Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt

Vis første besked

258 Kommentarer

Omdømme 2

@Playmate

Vides det hvornår den endelige version af den kommende firmware bliver udrullet? 

det ved jeg ikke noget om .. men tager nok en del tid endnu .. men sådanne informationer ved de nok ikke selv da det er vist ikke YS selv som skriver FW men er samarbejder med Sagem

Nogen har åbenbart modtaget ny firmware på deres modem. Se denne tråd:

https://forum.yousee.dk/bredbaand-via-antennestikket-coax-9/yousee-goer-klar-til-ipv6-paa-coax-ny-firmware-med-nye-funktioner-105846

Omdømme 1
Badge

der er kommet en beta Fw ud som giver en del bedre forbindelse .. der er ikke så mange flow stop og udfald som tidligere … måske i skal tilbyde den til alle dem som er ramt ...

Spændende - tør man spørge hvor du ved det fra? ;-)

Jeg er fuldstændig klar til ny firmware i v3’eren.. det kan jo ikke blive værre..

fordi jeg kører med den … og jeg oplevere ikke de fejl mere … har selv haft gøgl med min forbindelse sinden 10/7 sidst år og er ofte i dialog med YS udvidet support … syntes jeg er sluppet af med de flow stop og svingende hastigheds drop .. men kan sagtens blive bedre det er vi enige om ..

Badge

@Playmate

Vides det hvornår den endelige version af den kommende firmware bliver udrullet? 

det ved jeg ikke noget om .. men tager nok en del tid endnu .. men sådanne informationer ved de nok ikke selv da det er vist ikke YS selv som skriver FW men er samarbejder med Sagem

Nogen har åbenbart modtaget ny firmware på deres modem. Se denne tråd:

https://forum.yousee.dk/bredbaand-via-antennestikket-coax-9/yousee-goer-klar-til-ipv6-paa-coax-ny-firmware-med-nye-funktioner-105846

Tak… så må vi se hvornår der sker noget hos yousee

Jeg forsøgte at nedgradere til 300/300 for at se om det hjalp, men det var ikke meget, den gik stadig ned næsten dagligt hvis jeg brugte upload.

Nu har jeg fået slået docsis 3.1 fra, og min hastighed er nu 150/150 og indtil videre køre den fint.

Jeg håber virkelig de kan få løst problemerne snarest, fordi ellers må de jo lade være med at sælge produktet.
Der er helt sikkert mange udvidene folk derude, som bestiller høj upload, men som ikke nødvendigvis presser linien til sit fulde, og de vil jo betale for stabilitet de i virkeligheden ikke får.
Det er rigtig ærgeligt, og endnu mere ærgeligt at Yousee gerne vil tjene de sidste penge på sit Coax i stedet for at gå all-in på fiber. Alle ville være bedre tjent med det (måske lige bortset fra yousee’s pengepung) :)

Vi flytter heldigvis snart til et sted hvor det ser ud til at man kan få fiber.. Så kan jeg vinke Coax farvel med et smil..

Badge

Jeg syntes det er et tvivlsomt setup, hvis brugerne (herunder jeg), flere gange dagligt er nødsaget til at genstarte. Enten, fordi der ikke ER noget ned, eller også fordi hastigheden er faldet dramatisk hen over de seneste timer. I udgangspunktet har jeg 500/60, og det kan jeg fint måle de leverer - fra tid til anden. Det er og forbliver dog problemet med udfald, der absolut er det mest belastende. Særligt i disse tider, hvor vi begge arbejder hjemmefra. 

Har været TDC/Yousee bredbåndskunde i mere end 12 år her på adressen, og det har gennemgående været een lang fejlsøgning, ift. stabilitet, udfald, mv. I perioder oorrrker jeg ikke kæmpe med det, og genstarter bare 2-3 gange i døgnet. På andre tidspunkter tager jeg livtag med dem, og de møder trofast op men teknikere og udmåler det hele. Dog, finder de ingen fejl på linjeføring, lokal kabling, skillefilter, eller lign. Udskiftning af modem (for ca. 25’ende gang, gennem årene), løser det ej heller. 

