Wifi forsvinder kortvarigt når skærmen tændes på ipad & iphone | YouSee Community
Spørgsmål

Wifi forsvinder kortvarigt når skærmen tændes på ipad & iphone

Jeg har et problem hvor den smidder mig af wifi lige i det jeg tænder skærmen op på ipad og mobil, så forsvinder wifi lige kortvarigt nogen sekunder før wifi buerne kommer frem igen, på mobil går den lige over på 4G nogen sekunder og så tilbage. Dvs. den app jeg bruger til musik som jeg streamer til en hifi boks at den lige disconnecter inde i appen fordi den mærker der ikke er net. Har testet med andre netværk og der gør den det ikke kun på mit eget. Har snakket med yousee support flere gange men der er ikke mere de kan gøre. Fik sågar ombyttet mit modem i går til nyeste generation 3 for at se om det ville hjælpe, men stadig samme problem. Og jeg ved ikke om jeg vil betale for at få en tekniker ud. Det er lige sket inden for de sidste 2 uger. Tænkte også på om det kunne være pga. nyeste updatering fra apple til ios 12.4, men eftersom den kører fint på andre netværk som jeg har testet med kan det næsten ikke være det. Så jeg er lidt lost.

64 Kommentarer

Og meget mystisk når jeg åbner browseren på ipad eller iphone og ind på myip.dk, så skriver den under IPv4 "Could not determine any IPv4 address"

Der skal den jo skrive min ip adrresse ligesom den gør når jeg tester på min computer som kører med fast kabel. Ringede lige til min far og fik ham til at teste på hans ipad hjemme hos dem og der skriver den fint hans IP adresse. Så der er noget galt et sted her med mit wifi.
Omdømme 7
Badge +7
Der er ingen grund til at oprette samme spørgsmål 2 gange.
Der er ingen grund til at oprette samme spørgsmål 2 gange.

Nej det var en fejl fra min side da jeg ikke kunne finde den første jeg havde oprettet, oprettede så en ny og fandt så bagefter den anden, typisk. Admin kan slette den anden hvis det er og så nøjes jeg med denne.

@Radiomanden Har du nogen ideer til hvad det kan skyldes ? Du plejer at vide en masse.
Omdømme 7
Badge +7
Du kan prøve at sætte kanalbredden ned i din router. Som standard er den 80 MHz, og man anbefaler ikke over 40 MHz af hensyn til kompabilitet. Vi kører her med 40 MHz for alle enheder kan komme på og kører stabilt.
Omdømme 7
Badge +3
Prøv dette:

På iPad åbnes indstillinger.
Sørg for at indstillingerne viser at der er wi-fi forbindelse (selv om wi-fi forbindelsen ikke virker).
Afbryd så forbindelsen til det mobile netværk, så der alene er netforbindelse via wi-fi.
Vent et lille øjeblik - få sekunder er nok.
Skab så forbindelse til det mobile netværk igen.
Check om dette løste problemet.

Jeg oplever at ovenstående procedure skal følges hvis min iPad har været genstartet, f.eks. efter opdatering af OS eller iPad'en har været helt slukket. Ellers viser indstillingerne at der er wi-fi forbindelse samtidig med at andre apps påstår at der ikke er wi-fi forbindelse.

Muligvis er det ikke samme problem, men det skader næppe at prøve om det virker.
Prøv dette:

På iPad åbnes indstillinger.
Sørg for at indstillingerne viser at der er wi-fi forbindelse (selv om wi-fi forbindelsen ikke virker).
Afbryd så forbindelsen til det mobile netværk, så der alene er netforbindelse via wi-fi.
Vent et lille øjeblik - få sekunder er nok.
Skab så forbindelse til det mobile netværk igen.
Check om dette løste problemet.

Jeg oplever at ovenstående procedure skal følges hvis min iPad har været genstartet, f.eks. efter opdatering af OS eller iPad'en har været helt slukket. Ellers viser indstillingerne at der er wi-fi forbindelse samtidig med at andre apps påstår at der ikke er wi-fi forbindelse.

Muligvis er det ikke samme problem, men det skader næppe at prøve om det virker.

