Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt


Omdømme 5
Badge
Jeg har for nyligt fået det nye sagem 3890 V3 sat op i hjemmet. Det var i forbindelse med et tidligere Indlæg "En historie fra den virkelige verden. Dette er ikke fiktion" for første gang i tja næsten flere år har jeg så haft en hel stabil internet forbindelse siden 22/3 Jeg var faktisk tæt på at skrive et positivt indlæg.... Men så i går døde modemmet igen, og i dag døde det i løbet af eftermiddagen ikke mindre end 7 gange. Slukke og tænde modem som sædvanligt.
Har i andre lige så dårlige erfaringer med det nye v3 modem.

icon

Bedste svar af Kasper 16 September 2020, 15:28

Se original

294 Kommentarer

Omdømme 2
Nå, en ny status melding herfra.

Teknikeren kontaktede mig igen, og jeg kunne bekræfte at linjen havde været stabil.

Nu kører jeg så bare DOCSIS 3.0, og maks upload på 150 Mbit/s, hvilket ikke strækker sig til det jeg har brug for.

Da jeg var på ferie kontaktede teknikeren mig igen, og forklarede at det var en fejl højere oppe i systemet, så han ikke kunne gøre noget, og at de ikke kunne holde min sag kørende inde hos dem, så han var nød til at lukke den.

Jeg har meget svært ved at se hvorfor YouSee ikke har en "afventer" til sager, men det er selvfølgelig nok nemmere at forklare til ledermødet at der kun er 30 sager åbne i stedet for 500...

Så nu har jeg kontaktet klageafdelingen, som jeg afventer at høre fra. Utroligt at de ikke tager problemet mere seriøst.


Nogen der har en idé til hvad vi kan gøre, eventuelt i samlet flok for at få YouSee's fokus?
En anden ting er, at du ene mand kan lægge beslag på al kapaciteten i returvejen, da du lige nu kun benytter 3.0-kanalerne. Det er en grund mere til, at de skal få fingeren ud. 🙂
Omdømme 5
Badge
I dette fora har jeg læst om flere der har fået løst problemet ved at få "nedgraderet" til DOCSIS 3.0
Spørgsmålet er så om jeg skal indsende en ny klage, da jeg stadig har nedbrud 3 gange om ugen.

På den anden side virker det aldeles urimeligt at Yousee ikke leverer en stabil forbindelse.

Jeg er enig med forummanden i at dette kun er en workaround, men husstanden her, er ved at blive grønne i hovedet over de vedvarende nedbrud.
Omdømme 5
Badge
Graf for sidste uge tilføjet. Den blå bar (Packet loss) er udtryk for de antal gange modem er gået død. Ialt 3 gange i sidste uge.

Omdømme 5
Badge
Shit mit modem er blevet opdateret til software version 50.10.21.T5. Hvis det vat "trals" før er det nu endnu værre. Moden dør sommetider flere gange om dagen. Ved upload/Download blot med 40 % af det maksimale dør modem efter kort tid.
Omdømme 6
Badge +1
Hvad siger teknikkerne til det? Jeg havde et tilsvarende problem, men det lykkedes til sidst for dem at finde årsagen. Tror det var indstrålingsproblematikken.
Spændende læsning.
Forældrene blev opgraderet til 500/500 d. 18. 1½ dag senere blev forbindelsen ekstrem ustabil, tog evigheder at indlæse sider, og oftest med "ingen forbindelse" besked. Talte med teknisk support da jeg ikke antog det var et router problem til at starte med.
Af de problemer i oplever som jeg selv synes ligner mine, så har jeg også lagt mærke til at når det hele er ved at dø, så bliver routerens UI også ekstrem langsom. Kan tage minutter bare at få lov til at logge ind på routeren, og til tider tager det så lang tid at browseren timer ud. Der er ingen tvivl om at det er router der er problemet. Det opdagede jeg dog først mens jeg havde supporteren i røret.

Jeg spurgte supporteren om han kendte routeren godt, og ville svare ærligt på, om den her sagem router var noget "lort". Han var ny og vidste ikke nok om den til at kunne give et sagligt svar, fair nok.
Dog kunne vi konkludere at det var et router problem, antager vi hardwaren kan følge med, så er det et software problem.
Vi afsluttede med at genstarter router og se om det løste det permanent, hvis ikke skulle jeg ringe igen.

Problemet var væk, men her i dag startede det igen, har lige genstartet den og nu er problemet væk indtil næste gang, hvilket så må være på tirsdag.
Mens forbindelsen kørte dårligt har der været under 30mbit trafik i ind- og udgående retning.