Har gode venner og bekendte med bl.a. Waoo fiber, hvor det bare kører dag efter dag, og hvor de aldrig eller yderst sjældent, må genstarte eller hvor der har været en fejl i området. Sååå, det er den vej jeg HÅBER det går, på sigt. Altså, at der kommer reel konkurrence i området og ikke bare at fastspeed eller andre, ridder på samme infrastruktur til en lavere pris.

Badge

Hej 

Fik ny firmware på idag, og det har ikke løst mit problem endnu (bridge mode)

den er lige gået ned, så jeg måtte genstarte modem

Hej.

Jeg har seneste kontaktet teknisk support da jeg havde ovenstående problemer med min Sagemcom3890V2. Jeg forsøgte at overbevise dem om en nedgradering til Docsis 3.0, men de lovede mig en ny router i stedet. Jeg troede det var en ny model de ville sende mig, men det viste sig at være den samme model som før, Sagemcom3890V2 . Den er bedre og der er mindre udfald, men den falder stadig ud, under  upload.

Det er her mega frustrerende, - jeg har valgt og betaler for en høj upload, som jeg skal bruge, men det kan jeg ikke.

Jeg er meget træt af det her.

Jeg har haft samme problem. Jeg har slået Hardware acceleration fra i indstillingerne på routeren. Det hjalp. Jeg betaler nu for en 500/60 mbit linje med ekstra upload til 500/500. Jeg makser ud på 500 mbit download, men 300 mbit opload. Jeg har derfor bedt om rabat når de ikke kan få 1000mbit til at virke. betaler nu 379 for en 500/500 linje. Så snart der kommer fiber her er jeg gone! 

Omdømme 2

Jamen det lyder da rart!

Det er en skam man ikke kan up-vote det et sted - JEG ER KLAR! :)

Omdømme 1
Badge

er det kun mig der syntes det er flere endnu værre efter den firmware update der kom forleden dag … nu fryser modem da virkelig meget når man prøver af sende og modtage samtidig …  fra ringe til mega skod ringe .. nu må de sgu da snart finde en løsning … grrr  6-8 reset af modem pr dag bliver man da sindsyg over

Måske du kan dele link til denne fw?

Hej.

Jeg har seneste kontaktet teknisk support da jeg havde ovenstående problemer med min Sagemcom3890V2. Jeg forsøgte at overbevise dem om en nedgradering til Docsis 3.0, men de lovede mig en ny router i stedet. Jeg troede det var en ny model de ville sende mig, men det viste sig at være den samme model som før, Sagemcom3890V2 . Den er bedre og der er mindre udfald, men den falder stadig ud, under  upload.

Det er her mega frustrerende, - jeg har valgt og betaler for en høj upload, som jeg skal bruge, men det kan jeg ikke.

Jeg har haft samme problem. Jeg har slået Hardware acceleration fra i indstillingerne på routeren. Det hjalp. Jeg betaler nu for en 500/60 mbit linje med ekstra upload til 500/500. Jeg makser ud på 500 mbit download, men 300 mbit opload. Jeg har derfor bedt om rabat når de ikke kan få 1000mbit til at virke. betaler nu 379 for en 500/500 linje. Så snart der kommer fiber her er jeg gone! 

Jester: Kan ikke helt læse ud fra dit indlæg om du rent faktisk kan uploade med fuld hastighed uden udfald nu, eller om der stadig er udfald?

Hej.

Jester: Kan ikke helt læse ud fra dit indlæg om du rent faktisk kan uploade med fuld hastighed uden udfald nu, eller om der stadig er udfald?

Jeg kan nu oploade med stortset 500 mbit ( det er min bestilte opload hastighed) Jeg har ingen udfald mere. Dog kan jeg ikke hente med mere end 280-340 mbit. ( bestilt 500 mbit)

Omdømme 5
Badge +1

Efter den nye opdatering har jeg endnu ikke oplevet “frysninger”. Det skal siges at jeg endnu ikke har prøvet at belaste Down/upload. så bare helt almindelig “drift” situation.

