Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt

Omdømme 5
Badge +1
Jeg har for nyligt fået det nye sagem 3890 V3 sat op i hjemmet. Det var i forbindelse med et tidligere Indlæg "En historie fra den virkelige verden. Dette er ikke fiktion" for første gang i tja næsten flere år har jeg så haft en hel stabil internet forbindelse siden 22/3 Jeg var faktisk tæt på at skrive et positivt indlæg.... Men så i går døde modemmet igen, og i dag døde det i løbet af eftermiddagen ikke mindre end 7 gange. Slukke og tænde modem som sædvanligt.
Har i andre lige så dårlige erfaringer med det nye v3 modem.

icon

Bedste svar af Kasper 16 september 2020, 15:28

Hej Alle 

Der kan desværre fortsat opleves udfordringer ved høj belastning på upload.

Henover sommeren har vi firmwareopdateret vores modems, som vi håbede kunne afhjælpe problemet. Desværre er det ikke helt lykkedes endnu. Derfor kan det give mening at begrænse upload-kapaciteten til modemmet, hvis der opleves ustabilitet ved høj upload-trafik.

Der arbejdes fortsat på at finde en endelig løsning i samarbejde med producenten af modemmet, for at komme denne problematik til livs.

Vi beklager generne overfor for de af vores kunder der er berørte.

Se original

258 Kommentarer

Vil gerne skrive mig på listen med et modem der “fryser”.. har i en længere periode været mine pfSense indstillinger igennem! hvorfor er det at hver eneste gang vi som faktisk har det gode udstyr skal spises af med et modem der ikke kan klare presset? måske yousee skulle få styr på deres kina modeler af modems?.. totalt frustrerende at man sidder med 1000/100 og modem ikke kan klare det… og at man bliver smidt af ja ikke bare en men flere gange på en dag og ind imellem med ugers mellemrum.. nyt modem der ikke er kina model 2.0 ville være dejligt.

Omdømme 2
Tak for info @Forummanden.

YouSee's tekniker har lige været her - eller de har været her, der var to.. især den ene virkede rigtigt skarp, og kunne genkende problematikken, som jeg kan forstå på ham at der er nogen stykker der har efter skift til DOCSIS 3.1..

Han kunne konstatere bitfejl på flere kanaler, og endte med at foreslå at slå bonding fra (skifte ned til DOCSIS 3.0), for at bekræfte at det kører stabilt efterfølgende.

Jeg har nu sat en ny backup i gang, og presser linjen fuldt ud (150Mbit upstream) - aftalen er så at han kontakter mig i morgen, for at få endeligt bekræftet at det er DOCSIS 3.1 der gør det.

Jeg giver en update dér..
Omdømme 6
Badge +3

Så vidt jeg kan se er det algcfg.html. 

Omdømme 7
Badge +7

Hej Alle

Jeg har forhørt mig i forhold til denne tråd, og jeg vil gerne følge op på mit forrige svar.

Vi er i YouSee klar over, at nogle af vores kunder med Sagemcom3890V2 og Sagemcom3890V3 modems, desværre kan opleve ”huller” eller udfald på forbindelsen ved belastning/trafik på upload. Vi er opmærksomme på denne uhensigtsmæssighed, og vi arbejder på at finde en løsning på dette hurtigst muligt.

Da udfordringen ikke konsekvent optræder på alle modems, har den dog vist sig at være noget sværere at løse, end hvad vi kunne ønske os. Der findes dog en workaround i forhold til disse udfordringer, og den går på, at vi deaktiverer Docsis 3.1 bonding på modemmet. Det har vist sig at have en yderst positiv effekt på udfaldene, men det kan medføre,  at den fulde upload-hastighed ikke kan opnås.

4G-indstråling kan påvirke din installation og dermed både tv- og bredbåndsforbindelsen, hvis installationen ikke er godt nok skærmet. Indstrålingen kan både ramme kabler, stik og TV-apparater.

Omdømme 5
Badge +1

Nu har jeg prøvet at presse modemmet. Modem går ned næsten med det samme

prøvede derfor at slå hardware acceleration fra. Uha det blev meget værre … nedbrud hver 15 minut.

kan derfor konstatere at den nye firmware ikke løser problemet.

vi må indsende en samlet klage. Yousee har haft det problem i to år eller mere. Jeg er efterhånden rystet over den utrolig dårlige service de tilbyder deres kunder

Omdømme 2
Badge

Deaktivering af Hardware Accelerator på http://192.168.100.1/algcfg.html løste alle problemer for mig. Min forbindelse har kørt uden nedbrud i snart 48 timer. Inden jeg slog det fra, var forbindelsen nede 30-40% af tiden, men nu virker den bare. Fantastisk! :grinning:

Før havde jeg næsten lige så mange uncorrectable som unerrored codewords på de første to downstream-kanaler, men nu har jeg kun en enkelt uncorrectable:

Omdømme 2

En opdatering herfra også..

