Svar

UDP-trafik blokeret på min ADSL-forbindelse?


Badge +1

 

Jeg har anskaffe noget ret dyrt udstyr som radioamatør, som er afhængig af, at kommunikere UDP-trafik over internettet - på min YouSee ADSL-forbindelse.

Men YouSee blokerer/filtrerer åbenbart UDP-trafik, hvilket naturligvis er ret så irriterende, når det giver mig begrænsning i brug en af mit nye udstyr.

Jeg har kontaktet kundeservice telefonisk, men der fik jeg den utvetydige besked, at man ikke supporterer andet en helt generelle opsætninger i routeren. Men det er ikke lige det jeg har behov for, da jeg har helt styr på den del. Jeg kan ikke en gang få oplyst, om man rent faktisk filtrerer UDP-trafik, så jeg havde noget at arbejde ud fra. Men noget tyder jo på det, når jeg kan låne bekendtes internetforbindelse - fra andre udbydere og der virker mit udstyr helt udmærket.

Man læser oftere og oftere i nyhederne, at YouSee oplever en ganske voldsom kundeflugt, så det kan jo undre en del, at man ikke forsøger at ændre attitude, så en trofast kunde som mig, kan får en seriøs behandling. Så enden på misæren bliver jo så nødvendigvis, at jeg skifter udbyder, selv om jeg ellers indtil dette problem opstod, har været godt tilfreds med mit Internet fra YouSee.

icon

Bedste svar af Radiomanden 13 November 2021, 13:01

Se original

158 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +1

Yousee blokerer ikke for UDP. Skal du ikke bare åbne en eller flere porte i din YouSee router? 

Omdømme 6
Badge +1

Yousee har lukket en række porte permanent af sikkerhedsmæssige grunde. Bare det ikke er en af dem du mangler at have åben. Google evt. lukkede porte hos YouSee. 

Omdømme 7
Badge +9

Der skal så haves en åben konfiguration, det kalder You See for fravalgt sikkerhed.

Badge +1

Yousee blokerer ikke for UDP. Skal du ikke bare åbne en eller flere porte i din YouSee router? 

Tak for dit svar, men som jeg skrev, så har jeg helt styr på mulighederne i routeren, så det er helt udelukket, at det “kun” er et spørgsmål om en simpel åbning af porte.

Tro mig jeg har brugt timer/dage på at få det til at virke - uden noget som helst resultat. 

Badge +1

Yousee har lukket en række porte permanent af sikkerhedsmæssige grunde. Bare det ikke er en af dem du mangler at have åben. Google evt. lukkede porte hos YouSee. 

Google er forsøgt - masser af gange.

Omdømme 6
Badge +1

Åben konfiguration har kun noget med WiFi at gøre. 

Badge +1

Der skal så haves en åben konfiguration, det kalder You See for fravalgt sikkerhed.

Lyder som noget brugbart - tak! Men hvordan får man så en “åben konfiguration/ fravalgt sikkerhed”?

Og man kunne jo godt spørge sig selv om, hvorfor kundeservice  ikke oplyste mig om mulighed :-(

Omdømme 6
Badge +1

Kender ikke meget til radioamatør udstyr,  men står der ikke noget i manualen om porte, som skal være åbne? 

Omdømme 6
Badge +1

"Fravalgt trådløs sikkerhed" AKA åben konfiguration bestilles hos kundeservice, men det har intet med dit problem med manglende UDP protekoller at gøre. 

Omdømme 7
Badge +9

Det bestiller man hos kundeservice, så kan man selv "skrue” på det uden indflydelse fra You See.

Hvordan er enhederne forbundet… DSL modem/router > switch > radio-udstyr?

Badge +1

Åben konfiguration har kun noget med WiFi at gøre. 

Ok der er så noget jeg ikke kan drøfte fordi jeg ikke ved nok om det

Badge +1

Kender ikke meget til radioamatør udstyr,  men står der ikke noget i manualen om porte, som skal være åbne? 

Jo der står masser om porte og bl.a., hvilke porte der skal være åbne. Jeg har tjekket, hvilke porte jeg kan kalde udefra og det er bl.a. UDP, jeg ikke kan nå i mit netværksmiljø.

Jeg har skrevet en hel del med fabrikanten om mit problem og beskrevet fejlmeldingerne og det ender hver gang med at det er UDP der er blokeret. 

Badge +1

Hvordan er enhederne forbundet… DSL modem/router > switch > radio-udstyr?

Ganske enkelt med WiFi forbindelse uden problemer og når jeg eksempelvis bruger min mobil som hotspot så virker det fint.

 

 

Okay, det er udgående trafik (jeg fik indtrykket af, at det var indgående)? Hvilke porte?

Og hvordan virker det ikke… Forsøger din radioboks at få fat i en server ude på internettet, som så ikke lykkes?

Det med UDP: Hvis der var lukket for UDP, ville mange andre ting heller ikke virke. Der må være en eller anden specifik ting...

Badge +1

Jeg er rigtig glad for de kommentarer jeg har fået, men der en indtil videre ikke noget i de svar jeg har læst, som jeg syntes leder hen på løsningen på mit problem, nemlig at UDP er blokeret udenfor min kontrol (eller måske en anden protokol).

Hvis man nærlæste min oprindelige tekst i tråden, inden man begyndte at svare, så burde man ikke være i tvivl om, at jeg har brugt meget tid på sagen og virkelig sat mig godt ind i tingene, så jeg er temmelig sikker på, at jeg har analyseret problemet, men jeg har bare ikke løsningen!

