factory ip....

Som skrevet, en blunder, som ikke engang deres udvidede support, kan svare på hvorfor er......

Jeg har nu brugt fra kl. 16.45 til 21.30 og er ikke engang i nærheden af at være færdig, med at konfigurere om herhjemme fordi jeg ikke kan få samme IP range som den router de selv har byttet ud med fejl på ... en Sagem router der til gengæld havde meget svært ved andet end dens standard 192.168.1.1....
Yousee har kommenteret på det i en anden tråd. De har sat det på listen over problemer.

Besvar