Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt

Vis første besked

258 Kommentarer

Har også Sagemcom 3890V3... Skal man bekymre sig om alle de fejl osv der er i eventloggen? Det lader til at være forbindelsesfejl osv. mellem yousee og modemmet. Har dog ikke oplevet noget nævneværdigt i form af udfald osv. og det har stået tændt i måneder.

Synes umiddelbart at det virker som et ekstremt skrabet modem, bare det at man ikke kan redigere eksisterende port forwarding regler, men er nødt til at slette og oprette en ny hver gang man vil lave en ændring.

@claushviid Kører du pfsense virtualiseret?
Omdømme 1
Badge

Jeg har skullet genstarte ofte med 3890, men det problem synes fjernet efter jeg har slået option Hardware Acceleration fra i router. Det er en ny option. 

er det på docsis 3.1 den feature er ?

Ja, den skulle hjælpe ved de høje hastigheder, men synes at skabe ustabilitet med krav om hyppige nødvendige genstarter hos mig. 

uf det lyder sgu nedtur .. har masser af genstart i forvejen 3-4 om dagen på min 1000/500 og stået på siden d 10/7 … men kommer lidt i bølger … men underlig nok så får jeg god speed … så det er når den skal bondle linjen den brækker sig  

UPDATE 2019-10-31 11.08:
Fik byttet om på de 2 grafer - posten er nu opdateret så det står korrekt !!!

Hurtig opdatering.. 

Hardware accelerator deaktiveret:

Hardware accelerator aktiveret:

@claushviid @Playmate Jeg har skrevet de scripts som jeg selv bruger til at holde øje med forbindelsen og modem’et - men jeg tror ikke det er fornuftigt at dele dem i forum offentligt. Sender en kopi til jer via PM senere.

Det script, er det et du vil dele? :)

Omdømme 1
Badge

syntes det er tilbage til lort igen med modem .. havde ellers slået HW acce fra og kørte godt i en uge … dvs med ikke så mange frysninger men er nu tilbage til lort .. og flere gange i rap … Satans til lort gRrrRRr

syntes det er tilbage til lort igen med modem .. havde ellers slået HW acce fra og kørte godt i en uge … dvs med ikke så mange frysninger men er nu tilbage til lort .. og flere gange i rap … Satans til lort gRrrRRr

Dine signal-tal for OFDM-kanalerne er også direkte elendige. :slight_smile:

Jeg har stadigvæk dette problem, har i andre fået løst det?

Badge

Jeg har stadigvæk dette problem, og det er ca 1 gang om dagen..

Omdømme 7
Badge +7

@Kasper

Har man et overblik over om upload ustabiliteten er relativ til ens max upload…?

Sagt på en anden måde: Oplever man ustabilitet ved fx 90% af sin konfigurerede upload på ens abonnement, eller opstår den ved en bestemt hastighed, uanset hvilket abonnement man har?

Hej @jonasmoritz 

Jeg har desværre ikke noget mere konkret andet end det kan give problemer ved høj belastning på uploaden. 

Kom lige hjem til “ingen internet forbindelse”… Det er mindst anden gang i dag (den var også gal i morges).

Monday 11 November 2019 13:42:56 Critical (3) "No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities receive...
Monday 11 November 2019 14:55:52 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Monday 11 November 2019 16:35:46 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Monday 11 November 2019 17:17:26 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Monday 11 November 2019 17:17:26 Critical (3) "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Monday 11 November 2019 17:17:26 Critical (3) "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Time Not Established Critical (3) "SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM...
Time Not Established Notice (6) "Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4"
Time Not Established Warning (5) "DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-M...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.2;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.3;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.4;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.5;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.6;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.7;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:11 Notice (6) "TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=28:9e:fc:08:d6:f2;CMTS-MAC...
Monday 11 November 2019 21:20:12 Notice (6) "DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Prof...
Monday 11 November 2019 21:20:12 Notice (6) "DS profile assignment change. DS Chan ID: 33; Previous Prof...
Monday 11 November 2019 21:20:23 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...
Monday 11 November 2019 21:20:23 Warning (5) "Dynamic Range Window violation"
Monday 11 November 2019 21:20:23 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...
Monday 11 November 2019 21:20:24 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...
Monday 11 November 2019 21:20:24 Warning (5) "Dynamic Range Window violation"
Monday 11 November 2019 21:20:24 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...