Jeg har ikke sim kort i ipadden så der er ikke noget mobilt netværk, kun wifi. Wifi virker men der går ofte 4-6 sekunder fra jeg tænder skærmen op enten til låseskærm eller hjemmeskærmen før det virker, det er uanset hvordan jeg gør. Når den så har fået fat efter disse sekunder så kører det fint indtil jeg så slukker skærmen ned og åbner igen. På iphonen viser den 4G imens indtil wifi ikonet kommer frem. Det mystiske er når jeg tester på andre wifi netværk så laver den ikke dette cut men kommer frem med wifi buerne som den skal hvergang ligesom den altid har gjort førhen inden dette begyndte for cirka 2 uger siden.

Det ender nok med jeg må bestille en tekniker, så kan han selv se hvordan det ser ud, frygter så bare jeg kommer til at betale for det, men hvis der er fejl på deres udstyr koster det mig ikke noget sagde de. Når nu jeg kan vise ham at den kun fejler på mit wifi netværk og ikke på andre (der er et åbent netværk på wifi listen her hvor jeg bor som jeg har testet med) ja så burde jeg vel ikke skulle betale, med mindre han siger han ikke kan finde nogen fejl herude.

Har også testet andre steder bla. hos de gamle og der kommer den også fint frem hver gang skærmen tænder op både på ipad og iphone. Fik så skiftet mit "gamle" modem ud her i onsdags med deres nyeste model bare lige for at for at se om det var modemet den var gal med, men desværre samme problem med den også. Så det er meget mystisk alt sammen. Har også snakket med apple support hvor en af deres supportere har fulgt med i sagen, og han mener heller ikke det kan være mine apple enheder den er galt med når nu det fungerer fint med andre netværk. Vi har selvfølgelig kørt alverdens fejlfinding på ipadden for at sikre os det ikke var den det var galt med, samt har haft den gendannet til fabriksindstilling som en test.

Hos yousee har de også prøvet at skifte kanal nummer til mit wifi men ingen bedring, så nu er den tilbage på auto hvor den selv finder den kanal hvor der er færrest brugere på.
Omdømme 7
Badge +3
Når der ikke er SIM-kort i din iPad er problemet et andet end mit problem, hvor årsagen er at iPad åbenbart ikke uden hjælp kunne finde ud af om wi-fi eller det mobile 4G net skulle bruges. Er det prøvet at sætte kanalbredden ned som Slangefar foreslår ovenfor?

Kan der være en anden bruger tæt på, der anvender samme netværksnavn (SSID) som din router anvender?
Når der ikke er SIM-kort i din iPad er problemet et andet end mit problem, hvor årsagen er at iPad åbenbart ikke uden hjælp kunne finde ud af om wi-fi eller det mobile 4G net skulle bruges. Er det prøvet at sætte kanalbredden ned som Slangefar foreslår ovenfor?

Kan der være en anden bruger tæt på, der anvender samme netværksnavn (SSID) som din router anvender?Når der ikke er SIM-kort i din iPad er problemet et andet end mit problem, hvor årsagen er at iPad åbenbart ikke uden hjælp kunne finde ud af om wi-fi eller det mobile 4G net skulle bruges. Er det prøvet at sætte kanalbredden ned som Slangefar foreslår ovenfor?

Kan der være en anden bruger tæt på, der anvender samme netværksnavn (SSID) som din router anvender?

Har ikke prøvet det med kanalbredden, ved faktisk ikke hvordan det gøres, men virker mystisk hvis det er det, specielt da det har virket fint førhen og eftersom det kun er i starten når skærm tændes at den ligge hopper af nogen sekunder.

Men måske det der SSID, tænker der er noget der går ind og forstyrrer idet den connecter, ipad og iphone slukker nemlig ned for wifi når skærmen slukkes, med mindre der kører noget data har jeg læst, dvs. den skal lige finde det når skærm tændes, men det plejede at komme med det samme, det er det normale, sagde han også ham supporteren fra apple, han havde testet med hans egen ipad. Der er et åbent netværk på wifi listen her som hedder mitwifi som der ikke er lås på, yousee siger det der mitwifi normalt er noget der bruges til registrering. Der ligger en mere med det navn som der er lås på. Kan se ip'en på den åbne minder om den jeg havde før inden jeg fik det nye modem i onsdags.

