Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt


Omdømme 5
Badge +1
Jeg har for nyligt fået det nye sagem 3890 V3 sat op i hjemmet. Det var i forbindelse med et tidligere Indlæg "En historie fra den virkelige verden. Dette er ikke fiktion" for første gang i tja næsten flere år har jeg så haft en hel stabil internet forbindelse siden 22/3 Jeg var faktisk tæt på at skrive et positivt indlæg.... Men så i går døde modemmet igen, og i dag døde det i løbet af eftermiddagen ikke mindre end 7 gange. Slukke og tænde modem som sædvanligt.
Har i andre lige så dårlige erfaringer med det nye v3 modem.

icon

Bedste svar af Kasper 16 september 2020, 15:28

Hej Alle 

Der kan desværre fortsat opleves udfordringer ved høj belastning på upload.

Henover sommeren har vi firmwareopdateret vores modems, som vi håbede kunne afhjælpe problemet. Desværre er det ikke helt lykkedes endnu. Derfor kan det give mening at begrænse upload-kapaciteten til modemmet, hvis der opleves ustabilitet ved høj upload-trafik.

Der arbejdes fortsat på at finde en endelig løsning i samarbejde med producenten af modemmet, for at komme denne problematik til livs.

Vi beklager generne overfor for de af vores kunder der er berørte.

Se original

249 Kommentarer

  • Indstråling i kabler (vi har super tynde kabler - SOM YOUSEE SELV  HAR INSTALLERET!!)

Tynde kabler kan godt være skærmet korrekt. Den anden parameter er kabellængde. Tykkere kabler har mindre tab, hvis man skal trække dem over længere afstande.

 

Omdømme 2

Helt enig - men det virker som en decideret kompromis løsning/beslutning, da føringsvejen ikke har plads til tykkere kabler i vores bebyggelse (at der ikke er lagt nyt FIBER er i sig selv helt uden fornuft!! - men hva’ faen.. så tar vi da lige en binding på 7-8 år med en dårlig løsning.. - ironi kan forekomme!)

Samtidig har jeg siden skiftet af intern kabling haft utroligt mange udfordringer med stabilitet, og får disse i loggen konstant:

Type 16 - som typisk er indstråling / støj:

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 97; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1.;CM-MAC=f8:08:4f:72:42:0c;CMTS-MAC=80:d4:a5:c7:c1:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

og timeouts fra CMTS’en - som også oftest er støj mv.

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:08:4f:72:42:0c;CMTS-MAC=80:d4:a5:c7:c1:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Nu har jeg bedt om at få 3.1 bonding slået fra, baseret på @Kasper ‘s anbefaling. Jeg holder øje :-)

 

Man bruger typisk tynde kabler på hovedstationerne, på grund af de enorme kabelbundter. Hvis kvaliteten er i orden og der er signal nok, er de ikke et problem. Jeg kan ikke sige, hvad problemet er hos dig, men det behøver ikke være de tynde kabler.

TDC bruger dog ikke længere coax på deres hovedstationer, da de overgik til en anden arkitektur i forbindelse med DOCSIS 3.1.

Omdømme 7
Badge +7


Vi arbejder fortsat på at rulle en ny firmware ud til vores Sagemcom3890v2 og Sagemcom3980v3 modems, som vi håber vil hjælpe på nogle af de udfordringer, der nævnes her i denne tråd.

Kan du ikke afsløre, hvad den nye firmware gør anderledes end den gamle?

 

 

Hej @Forummanden 

Den nye firmware er udviklet af leverandøren af modemmet/routeren, og ikke som tidligere af chipset leverandøren. Det sikrer en langt større fleksibilitet i softwareudviklingen af nye faciliteter og tjenester.

For dem som selv laver opsætninger i routeren/modemmet er den grafiske brugergrænseflade blevet mere tidssvarende og intuitiv.

Omdømme 5
Badge +1

Lige en opdatering herfra…….

