Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt


Omdømme 5
Badge +1
Jeg har for nyligt fået det nye sagem 3890 V3 sat op i hjemmet. Det var i forbindelse med et tidligere Indlæg "En historie fra den virkelige verden. Dette er ikke fiktion" for første gang i tja næsten flere år har jeg så haft en hel stabil internet forbindelse siden 22/3 Jeg var faktisk tæt på at skrive et positivt indlæg.... Men så i går døde modemmet igen, og i dag døde det i løbet af eftermiddagen ikke mindre end 7 gange. Slukke og tænde modem som sædvanligt.
Har i andre lige så dårlige erfaringer med det nye v3 modem.

icon

Bedste svar af Kasper 16 september 2020, 15:28

Hej Alle 

Der kan desværre fortsat opleves udfordringer ved høj belastning på upload.

Henover sommeren har vi firmwareopdateret vores modems, som vi håbede kunne afhjælpe problemet. Desværre er det ikke helt lykkedes endnu. Derfor kan det give mening at begrænse upload-kapaciteten til modemmet, hvis der opleves ustabilitet ved høj upload-trafik.

Der arbejdes fortsat på at finde en endelig løsning i samarbejde med producenten af modemmet, for at komme denne problematik til livs.

Vi beklager generne overfor for de af vores kunder der er berørte.

Se original

262 Kommentarer

Omdømme 2
Badge

Jeg kan ikke overskue at læse 11 sider igennem, men er der nogen der har haft held med noget? Pakket deres coax-kabel ind i sølvpapir, monteret et filter som renser signalet for uønskede frekvenser inden det kommer ind i modemet, eller noget i den stil? :grin:

Et par gange om året får jeg YouSee til at aktivere DOCSIS 3.1 bonding på min forbindelse for at se om der skulle være håb, men det ender altid på samme måde - max en halv times internet ad gangen før routeren er død igen. Sådan har det været i over 3 år nu. Den nye firmware hjalp heller ikke.
Jeg bor så også 50 meter fra en mobilmast med alt fra 2G til 5G, så det er muligt at jeg er ekstra hårdt ramt...

Jeg har lige talt med tekniker i kundeservice og de bekræftede indirekte at 1000/100 produktet kan være af en ringe kvalitet. Han forklarede at SAGEM modem/software IKKE er færdigudviklet og at infrastrukturen (ledningsnettet) i visse områder kan være af en ringe kvalitet. Jeg ville ellers skifte til 1000/100 men i disse “arbejd hjemme” tider har jeg IKKE overskud  til en forbindelse der klipper i tide og utide.

NB:Skiftede til YOUSEE SAGEM modem for at par år siden hvorefter forbindelsen blev af en utrolig ringe kvalitet. Havde en tekniker ude for at måle HELE vores installation igennem uden bemærkninger. Han udleverede så et NETGEAR 6250 modem og så virkede det….. har nu 300/60 og det kører uden problemer.

Omdømme 1
Badge +1

Du kan jo ringe og spørge kundeservice inden du skifter

Omdømme 5
Badge +1

Lige en opdatering her fra

Sidst jeg skrev fortalte jeg at en tekniker havde ændret nogle buffer værdier, som skulle stabilisere mit modem, hvilket også har hjulpet, da jeg kun har haft et enkelt frys på mit modem siden da. Det kører faktisk fejlfrit. Flere spurgte ind til hvad det mon var for ændringer, hvilket jeg ikke kunne svare på. NÅÅÅÅÅ Tilfældigvis kiggede jeg lige “loggen” på mit modem og kan se at det udelukkende er Qam kanaler der er aktive, så det kører DOCSIS 3.0. Hvorfor de ikke fortalte mig, at det var det de mente, tjaa……..

Nå men nu kan jeg skifte fra 100/100 til 1000/100 og samtidigt med spare penge, men tør jeg trykke på bestillings knappen. frygter at de igen automatisk skifter til DOCSIS 3.1. hvis de ikke gør det mon så jeg kan udnytte de 1000 m/bit i download.

Ja ja jeg må vel hellere trykke på bestillings knappen og se hvad der sker. Der arbejdes hjemmefra i denne tid så det har bare at virke (GYS OG SKRÆK). Hvis jeg for en gang skyld kan få mere for mindre hos YOUSEE så skal jeg vel overvinde denne angst provokerende handling.

Jeg fik etableret min linje i det nye hus i går - en 1000 / 60 forbindelse. 
Da linjen var online tog jeg et kig i kanaloversigten, og der er udelukkende QAM channels. Ikke skyggen af OFTM kanaler, spurgte så kundeservice hos Hiper til det, og de sagde at jeg naturligvis kunne komme over på DOCSIS 3.1 hvis jeg ville. - det takkede jeg nej til i første omgang på baggrund af tråden her

… interessant nok at den standard konfiguration man ryger på nu som udgangspunkt er DOCSIS 3.0

Hastighedsmålingen hedder 903 / 63, og jeg undværer gerne de sidste +100 mbit i bytte for stabilitet, som det ser ud lige nu. 