Må prøve høre yousee ad ang. det med kanalbredden på mit modem, det da et forsøg værd. Men stadig mystisk da det fungerer fint hos mine forældre og de har aldrig ændret på noget ang. kanalbredden.
Fandt noget her om det kanalbredde og SSID, men det virker noget omsonst og ikke noget jeg tør give mig i kast med tror jeg. https://support.apple.com/da-dk/HT202068

Jeg har heller ingen router på ud over selve modemet. Der er 2 computerer der modtager internet direkte via fast kabel. Derudover tv, bluray afspiller, og hifi box der også modtager via kabel som blir fordelt via en lille box med extra stik der fordeler ud til de 3. Enheder der bruger wifi er min ipad og Iphone samt et tv i soveværelset der benytter wifi.
Omdømme 7
Badge +7
Hej Tom-H

Prøv eventuelt følgende:

Prøv at genstarte eller endda nulstille dit YouSee modem via den lille knap i bunden.

Hvis det ikke hjælper, så at genstarte dine ipads.

Hvis det ikke hjælper, så prøv at gå ind under Indstillinger -> Wi-Fi -> Find dit netværksnavn, tryk på "i" og tryk "Glem dette netværk" øverst. Log på igen og se om fejlen stadig forekommer 🙂
Omdømme 7
Badge +3
Nu er min iPad begyndt på noget, der ligner problemet i denne tråd.

Normalt skulle både wi-fi og mobilt 4G være tilsluttet. Men efter at iPad'en har været slukket i kort tid (ca. 1 minut) er tilslutning til wi-fi afbrudt når iPad åbnes igen, selv om det i indstillingerne fremgår at wi-fi er tilsluttet. Ved at afbryde tilslutningen til 4G tilsluttes wi-fi, og den forbliver tilsluttet selv om 4G tilsluttes igen, indtil iPad'ens skærm slukkes.

Noget tyder på at det kan være opstået efter seneste opdatering af OS fra Apple. Måske har Apple fundet en sikkerhedssårbarhed ved at der er tilslutning til wi-fi når skærmen er slukket (måske kan malware køres i baggrunden), eller der er en fejl i Apples opdatering.

Men modem/router Sagemcom 3890 har modtaget seneste opdatering, så det kan også være årsagen, eller det er en kombination af opdatering fra Apple og opdatering af Sagemcom 3890. Sagemcom 3890 har tidligere været årsag til sære fejl i forbindelse med wi-fi.

Man kan hurtigt slå både 4G og wi-fi fra og til på iPad'ens kontrolcenter, som åbnes på forsiden ved at skubbe nedad fra kanten øverst til højre, uden at låse iPad op først.

Min mobiltelefon har Android og berøres ikke. Det kan ikke udelukkes at en iPhone kan påvirkes fordi Apple-enheder, der er logget på Apple med samme Apple-ID, kan kommunikere med hinanden.
Omdømme 7
Badge +7
Hej MS-ERIK

Ville det give mening hvis Wi-Fi afbrydes i dvale for at spare yderligere strøm? Jeg er tilbøjelig til at tro, at det er noget i seneste iOS opdatering.
Omdømme 7
Badge +3
Det er sandsynligt at det har noget med sidste iOS-opdatering af iPad at gøre, men YouSees Sagemcom med sidste opdatering er også mistænkt. Hvis jeg slår 4G helt fra men beholder wi-fi ser det ud som om wi-fi afbrydes kortvarigt (mindre end 1 sekund) umiddelbart når skærmen åbnes, men ellers kører det stabilt. Hvis jeg slår wi-fi fra men beholder 4G er 4G stabil uden problemer, men så mangler adgang til lokale netværksenheder (f.eks. en netværksharddisk) medmindre der anvendes portforward (sikkerhedsmæssigt betænkeligt). Hvis både 4G og wi-fi er slået til bliver det lidt underligt. Når skærmen åbnes er 4G slået til, men wi-fi er delvis slået fra. Nogle apps siger at der mangler wi-fi forbindelse, men andre apps kan godt bruge wi-fi. Her kan det måske mistænkes at YouSees Sagemcom 3890 udsender forkerte eller manglende signaler. Det er prøvet at reducere båndbredden i Sagemcom 3890, men det havde ingen virkning. Sagemcom 3890 har også været genstartet, men det havde heller ingen virkning.