Jeg har talt med en Yousee tekniker for 4 dage siden. Han foreslog og havde erfaring for at de utallige “nedbrud” kunne rettes/fjernes ved at ændre på nogle buffer værdier på “centralen” Jeg fik hurtigt lavet ændringen, og har nu på 4 dagen ikke haft et eneste nedbrud.

Jeg er forsigtig optimistisk, men tænker alligevel…. hvis de har en mulig løsning hvor har de så ikke implementeret denne for længe siden, hos alle der har samme problem.

Det er sk…. helt mærkeligt ikke at skulle genstarte modem op til flere gange om dagen. Jeg har jo ikke lavet andet de sidste par år. hmmmmmmmmmmmm

 

 

Omdømme 1
Badge

Lige en opdatering herfra…….

Jeg har talt med en Yousee tekniker for 4 dage siden. Han foreslog og havde erfaring for at de utallige “nedbrud” kunne rettes/fjernes ved at ændre på nogle buffer værdier på “centralen” Jeg fik hurtigt lavet ændringen, og har nu på 4 dagen ikke haft et eneste nedbrud.

Jeg er forsigtig optimistisk, men tænker alligevel…. hvis de har en mulig løsning hvor har de så ikke implementeret denne for længe siden, hos alle der har samme problem.

Det er sk…. helt mærkeligt ikke at skulle genstarte modem op til flere gange om dagen. Jeg har jo ikke lavet andet de sidste par år. hmmmmmmmmmmmm

 

 


hvilken buffer værdier fik du det af vide .. ? er jo ikke sikkert man rammer den rigtig tekniker hvis man Ringer der ind …

har også lige haft års dag med lorte forbindelse … blev fejret med to genstart haha :)

Badge

Hej

 

Lidt status fra mig

 

Nå det køre bedre hos mig nu, efter yousee har lavet noget ned på centralen…

 

Omdømme 5
Badge +1

@Playmate Jeg fik ikke udspecificeret præcist hvilke buffer ændringer der er blevet udført. Jeg spurgte ellers ind til det, men fik en sludder for en sladder.

stadig ingen udfald på 5 dagen.

Har buffer-ændringen haft en mærkbar indflydelsen på din latency, når forbindelsen er hhv. idle og belastet?

Omdømme 1
Badge

@Playmate Jeg fik ikke udspecificeret præcist hvilke buffer ændringer der er blevet udført. Jeg spurgte ellers ind til det, men fik en sludder for en sladder.

stadig ingen udfald på 5 dagen.


vil dog sige efter jeg fik den beta Fw smidt ind har jeg dog ikke så mange udfald / genstart .. men får en del flow stop men det kunne måske også være tegn på buffer issue ..

Omdømme 2

Godmorgen godtfolk!

 

Hurtig opdatering herfra..

 

Jeg fik for nogle uger siden fjernet fluebenet i docsis 3.1 kanal bonding.

 

Højeste frekvens på kanalerne i min opsætning er nu:

 

Kanal 97 på 970MHz

Kanal 99 på 830MHz

 

Ialt kører det med

Downstream kanal 1-24 + 97,99

Upstream kanal 1-6

 

Siden da, har der stort set ikke været nogen fejl i  modem loggen på de høje kanaler.

 

Ved DHCP RENEW kommer der altid en enkelt Event Type 16 på kanal 97.. men ingen mærkbare udfordringer heraf.

 

Aktuelt kører det på 4. uge uden genstart/udfald/nedsat hastighed.

 

Hvis det fortsætter sådan, må jeg finde en ny hobby (i stedet for at genstarte modem hver x time) :laughing:

 

I øvrigt kørte jeg med 100% fabriks indstillinger i modem den første uges tid, hvorefter jeg skiftede tilbage til bridge mode. Denne opsætning har nu kørt i 3 uger..