Selv har jeg haft 1gbit de sidste 7/8 år ved bolignet århus, og i den tid haft ~10 udfald. Så da det begyndte igen i dag tænkte jeg "hvad dælen foregår der?"
Omdømme 6
Badge +1
Jeg vil tro problemet er kommet med den sidste opdatering til routeren. Jeg genstarter ofte, og det løser problemet nogle timer.
Blev opgraderet d. 18, indtil videre har vi genstartede router 3 gange fordi skidtet dør.
Omdømme 1
puha så er jeg ikke den eneste der er ved af gå amok over deres "Lort" ... skal genstarte 3-4 gange dagligt men kan sagtens opnå hastigheden ... 1000/500 .. men hvis den har hentet en masse og man så skal sende ud af huset så brækker den sig MAx ... og iflg udvider support ja så er der ingen løsning ..

nogle der har snakket med regning service om refusion .. ? jeg snakkede med dem og de vil gerne give afslag men først når prob. er løst ... er jo så lige hvornår det er 🙂 ...

er der slet ikke nogle der har noget insider info om evt løsning eller frisk firmware 😉
Omdømme 2
Jeg er virkelig træt af YouSee, de ignorer alt, lukker bare sagerne og tilbyder mig at nedgradere min linje gratis.

Nogen andre der er friske på at stå frem såfremt jeg kan få DR Kontant, EB Vagthundende eller andre i tale?
Omdømme 2
Wow... kundeservice/support hos YouSee er godt nok ikke de dygtigste i verden.

Klageafdelingen lukkede også bare min sag "vi har ikke en løsning lige nu".

Så skrev jeg på deres Facebook side - så kom der til gengæld hurtigt svar. De har tilbudt mig 150 kr i kompensation. Det er jo fantastisk. Så har jeg haft en effektiv timeløn på 1,6 kr i timen på den tid jeg har hjulpet dem med at fejlsøge!

Min forbindelse går fortsat ned hele tiden på DOCSIS 3.1 - eneste info jeg kan få er "grundet udfordringer med det tekniske".

Jeg syntes deres seriøsitet i dette problem er noget manglende - for mit vedkommende har jeg en ordrebekræftelse på de 300/300, så jeg forventer at de leverer varen.

Desværre tror jeg ikke at YouSee reelt gør mere ved det. Jeg vil prøve at få lidt mere fokus på sagen udefra, men hvis jeg som den eneste står frem med dette problem er ingen interesseret.
Hvis nogen af jer kunne være interesseret i en samlet klage, kan i så ikke sende mig jeres navn til min email martin@potestas.dk, så skal jeg gerne lave et brev til en lidt højere i YouSee for at prøve at forklare dem at det her altså er noget de må få løst NU.
Omdømme 2

Kan herfra melde at det er helt samme oplevelser med tilhørende stærke frustrationer fra hele husstanden! Har været igennem mange forskellige hastigheder på abonnementet, intet har hjulpet for alvor.
PT. har jeg en 500/60 med ekstra upload til 500/500 og aktuelt et 3890v3 med seneste 50.10.21 firmware.
 

De sidste 2 firmware version har været udfordret, især den seneste som er stor-slem.

Personligt har jeg “kompenseret” en smule ved at skrive et par scripts som:

  1. Genstarter modem tidligt om morgenen nogle gange om ugen
  2. Kontinuerligt laver ping-test og baseret på pakketab genstarter ved en defineret health-tærskel i et løbende point-system.

Det har holdt forbindelsen nogenlunde tålelig de seneste måneder.
Her er et par grafer som viser før/efter disse scripts blev aktiveret (i starten af uge 36):

Smokeping mod modem


Smokeping mod ping.tdc.dk


 

Mine generelle observationer er:

  1. Der kan gå alt fra timer til dage før problemet opstår
  2. Der er konsekvent stigende pakketab i nogle timer før modem går helt kold
  3. Modem interface (192.168.100.1 http) svarer dårligere og dårligere
  4. Der skal ikke nødvendigvis store mængder trafik til at skabe problemet, blot mange netværkspakker.
  5. Jeg har ingen umiddelbare fejl i signalværdier (vores interne kabling er ny, og lavet af YS selv)
  6. Der er 5-20x i døgnet event code 16 og 24 for kanal 97 (970-1116Mhz) - her tabes FEC lock på kanalen med efterfølgende recovery typisk 8-12 sek efter.
  7. Mit model ser ud til at være “online” mod centralen, men router ingen trafik når problemet sker
  8. Før problemet opstår, kører forbindelsen rimeligt og med de lovede hastigheder.
  9. YS Modem er altid i bridgemode
  10. Ingen forskel om jeg benytter en VM eller HW baseret pfsense eller andre routere/firewalls. Pt. benyttes UBNT USG 3P.
  11. Enkelte gange tabes link på LAN porten af modem ved software genstart - så har man tabt indtil kablet fysisk flyttes til anden port eller tages ud og isættes igen. 😞 - Det sker heldigvis MEGET sjældent!
     

Der er flere andre tråde om lign problemer, hvor jeg og mange andre har forsøgt at byde ind med saglig feedback - intet har hjulpet indtil videre.

Fx.

https://forum.yousee.dk/bredbaand-via-antennestikket-coax-9/3890-fast3890-tdc-50-10-19-t1-103875

 

@potestas  Hvis du kan få råbt et medie op, er jeg sikker på at vi er mange som gerne stiller op til en snak om vores frustrationer 🙂 - Count me in!

 

 

 

 

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har skullet genstarte ofte med 3890, men det problem synes fjernet efter jeg har slået option Hardware Acceleration fra i router. Det er en ny option. 

