Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt

Vis første besked

249 Kommentarer

Omdømme 2
Godaften,
Nu har debugging delen kørt et døgns tid, og jeg har talt med YouSee teknikeren.

Debugging:
Jeg har to typer udfald, nogen der har varet hhv. 5 og 15 minutter, samt tre udfald der interessant alle varer 40 minutter.
Det får mig til at tænke om det måske kan være noget buffer eller andet på modemmet der bliver fyldt, og en timer så flusher det efter 40 minutter (rent gætværk) - men det er interessant at det varer PRÆCIS 40 minutter de fleste gange.

Udfald:

Ping til default gateway hos YouSee:

YouSee support:
Jeg fik talt med en tekniker der hed Michael - meget flink, og virkede til at have styr på sin del.
Han kunne ikke se de udfald jeg havde set, men utroligt heldigt skete der et udfald under opkaldet, hvor han godt kunne se at mit udstyr ikke længere kunne pinges, dog så det ud til at oppebære "forbindelsen" til centralen. Hvilket jeg kan bekræfte, da modemmet stadig lyser som om det har internet adgang på trods af at alt forsvinder.

Michael fortalte at alle frekvenser og cobberet så helt fint ud. Giver for så vidt også god mening, da jeg bor i nybyg i en leje forening der kun er 12 mdr. gammel, så alle kablerne, inkl YouSee's fordelingsbokse mv. herude er sprit nye, og jeg har koblet modemmet direkte på stikket der kommer ind, da jeg ikke benytter TV.

Vores aftale er nu at jeg kører i YouSee butik i morgen og får ombyttet mit modem til et nyt.. Hvis ikke ville Michael måle igen, og så må vi se derfra.
Det glæder mig trods alt at der er gang i fejlsøgningen, og jeg ikke fik en tekniker med nej-hat på.
Omdømme 2
Har lige haft endnu et udfald - præcis 40 minutter igen.
Pressede linjen til fuld upload, hvor internetforbindelsen forsvandt efter ca. 1½ time.
Lod alt være, og rørte intet - 40 minutter efter kom alt tilbage og kører fint igen, uden genstart af modem.

Tænker næsten det må være en timer, buffer eller memory leak.
Det bliver i hvertfald spændende at se om et nyt modem afhjælper fejlen i morgen.
Jeg tvivler, men tror det er modemmet - har bare en frygt for at det er en bug i firmware, eller fordi det er et for billigt modem..

Anyway, vi må se.. Hører meget gerne fra jer andre såfremt i har noget at byde ind med, eller har mere debugging info fra jeres installationer.
Omdømme 2
Så blev der skiftet modem - samme model naturligvis..
Butiksekspedienten der udleverede det sagde til mig at det først ville virke fra d. 16/07-2019, da de ikke havde adgang til YouSee's system "Colombus" fra butikkerne mere.. men at jeg kunne prøve at ringe ind.

Fik tilsluttet modem, og kontaktede YouSee support - de lød overrasket over at jeg kunne navnet på et af deres programmer, men sagde at jeg skulle være køreklar efter 30 minutter.

30 minutter efter genstarter jeg modemmet, og er på.. Slår WiFi fra, og sætter modemmet i bridge mode - hvorefter forbindelsen forsvinder. Får blot en 10.0.0.0/8 IP i stedet for public IP'en.
Nulstiller modemmet og starter forfra - samme fejl.
Kontakter YouSee support igen - forklarer problematikken og får så klassikeren "Vi supporterer ikke bridge mode" - jeg forklarer ham at jeg arbejder med IT til dagligt, og jeg er 100% på at fejlen er hos dem.. efter lidt debat frem og tilbage indvilger han i at høre en kollega. Efter 2 minutters ventetone "ja, det var en sikkerhedsindstilling hos os, det skulle virke nu". Og så var jeg på! :)

Jeg nåede kun at være på en time med fuld upload, så mistede jeg forbindelsen igen. Dog "kun" i 25 minutter. En halv time efter går internettet ned igen - denne gang i 19 minutter.
Så den timer/memory leak jeg tænkte på det kunne være, er det nok ikke.

Jeg prøvede at logge på modemmet igen (kan tilgås på 192.168.100.1 når den er i bridge mode).
Ser ikke noget der forklarer noget. Kører dog firmware "FAST3890_TDC_50.10.19.T1" - hvis man googler den erfarer man at den vistnok har et sikkerhedshul, og ikke er helt ny.

Anyway, jeg må ringe til Michael mandag og håbe at han har et løsningsforslag.

God weekend.
Omdømme 2
Havde et nedbrud igen her kl 19:00 - som varede...præcis 40 minutter. Så min teori er ikke helt død endnu... blot til info.
Omdømme 7
Badge +7

@Kasper  Har du ikke et par kommentarer. De er tiltrængt ?:wink:

Hej@claushviid 

Jeg beklager, at dine taggs er fløjet under radaren.

Jeg er ærgerlig over at læse, at du og andre i tråden her, oplever gener med bredbåndsforbindelsen. Det er naturligvis ikke optimalt, og klart et irritationsmoment for jer der oplever dette.