 

God sommer derude :-)

 

@Kasper det er ros.. det skal der også gives når det er på sin plads..

Omdømme 5
Badge +1

Der er ingen ændring i Delay. stadig ingen udfald. Ingen fejl i modem loggen. jeg må også finde en ny hobby (i stedet for at genstarte modem hver x time) 

Ser ud til der nu er flere løsninger der kan løse problemet: Buffer ændring, fjerne docsis 3.1 kanal bonding. Beta firmware. Hvilken løsning er mon i de enkelte tilfælde den korrekte ? 

 

Omdømme 1
Badge

Der er ingen ændring i Delay. stadig ingen udfald. Ingen fejl i modem loggen. jeg må også finde en ny hobby (i stedet for at genstarte modem hver x time) 

Ser ud til der nu er flere løsninger der kan løse problemet: Buffer ændring, fjerne docsis 3.1 kanal bonding. Beta firmware. Hvilken løsning er mon i de enkelte tilfælde den korrekte ? 

 


hvis du fjerner 3.1 channel så kan du vel ikke opnå ordenlig hastighed .. mener du kan ikke få over 500 mbit eller kan du ...

At fjerne kanaler er kun symptombehandling og fjerner samtidig en masse kapacitet. En nødløsning.

Bufferændring… Yousee må altså give os nogle tekniske informationer omkring det her.

Omdømme 1
Badge

At fjerne kanaler er kun symptombehandling og fjerner samtidig en masse kapacitet. En nødløsning.

Bufferændring… Yousee må altså give os nogle tekniske informationer omkring det her.

 

tror jeg ikke kommer til af ske .. hvis de havde tekniske info så kunne de vil også få det til af kører ordenlig med mindre sagem ikke vil arbejde ordenlig sammen med de tilbage meldinger der kommer fra brugerne

Har lige fået en sms fra yousee. 
 

På onsdag opdaterer vi dit modem for at gøre dit internet bedre og mere sikkert.

Opdateringen sker automatisk mellem kl. 1.00 og 7.30.

Har du ændret i modemmets opsætning? Så skal du ændre opsætningen igen efter opdateringen. skal fx sættes op igen. Se, hvordan du gør, på yousee.dk/software.

Har du ikke ændret opsætningen af dit modem, skal du ikke gøre noget.

Vil det sige at problemerne nu bliver løst? 

Omdømme 1
Badge

Har lige fået en sms fra yousee. 
 

På onsdag opdaterer vi dit modem for at gøre dit internet bedre og mere sikkert.

Opdateringen sker automatisk mellem kl. 1.00 og 7.30.

Har du ændret i modemmets opsætning? Så skal du ændre opsætningen igen efter opdateringen. skal fx sættes op igen. Se, hvordan du gør, på yousee.dk/software.

Har du ikke ændret opsætningen af dit modem, skal du ikke gøre noget.

Vil det sige at problemerne nu bliver løst? 


ville nok skrive ned hvilken firmware du kører med nu og så hvilken en der kommer ind … .. venter da spændt på hvad du melder retur :)

tror jeg ikke kommer til af ske .. hvis de havde tekniske info så kunne de vil også få det til af kører ordenlig med mindre sagem ikke vil arbejde ordenlig sammen med de tilbage meldinger der kommer fra brugerne

Deres DOCSIS-specialister ved sikkert hvorfor det har drillet i så lang tid. Vi skal blot have lidt af deres viden formidlet videre.

Omdømme 1
Badge

tror jeg ikke kommer til af ske .. hvis de havde tekniske info så kunne de vil også få det til af kører ordenlig med mindre sagem ikke vil arbejde ordenlig sammen med de tilbage meldinger der kommer fra brugerne

Deres DOCSIS-specialister ved sikkert hvorfor det har drillet i så lang tid. Vi skal blot have lidt af deres viden formidlet videre.


i min verden virker det lidt underlig hvis de ved hvad problem er også intet har kunne gøre i over 1 år hvor bare jeg har bokset med dem .. og kan læse der er flere som har været drillet længere tid ...

