Hjælp til fast DHCP/fast opsætning af IP-adresse | YouSee Community
Spørgsmål

Hjælp til fast DHCP/fast opsætning af IP-adresse

Jeg har et problem med, at min Canon-laserprinter finder en forkert IP-adresse, når fx den eller routeren har været afbrudt eller genstartet. For at det ikke bliver et kontinuerligt problem, skal jeg have en fast IP-adresse, som skal "kommunikeres" til routeren. IP-adressen har jeg sådan set - men Canon må ikke supportere i forhold til routeren, og Yousee, som er internetudbyderen, vil ikke hjælpe i forhold til et Canon-produkt. Så nu er jeg lige vidt. Dog er jeg via en browser-søgning på IP-adressen kommet ind på en side, hvor jeg kan se, hvilken IP-adresse, der pt. står under routeren - men jeg kan ikke komme til at ændre den. Er der nogen, der ved, hvordan jeg SELV kan gøre det? Altså finde en "knap", hvor jeg kan taste den rigtige IP-adresse? Eller hvilken vej, jeg skal gå, når jeg nu tilsyneladende ikke kan få mere support fra hverken den ene eller anden producent/udbyder? TAK!

6 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Hvilken router bruger du?
Omdømme 7
Badge +7
I router sidder DHCP serveren. Den matcher en fremsendt MAC adresse med en IP-adresse. Ved at låse din printers MAC adresse til udvalgt IP-adresse får man en fast adresse hver gang printer tænders.
Mange tak, Slangefar! Jeg leder dog fortsat efter det sted på printeren, hvor jeg kan låse MAC-adressen!
Omdømme 7
Badge +7
Nej, du skal ind i din router og låse din printers MAC adresse. Er det en router nogen kender, kan dette kunde-til-kunde forum måske guide dig.
Ja, TAK. Det er også det, jeg har fået at vide af CANON, og jeg har forsøgt at ændre IP-adresse, som går med den MAC-adresse, jeg har fået oplyst, via routeren (HomeBox-EDE0_2.4G/5G) - men det virker ikke. Printeren går fortsat ikke online (heller ikke efter genstart af begge dele), og IP-adressen, der står på printeren, er fortsat "den forkerte" desværre. MAC-adressen er tilsyneladende, som den skal være (ser det ud til i routeren)… men jeg er godt nok uvant med at gøre det her selv! Så det kan være, jeg "ser" det forkert!
Omdømme 7
Badge +7
Jeg kender desværre ikke Homebox, men der er måske en anden kunde som hjælpe dig. Der du skal rette i router hedder sikkert noget med DHCP.

Besvar