Omdømme 5
Badge +1

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

Jeg prøver en uges tid og ser om det hjælper på de evindelige “frysninger” med efterfølgende genstart af modem. 

Er der ingen ændringer prøver jeg at slå Hardware Acceleration fra i router og ser hvad der så sker.

Må indrømme at jeg helt har opgivet at klage til Yousee, da der for mig ikke er tvivl om at det er selve routeren/Firmware i router der er problemet. Så hvorfor spilde tiden med tekniker besøg, som er deres standard fremgangsmåde, når man fejlmelder. Den stakkels kørende tekniker kan jo alligevel ikke løse det grundlæggende problem.

Er problemet ikke løst med ovenstående, Får potestas min mail adresse, da en samlet klage måske kan gøre en forskel.

Omdømme 1
Badge

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

Tak for info. Kunne også hente den. Da jeg kun har 100/20 beholder jeg Hardware Acceleration slået fra. 

@Slangefar du skriver kunne også hente den .. har Yousee et fora hvor man kan hente Firmware og selv smide på deres modem …  eller misset jeg lige noget der :) troede de slev smed FW på deres modem og man ikke kunne gøre det selv da det er låst til den slags 

Hejsa.

I der har problemer .. Bor i i storbyer? Og evt. hvilken landsdel?

Spørger fordi jeg ikke selv har de problem i nævner, og overvejer at opgradere til 1000 :)

Jeg bor i Greve. 

Hej Alle 

Der er desværre fortsat ikke noget nyt at bringe i forhold til denne problemstilling.

Jeg har rykket markeringen af bedste svar, så mit svar/og status på sagen er tydelig at se, når man kommer ind på denne tråd. 

Det er super at du opdatere, men du må da kunne se at dette er ud over al kritik? 
Det er jo ikke din skyld, det ved vi alle, men det her viser at der er en voldsom mangel på interesse fra ledelsesgangen hos Yousee.

Det kunne være lige så interresant at bringe individer som BT eller Ekstra bladet ind i billedet, for at se om det rykker noget?:thinking:

Havde vores firma en leverandør fejl havde den godt nok ikke taget over 1 år at få udbedret.. Og har nok egentlig ikke oplevet så lav en support fra en virksomhed før..

Jeg kan desværre ikke få andet end kobber hvor jeg bor, men jeg flytter snart og kan få fiber fra waoo det nye sted, så jeg bekymrer mig ikke så meget om Yousee mere. Bliver nok heller aldrig Yousee kunde på noget som helst i fremtiden efter det her :sweat_smile:

Omdømme 1
Badge

så burde jeg jo ha den når jeg genstarter router 3-4 gange om dagen fordi den fryser haha :) 

tak for info 

UPDATE 2019-10-31 11.08:
Fik byttet om på de 2 grafer - posten er nu opdateret så det står korrekt !!!

Hurtig opdatering.. 

Hardware accelerator deaktiveret:

Hardware accelerator aktiveret:

@claushviid @Playmate Jeg har skrevet de scripts som jeg selv bruger til at holde øje med forbindelsen og modem’et - men jeg tror ikke det er fornuftigt at dele dem i forum offentligt. Sender en kopi til jer via PM senere.

@MrFlopp , jeg er også meget interesseret i at se fine scripts, hvis jeg må? :-)

Nå, men jeg ringede så til support og bad dem om at ændre DOCSIS fra 3.0 til 3.1, ingen problemer med det, selvom jeg kørte i bridgemode, de gjorde det med det samme. Min forbindelse har så kørt 100% stabilt, siden da. Jeg arbejder bl.a. meget med billeder direkte på vores server, og det plejer at knække forbindelsen, men ikke mere. Min hastighed har heller ikke ændret sig, ligger stadig på ca. 850/115 mbps.

Det tror jeg at jeg skal prøve at få dem til. Er ved at blive idiot af det her. Er grafisk designer og backer ofte 10-20 GB op om dagen med Backblaze + uploader store filer hver dag. Det...duer slet ikke som det er lige nu. Der går max 15 minutter, så dør linjen.