Nå, men jeg ringede så til support og bad dem om at ændre DOCSIS fra 3.0 til 3.1, ingen problemer med det, selvom jeg kørte i bridgemode, de gjorde det med det samme. Min forbindelse har så kørt 100% stabilt, siden da. Jeg arbejder bl.a. meget med billeder direkte på vores server, og det plejer at knække forbindelsen, men ikke mere. Min hastighed har heller ikke ændret sig, ligger stadig på ca. 850/115 mbps.

Det tror jeg at jeg skal prøve at få dem til. Er ved at blive idiot af det her. Er grafisk designer og backer ofte 10-20 GB op om dagen med Backblaze + uploader store filer hver dag. Det...duer slet ikke som det er lige nu. Der går max 15 minutter, så dør linjen.

Omdømme 7
Badge +7

@Kasper

Har man et overblik over om upload ustabiliteten er relativ til ens max upload…?

Sagt på en anden måde: Oplever man ustabilitet ved fx 90% af sin konfigurerede upload på ens abonnement, eller opstår den ved en bestemt hastighed, uanset hvilket abonnement man har?

Hej @jonasmoritz 

Jeg har desværre ikke noget mere konkret andet end det kan give problemer ved høj belastning på uploaden. 

@Kasper 

Har man et overblik over om upload ustabiliteten er relativ til ens max upload…?

Sagt på en anden måde: Oplever man ustabilitet ved fx 90% af sin konfigurerede upload på ens abonnement, eller opstår den ved en bestemt hastighed, uanset hvilket abonnement man har?

Nå, men jeg ringede så til support og bad dem om at ændre DOCSIS fra 3.0 til 3.1, ingen problemer med det, selvom jeg kørte i bridgemode, de gjorde det med det samme. Min forbindelse har så kørt 100% stabilt, siden da. Jeg arbejder bl.a. meget med billeder direkte på vores server, og det plejer at knække forbindelsen, men ikke mere. Min hastighed har heller ikke ændret sig, ligger stadig på ca. 850/115 mbps.

Der har intet været i routerens log som kunne antyde noget problem. Alle channels er tip top osv.

 

 

Helt specifikt, hvordan ser kanaler og eventlog ud?

Nedstrøm

 

Min eventlog giver ikke mening, da jeg nulstillede for at kunne se nye fejl efter skift til docsis 3.0. Der er kun succesful logon events i den pt.

Der har intet været i routerens log som kunne antyde noget problem. Alle channels er tip top osv.

 

 

Helt specifikt, hvordan ser kanaler og eventlog ud?

Jeg synes aldrig min forbindelse (1000/100) har været så ustabil som den har været her den sidste måneds tid, det er dog mest når jeg arbejder hjemme via en VPN forbindelse og skal uploade filer til vores server, at jeg mange gange på en dag skal genstarte routeren. Men mærkeligt nok var forbindelsen pludselig meget mere stabilt i foråret, da en kollega og jeg arbejdede fast hjemme hos mig, jeg tror faktisk slet ikke jeg skulle genstarte én eneste gang. Men nu kører den ad h…… til igen.

Hvordan er det nu med bridgemode, vil og kan suppert ikke ændre fra Docsis 3.1 til Docsis 3.0 hvis jeg har routeren i bridgemode?

Jeg har kæmpet med disconnects siden vi fik 1000/100.

Der spilles en del online spil i hjemmet og det har ikke været unormalt med 10-20 disconnects per dag. Disconnects var ikke knyttet til bestemte ting som uploads, mange klienter, streaming eller noget andet.

Der har intet været i routerens log som kunne antyde noget problem. Alle channels er tip top osv.

Prøvede at sætte Bridge Mode, kun kabler, ingen WIFI, neddrosle til 300/60, QoS til 200/20 mm. Alt sammen uden resultat.

Igår ringede jeg så til supporten og fik dem til at slå Docsis 3.1 fra, så jeg i stedet kører Docsis 3.0. Har haft 0 disconnects siden, hvilket er nærmest uhørt!

Hej Alle 

Der kan desværre fortsat opleves udfordringer ved høj belastning på upload.

Henover sommeren har vi firmwareopdateret vores modems, som vi håbede kunne afhjælpe problemet. Desværre er det ikke helt lykkedes endnu. Derfor kan det give mening at begrænse upload-kapaciteten til modemmet, hvis der opleves ustabilitet ved høj upload-trafik.

Der arbejdes fortsat på at finde en endelig løsning i samarbejde med producenten af modemmet, for at komme denne problematik til livs.

Vi beklager generne overfor for de af vores kunder der er berørte.

Det er fint i melder det ud. Er det 2-3 år, det har stået på  ? - falliterklæring - og der findes næppe bedre bevis på at i er fuldstændige - ja enten ligeglade eller ganske enkelt ikke i stand til at løse det. det skræmmende. ;)

Omdømme 7
Badge +7

Hej Alle 

Der kan desværre fortsat opleves udfordringer ved høj belastning på upload.