Hvis jeg husker rigtig, så er det tætteste jeg er kommet på noget der kunne bruges, en der skrev noget om, at man ved henvendelse til YouSee kunne få en “åben konfiguration”, hvilket jeg gik ud fra var noget der skulle foregå udenfor min netværk, altså noget som YouSee lavede et eller andet sted, så der ikke var begrænsninger i mit brug af diverse protokoller. Men så var der en der kommenterede, at det kun drejede  sig om WiFi, altså indenfor mit eget netværk. Jeg har ingen som helst problemer med at forbinde mit udstyr til routeren via trådløs den forbindelse, så det er vel ikke den rigtige løsning på problemet eller tar jeg fejl? 

        

 

DNS kører som udgangspunkt over UDP (kan også køre TCP). Computerspil gør flittigt brug af UDP... Jeg tænker, at UDP som udgangspunkt får lov at passere.

Der må være noget andet, mere specifikt omkring den trafik, som skal flyde mellem internettet og dit radioudstyr. Jeg kender ikke udstyret, så jeg kan ikke gætte hvad.

Badge +1

Okay, det er udgående trafik (jeg fik indtrykket af, at det var indgående)? Hvilke porte?

Og hvordan virker det ikke… Forsøger din radioboks at få fat i en server ude på internettet, som så ikke lykkes?

Det med UDP: Hvis der var lukket for UDP, ville mange andre ting heller ikke virke. Der må være en eller anden specifik ting...

Ja helt korrekt, mit udstyr skal kommunikere med en server ude på internettet, så det er præcis der problemet ligger. Husk at jeg ved forsøg med at “låne” andre internetforbindelser, sagtens kan kommunikere uden nogen som helst problemer og uden nogen som helst ændringer i de pågældende routers opsætning - jeg kan bare ikke det samme på min egen ADSL.

Badge +1

Okay, det er udgående trafik (jeg fik indtrykket af, at det var indgående)? Hvilke porte?

Og hvordan virker det ikke… Forsøger din radioboks at få fat i en server ude på internettet, som så ikke lykkes?

Det med UDP: Hvis der var lukket for UDP, ville mange andre ting heller ikke virke. Der må være en eller anden specifik ting...

Ja helt korrekt, mit udstyr skal kommunikere med en server ude på internettet, så det er præcis der problemet ligger. Husk at jeg ved forsøg med at “låne” andre internetforbindelser, sagtens kan kommunikere uden nogen som helst problemer og uden nogen som helst ændringer i de pågældende routers opsætning - jeg kan bare ikke det samme på min egen ADSL.

Bemærk, at jeg har haft al sikkerhed (firewall etc.) slået fra i min router  og lige meget hjælper det. Jeg har også resat hele baduljen og startet forfra med alle opsætninger i routeren (har en hel del) men heller ikke det hjalp det mindste.

Du kan prøve en anden vinkel: Hvis du kender ip-adressen på serveren, kan du prøve at lave en traceroute til den. Det kan godt ske, at trafik til bestemte adresser fra nogle udbydere ikke når frem.

Badge +1

Du kan prøve en anden vinkel: Hvis du kender ip-adressen på serveren, kan du prøve at lave en traceroute til den. Det kan godt ske, at trafik til bestemte adresser fra nogle udbydere ikke når frem.

Ok tak,  men er en traceroute ikke noget man laver på sin computer :thinking: Jeg er næsten sikker på, at der ikke er noget sådan jeg kan gøre i selve udstyret, som kører “stand alone” og ikke har Windows eller et andet operativsystem man kan “pille i”. Eller mener du, at jeg skal prøve at kontakte serveren med min PC udenom mit udstyr, for at se “om der er hul igennem”? Jeg ved ikke om jeg kan komme i kontakt med serveren “ad omveje”, men det kunne jo forsøges, hvis du mener, det er en måde at evaluere problemet på?

Er der slet ingen her der anerkender, at problemet kunne være, at YouSee laver nogle fiksfakserier med visse protokoller, for at undgå spam mv.? 

Du laver den bare fra din computer. Det er blot for at se, om pakkerne fra din ip når frem til serveren.

Omdømme 6
Badge +8

Har du overblik over hvilke porte det drejer sig om, kan du lave porten om på dit radioudstyr?

Du kan f.eks have port 8080, men route den til port 18080 på wan siden..

Nogle porte er lukkede hos yousee.

 

Badge +1

Har du overblik over hvilke porte det drejer sig om, kan du lave porten om på dit radioudstyr?

Du kan f.eks have port 8080, men route den til port 18080 på wan siden..

Nogle porte er lukkede hos yousee.

 

Hej Peter,

Tak for din besked.

Mit udstyr bruger forskellige UDP porte, alt efter hvilken WAN server der skal kontaktes i de forskellige konfigurationer.

Der er sat følgende i udstyret:

Port 62030

Port 55555

Port 30051

Port 20001

Port 42400

Men ingen af konfigurationerne fungerer med de anvendte UDP porte.

Og husk at mit udstyr fungerer perfekt på andres (lånte) internetforbindelser uden nogen form for ændringer i routeropsætningerne.

PS. hvad mener du med at route på WAN siden, er det et eller andet man gør i min router?

Mvh.

Hans.

Vi er enige om, at det er dit udstyr, som kontakter en server ude på internettet - og ikke omvendt (også derfor dit hotspot fungerer)? Dvs. du skal ikke bruge portforwarding. Dette værktøj til at teste porte skal derfor også vise portene som lukket.

(Teknisk er der også stor forskel på at skulle bestemme om en port er åben TCP vs UDP).

Besvar