TIL GENGÆLD ER DEN GENNEMSNITLIGE Round-trip time (RTT) STEGET HELT OP TIL 18-21 ms, hvor den før lå på omkring 16 ms.

Jeg tryk prøver stabiliteten i løbet af de næste par dagen og vender tilbage med kommentarer.

Jeg fik etableret min linje i det nye hus i går - en 1000 / 60 forbindelse. 
Da linjen var online tog jeg et kig i kanaloversigten, og der er udelukkende QAM channels. Ikke skyggen af OFTM kanaler, spurgte så kundeservice hos Hiper til det, og de sagde at jeg naturligvis kunne komme over på DOCSIS 3.1 hvis jeg ville. - det takkede jeg nej til i første omgang på baggrund af tråden her

… interessant nok at den standard konfiguration man ryger på nu som udgangspunkt er DOCSIS 3.0

Hastighedsmålingen hedder 903 / 63, og jeg undværer gerne de sidste +100 mbit i bytte for stabilitet, som det ser ud lige nu. 

Omdømme 1
Badge

Efter den nye opdatering har jeg endnu ikke oplevet “frysninger”. Det skal siges at jeg endnu ikke har prøvet at belaste Down/upload. så bare helt almindelig “drift” situation.

TIL GENGÆLD ER DEN GENNEMSNITLIGE Round-trip time (RTT) STEGET HELT OP TIL 18-21 ms, hvor den før lå på omkring 16 ms.

Jeg tryk prøver stabiliteten i løbet af de næste par dagen og vender tilbage med kommentarer.

selv uden presse modem kan det fryse .. bare ungerne spiller eller ser noget streaming går den kold .. det plejede den ikke gøre med den forige FW … og så kan den godt fryse bare den starter op efter frys .. så man skal dobbel resette den :) … åh bliver så træt :)

Jeg kan ikke finde muligheden for at slå ‘hardware acceleration’ fra i router web interface. Jeg har dog router i bridge mode. Kan det tænkes at muligheden forsvinder når den er i bridge mode?

EDIT: jeg fandt ud af at jeg kunne tilgå de options direkte via http://router-ip/algcfg.html

Badge

Så nu er vi her igen

havde ikke noget internet igen…… og de vil ikke gøre noget når den står i  bridge mode.. 

Hvorfor har de  bridge mode på modemet hvis de ikke support på det.. så tage det væk og giv os et modem, hvor der ikke er wifi og andet i..

har prøvet lidt … når jeg ikke har noget internet, kan jeg godt snakke med deres modem, men ikke pinge deres gatway…. så jeg tro de har et større problem..når vi snakker om bridge mode.

Kan ikke helt forstå man ikke vil rette dette problem ?..

Men det er måske bare for det er TDC igen, for jeg vil sige efter TDC privat, gik samme med yousee, er det kun gået en vej… (Ned ad)