Henover sommeren har vi firmwareopdateret vores modems, som vi håbede kunne afhjælpe problemet. Desværre er det ikke helt lykkedes endnu. Derfor kan det give mening at begrænse upload-kapaciteten til modemmet, hvis der opleves ustabilitet ved høj upload-trafik.

Der arbejdes fortsat på at finde en endelig løsning i samarbejde med producenten af modemmet, for at komme denne problematik til livs.

Vi beklager generne overfor for de af vores kunder der er berørte.

Omdømme 2

Jeg har fået deaktiveret bonding igen, og har nu været stabil i en uges tid.

 

@Kasper  hvad end I har foretaget jer med indstillinger (der er tvunget ud til alle?) Eller firmware, er der ingen forbedring uden deaktiveret af kanal bonding.

Jeg har kørt stabilt i et par måneder med Docsis 3.1 kanal bonding slået fra.

 

Men - i fredags blev “noget” ændret, og nu er bondingen tilbage med kanal 97/98 på download samt upload kanaler er udvidet fra 6 til 8.

 

Ustabiliteten er tilbage, og modem går ned hele tiden.

Andre der har oplevet tilsvarende?

 

Vi skiftede for nogle måneder siden til et 3890 V3 modem i forbindelse med opgradering til 1000/100mbit. Her i dag skulle jeg så uploade en stor fil (50GB) til arbejdet og mit modem blev ved med at flow-stoppe kort tid efter jeg startede upload processen. Power-cycle af modem påkrævet for at komme online igen.

 

Konstaterede efterfølgende at jeg også havde 8 bondede upload kanaler, og ringede derfor til support og fik dem til at slå Docsis 3.1 kanal bonding fra. Det var nødvendigt for supporteren at kontakte second line support for at kunne gøre det.

 

Nu lykkedes det at gennemføre uploaden, og umiddelbart ser mine max hastigheder ud til at være uændrede.

Omdømme 2

Jeg har kørt stabilt i et par måneder med Docsis 3.1 kanal bonding slået fra.

 

Men - i fredags blev “noget” ændret, og nu er bondingen tilbage med kanal 97/98 på download samt upload kanaler er udvidet fra 6 til 8.

 

Ustabiliteten er tilbage, og modem går ned hele tiden.

Andre der har oplevet tilsvarende?

Det ville jeg jo helst lade YouSee finde ud af. :/ Men de melder ikke engang ud. De bliver bare ved med at tage mine penge.. Hehe. Jeg arbejder selv i IT til dagligt så jeg ved godt hvordan det er. Også derfor jeg ikke har brokket mig før nu men kun fulgt med. Men nu er jeg altså også ved at være en kende utålmodig, må jeg indrømme.

Modemmet har to typer DOCSIS-kanaler. De gamle SC-QAM og de nye OFDM. OFDM bruges ved de højere hastigheder og er tilsyneladende der, hvor modemmet bliver ustabilt for nogle kunder. Grunden til denne ustabilitet har vi dog ikke fået mange oplysninger om… Er det signalet, er det modemmet, er det CMTS’en eller er det en blanding af alle tre?

Nu har vi jo snart været igennem et par versioner af modemmet og nu en hel udskiftning af firmware også. Og ja, coax kan være ganske fint. Men at introducere DOCSIS3.1 som så ikke virker i over et år er ganske skuffende. Jeg fik først problemet da jeg gik fra 300 til 1000 i så noget tyder da på at det ikke er modemmet. Det ville være relativt nemt for YouSee at finde ud af om det var modemmet som knækkede nakken. 1000 upload er også deres nyeste bud - eller var, da jeg fik det og der ved jeg at de lige var færdige med at teste det så lur mig om ikke deres udstyr er ustabilt et eller andet sted.

Jeg har nu tiltro nok til coaxnettet. Med ydereligere opgradering, kan det levere symmetrisk multigigabit, når den tid kommer. Det kræver bare, at leverandørerne leverer noget, som fungerer.

Det er svært at hjælpe folk herinde, når man ikke ved, om problemet ligger i signalet eller i modemmet.

Jeg tror mere det er på tide at indse at fiber nok er vejen frem og få termineret alt det lysleder kabel de ikke har gidet at gøre noget ved inde i byerne. Det gamle kabelskrot bør ikke være i brug mere når det giver så store problemer ude i backenden. Hvis man ikke kan levere 1000/1000 i 2020, i Danmark så er det dælme på tide at komme i gang.

Det er bare træls, at vi ikke må høre noget om den tekniske side af sagen. Jeg har efterhånden spurgt ind til det mange gange. Det er åbenbart meget tys-tys.

De er i gang med at finde afløseren til Huawei. Mon de skal finde en afløser til Sagemcom også?

YouSee lader ikke til at have en plan..

Besvar