Der mangler flere undersøgelser, f.eks. brug af et andet accesspoint i stedet for det indbyggede i 3890, undlade at bruge DHCP og i stedet for indtaste alle IP-oplysninger manuelt, rette i DNS-adresserne (det virker lidt mystisk at 192.168.0.1 står som en DNS-server), deaktivere MAC-filtre i 3890.
Omdømme 7
Badge +3
Hej, Min iPad gør det samme, har kun Wifi til den, men er den lukket ned, og kan prøver med en anden finger end pegefingeren, er Wifi slået fra, men den skal være i dvale i noget tid inden det sker.

Jeg har på det seneste oplevet der er ingen net, skrives der som fejl, ved hurtig opstart af en app.
Omdømme 7
Badge +3
Hej, Min iPad gør det samme, har kun Wifi til den, men er den lukket ned, og kan prøver med en anden finger end pegefingeren, er Wifi slået fra, men den skal være i dvale i noget tid inden det sker.

Jeg har på det seneste oplevet der er ingen net, skrives der som fejl, ved hurtig opstart af en app.

Hej.

Er dit modem/router Sagemcom 3890?
Har dit Sagemcom 3890 software version FAST3890_TDC_50.10.21.T5?
Bruges wi-fi 5GHz?
Har din iPad iOS 12.4.1?
Har din iPad Norton Security installeret?
Formålet med spørgsmålene er at sandsynliggøre om noget af det nævnte, som gælder for min iPad, kan være årsag til problemet.
Omdømme 7
Badge +3
Svar:

Er dit modem/router Sagemcom 3890? Ja, men ved ikke om 1, 2 eller 3.

Har dit Sagemcom 3890 software version FAST3890_TDC_50.10.21.T5? Ved ikke.
Bruges wi-fi 5GHz? Ved ikke
Har din iPad iOS 12.4.1? Ja.
Har din iPad Norton Security installeret? Nej

Nu har jeg prøvet at skifte til Yousee net (Wifi) telefon og iPaden kører ellers på mit Fiber net

Men det mystiske er at iPaden kun med brug af Yousee net, der slukker Wifi ikonen i kort tid, det gør den ikke med brug af Fibernet.

Men min telefon (en Iphone 10 S Max) hedder den vist, her slukker Wifi i kort tid og den går på 4G net.
Omdømme 7
Badge +7
Jeg synes det er ret vilkårligt om det sker eller ej, men altså har selv godt bidt mærke i det.

For en god ordens skyld, så sender jeg denne tråd videre til mine kollegaer, der har med modems at gøre.

Hvis der kommer noget ud af det, så melder jeg naturligvis tilbage 🙂
Omdømme 7
Badge +3
Det ser ud til at Norton Security kan udelukkes som årsag, da problemet opstår uanset om man har Norton Security eller ej. Version iOS 12.4.1 kan godt være årsagen. Om det er versionen af software i Sagemcom 3890, der er årsagen, vides ikke. Har alle med sidste opdatering problemet, er der nogen med tidligere version der har problemet?

Det opleves at wi-fi forbindelsen bliver afbrudt når iPad skærmen slukkes hvis IP-adresser er tildelt af DHCP-serveren i Sagemcom 3890 og der samtidig er tilslutning til det mobile 4G netværk. Når skærmen åbnes igen står der 4G øverst på skærmen, og der oprettes en ubrugelig wi-fi forbindelse med ekstrem lav hastighed, indtil man manuelt slukker for 4G mobilnettet og eventuelt tænder for det igen. Dette får apps der kræver wi-fi til at melde at der ikke er nogen wi-fi forbindelse. Man kan se forbindelseshastigheden på en af administrationssiderne i Sagemcom 3890.

Hvis derimod IP-adresser er indtastet manuelt i iPad, så DHCP-serveren ikke bruges, så bliver wi-fi ikke afbrudt når skærmen slukkes, og wi-fi fungerer derfor straks når skærmen åbnes. Men det koster nok et lidt højere stømforbrug.
Omdømme 7
Badge +3
Efter at iPad’en har fået fast IP-adresse og DNS-serveradresse lagt manuelt ind direkte på iPad’en under wi-fi indstillingerne, således at DHCP-serveren i Sagemcom 3890V2 slet ikke bruges mere virker det som strømforbruget er blevet mindre. Før blev iPad varm når Safaribrowseren var åben i længere tid, det bliver den ikke længere. Det tyder på at der er noget helt galt med DHCP-serveren i Sagemcom 3890.