Omdømme 5
Badge +1

At fjerne kanaler er kun symptombehandling og fjerner samtidig en masse kapacitet. En nødløsning.

Bufferændring… Yousee må altså give os nogle tekniske informationer omkring det her.

Enig

Omdømme 5
Badge +1

Her kommer lige en graf der viser “nul” udfald lige bortset fra den dag de lavede ændringen. 

Det er også “kun” et år siden denne tråd blev oprettet. Så uanset det ser ud til at problemet er løst så får i ikke ros Yousee (En anden gang måske) 
Jeg savner dog en forklaring@Kasper. Hvad går denne bufferændring ud på. Eller det i virkeligheden 3.1 bonding der er blevet fjernet 

 

Den første buffer, jeg tænkte på, var denne:

C.2.2.9.11   Buffer ControlThe Buffer Control parameters limit the maximum queue depth of a Service Flow. The service flow buffer holds the packets that are enqueued for transmission for the service flow. The Buffer Control parameters provide a means of balancing throughput and latency in a standardized and configurable manner.

The size of the service flow buffer influences a tradeoff between transmission latency for latency-sensitive UDP traffic and throughput for TCP traffic. A larger buffer may improve TCP throughput, but can cause increased latency, which may negatively impact latency-sensitive applications such as voice over IP or real-time games. Conversely, a smaller buffer may decrease transmission latency for the service flow, but may degrade TCP throughput. In the case where a service flow is intended to carry a mix of both TCP traffic and latency-sensitive UDP traffic, a careful consideration of the performance tradeoffs between the two traffic types should be made.

 

Dvs. hvor meget data modemmet kan opbevare, mens det venter på at få lov til at sende data ud i kabelnettet. Hvis denne buffer er for lille, går modemmet så i baglås? Eller er det en anden buffer?

Det må også være en blanding at flere ting, for det er tilsyneladende ikke alle kunder, som har problemet.

Omdømme 1
Badge

Den første buffer, jeg tænkte på, var denne:

C.2.2.9.11   Buffer ControlThe Buffer Control parameters limit the maximum queue depth of a Service Flow. The service flow buffer holds the packets that are enqueued for transmission for the service flow. The Buffer Control parameters provide a means of balancing throughput and latency in a standardized and configurable manner.

The size of the service flow buffer influences a tradeoff between transmission latency for latency-sensitive UDP traffic and throughput for TCP traffic. A larger buffer may improve TCP throughput, but can cause increased latency, which may negatively impact latency-sensitive applications such as voice over IP or real-time games. Conversely, a smaller buffer may decrease transmission latency for the service flow, but may degrade TCP throughput. In the case where a service flow is intended to carry a mix of both TCP traffic and latency-sensitive UDP traffic, a careful consideration of the performance tradeoffs between the two traffic types should be made.

 

Dvs. hvor meget data modemmet kan opbevare, mens det venter på at få lov til at sende data ud i kabelnettet. Hvis denne buffer er for lille, går modemmet så i baglås? Eller er det en anden buffer?

Det må også være en blanding at flere ting, for det er tilsyneladende ikke alle kunder, som har problemet.

 

virker lidt som samme issue når man i gamle dage skulle brænde dvdr og man fik buffer Over RUn..og alt bare frys

Badge

Nå lidt nyt fra mig, nu har jeg fået mit modem opgraderet til FAST3890V3_TDC_sw05.76.9.7u-1

 

så må vi se om det hjælper

Omdømme 1
Badge

Nå lidt nyt fra mig, nu har jeg fået mit modem opgraderet til FAST3890V3_TDC_sw05.76.9.7u-1

 

så må vi se om det hjælper


Forhåbentlig bliver det bedre burde vel ikke kunne blive værre . Vi krydser fingrene

Besvar