Svar

UDP-trafik blokeret på min ADSL-forbindelse?


Badge +1

 

Jeg har anskaffe noget ret dyrt udstyr som radioamatør, som er afhængig af, at kommunikere UDP-trafik over internettet - på min YouSee ADSL-forbindelse.

Men YouSee blokerer/filtrerer åbenbart UDP-trafik, hvilket naturligvis er ret så irriterende, når det giver mig begrænsning i brug en af mit nye udstyr.

Jeg har kontaktet kundeservice telefonisk, men der fik jeg den utvetydige besked, at man ikke supporterer andet en helt generelle opsætninger i routeren. Men det er ikke lige det jeg har behov for, da jeg har helt styr på den del. Jeg kan ikke en gang få oplyst, om man rent faktisk filtrerer UDP-trafik, så jeg havde noget at arbejde ud fra. Men noget tyder jo på det, når jeg kan låne bekendtes internetforbindelse - fra andre udbydere og der virker mit udstyr helt udmærket.

Man læser oftere og oftere i nyhederne, at YouSee oplever en ganske voldsom kundeflugt, så det kan jo undre en del, at man ikke forsøger at ændre attitude, så en trofast kunde som mig, kan får en seriøs behandling. Så enden på misæren bliver jo så nødvendigvis, at jeg skifter udbyder, selv om jeg ellers indtil dette problem opstod, har været godt tilfreds med mit Internet fra YouSee.

icon

Bedste svar af Radiomanden 13 November 2021, 13:01

Se original

158 Kommentarer

Badge +1

Jeg mistænker den yousee homebox for at have skyld i det her.

Har du prøve at slå upnp fra eller til, openspot bruger vist ikke dette, men alligevel.. et forsøg værd.

Peter, jeg mener jeg har prøvet alle de forskellige muligheder der findes i en Homebox,  men jeg kigger naturligvis lige efter for en sikkerhedsskyld.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg mistænker den yousee homebox for at have skyld i det her.

Har du prøve at slå upnp fra eller til, openspot bruger vist ikke dette, men alligevel.. et forsøg værd.

Peter, jeg mener jeg har prøvet alle de forskellige muligheder der findes i en Homebox,  men jeg kigger naturligvis lige efter for en sikkerhedsskyld.

God arbejdslyst.. kast også et blik på hvilken port din Cisco telefon adapter bruger.

Badge +1

Jeg mistænker den yousee homebox for at have skyld i det her.

Har du prøve at slå upnp fra eller til, openspot bruger vist ikke dette, men alligevel.. et forsøg værd.

Peter, jeg mener jeg har prøvet alle de forskellige muligheder der findes i en Homebox,  men jeg kigger naturligvis lige efter for en sikkerhedsskyld.

God arbejdslyst.. kast også et blik på hvilken port din Cisco telefon adapter bruger.

Cisco adapteren har jeg også haft frakoblet, når jeg testede forskellige muligheder.

Har testet med UPnP - ingen ændring (var prøvet før) 🤔 

Omdømme 5
Badge +4

Jeg har hentet nmap fra https://nmap.org, installeret det på en Wndows pc, kørt det som administrator og derefter skannet med kommandoen nmap -sU -p 62030 -v 85.90.246.225

 

Sigvard, skal lige være sikker på, at det er fra min egen PC, der er koblet op på min YouSee router, at  jeg skanner ved hjælp af nmap og den kommando du beskrev

 

Ja prøv at scanne fra din egen pc ud mod de servere, du gerne vil kunne forbinde med

Badge +1

Tak til alle jer der har taget sig tid til at hjælpe mig med mine problemer, med at få mit radioamatør Hotspot, til at virke på vores ADSL-forbindelse.

PROBLEMET LØST - I FORTJENER EN OPDATERING!

Jeg fik omsider taget mig sammen til skrevet til YouSee, for at bede om hjælp til mine udfordringer med ADSL-forbindelsen. Jeg var ikke særlig optimistisk, fordi jeg tidligere havde ringet til YouSee Kundeservice for at klage min nød, men der fik jeg fik en klar afvisning, med en besked om, at man kun supporterede simple opsætninger i min router. Men efter min skriftlige (detaljerede) henvendelse, jeg fik en venligt svar tilbage, om at de ville kontakte teknisk afdeling, for om muligt at finde en løsning. Svaret kom ret hurtigt efter, hvor de bekræftede, at YouSee ikke blokerede den form for UDP-trafik, som jeg jo ellers mistænkte var tilfældet. De foreslog, at jeg prøvede en anden router, fordi det kunne være en fejl i routeren, som flere af jer jo også har påpeget gentagne gange.

I dag modtog jeg så (uden beregning 😊) en ny alternativ router type KAON DG 3420 TD1. Og vupti DET VIRKEDE SGU, for nu kunne mit hotspot få forbindelse til serveren på nettet via min ADSL-forbindelse.

Næsten et år er gået, siden jeg sidst skrev her på siden, så i bagklogskabets klare lys, kan det da godt ærgre mig, at jeg ikke fik taget mig sammen til at skrevet til Kundeservice tidligere. Men nu vil jeg bare glæde mig over, at jeg ikke længere er nødsaget til at bruge min mobiltelefon som mobil hotspot, når jeg til daglig skal på nettet med mit radioamatør hotspot.