Måske er det problem, flere brugere oplever med YouSees TV-bokse som pludselig mangler internetforbindelse, forårsaget af samme problem i DHCP-serveren i Sagemcom 3890. Hvis DHCP-serveren ikke svarer får boksen ingen IP-adresse og derfor ingen internetforbindelse.
Omdømme 7
Badge +3
Jeg er ikke inde i det tekniske, men jeg har aldrig oplevet/følt at min iPad er blevet varm og jeg bruger Safaribrowseren meget, jeg sidder sommetider i en op til 4-5 timer uden den er varm.

Men som Kasper skriver er det nok ikke den store problem for de fleste at vente få sekunder på det virker?

Ved ikke om det er anderledes for dem med sim-kort i deres iPad.
Omdømme 7
Badge +3
SIM-kort og forbindelse til mobilt 4G net har faktisk stor betydning. Hvis der ikke er tilsluttet til 4G net får man wi-fi efter få sekunder. Men hvis der er tilsluttet til 4G net får man ikke wi-fi før man afbryder 4G, men man må gerne tænde for 4G igen. Hvis man ikke bruger DHCP i Sagemcom 3890 får man wi-fi uanset brug af 4G. Problemet kan muligvis også ligge helt eller delvis i iOS 12.4.1.
Omdømme 7
Badge +3
Efter flere undersøgelser tyder noget på, at problemet hovedsagelig skyldes Apples iOS. Dels kan man ved opslag via Google finde frem til at der har været problemer længe i forbindelse med tilslutning til wi-fi hvor IP-adressen hentes via DHCP, dels er problemet der ikke med en HTC-smartphone, der har Android.

Siden min iPad fik fast IP (lagt ind i iPad'en, ikke som reserveret IP i Sagemcom 3890) har den ikke haft problemer. Apples iOS på iPad og iPhone synes at have problemer med at bruge DHCP-servere. Fast IP er i øvrigt en løsning som andre har anvist i nogle af svarene fra Google-søgning.

Der skulle komme en ny version 13 af Apples iOS i dette efterår. Det kan så vise sig om Apple har løst problemet.
Nå godt at se jeg ikke er den eneste, er ved at gå ud af mit gode skind. Har lige snakket med yousee for lidt siden og hun sagde bare der ikke var mere at gøre efter tekniker havde været her i går og ikke kunne finde årsagen til problemet. Han kunne dog se der var et problem da jeg vidste ham det, der går ofte 5--6 sekunder før der kommer wifi på hvis den har ligget nogen sekunder i dvale. Det er fordi når skærmen slukkes på ipad eller iphone så afbryder den wifi for at spare strøm, sådan har det altid været har jeg læst. Dig har man strøm kabel sat til så gør den ikke, eller hvis man har noget data kørende på den som feks. musik man afspiller så gør den heller ikke. Heldigvis kostede besøget mig ikke noget da det er dansk kabel der kører i mit område og de tager ikke noget for at komme ud og tjekke/måle.

Mit problem er at jeg bruger ipaden til at streame musik til en netværks streamer/ boks som er sat til mit hifi anlæg, og når jeg bruger appen til den boks så har jeg altid appen åben for hurtig adgang til at pause eller skifte musik, i det jeg så lukker coveret op på ipaden (har magnetlås cover) så tænder den selv op og går ind hvor jeg slap med appen åben fremme på skærmen, men i det der så kommer dette cut hvor wifi mangler nogen sekunder, så skriver appen at der ikke er wifi og så bliver jeg disconnected og smidt ud til startsiden af appen, og så kan jeg ellers starte forfra med at gå ind på min musik tjeneste.