Omdømme 2

Har også fået 50.10.22 her til aften.. Spændende? :)

@claushviid Kan ikke se Hardware Acceleration nogen steder, er det med eller uden Bridge Mode aktiveret at du har den tilgængelig?

Omdømme 2
Badge

Jeg kæmpede med samme problem, som begyndte i starten af sidste sommer. Deaktivering af Hardware Accelerator gjorde situationen bedre for en stund, men kort tid efter var alt ved det gamle. Omkring jul fik jeg slået DOCSIS 3.1 fra, og siden da har det kørt upåklageligt.
Mindre end 30 minutters uannonceret nedetid ifølge min overvågning, så det er faktisk noget der ligner 99,98% oppetid. I den sidste tid med DOCSIS 3.1 lå jeg omkring 80%.
Den første supporter vidste ikke hvad jeg talte om, men efter at have været deres standard-tjekliste igennem (“prøv med kabel i stedet for trådløst” etc.), blev jeg stillet om til deres udvidede support som hurtigt fik slået DOCSIS 3.1 bonding fra.

Min upload er ganske vist faldet fra 550 til 130 Mbit, men det er en pris jeg er villig til at betale.
Hvis det havde været en "rigtig" internetudbyder som leverede på et konkurrencepræget marked og ikke levede op til det aftalte, havde jeg naturligvis ikke været tilfreds og nok krævet en løsning eller nedslag i prisen. Men når man tænker på at man som YouSee-kunde ikke har nogle alternativer, synes jeg faktisk at det er okay.

I virkeligheden kunne de jo slippe afsted med at fordele 30 kunder på en 100 Mbit forbindelse med carrier-grade NAT og trafikbegrænsning. Så længe hr. og fru Danmark kan bruge forbindelsen til at tjekke mail+netbank og se lidt Netflix, og TDC's aktionærer stadig får penge i kassen, har de jo sådan set løst opgaven til fulde. Det er nok de færreste normale mennesker som kan finde på at flytte pga. internetmulighederne.
Så at de tilbyder 500+ Mbit download, 100+ Mbit upload, dedikeret IPv4-adresse og mulighed for at åbne port 25, synes jeg faktisk er en rigtig fin service til dem der endnu ikke har adgang til en fiberlinje. :relaxed:

Hvis man er utilfreds og bor i en etageejendom hvor man ikke selv har mulighed for at få indlagt fiber, kan man jo fremlægge det som et forslag på boligforeningens generalforsamling. Så kan foreningen lave en kontrakt med en internetudbyder med specifikke krav til hastighed mv., som de er forpligtet til at leve op til.

Jeg kæmpede med samme problem, som begyndte i starten af sidste sommer. Deaktivering af Hardware Accelerator gjorde situationen bedre for en stund, men kort tid efter var alt ved det gamle. Omkring jul fik jeg slået DOCSIS 3.1 fra, og siden da har det kørt upåklageligt.
Mindre end 30 minutters uannonceret nedetid ifølge min overvågning, så det er faktisk noget der ligner 99,98% oppetid. I den sidste tid med DOCSIS 3.1 lå jeg omkring 80%.
Den første supporter vidste ikke hvad jeg talte om, men efter at have været deres standard-tjekliste igennem (“prøv med kabel i stedet for trådløst” etc.), blev jeg stillet om til deres udvidede support som hurtigt fik slået DOCSIS 3.1 bonding fra.

Min upload er ganske vist faldet fra 550 til 130 Mbit, men det er en pris jeg er villig til at betale.
Hvis det havde været en "rigtig" internetudbyder som leverede på et konkurrencepræget marked og ikke levede op til det aftalte, havde jeg naturligvis ikke været tilfreds og nok krævet en løsning eller nedslag i prisen. Men når man tænker på at man som YouSee-kunde ikke har nogle alternativer, synes jeg faktisk at det er okay.

