Problemer med AirPrint og Dual Band | YouSee Community
Spørgsmål

Problemer med AirPrint og Dual Band

Kort fortalt: Router (Netgear C6250) opsat med Dual Band wi-fi (2.4GHz og 5GHz). Alle iPads/iPhones kører på 5GHz (som er mest stabilt) mens min AirPrint-enablede printer (Canon MG8250) kører på 2.4GHz. Desværre kan Apple-enhederne ikke se printeren i AirPrint ("No AirPrint Printers Found"). Skifter jeg iPad/iPhone til 2.4GHz-båndet, virker AirPrint fint.
Jeg har googlet lidt og fundet frem til, at 2.4GHz og 5GHz burde være samme netværk, og AirPrint burde derfor virke. Der er masser af artikler på nettet, hvor AirPrint virker for andre routere opsat med Dual Band...
Jeg vil helst holde apple-enhederne på 5GHz og printeren på 2.4GHz. Er det nogle gode løsningsforslag derude?

5 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Er du sikker på din Airprint kommunikation kører gennem router? Jeg aner ikke en disse om Airprint. Jeg bruger til gengæld Chromecast. Her kan man vælge om kommunikation skal være gennem router eller direkte til Chromecast enheden fra f.eks. telefon eller tablet. Du kan måske gøre det samme i din printer.

Med min første Chromecast var min telefon forbundet til 6250 med 5 GHz og min Chromecast forbundet med 2,4 GHz. Selv om de bruge forskellige frekvenser fungerede det fint, så længe det var gennem routeren. I dag kører alt på 5 GHz og er blevet dejligt stabilt, da vi bor i lejlighed med meget trafik på 2.4 GHz og sikkert en masse anden støj.
Hej Slangefar
Jeg er ret sikker på at AirPrint kører gennem routeren. Apple skriver, at printeren og enhederne skal være forbundet til samme (wifi) netværk for at AirPrint virker. Dermed er AirPrint altså forskellig fra Bluetooth, ChromeCast (guest mode) og AirDrop, men minder om AirPlay.
Jeg vil som dig også helst køre på 5GHz pga. støj, men det kan min printer altså desværre ikke...
Omdømme 7
Badge +7
Så vidt jeg hurtigt kan se med Google, er der noget som hedder "direct printing" med Airprint. Kan du ikke bare sætte din printer op, som en normal netværks printer (altså uden Airprint)?
AirPrint direct printing er vist en HP-ting. Min printer er Canon...
Min printer er sat op som en normal netværksprinter og jeg kan derfor som altid printe fra mine laptops. Det er kun AirPrint fra iPad/iPhone, der driller. Det der irriterer mig er, at AirPrint burde virke, da 2.4GHz og 5GHz båndene (og mine kablede enheder) er på samme netværk. Men af en eller anden grund kan AirPrint ikke "se" på tværs af wifi-båndene... Jeg fandt en kommentar på en HP side, at nogle routere åbenbart opfører sig sådan, selvom de ikke burde. C6250 er åbenbart en af dem. Løsningen der blev nævnt er at køre alt på 2.4GHz eller håbe på en firmware update til routeren 😞
Ok, så har jeg løst problemet! Jeg har forbundet en gammel wifi extender/repeater (Netgear WN2500RP), som jeg havde liggende, til C6250 routeren. WN2500RP kører 5Ghz op mod routeren og 2.4GHz på det nye SSID. (Netgear kalder den opsætning "fast lane"). Min Canon printer er så koblet på det nye SSID (som eneste enhed). Alle mine iDevices kører fortsat 5GHz direkte på routeren. Set fra routeren kører alt (også printeren) nu 5GHz, og AirPrint virker igen perfekt. Lidt bøvlet, da det kræver en wifi extender/repeater, men det virker...

Besvar