Eneste mulighed nu er hvis jeg inden jeg lukker coveret i / slukker skærmen ned, hvis jeg lige minimerer appen først, når jeg så går ind næste gang så skal jeg lige vente til wifi er på igen og så kan jeg trykke appen frem igen og så står den hvor den var uden at den har smidt mig af. Bare træls for det var så dejlig nemt førhen lige at lukke coveret hurtigt op og så pause musikken hvis feks. telefonen ringede.

hende jeg snakkede med her til aften hos yousee support sagde at der ikke var nogen garanti på wifi så der var ikke mere at gøre. Jeg har nemlig testet med andre netværk som også er fra yousee og der gør den det ikke, samt har tested her hos mig selv på mit wifi med en ældre ipad jeg havde lånt som har en gammel IOS software på, og der laver den samme problem, så derfor som han også sagde ham supporteren fra apple der tidligere forsøgte at hjælpe mig at så kunne det ikke været mine apple enheder den var gal med eller softwaren / IOS.

Det modem jeg kører med nu er et jeg fik ombyttet nede i en yousee butik da jeg ville teste om det var modem som der var noget galt med, den jeg havde før var den der ligner lidt et rumskib, det nye jeg fik er det hvide modem hvor lysene sidder på fronten, den hedder vidst generation 3, lidt mere pænt og enklet design. Men oplever desværre samme fejl med denne. Spurgte også hende supporteren hos yousee om det kunne være en router eller andet der stod hos en nabo der gik ind og påvirkede og det kunne det godt sagde hun, men hvordan finder jeg så lige ud af det?

Synes det er meget forskelligt hvad svar man får når man ringer ind, nogen er mere hjælpsomme. Jeg havde før nævnt og også for teknikeren at jeg måske kunne spørge en nabo her i opgangen om jeg kunne komme på deres wifi lige og teste kort og så se hvordan den opførte sig der, og så vende tilbage hvis det var, men hende jeg snakkede med her til aften sagde bare det ikke ville kunne bruges til noget for dem og der ikke var mere at gøre. Hun mente åbenbart ikke at det var et problem at der gik nogen sekunder fra man tændte skærmen til wifi kom på, måtte så forklare hende at det var stort problem for mig idet at den disconnecter i den app jeg bruger til at streame musik med til min hifi boks. Og det er ikke normalt at den skal gøre sådan og har aldrig gjort det førhen.

Jeg havde også tænkt længe om det kunne være noget med IOS men eftersom det virker på andre netværk jeg har prøvet på så kan det næsten ikke være det. Det startede godt nok ikke mange dage efter jeg opdaterede til ios 12.4 og nu har jeg så fået den nyeste ned 12.4.1 men samme problem. Måske jeg må vente på IOS 13 og se om det blir bedre men tvivler.

Min linie herude kører også ok, og når først skærmen på ipad/iphone er tændt og wifi er kommet på så blir det på så længe skærmen kører, det først når skærmen slukkes og så lige har ligget nogen sekunder i dvale at det så går galt når man tænder skærmen igen. På iphonen hopper den over på 4G imens indtil wifi er kommet på.

Men godt at høre der er andre der har noget der minder om mit problem, selvom det selvfølgelig er træls for alle. Kan det mon være noget software i modemet? Har jo som sagt fået nyeste modem så ved ikke om den software er samme som der var i den jeg havde før (rumskibet)

PS. samme fejl om jeg er på 2.4 eller 5GHz netværket, ingen forskel.
Noget andet som er mystisk er når jeg på iphone eller ipad går ind på myip.dk så skriver den ud for den ipv4 hvor min ip adresse skulle stå at den ikke kunne fastslåes, dvs. den kommer ikke frem. Går jeg ind via min computer på kabel så kommer den fint frem, bare ikke over wifi. Dog prøvede jeg med myip.com som har noget andet design der skrev den min IP fint nok. Fik så min far til at teste på hans ipad derhjemme og der kom IP adressen også fint frem på myip.dk. Jeg fatter ik helt hvad det er der sker. Kan være jeg ringer ind igen til yousee hvis jeg får testet det af med en nabos wifi, må så bare håbe det er en anden der sidder derinde end hende jeg snakkede med her til aften som bare sagde der ikke var garanti på wifi og at der desværre ikke var mere de kunne gøre.
Til dig Kasper så var alle de tips og råd du kom med allerede afprøvet efter min længere snak med apple support, har sågar haft ipad nulstillet til frabriks indstillinger for at teste men uden virkning, fandt jo så også ud af bagefter at den gjorde det samme på mobilen, så det kunne jeg godt ha sparet mig, dog var det ikke det store problem for mig at starte forfra på ipadden så det var fint nok. Men tak alligevel for dine råd 🙂

Besvar