Spørgsmål

Versionsnummer på nyeste firmware til Sagemcom Fast 3890 V2

Jeg fik for en uge siden opgraderet mit coax-internet til 1000/100, men skulle bevare mit udstyr - en SagemCom Fast 3890 V2. Siden opgraderingen er jeg begyndt at miste internetforbindelsen adskillige gange dagligt, så modemmet skal genstartes. Det oplevede jeg aldrig, da forbindelsen var 300/60.

Derfor vil jeg tjekke, om modemmet er opdateret til nyeste firmware. Ved nogen her, hvad versionsnummeret er på den nyeste firmware fra YouSee til mit modem, så jeg kan tjekke? Eller alternativt har et link til en side hos YouSee, hvor man kan finde nummeret på de forskellige firmware?

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Du slukker din router og tænder den igen, så vil den checke om der er ny software. YouSee sikrer din router altid er opdateret.  Din 3890 router kan opleve ustabilitet ved de høje hastigheder.  YouSee synes at have problemer med DOCSIS 3.1. Du kan bede YouSee på 70 70 40 40 om sætte din forbindelse ned til DOCSIS 3.0.

Tak for svar.

Ifølge deres kundeservice kan der være tilfælde, hvor den nyeste firmware ikke er blevet installeret, selvom man har genstartet modemmet. I de tilfælde skal man prøve at nulstille den. 

Jeg kører i Bridge mode til et kvalitetssetup, så inden jeg nulstiller mit modem og skal indstille alt forfra, håber jeg at nogen her kender versionsnummeret på den nyeste firmware, så jeg kan kontrollere, at mit modem er opdateret. Eventuelt vil dele den version, de selv kører med på deres modem.

Har det nogen betydning for hastigheden, hvis de nedsætter standarden til Docsis 3.0?

I mellemtiden har YouSee tilbudt at sende mig et 3890 V3-modem som erstatning. Har dette nyere modem samme udfordringer?

I øvrigt har jeg kigget nærmere på dit svar om Docsis 3.0 - og specifikationerne for de forskellige udgaver af Docsis.

Det er ikke nogen løsning at skrue tilbage til Docsis 3.0, da denne ældre standard kun understøtter uploads på op til 100 Mbit/s. Det vil kun give flere problemer fremadrettet, så løsningen må være at få Docsis 3.1 til at køre stabilt.

Omdømme 7
Badge +7

Nej, det hjælper ikke og få en 3890V3. Hvis du kigger i dette forum, hvil du se mange tråde om ustabilitet med DOCSIS 3.1. Det har stået på længe nu. At nedgradere DOCSIS er bare en midlertidig løsning til YouSee får styr på DOCSIS 3.1.

Omdømme 3
Badge

Lige svaret på et indlæg som du kan læse her: Indlæg om genstart

Dog er min router ikke i bridge… 

Har også haft 1000/500 men gik ned til 1000/100 da jeg ikke brugte den upload så meget..

Så vidt jeg ved opstår problemet hvis man uploader meget og i høj hastighed så går den vist kold.. Og så skal man genstarte… Nu ved jeg ikke om du downloader/uploader meget men et alternativ er at have en seedbox det står for det..  

Ja, jeg så godt dit indlæg med køb af afbryder i Harald Nyborg. Vil dog helst bare have mit internet til at køre som det kørte, da hastigheden “kun” var 300/60.

Jeg uploader ikke ualmindeligt meget, men har dog en NAS, der gemmer vores videoovervågning og sender optagelserne op i skyen automatisk og løbende - den uploader jo med den tilgængelige hastighed via kablet forbindelse, og dermed vil den sikkert ofte køre med max. upload. 

Jeg kan lige tilføje min egen firmware-version her. Som jeg forstår YouSee er der ikke en nyere. 

Sidste besked jeg fik fra TDC remote teknikeren var at de har firmware problemer med høj frekvenserne i både modem og centraler. Så jeg har fået lukket de høje frekvenser og har fået sat uploaden ned til 60mb, men download stadig på 1000mb. 

Jeg tror det er rigtigt som andre skriver, at problemerne opstår, når man trækker den fulde upload eller download på forbindelsen. 

Selv har jeg ikke haft problemer siden jeg skrev det forrige indlæg. Kører bridge-mode til et mesh-setup med AVM Fritzbox, og her har jeg begrænset forbindelsen til 95 op og 950 ned. Jeg speedtester præcis denne hastighed nu, og forbindelsen har som sagt været stabil i snart en uge.

Besvar