Spørgsmål

Samle de 2x 500mbit til 1 x 1000mbit?

Jeg har forleden opgraderet til 1000mbit og fandt så ud af at Netgear modemet i den forbindelse også skulle udskiftes. Det gik nemt med at få Sagem modem’et men lidt mere bøvlet at få det op og køre.

Nu har jeg så bagefter læst det med småt (semi stort ;) ) i ordrebekræftelsen at man ikke får 1x 1000mbit, men at modem’et splitter signalet i 2 og giver 2 x 500mbit.

Men… kan man ikke samle det signal igen? Pt er mit setup:

Sagem (bridge mode) > RT-AX92U > Wifi ud til alle klienter. (Dog er PS4 Pro kablet til Asus’en, fordi de er i nærheden af hinanden.)

Men det betyder så at jeg ligger og må nøjes med at hive omkring 450mbit, fordelt mellem alle klienter. Hvad nu hvis man af og til gerne vil hive samtligt 1000mbit til én klient?

Findes der en indstilling i Sagem, som gør at signalet udelukkende kører ud på én port, eller kan man få en dims som går i Sagem’s to porte og samler de to signaler til ét igen, og så videre ind i Asus’en, som så kan sprede 1000mbit wifi ud? (den har vist 1700mbit kapacitet alene mener jeg)

Dog værende sagt, jeg kan godt se at Yousee reelt leverer 1000mbit, men savner alligevel lidt tydelighed på hjemmesiden i bestillingsfasen, at man ikke får 1000mbit, men 2x 500mbit.

På forhånd tak.

17 Kommentarer

Hov… har jeg selv lige fundet svaret? RT-AX92U har wan aggregation. Betyder det at jeg kan køre Sagems port 1 i  Asus Wan og Sagems port 2 i Asus Lan 4 og dermed få 1000mbit?

Og som tillæg, så ser det ud til at Sagemcom er kommet ud med et 3890ax modem… hvornår mon det lander hos Yousee? :) 

Omdømme 7
Badge +6

Og som tillæg, så ser det ud til at Sagemcom er kommet ud med et 3890ax modem… hvornår mon det lander hos Yousee? :) 

Godt spørgsmål, jeg foreslog eks. for at stykke tid siden at deres nuværende Huawei VDSL/LTE hybrid router burde udskiftes med en D-Link DWR-981 i stedet for, da det er en hybrid router der benytter 2 eksterne antenner, så man kan sætte udendørs antenner op i stedet for og derved øge hastigheden væsentlig i forholdet til den Huawei som YouSee valgte der kun har en intern antenne.

Så vi må vente og se hvad 2020 byder på af evt. router forbedringer.

Badge

Helt ærligt …. hvad er ideen i at vi ikke kan få de 1000 mbit ud af YouSee routeren ?

Jeg kører selv Netgear Orbi mesh efter YouSee’s router, og her kan jeg sagtens videresende det hurtige signal, hvis jeg kunne trække det ud.

… Vi betaler jo for den hurtige forbindelse! 

Omdømme 2
Badge

Har selv undersøgt og det kan man ikke, de lover 1000mbit over 2 linjer, det fordi en linje max kan trække ca. 850mbit (fortalte teknikeren mig). Jeg har dog formået at trække 920mbit kablet til min mac. På wifi får jeg max 540mbit (5ghz)

Idéen er vel at man kan trække 1000mbit fra husstanden på en gang dog fordelt over flere linjer/produkter. Så hvis du ser film, konen er på instagram og ungerne gamer kan i til samme “suge” 1000mbit..

Men ja, er helt ening… Ville meget heller bare ha en linje med 1000mbit til rådighed.

Mit setup er 3890 V3, yousee booster forbundet 2stk.

Tror sgi jeg fandt en lidt so-so løsning. Følgende virker som det ser ud lige nu, men der er ikke direkte aggregation. Dog, får jeg næsten fuld hastighed, UDEN bridge, gennem min Asus router.

PC speed test for 10 min siden: 770mbit ned og 113 op.

PC speed test for 2 min siden: 805mbit ned og 108op.

Se setup’et nedenunder:

Badge

Jeg har i en længere periode kørt med Sagem 3980v3 i bridge mode og en Asus  RT-AC68U Router bagved. Jeg har ligeledes haft en max. download hastighed på ca. 500 mbit. Jeg har prøvet ovenstående løsning, dog stadig med Sagem i bridge mode og jeg kan bekræfte at hastigheden forbedres på denne måde. Jeg måler nu typisk mellem 800 og 900 mbit, men har været oppe  på 942 mbit (hvilket må siges at være max).

En ulempe er dog, at man ikke kan anvende AiProtection i Asus routeren. Det er ikke helt optimalt, men det ser dog ud til at forbedre hastigheden...

Ja, jeg fandt også en anden lille hage ved det setup, og det er at forbindelsen til PS Network bliver smidt af og genfundet konstant. Så jeg måtte droppe dobbelt wan løsningen alligevel og så nøjes med at lave den indstilling, hvis jeg skal hente noget tungt. Så tilbage til at afvente et bedre modem fra YouSee end det 3890V3 kan tilbyde.

Omdømme 6
Badge +2

Jeg har fuld båndbredde på et enkelt kabel til min opnsense boks. Jeg trækker op til 941 ned og 115 op.

Jeg måler med iperf og anvender typisk 4 - 16 parallelle forbindelser.