Tuesday 14 April 2020 4:10:41    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 22; Chan ID: 97 98...
Tuesday 14 April 2020 4:10:43    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 97 98...
Tuesday 14 April 2020 7:18:14    Critical (3)    "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Tuesday 14 April 2020 7:18:14    Critical (3)    "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Tuesday 14 April 2020 7:18:14    Critical (3)    "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Tuesday 14 April 2020 7:18:14    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 17 ; D...
Tuesday 14 April 2020 7:18:29    Critical (3)    "No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities receive...
Tuesday 14 April 2020 7:18:31    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 17 ; D...
Tuesday 14 April 2020 11:51:5    Critical (3)    "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Tuesday 14 April 2020 12:7:33    Error (4)    "DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM...
Tuesday 14 April 2020 15:18:24    Critical (3)    "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Tuesday 14 April 2020 15:18:24    Critical (3)    "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Tuesday 14 April 2020 15:18:24    Critical (3)    "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Tuesday 14 April 2020 15:18:25    Critical (3)    "No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:3b:77:...
Tuesday 14 April 2020 15:18:25    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 17 ; D...
Tuesday 14 April 2020 15:18:28    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 17 ; D...
Tuesday 14 April 2020 17:3:58    Critical (3)    "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Tuesday 14 April 2020 17:3:58    Critical (3)    "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Tuesday 14 April 2020 17:3:58    Critical (3)    "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Tuesday 14 April 2020 17:3:59    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 17 ; D...
Tuesday 14 April 2020 17:4:8    Critical (3)    "No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities receive...
Tuesday 14 April 2020 17:4:14    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 17 ; D...
Tuesday 14 April 2020 22:8:46    Critical (3)    "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Tuesday 14 April 2020 22:8:46    Critical (3)    "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Tuesday 14 April 2020 22:8:46    Critical (3)    "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Tuesday 14 April 2020 22:8:46    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 17 ; D...
Tuesday 14 April 2020 22:8:49    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 17 ; D...
Wednesday 15 April 2020 11:20:57    Critical (3)    "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Wednesday 15 April 2020 11:20:57    Critical (3)    "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Wednesday 15 April 2020 11:20:57    Critical (3)    "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Wednesday 15 April 2020 11:20:58    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 17 ; D...
Wednesday 15 April 2020 11:21:37    Notice (6)    "CM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 17 ; D...

Spændende læsning.
Forældrene blev opgraderet til 500/500 d. 18. 1½ dag senere blev forbindelsen ekstrem ustabil, tog evigheder at indlæse sider, og oftest med "ingen forbindelse" besked. Talte med teknisk support da jeg ikke antog det var et router problem til at starte med.
Af de problemer i oplever som jeg selv synes ligner mine, så har jeg også lagt mærke til at når det hele er ved at dø, så bliver routerens UI også ekstrem langsom. Kan tage minutter bare at få lov til at logge ind på routeren, og til tider tager det så lang tid at browseren timer ud. Der er ingen tvivl om at det er router der er problemet. Det opdagede jeg dog først mens jeg havde supporteren i røret.

Jeg spurgte supporteren om han kendte routeren godt, og ville svare ærligt på, om den her sagem router var noget "lort". Han var ny og vidste ikke nok om den til at kunne give et sagligt svar, fair nok.
Dog kunne vi konkludere at det var et router problem, antager vi hardwaren kan følge med, så er det et software problem.
Vi afsluttede med at genstarter router og se om det løste det permanent, hvis ikke skulle jeg ringe igen.

Problemet var væk, men her i dag startede det igen, har lige genstartet den og nu er problemet væk indtil næste gang, hvilket så må være på tirsdag.
Mens forbindelsen kørte dårligt har der været under 30mbit trafik i ind- og udgående retning.

Selv har jeg haft 1gbit de sidste 7/8 år ved bolignet århus, og i den tid haft ~10 udfald. Så da det begyndte igen i dag tænkte jeg "hvad dælen foregår der?"
Omdømme 2

Kan herfra melde at det er helt samme oplevelser med tilhørende stærke frustrationer fra hele husstanden! Har været igennem mange forskellige hastigheder på abonnementet, intet har hjulpet for alvor.
PT. har jeg en 500/60 med ekstra upload til 500/500 og aktuelt et 3890v3 med seneste 50.10.21 firmware.

De sidste 2 firmware version har været udfordret, især den seneste som er stor-slem.

Personligt har jeg “kompenseret” en smule ved at skrive et par scripts som:

1. Genstarter modem tidligt om morgenen nogle gange om ugen
  2. Kontinuerligt laver ping-test og baseret på pakketab genstarter ved en defineret health-tærskel i et løbende point-system.

