Hvorfor skal jeg både have modem og router | YouSee Community
Svar

Hvorfor skal jeg både have modem og router

Jeg leder efter en router til min bror som bor på et plejehjem hvor 4G forbindelsen er meget dårlig - har prøvet en ZyXel mobil router men det duer ikke. Når jeg leder efter routere som kan kobles til hans telefonstik eller TV signal er den billigste een til 349kr/måneden men der står at der også kommer et modem med - hvorfor skal jeg have 2 bokse? YouSee siger hans bolig kan wifi-tilkobles via fiber - skal jeg så stadig også have et modem ?
icon

Bedste svar af Slangefar 30 juni 2019, 14:08

YouSee roder lidt rundt i begreberne. De kalder en router modem, hvis der er modem i dem. En joke blandt IT-folk er at de så kalder deres modems for routere. Med telefonstikket får du en Homebox ROUTER med indbygget modem (alt i bare en kasse).
Se original

13 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Når det er Bredbånd/TV via DSL så er der et Modem (Homeboks) og en TV boks med, er det bredbånd via Coax, så følger der et Modem med. Er det via Fiber så er der en Fiberboks et Modem og ønskes der TV så er der en TV boks med.
Jeg havde den opfattelse at min egen Homeboks er en router - men der er måske indbygget et moden ? I mit eget hjem er jeg koblet op via TV ledningen - og har en TV boks, men ikke en synlig moden boks. I min brors tilfælde er der TV stik og fastnet 3-benet telefonstik
Omdømme 7
Badge +7
Et modem er jo også en Router, sådan har det altid været, før i tiden havde de som nu dog ikke ligeledes Wi-Fi.
Omdømme 7
Badge +7
YouSee roder lidt rundt i begreberne. De kalder en router modem, hvis der er modem i dem. En joke blandt IT-folk er at de så kalder deres modems for routere. Med telefonstikket får du en Homebox ROUTER med indbygget modem (alt i bare en kasse).
Omdømme 5
Badge +2
Man kan opleve sider på YouSee,dk, hvor de på samme side bruger både modem og router om samme boks. Hvis en boks indholder router funktionalitet, bør man sige router og ikke modem.
Omdømme 7
Badge +7
Faktisk ingen af delene, da det er en og samme enhed i det tilfælde.
Jeg foretrækker "modem med indbygget router". 🙂 Modemmet fortæller noget om accessteknologien. Gateway bruges ofte om sådan en samlet boks.
Omdømme 7
Badge +7
Hvis en boks indholder router funktionalitet, bør man sige router og ikke modem.
Præcis.

Jeg spurgte en gang en TDC mand om det, og han svarede meget kort "Der er meget langt fra teknik til marketing".

Det skaber unødvendig forvirring, og jeg kan godt forstå trådstarter bliver forvirret.
Omdømme 5
Badge +2
@Slangefar
Hvordan bliver man superbruger?
Omdømme 7
Badge +7

Hvordan bliver man superbruger?

Være aktiv og hjælpe brugere. YouSee opdager dig, og spørger om du vil være superbruger. Nogen tror vi er lønnet fra YouSee, men desværre nej. Gennem tiden har jeg dog fået lidt gaver. Man skal opføre sig ordentligt som superbruger. En enkelt fik frataget titlen, da han havde svært ved at finde ud, hvad der er mit og dit. Blandt superbrugerne er det pt kun MS-ERIK og mig, som er rigtigt aktive og derfor kommer på listen over dem med flest likes. I starten var der fra YouSee fokus på superbrugerne med Nikolaj fra YouSee, men i dag har det ikke den store betydning, om man er superbruger eller ej.
Hmm, ikke sikker på jeg bliver så meget klogere - for mig er et MODEM en dims der MOdulerer og DEModuler signaler -dvs omformer signaler - typisk fra analoge signaler til digitale og omvendt mens en router tager data fra det ydre fælles netværk og fordeler det på det indre lokale netværk og modsat når data sendes - så den ene omformer data mens den anden fordeler data. Nå men det kan YouSee nok forklare hvorfor de vil sende både en router og et modem til min bror
Omdømme 7
Badge +7
Man kan opleve sider på YouSee,dk, hvor de på samme side bruger både modem og router om samme boks. Hvis en boks indholder router funktionalitet, bør man sige router og ikke modem.

Hej Heksemor

Har du linket til siden, så vil jeg gerne se på det og evt. hjælpe med at få tilrettet, hvis det kan give anledning til mindre forvirring 🙂
Omdømme 7
Badge +7
Hmm, ikke sikker på jeg bliver så meget klogere - for mig er et MODEM en dims der MOdulerer og DEModuler signaler -dvs omformer signaler - typisk fra analoge signaler til digitale og omvendt mens en router tager data fra det ydre fælles netværk og fordeler det på det indre lokale netværk og modsat når data sendes - så den ene omformer data mens den anden fordeler data. Nå men det kan YouSee nok forklare hvorfor de vil sende både en router og et modem til min bror

Hej boebro

I de fleste tilfælde hvor signal leveres af YouSee, så følger der et modem med indbygget router med. Det vil sige du kun skal have 1 fysisk "kasse". Den er i langt de fleste tilfælde nok 🙂 Så kan der suppleres med wi-fi extendere.

Besvar