I virkeligheden kunne de jo slippe afsted med at fordele 30 kunder på en 100 Mbit forbindelse med carrier-grade NAT og trafikbegrænsning. Så længe hr. og fru Danmark kan bruge forbindelsen til at tjekke mail+netbank og se lidt Netflix, og TDC's aktionærer stadig får penge i kassen, har de jo sådan set løst opgaven til fulde. Det er nok de færreste normale mennesker som kan finde på at flytte pga. internetmulighederne.
Så at de tilbyder 500+ Mbit download, 100+ Mbit upload, dedikeret IPv4-adresse og mulighed for at åbne port 25, synes jeg faktisk er en rigtig fin service til dem der endnu ikke har adgang til en fiberlinje. :relaxed:

Hvis man er utilfreds og bor i en etageejendom hvor man ikke selv har mulighed for at få indlagt fiber, kan man jo fremlægge det som et forslag på boligforeningens generalforsamling. Så kan foreningen lave en kontrakt med en internetudbyder med specifikke krav til hastighed mv., som de er forpligtet til at leve op til.

Godt indspark. Jeg har mulighed for at skifte til andre udbydere på COAX. Desværre har Hiper, Fastspeed og andre nok adgang til samme hardware som YouSee, så et skift giver desværre nok ikke noget bedre resultat. 

Omdømme 2
Badge

Godt indspark. Jeg har mulighed for at skifte til andre udbydere på COAX. Desværre har Hiper, Fastspeed og andre nok adgang til samme hardware som YouSee, så et skift giver desværre nok ikke noget bedre resultat. 

Jeg har også kigget lidt på de alternative udbydere på YouSees coax-netværk, men i virkeligheden er det bare ikke et alternativ. De bruger stadig YouSees udstyr og teknikere, så de er underlagt de samme begrænsninger.
Hvis man er heldig, vil man få en lige så god oplevelse som hos YouSee. Men i praksis vil den nok altid blive ringere, da man formentlig vil komme i anden række i forhold til deres egne kunder.
Sidst jeg tjekkede, var der heller ikke nogen af de alternative coax-udbydere som kunne levere mere end 100 Mbit upload.

Hvis de andre udbydere kunne montere deres eget udstyr ved YouSees fordelingspunkter, med direkte forbindelse til slutbrugerens antennestik ville det begynde at blive interessant, da der så bl.a. kunne være mulighed for andre modems end 3890. Men det er nok ikke så realistisk, når man tænker på at signalet typisk først bliver fordelt inde i ejendommene.

Omdømme 2

Har også fået 50.10.22 her til aften.. Spændende? :)

@claushviid Kan ikke se Hardware Acceleration nogen steder, er det med eller uden Bridge Mode aktiveret at du har den tilgængelig?

Den ligger under Advanced og Options i 3890 routeren. 

Den menu er vist ikke aktiv når den er i bridge mode. Her er hele min menu:

Men - der er jo andre sider på routeren som heller ikke vises i bridgemode, men som stadig kan benyttes hvis man har URL’en. Hvilken addresse er den på, så kan jeg lige prøve ?

Omdømme 1
Badge

Hej Alle 

Der er desværre fortsat ikke noget nyt at bringe i forhold til denne problemstilling.

Jeg har rykket markeringen af bedste svar, så mit svar/og status på sagen er tydelig at se, når man kommer ind på denne tråd. 

der er kommet en beta Fw ud som giver en del bedre forbindelse .. der er ikke så mange flow stop og udfald som tidligere … måske i skal tilbyde den til alle dem som er ramt ...

Omdømme 2

Ser rigtigt ud - jeg får denne side frem:

Så er spørgsmålet jo bare om det har nogen effekt i bridge mode, og om den er god eller dårlig :-)

Jeg har forsøgt at slå det fra  og genstartet modem som den beder om, så får vi se om livet bliver bedre. Skal nok give en melding retur!
(det er jo ikke svært at provokere de fejl vi tidligere har set.. så indenfor et par dage skulle det gerne være synligt)

Omdømme 2

der er kommet en beta Fw ud som giver en del bedre forbindelse .. der er ikke så mange flow stop og udfald som tidligere … måske i skal tilbyde den til alle dem som er ramt ...

Spændende - tør man spørge hvor du ved det fra? ;-)

Jeg er fuldstændig klar til ny firmware i v3’eren.. det kan jo ikke blive værre..

Besvar