Det har holdt forbindelsen nogenlunde tålelig de seneste måneder.
Her er et par grafer som viser før/efter disse scripts blev aktiveret (i starten af uge 36):

Smokeping mod modem

Smokeping mod ping.tdc.dk

Mine generelle observationer er:

1. Der kan gå alt fra timer til dage før problemet opstår
  2. Der er konsekvent stigende pakketab i nogle timer før modem går helt kold
  3. Modem interface (192.168.100.1 http) svarer dårligere og dårligere
  4. Der skal ikke nødvendigvis store mængder trafik til at skabe problemet, blot mange netværkspakker.
  5. Jeg har ingen umiddelbare fejl i signalværdier (vores interne kabling er ny, og lavet af YS selv)
  6. Der er 5-20x i døgnet event code 16 og 24 for kanal 97 (970-1116Mhz) - her tabes FEC lock på kanalen med efterfølgende recovery typisk 8-12 sek efter.
  7. Mit model ser ud til at være “online” mod centralen, men router ingen trafik når problemet sker
  8. Før problemet opstår, kører forbindelsen rimeligt og med de lovede hastigheder.
  9. YS Modem er altid i bridgemode
  10. Ingen forskel om jeg benytter en VM eller HW baseret pfsense eller andre routere/firewalls. Pt. benyttes UBNT USG 3P.
  11. Enkelte gange tabes link på LAN porten af modem ved software genstart - så har man tabt indtil kablet fysisk flyttes til anden port eller tages ud og isættes igen. 😞 - Det sker heldigvis MEGET sjældent!

Der er flere andre tråde om lign problemer, hvor jeg og mange andre har forsøgt at byde ind med saglig feedback - intet har hjulpet indtil videre.

Fx.

https://forum.yousee.dk/bredbaand-via-antennestikket-coax-9/3890-fast3890-tdc-50-10-19-t1-103875

@potestas  Hvis du kan få råbt et medie op, er jeg sikker på at vi er mange som gerne stiller op til en snak om vores frustrationer 🙂 - Count me in!

Ovenstående løste ikke mit problem. Så snart jeg aktiverer min backblaze upload så går der maks 10 minutter før linjen dør/resetter.

Samme situation her! Er ved at være godt træt af at betale for en 500/500, få ca 350/300 og have et modem der dør lige så snart man benytter den upload man betaler for.

Det er på grænsen til pinligt som udbyder det her.

Efter mange support opkald (til ikke tekniske folk) flere nye modems i forskellige versioner (køre V3 nu), har jeg opgivet! Jeg spurgte så om ikke de kunne sætte min linie ned til 200/200 for at se om det så blev stabilt, men nix, i kan kun sætte den ned til 150, fordi det er jeres pakke. 

Hvis i vil beholde jeres kunder, og stadig have en chance for at have et godt rygte i fremtiden, bliver i altså nød til at være en smule mere profesionelle end det her.  
En ISP skal kunne levere en stabil forbindelse. Det kan godt være det kræver fejlsøgning i længere tid. Men det her har altså stået på i for lang tid og rammer for mange kunder til at det er i orden.

Omdømme 1
Badge

Nu har jeg prøvet at presse modemmet. Modem går ned næsten med det samme

prøvede derfor at slå hardware acceleration fra. Uha det blev meget værre … nedbrud hver 15 minut.

kan derfor konstatere at den nye firmware ikke løser problemet.

vi må indsende en samlet klage. Yousee har haft det problem i to år eller mere. Jeg er efterhånden rystet over den utrolig dårlige service de tilbyder deres kunder

ja det lyder bekendt ...:( regner med jeg skal snakke med deres udvidet support som det hed gamle dage … snakker med dem hver 14 dag .. så skal jeg nok fortælle ang deres nye Firmware … men de er jo godt klar over det …

tror ikke en klage vil hjlæpe de er jo skide ligeglad ...

Omdømme 5
Badge +1
Shit mit modem er blevet opdateret til software version 50.10.21.T5. Hvis det vat "trals" før er det nu endnu værre. Moden dør sommetider flere gange om dagen. Ved upload/Download blot med 40 % af det maksimale dør modem efter kort tid.
Badge

Nå lidt nyt fra mig, nu har jeg fået mit modem opgraderet til FAST3890V3_TDC_sw05.76.9.7u-1

så må vi se om det hjælper

Jeg har også problemer med det, mister forbindelse hver anden dag, og skal så genstarte den for at nettet kommer tilbage 

Besvar