Jeg har som tidligere nævnt, slået HW Accelerator fra for 4 dage siden.

Siden har jeg ikke holdt igen med trafik som før ville skabe store problemer med frysninger osv.
Indtil videre har det ikke skabt nedbrud.

Der har været et par udfald af ca. 2-3 minutters varighed samt lidt pakketab hist og her, men altså ingen frysninger.

Derudover har jeg stadig Event Type 16 og recovery med Type 24 indenfor ca. 10 sekunder på kanal 97 og af og til på både 97 og 98. Eksempel herunder:

Monday 28 October 2019 18:33:3    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 97 ; ...

Monday 28 October 2019 18:33:13    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 97 98...

Når de opstår, er det typisk ved et forbrug på 200mbit+ up/down samtidig.

Smokeping for de sidste 4 dage herunder:

Modem - 192.168.100.1

ping.tdc.dk

Umiddelbart ser det pænere ud.

Dog skal jeg bemærke at mit modem er en hel del varmere med HW Acceleration slået fra. Ikke kritisk så det burde brænde sig selv til døde, men godt håndlunt.

JEG har ikke set sådan en oppetid på modem’et i MEGET LANG tid:

--
Jeg har en 500/60 med ekstra upload til 500/500.

Omdømme 5
Badge +1

Lige en opdatering her fra.

Jeg har stadig, og løbende problemet. Genstart af modem i en uendelighed.

Kan se at en af brugerne i denne korrespondance har fået nedgraderet til Docsis 3.0
Som tilsyneladende har løst problemet. Jeg må dog indrømme at jeg ikke orker, atter en gang at kontakte YouSee. 

Jeg tænker at det er ganske urimeligt og alt for dårligt, at problemet ikke er løst for længe siden.
ifølge mine målinger har problemet stået på i mere end 2 år. Hvis jeg kigger tilbage i mine korrespondancer med Yousee  passer dette også med at problemet er opstået i takt med at Docsis 3.1 er blevet idriftsat. 

Omdømme 5
Badge +1
I anden anledning blev jeg ringet op Yousee. Jeg klagede igen over den ustabile forbindelse. det blev til en lang snak..... Den pågældende medarbejder lovede højt og helligt at jeg ville blive kontaktet i denne uge. Dette med henblik på at få løst mit problem. Det er jo kun tirsdag i dag, så jeg venter spændt på et opkald. update følger
Omdømme 7
Badge +7

Der er flere tråde om problemerne med 3890. Jeg har løst mine problemer ved at slå Hardware Acceleration fra i router. Før skulle jeg genstarte ofte. 

Omdømme 5
Badge +1

@Kasper  Har du ikke et par kommentarer. De er tiltrængt ?:wink:

Omdømme 7
Badge +7

Det har altid været som Heksemor siger. Det ligner ikke YouSee at skifte holdning om dette, men lad os høre hvad YouSee siger. 

@Kasper

Omdømme 1
Badge

@Playmate

Hvilke nye funktioner og forbedringer indeholder den beta version af firmwaren som du tester på dit Sagemcom f@st 3890 version 3 modem?

ved bare denne her FW skulle være en signed udgave om den går ud til alle som bøvler med dette issue ved jeg intet om ….

kan se GUI er nyt men hvilken rettelser ved jeg ikke 100 % er ikke nogle fil eller andet med så man kan se er jo Yousee som styrer showet …

men ville da forhører mig hvis jeg var dig hvis du har samme prob .. er vel ikke så meget af tabe :) … krydser fingere for dig ..

Omdømme 7
Badge +7

Vi arbejder fortsat på at rulle en ny firmware ud til vores Sagemcom3890v2 og Sagemcom3980v3 modems, som vi håber vil hjælpe på nogle af de udfordringer, der nævnes her i denne tråd.

Kan du ikke afsløre, hvad den nye firmware gør anderledes end den gamle?

Hej @Forummanden 

Den nye firmware er udviklet af leverandøren af modemmet/routeren, og ikke som tidligere af chipset leverandøren. Det sikrer en langt større fleksibilitet i softwareudviklingen af nye faciliteter og tjenester.

For dem som selv laver opsætninger i routeren/modemmet er den grafiske brugergrænseflade blevet mere tidssvarende og intuitiv.

Omdømme 5
Badge +1
Kl er nu 21:34 har lige genstartet igen her kl 21:32. Hvad i alverden forgår der i dag
Omdømme 5
Badge +1
Her et udklip af loggen fra modem. Ind imellem kritiske fejl.

