Spørgsmål

Yousee Hastighedstest måler forkert ved 1000/100?

Jeg opgraderede fra 300/60 til 1000/100 men ifølge Yousees egen hastighedstest, så får jeg ca 300 i download, mens jeg på Speedtest får 620 i download og 57 i upload. Jeg har et Sagemcom 3890V2.

Har skiftet lidt rundt på kanaler, og på den nuværende kanal, får jeg de bedste hastigheder, jvf ovenstående hastigheder på pt 620 i download. Men det er kun Speedtest som siger 620; Yousees Hastighedstest siger fortsat omkring 300, og det forstår jeg ikke?

Men mit spørgsmål er: Burde hastigheden være endnu hurtigere over wifi, end de nuværende 620, med det pågældende modem, eller bør jeg bede om at få tilsendt et 3890V3 ?

11 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Du skal teste kablet. 3890 routeren kan maksimalt sende 866 Mps på wifi, men da wifi er ineffektivt bliver den effektive hastighed omkring 600. Man siger kun omkring 60% kan udnyttes. Får du 620 skal du være glad. Er det målt tæt på router? 

Omdømme 7
Badge +3

Den benyttede computer skal have mindst 8 GB RAM og et 64-bit operativsystem,, der skal være opdateret, og netkortet skal kunne klare hastigheden. Er dette opfyldt? Disse oplysninger står på YouSees side med hastighedstesten lidt nede på siden.

Omdømme 7
Badge +3

Jeg har Fiber der måles til 825/825 på min PC, men Wifi her på min bærbar med VPN kun til 20/20, uden VPN ca. 100/100 jeg har 1000/300 hos Yousee, men hvor er det bedst at måle det?

Omdømme 7
Badge +3

Prøvede lige hos Stofa måler 27/25 mbps der...

Omdømme 3
Badge

Jeg har 1000/100 og kablet får jeg ca. 960/120..

På wifi 5Ghz får jeg ca. 520/120 så jeg ville være mega glad for de 620 du får :) 

Dog stinker din upload, da jeg havde 1000/500 fik jeg også ca. 520 i upload.. 

Sidder på en Mac Air 2018 16gb ram helt opdateret… Modem V3 dog med booster forbundet.

(fik det samme uden booster) 

Omdømme 3
Badge

Sjovt, prøve lige Yousee test og Ookla… 

Vildt der så meget forskeld… 

Omdømme 7
Badge +7

Men mit spørgsmål er: Burde hastigheden være endnu hurtigere over wifi, end de nuværende 620, med det pågældende modem, eller bør jeg bede om at få tilsendt et 3890V3 ?

Det vil ikke give højere hastighed med en 3890v3 router. Du kan selvfølge vælge at opgradere. Jeg mener at kunne huske, at der er et gebyr på 395 kr. Det er kun gratis at opgradere, hvis router har en defekt.

Jeg havde på et tidspunkt et defekt 3890v2. 2,4 GHz var brændt af, men jeg var ligeglad, da jeg kun brugte 5GHz. YouSees overvågning opdagede det, og de sendte en 3890v3.

Du skal teste kablet. 3890 routeren kan maksimalt sende 866 Mps på wifi, men da wifi er ineffektivt bliver den effektive hastighed omkring 600. Man siger kun omkring 60% kan udnyttes. Får du 620 skal du være glad. Er det målt tæt på router? 

Jeg sidder ca to meter fra routeren, i min stue. De ca 600 på wifi er jeg også okay tilfreds med. Har overvejet at teste kablet, men det kræver en RJ-45 adapter-ting til min Macbook, som jeg ikke rigtig er villig til at ofre penge på, så kører sikkert bare wifi :)

Den benyttede computer skal have mindst 8 GB RAM og et 64-bit operativsystem,, der skal være opdateret, og netkortet skal kunne klare hastigheden. Er dette opfyldt? Disse oplysninger står på YouSees side med hastighedstesten lidt nede på siden.

Jeg bruger en Macbook Pro fra 2019 med bla 8 GB RAM og MacOS Big Sur, så tingene burde være i orden.

Jeg har 1000/100 og kablet får jeg ca. 960/120..

På wifi 5Ghz får jeg ca. 520/120 så jeg ville være mega glad for de 620 du får :) 

Dog stinker din upload, da jeg havde 1000/500 fik jeg også ca. 520 i upload.. 

Sidder på en Mac Air 2018 16gb ram helt opdateret… Modem V3 dog med booster forbundet.

(fik det samme uden booster) 

Det er også på 5Ghz jeg får de ca 600. 2.4Ghz har jeg helt droppet, da det gav for lave hastigheder. Jeg kan ikke måle min upload via kabel, da jeg kun kører wifi, men jeg spiller online på min Xbox, og er den der hoster, og ingen oplever problemer med min upload hastighed, når vi spiller, så tænker de ca 55 jeg får i upload via wifi, i hvertfald er det samme kablet, og sikkert højere :)

Omdømme 7
Badge +7

Hvis du vil klage over manglende hastighed, vil YouSee helt naturligt spørge om målinger er foretaget kablet. Dette gøres for at eliminere wifi som fejlkilde. 

Besvar