Nu tilbagestår der blot lidt problemer, med at få vores fastnettelefon til at virke på telefonstikkene her i huset. Den gamle HomeBox router var tilsluttet med et fælles kabel for fastnet og Internet (ADSL), fra routerens til et enkelt RJ25 datastik i væggen, men det kan den nye router tilsyneladende ikke klare. Jeg har skrevet til Kundeservice, for at høre om der eventuelt er en indstilling i routeren, der kan ændres, så DSL1 porten kan håndtere både ADSL tilslutningen og fastnettelefon udgang. Hvis ikke,  går jeg i gang med at opdele det, så der går 2 kabler fra routeren i stedet for et fælles kabel. Men det er jo en bagatel i forhold til mit tidligere problem.

Omdømme 6
Badge +8

Tak til alle jer der har taget sig tid til at hjælpe mig med mine problemer, med at få mit radioamatør Hotspot, til at virke på vores ADSL-forbindelse.

PROBLEMET LØST - I FORTJENER EN OPDATERING!

Jeg fik omsider taget mig sammen til skrevet til YouSee, for at bede om hjælp til mine udfordringer med ADSL-forbindelsen. Jeg var ikke særlig optimistisk, fordi jeg tidligere havde ringet til YouSee Kundeservice for at klage min nød, men der fik jeg fik en klar afvisning, med en besked om, at man kun supporterede simple opsætninger i min router. Men efter min skriftlige (detaljerede) henvendelse, jeg fik en venligt svar tilbage, om at de ville kontakte teknisk afdeling, for om muligt at finde en løsning. Svaret kom ret hurtigt efter, hvor de bekræftede, at YouSee ikke blokerede den form for UDP-trafik, som jeg jo ellers mistænkte var tilfældet. De foreslog, at jeg prøvede en anden router, fordi det kunne være en fejl i routeren, som flere af jer jo også har påpeget gentagne gange.

I dag modtog jeg så (uden beregning 😊) en ny alternativ router type KAON DG 3420 TD1. Og vupti DET VIRKEDE SGU, for nu kunne mit hotspot få forbindelse til serveren på nettet via min ADSL-forbindelse.

Næsten et år er gået, siden jeg sidst skrev her på siden, så i bagklogskabets klare lys, kan det da godt ærgre mig, at jeg ikke fik taget mig sammen til at skrevet til Kundeservice tidligere. Men nu vil jeg bare glæde mig over, at jeg ikke længere er nødsaget til at bruge min mobiltelefon som mobil hotspot, når jeg til daglig skal på nettet med mit radioamatør hotspot.

Nu tilbagestår der blot lidt problemer, med at få vores fastnettelefon til at virke på telefonstikkene her i huset. Den gamle HomeBox router var tilsluttet med et fælles kabel for fastnet og Internet (ADSL), fra routerens til et enkelt RJ25 datastik i væggen, men det kan den nye router tilsyneladende ikke klare. Jeg har skrevet til Kundeservice, for at høre om der eventuelt er en indstilling i routeren, der kan ændres, så DSL1 porten kan håndtere både ADSL tilslutningen og fastnettelefon udgang. Hvis ikke,  går jeg i gang med at opdele det, så der går 2 kabler fra routeren i stedet for et fælles kabel. Men det er jo en bagatel i forhold til mit tidligere problem.

Det var rigtig gode nyheder du kommer med, der var næsten heller ikke andre muligheder tilbage :-)

Ang. fastnettelefon, er det VoIP du hentyder til, for der er jo  2 phone udgange fra den router, mener jeg. Har du prøvet dem, held og lykke.

Badge +1

Jeg ved ikke, om der er nogen der læser med her mere, men jeg har lidt supplerende oplysninger, som jeg syntes der er behov for at dele.

Jeg fik jo en ny router fra YouSee, som bevirkede, at jeg nu efter lang tid kunne bruge mit radioamatørudstyr på vores ADSL– hurra for det!

For at være sikker på, at jeg kunne få min fastnettelefon til at fungere, mens jeg fik ordnet den anderledes tilslutning af router/telefonstik i huset, som bl.a. forbinder til vores tyverialarmsystem, blev det aftalt med YouSee teknikeren, at både den gamle Homebox og den nye KAON-router ville være aktive. På et tidspunkt, blev det så aktuelt midlertidig at tilslutte den gamle Homboxen igen af hensyn til alarmen. Og stor var min overraskelse, da det viste sig, at mit radioamatørudstyr, nu pludseligt også virker på den gamle Homebox.

Vi har jo været langt omkring med denne sag, så jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der har gjort ændringen, men man kan vel tillade sig at antage, at der er et eller andet ”flueben”, der er blevet sat hos YouSee for vores ADSL-system, samtidig med at de konfigurerede den nye router.

Nå men hurra for at alt virker perfekt nu, så kan man bare i sit stille sind have ønsket sig, at YouSee havde taget min første henvendelse seriøst, så der kunne have sparet en masse besvær for mig og jer der var så venlige at guide mig på vej.

Fortsat god sommer herfra 😎 

PS. jeg er i denne process blevet udnævnt til Bredbånds-Ekspert +1 ikke dårligt med sådan en flot tittel 🤓  

Omdømme 6
Badge +8

Jeg ved ikke, om der er nogen der læser med her mere, men jeg har lidt supplerende oplysninger, som jeg syntes der er behov for at dele.


Fortsat god sommer herfra 😎 

 

Tak for Update..  og i lige måde, God Sommer

Besvar