Det er svært for mig at udpege eller konstatere en konkret årsag til de udfordringer der opleves hos den enkelte, og langt hen af vejen, vil jeg også mene, at for at kunne det, så er der behov for direkte support/kig i systemerne, hvilket vi ikke tilbyder på YouSee Forum. På baggrund heraf, vil jeg henstille til at kontakte vores øvrige kundeindgange (find kontaktoplysninger her), for direkte og akut hjælp og support, i forhold til de problemer der opleves (også til andre der måtte komme forbi tråden her).Jeg kan dog godt se i tråden her, at du har haft en sag kørende med os tidligere.

Når det så er sagt og afslutningsvis, så er det naturligvis også i min interesse, at byde ind med noget her på forum, der kan hjælpe jer, og andre der kigger med. Så jeg vil for nu sige, at jeg melder tilbage i tråden her, såfremt jeg kan komme tilbage med noget konstruktivt, der kan bidrage til hjælp til at få løst problemet, eller skabe en form for afklaring.

God dag og weekend til alle.

Omdømme 5
Badge +1
Hej @potestas
Tak for dine gode kommentarer

Din fejl svarer nøjagtigt til hvad jeg oplever.
Modem går ned når det presses en smule.
Det samme sker også hvis du ikke presser linien. Så tager det blot længere tid inden det sker. Så buffer teorien er intereressant
Glæder mig til at høre mere....
Du har event type code 16 og 24 tilfælles med de andre. Det er brok over for mange bitfejl på kanal 98. Ud over det er der ikke rigtig noget.
Omdømme 7
Badge +7

Jeg har skullet genstarte ofte med 3890, men det problem synes fjernet efter jeg har slået option Hardware Acceleration fra i router. Det er en ny option. 

er det på docsis 3.1 den feature er ?

Ja, den skulle hjælpe ved de høje hastigheder, men synes at skabe ustabilitet med krav om hyppige nødvendige genstarter hos mig. 

Omdømme 1
Badge

@Forummanden jeg snakker jo med Ys udvidet support hver 14 dag for af holde vores dialog igang og de kan følge med i hvordan det går .. og de ved som sagt godt de er på røven men kan ikke sige andet end de er på sagen … og sådanne har det kørt siden 7 july iår …

virker bare somom det er modem som ikke kan klare presset når man prygler det igennem med data .. men iflg YS er modem godt nok ...hmmm ja virker til det kommer til af flere år denne her dialog 

kunne jo være sjovt hvis der var nogle beta Fw ude som man evt kunne prøve .. må sgu da være nogle der har nogle flere guldkorn ...

Omdømme 7
Badge +7

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

Tak for info. Kunne også hente den. Da jeg kun har 100/20 beholder jeg Hardware Acceleration slået fra. 

Omdømme 7
Badge +7

Hej Alle 

Der er desværre fortsat ikke noget nyt at bringe i forhold til denne problemstilling.

Jeg har rykket markeringen af bedste svar, så mit svar/og status på sagen er tydelig at se, når man kommer ind på denne tråd. 

Omdømme 7
Badge +7

Jeg har lige fået en ny version installeret på mit modem FAST3890_TDC_50.10.22.T1

Tak for info. Kunne også hente den. Da jeg kun har 100/20 beholder jeg Hardware Acceleration slået fra. 

@Slangefar du skriver kunne også hente den .. har Yousee et fora hvor man kan hente Firmware og selv smide på deres modem …  eller misset jeg lige noget der 🙂 troede de slev smed FW på deres modem og man ikke kunne gøre det selv da det er låst til den slags 

Når man genstarter router kigger den efter ny firmware, hvis den er ude i dit område. 

Hej Alle 

Der er desværre fortsat ikke noget nyt at bringe i forhold til denne problemstilling.

Jeg har rykket markeringen af bedste svar, så mit svar/og status på sagen er tydelig at se, når man kommer ind på denne tråd. 

Det er super at du opdatere, men du må da kunne se at dette er ud over al kritik? 
Det er jo ikke din skyld, det ved vi alle, men det her viser at der er en voldsom mangel på interesse fra ledelsesgangen hos Yousee.

Det kunne være lige så interresant at bringe individer som BT eller Ekstra bladet ind i billedet, for at se om det rykker noget?:thinking:

Havde vores firma en leverandør fejl havde den godt nok ikke taget over 1 år at få udbedret.. Og har nok egentlig ikke oplevet så lav en support fra en virksomhed før..

Jeg kan desværre ikke få andet end kobber hvor jeg bor, men jeg flytter snart og kan få fiber fra waoo det nye sted, så jeg bekymrer mig ikke så meget om Yousee mere. Bliver nok heller aldrig Yousee kunde på noget som helst i fremtiden efter det her :sweat_smile:

Jeg er meget træt af denne sag. Jeg har i dag skevet til REC.dk og bedt om at belyse sagen. Måske kan de få hul igennem til YouSee. Lidt journalist øjne hjælper måske? 

How know? 

