Spørgsmål

WiFi

Når jeg på mit 5G net vælger kanal 100 og den accepterer det, skifter den af sig selv til en anden kanal, oftes til kanal 40 hvor mine naboers netværk også ligger. Når jeg vælger f. eks 100 er det fordi jeg vil have det, ellers havde jeg blot valgt auto. Men det mener routeren så ikke jeg skal bestemme. Jeg har også et Ubiquti access punkt kørende på LAN,  samme SSID og password, men er i tvivl om jeg skal vælge samme kanal til begge, eller hver sin kanal. Jeg vil gerne have, at min enheder vælger det accesspunkt der er bedst, alt efter hvor i huset jeg befinder mig, derfor mener jeg det er vigtigt med kanalvalg. Nogen med en god løsning/forklaring?

Denne tråd kan ikke kommenteres

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Det anbefales ikke at bruge en kanal der ligger højere end 58, på de høje frekvenser sker der andre ting som kan forstyrre. Har sat op til kanal 44, og der har den stået altid. Dækker fint de 87 Kvm her i boligen.

Har ikke erfaring med APer og extendere.

Omdømme 7
Badge +7

Dit Access Point skal det samme navn og kode som routeren, men bruge en anden kanal. Du bør ikke bruge kanaler over 52, da der kan forekomme vejr radar. Retter du kanal i din router og har du bedt om "trådløs sikkerhed fravalgt" hvis du har coax? 

Omdømme 7
Badge +7

Jeg har ikke "trådløs sikkerhed fravalgt" har stillet kanal på Routeren (Kaon), og det har ikke ændret sig. På Mit You See står der de samme kanal SSID navne og kode.

Over 58? det viste jeg ikke, så tak. Men uanset hvad,  mener jeg ikke det giver mening at routeren selv vælger auto, når Yousee anbefaler at skifte kanal hvis der er forstyrrelser. Hvis du mener wpa sikkerheden er det ikke fravalgt, jeg kører samme sikkerhed som hidtil. 

Omdømme 5
Badge +1

Du kan sagtens køre på kanaler over 58, det er rigtigt der kan forekomme periodiske forstyrrelser fra vejr radar afhængigt af hvor man bor i landet, men prøv dig frem.

Du skal bruge samme SSID men forskellige kanaler på router og accesspoint.. både på 2.4 GHz og 5 Ghz, medmindre det er et Mesh system, der kan man køre samme kanaler, det gør mit uden problemer.

Hvis det er en yousee router understøtter den ikke Mesh.

Omdømme 3
Badge

Du bør vælge at få Yousee booster, de danner Mesh og funger super godt. 

Jeg lejer mine 2 for 39kr om måneden, de køre på kanal 64 og har altid gjort det..

Kender til div. udfordringer med kanaler men må sige jeg aldrig har haft udfordringer Div. enheder vælger selv de bedste netværk (2,4-5, på første sal eller i stuen) og alle min er på 5Ghz på nær mit tv som har det bedst på 2,4 men bruger det også kun til at opdater software til tv'et da jeg har et Apple tv til at streame.. 

Omdømme 7
Badge +7

Hvis der kun bruges extern enhed på TVet til alt, så er SW opdatering af TVet unødvendigt, da det så kun er en Monitor.

Omdømme 3
Badge

Hvis der kun bruges extern enhed på TVet til alt, så er SW opdatering af TVet unødvendigt, da det så kun er en Monitor.

Det jeg klar over, men har forsat en tv pakke, dog ryger den snart ;)

Omdømme 7
Badge +7

Det er længe siden at jeg ophørte med TV pakke, ville på ingen måde betale for en Grundpakke længere, når der kun er få kanaler i den som blev brugt. Kommer kun til at have en igen når der bliver totalt frit valg.