Omdømme 5
Badge +1
Hej tonny. Problemet er bare at hos mig sker det også til hverdag hvor der tit ikke er nogen hjemme. I den situation kan jeg ikke gøre noget før jeg kommer hjem. Jeg har behov for at kunne nå "egne" services ude fra..... I ren frustration tænker jeg sommetider....... men ikke for alvor, at en løsning kunne være en internet forbindelse mere via de gamle telefon kabler med noget hardware koblet op til Yousee modemmet, der via noget software kan genstarte det for....bistrede modem.:@. Måske Yousee kan sælge mig en løsning............🆒
Omdømme 7
Badge +7
Har du slået alt fra inden du satte 3890 i "bridge mode"? Jeg tænker især på WiFi (begge frekvenser) og UPnP.
Omdømme 5
Badge +1
Hej slangefar
Jep det kan du tro jeg har.
Siden kl. 16:00 i dag har der ikke været problemer. Men jeg ved aldrig hvornår det starter igen. Der kan gå få timer eller måske 14 dage. Der er absolut ingen sammenhæng til hvor meget jeg belaster upload og download. Jeg logger alt trafik samt mønstre i trafikken, og har data for mere end et år tilbage i tiden. Hos mig har det været et problem i mere end et år, på vilkårlige tidspunkter og med både de gamle og nye modems. Tekniker har været på besøg flere gange. kabler og stik er gennem testede. Signal værdier er OK.

Hvis jeg ringer til support, forslå de altid at sende en tekniker ud, men det giver ingen mening, da jeg er ret sikker på at det er Firmware i Modem der er fejlbehæftet.

Nå, men jeg ringede så til support og bad dem om at ændre DOCSIS fra 3.0 til 3.1, ingen problemer med det, selvom jeg kørte i bridgemode, de gjorde det med det samme. Min forbindelse har så kørt 100% stabilt, siden da. Jeg arbejder bl.a. meget med billeder direkte på vores server, og det plejer at knække forbindelsen, men ikke mere. Min hastighed har heller ikke ændret sig, ligger stadig på ca. 850/115 mbps.

Jeg faldt over en changelog til et andet modem forleden. Der var rettet en fejl, som gjorde at modemmet lukkede af i forbindelse med skift af modulation. Jeg kom til at tænke på en evt. sammenhæng. De der "event type code" kan indikere, at modemmet skifter modulation (på grund af for mange bitfejl).

Vi må få Yousee til at fortælle os noget mere.
Du kan også holde øje med om der kommer nye event-indlæg i loggen.

Selv om der er forstyrrelser på linjen, bør modemmet ikke gå i baglås på den måde. Du har måske fjernet nogle forstyrrelser, men modemmet bærer stadig en sygdom.
Omdømme 2
Hej her i tråden

I det område, hvor jeg bor, er vi nogle stykker som har de samme problemer. For mit eget vedkommene har jeg kørt en lang supportsag hos YouSee, der ikke er slut endnu. Konklusionen fra YouSee er tilsyneladende, at der kommer indstråling ind i deres anlæg fra 4G-netværket (mobiltelefoni). Tilsyneladende opstår problemerne kun for de kunder, der kører via Docsis 3.1 standarden. Ifølge de sparsomme oplysninger jeg har fået ud af YouSee benytter Docsis 3.1 nogle frekvenser, der ligger meget tæt på de samme frekvenser, som 4G-mobilnetværket benytter. YouSee har ikke sikret deres anlæg godt nok imod indstrålingen, hvorfor jeg, specielt ved belastning af min router fra YouSee (en Sagemcom FAST3890V3), ligeledes oplever at forbindelsen går ud i tide og utide.

YouSee har meldt ud, at der - på den længere bane - hvilket vil sige en ukendt tidshorisont, er en løsning på vej. Ifølge diverse teknikere vil YouSee ændre på det frekvensområde, som Docsis 3.1 benytter, hvorved der ikke længere vil være indstråling fra 4G-netværket.

Hvad angår min egen forbindelse, har YouSee nedgraderet mig fra Docsis 3.1 til Docsis 3.0 (denne information måtte jeg hive ud af dem). Nu er problemerne forsvundet.

Jeg savner til gengæld end skriftlig udmelding fra YouSee, også i forhold til de andre kunder der har lignende problemer. Det kan ikke være rigtigt, at vi betaler mange penge for bredbåndsforbindelser, hvor YouSee samtidig benytter anlæg der ikke er afskærmet imod indstråling fra 4G-netværket. På diverse gennemgange, som andre beboere i mit område har fået YouSee til at lave, var stort set alle fordelerskabe/forstærkere heller ikke samlet ordentligt, og visse fordelere var af den helt forkerte type i YouSees eget netværk.

Mvh Anders.

Jeg melder mig også som frustreret kunde. Mit 3890 V3 model (på DOCSIS 3.1) skal genstartes flere gange om dagen for at opretholde forbindelsen. Deaktivering af Hardware Accelerator har desværre ikke hjulpet :pensive:

Kan vi forvente en opdatering eller skal man blive bedt om nedgradering til DOCSIS 3.0?

DOCSIS 3.1 er designet til at omgå indstråling (der kan være huller i DOCSIS-kanalen), så det bliver spændende at se deres løsning.

Når det er sagt, så findes der også "partial service mode", hvor modemmet helt udelukker den pågældende kanal. Der er ingen grund til at modemmet skal holde op med at virke.

Besvar