Omdømme 5
Badge +1

Kom lige hjem til “ingen internet forbindelse”… Det er mindst anden gang i dag (den var også gal i morges).

Monday 11 November 2019 13:42:56 Critical (3) "No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities receive...
Monday 11 November 2019 14:55:52 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Monday 11 November 2019 16:35:46 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Monday 11 November 2019 17:17:26 Critical (3) "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received ...
Monday 11 November 2019 17:17:26 Critical (3) "Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retri...
Monday 11 November 2019 17:17:26 Critical (3) "16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstrea...
Time Not Established Critical (3) "SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM...
Time Not Established Notice (6) "Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4"
Time Not Established Warning (5) "DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-M...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.2;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.3;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.4;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.5;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.6;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.7;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:6 Error (4) "Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=28:9...
Monday 11 November 2019 21:20:11 Notice (6) "TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=28:9e:fc:08:d6:f2;CMTS-MAC...
Monday 11 November 2019 21:20:12 Notice (6) "DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Prof...
Monday 11 November 2019 21:20:12 Notice (6) "DS profile assignment change. DS Chan ID: 33; Previous Prof...
Monday 11 November 2019 21:20:23 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...
Monday 11 November 2019 21:20:23 Warning (5) "Dynamic Range Window violation"
Monday 11 November 2019 21:20:23 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...
Monday 11 November 2019 21:20:24 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...
Monday 11 November 2019 21:20:24 Warning (5) "Dynamic Range Window violation"
Monday 11 November 2019 21:20:24 Warning (5) "RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Va...

Ditto

Omdømme 5
Badge +1

@psl69 Ja sørgeligt som skrevet, så har jeg haft samme problem i omkring 2 år.

Omdømme 7
Badge +7

Har også fået 50.10.22 her til aften.. Spændende? :)

@claushviid Kan ikke se Hardware Acceleration nogen steder, er det med eller uden Bridge Mode aktiveret at du har den tilgængelig?

Den ligger under Advanced og Options i 3890 routeren. 

Omdømme 7
Badge +7

Adressen er vist 192.168.100.1 i bridge mode. 

Omdømme 2

@psl69 @jenswskov - privat besked sendt med link til scripts.

@claushviid @Playmate Ny version og et cron-reboot script er tilføjet i den delte folder.

@Kasper Jeg har sendt dig et link også - kan være det kan rykke lidt ved forståelsen af problemet, hvis dine tekniske kolleger kan se hvilke krumspring vi er nødt til at lave for at have en nogenlunde stabil forbindelse :I

Omdømme 1
Badge

@psl69 @jenswskov - privat besked sendt med link til scripts.

@claushviid @Playmate Ny version og et cron-reboot script er tilføjet i den delte folder.

@Kasper Jeg har sendt dig et link også - kan være det kan rykke lidt ved forståelsen af problemet, hvis dine tekniske kolleger kan se hvilke krumspring vi er nødt til at lave for at have en nogenlunde stabil forbindelse :I

Kan du ikke sende link til mig i Pm …

for satan mit modem er helt væk for tiden booter op til 10 gange om dagen for tiden … lige siden i weekenden så er den helt gal ...

Omdømme 2

Kan du ikke sende link til mig i Pm …

Det fik du for en uges eller 2 siden.. :-)

Vedr. genstart via LAN. Jeg er ikke selv skrap nok til at finde ud af det, men kunne det ikke være muligt at kalde koden bagved “reboot” knappen direkte “udefra”. Knappen findes på siden: http://192.168.100.1/lancfg2.html og ved inspektion af kildeteksten finder man funktionen btnReset(). Er er der en venlig sjæl, der kan fortælle, hvordan man aktiverer den fra en anden maskine via et script? 

Omdømme 6
Badge +3
Jeg vil tro problemet er kommet med den sidste opdatering til routeren. Jeg genstarter ofte, og det løser problemet nogle timer.
Omdømme 7
Badge +7

Jeg har skullet genstarte ofte med 3890, men det problem synes fjernet efter jeg har slået option Hardware Acceleration fra i router. Det er en ny option. 

Omdømme 2

Jeg har kørt stabilt i et par måneder med Docsis 3.1 kanal bonding slået fra.

Men - i fredags blev “noget” ændret, og nu er bondingen tilbage med kanal 97/98 på download samt upload kanaler er udvidet fra 6 til 8.

Ustabiliteten er tilbage, og modem går ned hele tiden.

Andre der har oplevet tilsvarende?

Omdømme 7
Badge +7

Deaktivering af Hardware Accelerator på http://192.168.100.1/algcfg.html løste alle problemer for mig. Min forbindelse har kørt uden nedbrud i snart 48 timer. Inden jeg slog det fra, var forbindelsen nede 30-40% af tiden, men nu virker den bare. Fantastisk! :grinning:

Før havde jeg næsten lige så mange uncorrectable som unerrored codewords på de første to downstream-kanaler, men nu har jeg kun en enkelt uncorrectable:

Glæder mig at høre. Det har også hjulpet gevaldigt her. Jeg har dog kun 100/20.

Besvar