Ethernet Gbit defineres som 1000000000 bit/s. Omregnet giver det  en teoretisk maksimal båndbredde på 953 Mbit/s

Jeg har fuld båndbredde på et enkelt kabel til min opnsense boks. Jeg trækker op til 941 ned og 115 op.

Jeg måler med iperf og anvender typisk 4 - 16 parallelle forbindelser.

Ethernet Gbit defineres som 1000000000 bit/s. Omregnet giver det  en teoretisk maksimal båndbredde på 953 Mbit/s

Hvilket yousee modem har du og hvad er din egen router? Jeg synes det er lidt spøjst. For jeg tænker ikke det kan være mit vægstik, når nu jeg sagtens kan få fuld kraft, hvis jeg laver fix faxerier. Men det kunne da være fedt hvis det kunne forløbe uden issues her eller der.

Badge

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om nogen kan få fuld båndbredde med Sagem i bridge mode?

Det virker fint med et kabel sat til :-)

Badge

Jeg har forleden opgraderet til 1000mbit og fandt så ud af at Netgear modemet i den forbindelse også skulle udskiftes. Det gik nemt med at få Sagem modem’et men lidt mere bøvlet at få det op og køre.

Nu har jeg så bagefter læst det med småt (semi stort ;) ) i ordrebekræftelsen at man ikke får 1x 1000mbit, men at modem’et splitter signalet i 2 og giver 2 x 500mbit.

Men… kan man ikke samle det signal igen? Pt er mit setup:

Sagem (bridge mode) > RT-AX92U > Wifi ud til alle klienter. (Dog er PS4 Pro kablet til Asus’en, fordi de er i nærheden af hinanden.)

Men det betyder så at jeg ligger og må nøjes med at hive omkring 450mbit, fordelt mellem alle klienter. Hvad nu hvis man af og til gerne vil hive samtligt 1000mbit til én klient?

Findes der en indstilling i Sagem, som gør at signalet udelukkende kører ud på én port, eller kan man få en dims som går i Sagem’s to porte og samler de to signaler til ét igen, og så videre ind i Asus’en, som så kan sprede 1000mbit wifi ud? (den har vist 1700mbit kapacitet alene mener jeg)

Dog værende sagt, jeg kan godt se at Yousee reelt leverer 1000mbit, men savner alligevel lidt tydelighed på hjemmesiden i bestillingsfasen, at man ikke får 1000mbit, men 2x 500mbit.

På forhånd tak.

jeg fik også chok da jeg fik min linje havde også regnet med rent 1000 mbit .. men kommer and på hvordan og hvor henne du vil hente … men du opnår nok aldrig rent 1000 mbit … men du kan godt opnå 900 mbit og det med den samlet linjen klare den vist selv .. så du kommer ikke til af nøjes med 500 mbit ..

Omdømme 7
Badge +7

Hej @TorbenGDK 

Ved de rette forhold kan du måle op til 950 Mbit pr. netværksport på modemmet. Også selvom du f.eks. har 2 netværkskabler i modemmet. Hastigheden der måles, afhænger af, hvor meget båndbredde de 2 enheder trækker. Du kan altså godt trække 700 Mbit på den ene port og 250 Mbit på den anden. 

Hvorfor man så måler 950 Mbit frem for 1000 Mbit skyldes, at der et IP-overhead, som optager 5% af din samlede forbindelse. Brugerdata i internettet, der udveksles mellem afsender og modtager, transporteres altid i en "IP-header”. IP-headeren sikrer, at data kommer sikkert frem til den rigtige modtager. En hastighedsmåler tager ikke overhead data med i målingen. Derfor også de 950 Mbit.

Du må meget gerne markere det svar i denne tråd, der besvarede dit spørgsmål bedst, så vi kan få et flueben/løsning markeret på denne tråd:relaxed: Det gøres via knappen “Markér som bedste svar”. 

Omdømme 1
Badge

da jeg havde 1000mbit

lå min gerne på 1,2ghz det meste af tiden

på yousee router så det kan lade sig gøre

måske jeres netkort ikke understøtter over 1000mbit 

Jeg har netop købt en Google Nest Wifi router og den er længder bedre end den vi får af Yousee. På den anden side er deres standard router jo helt fin til den almindelige internet bruger. Prøv at læs mere om de tekniske specifikationer her om den nye router: https://llk.dk/iouz5f

Hej

Beklager jeg lige vækker denne tråd til live igen:)

Jeg opgraderede for ca 4 mdr siden til 1000/100 på min Coax linie fra Yousee. Umiddelbart efter installation kunne jeg ved kabelført test direkte fra Yousee routeren måle ca 950 mbit.. Her 4 mdr har jeg oplevet lidt andre netværksudfordringer der har gjort jeg har testet bl.a. hastighed ganske ofte. 

Nu kan jeg ikke få mere end 450-550 mbit ud af min linie. Jeg tog kontakt til supporten som henviste til deres ordrebekræftelse mht de 2x500 mbit. 

Da jeg jo sådan set HAR lykkedes med at opnå de 950mbit så undrer jeg mig over jeg pludselig IKKE kan, og at supporten ikke vil gøre noget ved det… Som jeg kan se på nettet, er der flere modstridende oplysninger om hvorvidt man BURDE kunne måle de 950mbit på én port, også herinde - så inden jeg går ud og investerer i en router og bridger Yousee’s; hvad kan/skal jeg forvente på én LAN port i hastighed?

Tak

Mvh

Burke

Besvar