Omdømme 2
Badge +4

Min forbindelse er også blevet helt ubrugelig i løbet af den sidste måned - pt. har jeg en oppetid på 76% over de seneste 24 timer. Forbindelsen har ellers kørt klippestabilt i 4+ år.
Deaktivering af DOCSIS 3.1 lyder interessant. Jeg vil se om jeg kan få dem til at prøve det på min, indtil de evt. får fat i en ny firmware fra Sagem uden fejl.


Jeg har haft YouSee-tekniker ude to gange siden det begyndte, som har skiftet både modem og vægdåse, uden held. Deres sidste idé er nu at skifte coax-kablet, men det løber i mit tilfælde gennem køkkenet i tre andre lejligheder, som alle har fået monteret nyt køkken siden 80’erne hvor coax-kablerne blev trukket, så de nu er dækket af køkkenskabe. Så det er ikke rigtig en mulighed for mig, og at dømme ud fra denne tråd er det ikke engang sikkert at det ville hjælpe.

 

Det er lidt trættende at skulle koble sig på via mobilen hver gang man skal bruge internet til seriøse formål, så jeg var så småt gået i gang med at kigge efter ny bolig - men hvis jeg kan få en stabil upload på 150Mbit, kan jeg muligvis trække den lidt og se om YouSee finder en løsning. Så tak for tippet mht. nedgradering til DOCSIS 3.0. :slight_smile:

Omdømme 1

Jeg har skullet genstarte ofte med 3890, men det problem synes fjernet efter jeg har slået option Hardware Acceleration fra i router. Det er en ny option. 

 

er det på docsis 3.1 den feature er ?

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har skullet genstarte ofte med 3890, men det problem synes fjernet efter jeg har slået option Hardware Acceleration fra i router. Det er en ny option. 

 

er det på docsis 3.1 den feature er ?

Ja, den skulle hjælpe ved de høje hastigheder, men synes at skabe ustabilitet med krav om hyppige nødvendige genstarter hos mig. 

Omdømme 1

Jeg har skullet genstarte ofte med 3890, men det problem synes fjernet efter jeg har slået option Hardware Acceleration fra i router. Det er en ny option. 

 

er det på docsis 3.1 den feature er ?

Ja, den skulle hjælpe ved de høje hastigheder, men synes at skabe ustabilitet med krav om hyppige nødvendige genstarter hos mig. 

uf det lyder sgu nedtur .. har masser af genstart i forvejen 3-4 om dagen på min 1000/500 og stået på siden d 10/7 … men kommer lidt i bølger … men underlig nok så får jeg god speed … så det er når den skal bondle linjen den brækker sig  

Omdømme 5
Badge

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

Jeg prøver en uges tid og ser om det hjælper på de evindelige “frysninger” med efterfølgende genstart af modem. 

Er der ingen ændringer prøver jeg at slå Hardware Acceleration fra i router og ser hvad der så sker.

Må indrømme at jeg helt har opgivet at klage til Yousee, da der for mig ikke er tvivl om at det er selve routeren/Firmware i router der er problemet. Så hvorfor spilde tiden med tekniker besøg, som er deres standard fremgangsmåde, når man fejlmelder. Den stakkels kørende tekniker kan jo alligevel ikke løse det grundlæggende problem.

Er problemet ikke løst med ovenstående, Får potestas min mail adresse, da en samlet klage måske kan gøre en forskel.

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

 

Tak for info. Kunne også hente den. Da jeg kun har 100/20 beholder jeg Hardware Acceleration slået fra. 

Omdømme 1

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

 

Tak for info. Kunne også hente den. Da jeg kun har 100/20 beholder jeg Hardware Acceleration slået fra. 

@Slangefar du skriver kunne også hente den .. har Yousee et fora hvor man kan hente Firmware og selv smide på deres modem …  eller misset jeg lige noget der :) troede de slev smed FW på deres modem og man ikke kunne gøre det selv da det er låst til den slags 

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

 

Tak for info. Kunne også hente den. Da jeg kun har 100/20 beholder jeg Hardware Acceleration slået fra. 

@Slangefar du skriver kunne også hente den .. har Yousee et fora hvor man kan hente Firmware og selv smide på deres modem …  eller misset jeg lige noget der 🙂 troede de slev smed FW på deres modem og man ikke kunne gøre det selv da det er låst til den slags 

Når man genstarter router kigger den efter ny firmware, hvis den er ude i dit område. 

Omdømme 1

så burde jeg jo ha den når jeg genstarter router 3-4 gange om dagen fordi den fryser haha :) 

 

tak for info 

Omdømme 2

Har også fået 50.10.22 her til aften.. Spændende? :)

@claushviid Kan ikke se Hardware Acceleration nogen steder, er det med eller uden Bridge Mode aktiveret at du har den tilgængelig?

Omdømme 7
Badge +9

Har også fået 50.10.22 her til aften.. Spændende? :)

@claushviid Kan ikke se Hardware Acceleration nogen steder, er det med eller uden Bridge Mode aktiveret at du har den tilgængelig?

Den ligger under Advanced og Options i 3890 routeren. 

Besvar