Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt

Vis første besked

258 Kommentarer

Omdømme 2

Det ser ud til at flere får bedre stabilitet med hardware acceleration slået fra. Jeg giver det en chance mere og prøver igen 

opfølgning følger

Stadig online..

Omdømme 7
Badge +7

YouSee vil ikke have andre routere på deres net, men du må gerne sætte en router efter deres. 

Det har altid været som Heksemor siger. Det ligner ikke YouSee at skifte holdning om dette, men lad os høre hvad YouSee siger. 

@Kasper

Hej @Slangefar 

Hvis man ønsker at bruge andet udstyr,  så anbefaler vi at sætte YouSee-modemet i bridge mode og koble sin egen router til. 

Vi arbejder fortsat på at rulle en ny firmware ud til vores Sagemcom3890v2 og Sagemcom3980v3 modems, som vi håber vil hjælpe på nogle af de udfordringer, der nævnes her i denne tråd.

Kan du ikke afsløre, hvad den nye firmware gør anderledes end den gamle?

Badge

Hej 

Fik ny firmware på idag, og det har ikke løst mit problem endnu (bridge mode)

den er lige gået ned, så jeg måtte genstarte modem

jeg har ikke fået nogen ny firmware, da jeg fik at vide der ikke var nogen, selv om jeg fortællet at det stod på deres forum

Badge

Hej Alle

Vi arbejder fortsat på at rulle en ny firmware ud til vores Sagemcom3890v2 og Sagemcom3980v3 modems, som vi håber vil hjælpe på nogle af de udfordringer, der nævnes her i denne tråd.

Udrulningen af den nye firmware forventes at gå i gang inden længe, og vil løbe henover sommeren. Den vil forventeligt være udrullet til alle modems i starten af efteråret.

Bemærk, at indstråling, som følge af ikke tilpas afskærmet antennemateriel (Kablet, stik mv.), fortsat er en faktor i forhold til udfordringer og ustabilitet på forbindelsen.

Det lyder godt, fordi hvis det virke… nu køre jeg på 3 år med dette problem.. nogle dagen er det bedre

Så er jeg nedgraderet til Docsis 3.0.

Jeg har heller ikke haft nogen udfald i siden nedgraderingen, og jeg har uploaded en masse siden da. 

Jeg skriver tilbage på dette forum, når det bryder sammen…. jeg håber ikke det kommer til at ske!

Omdømme 2

Så gik den ikke længere her.. 

6 dage og en 1 time holdt det sig kørende.

Så kan det være man kan klare sig med at have et script der genstarter modem’et “kun” et par gange om ugen ?

Har forsøgt at slå Hardware Acceleration til igen, for at se om det er samme oplevelse. Giver naturligvis en melding når der er nyt.

Badge

Vi arbejder meget hjemme fra, og er - særligt i disse tiden! - voldsomt afhængig af en stabil forbindelse, så Citrix VPN ikke hopper af hele tiden. Er der nogen begavede her på linjen, der kan tyde om nogen af nedenstående fejl er kritiske, ud over vi altså bliver kastet af, da Citrix klienten tror det er et hackingforsøg …. 

Vi splitter på loftet med Yousee inst. skillefiler og har HF tætte omløbere og god kabel kvalitet ned til Netgear FAST 3890V3 modem i “normal mode” (fraset Wifi, som håndteres på anden vis).

Jeg kæmpede med samme problem, som begyndte i starten af sidste sommer. Deaktivering af Hardware Accelerator gjorde situationen bedre for en stund, men kort tid efter var alt ved det gamle. Omkring jul fik jeg slået DOCSIS 3.1 fra, og siden da har det kørt upåklageligt.
Mindre end 30 minutters uannonceret nedetid ifølge min overvågning, så det er faktisk noget der ligner 99,98% oppetid. I den sidste tid med DOCSIS 3.1 lå jeg omkring 80%.
Den første supporter vidste ikke hvad jeg talte om, men efter at have været deres standard-tjekliste igennem (“prøv med kabel i stedet for trådløst” etc.), blev jeg stillet om til deres udvidede support som hurtigt fik slået DOCSIS 3.1 bonding fra.

Min upload er ganske vist faldet fra 550 til 130 Mbit, men det er en pris jeg er villig til at betale.
Hvis det havde været en "rigtig" internetudbyder som leverede på et konkurrencepræget marked og ikke levede op til det aftalte, havde jeg naturligvis ikke været tilfreds og nok krævet en løsning eller nedslag i prisen. Men når man tænker på at man som YouSee-kunde ikke har nogle alternativer, synes jeg faktisk at det er okay.

I virkeligheden kunne de jo slippe afsted med at fordele 30 kunder på en 100 Mbit forbindelse med carrier-grade NAT og trafikbegrænsning. Så længe hr. og fru Danmark kan bruge forbindelsen til at tjekke mail+netbank og se lidt Netflix, og TDC's aktionærer stadig får penge i kassen, har de jo sådan set løst opgaven til fulde. Det er nok de færreste normale mennesker som kan finde på at flytte pga. internetmulighederne.
Så at de tilbyder 500+ Mbit download, 100+ Mbit upload, dedikeret IPv4-adresse og mulighed for at åbne port 25, synes jeg faktisk er en rigtig fin service til dem der endnu ikke har adgang til en fiberlinje. :relaxed:

Hvis man er utilfreds og bor i en etageejendom hvor man ikke selv har mulighed for at få indlagt fiber, kan man jo fremlægge det som et forslag på boligforeningens generalforsamling. Så kan foreningen lave en kontrakt med en internetudbyder med specifikke krav til hastighed mv., som de er forpligtet til at leve op til.

Godt indspark. Jeg har mulighed for at skifte til andre udbydere på COAX. Desværre har Hiper, Fastspeed og andre nok adgang til samme hardware som YouSee, så et skift giver desværre nok ikke noget bedre resultat. 

Næh det gør det ikke. Er på HIPER, og har siden start for 14 mdr siden haft problemer af større eller mindre karakter, først med ikke opnået hastighed, løst, nu med konstant auto reset af router i et væk, uden nogen løsning i sigte. Har fået ny router for en lille uge siden, uden held på løsningen, et fysisk tekniker besøg, skiftede 2 ledninger ude ved vejen , så på min installation, på loftet, med YouSee opsat fordeler, og ny forstærker til tv, uden returvej, og dette checket af tekniker i februar, og fundet fungerende efter bogen.

HIPER køber sig jo ind på coax så de kæmper en kamp for at finde en løsning, jeg vil nu bede dem læse dette forum, så de kan give nogle muligeheder videre til TDC’s teknikere der nu skal undersøge vores linje.

Omdømme 1
Badge

@MrFlopp Hvis du får lavet et script må du meget gerne vise det her. Tænker der er mange som gerne vil bruge det. Jeg prøvede lige at lave en connection via SSH (Putty) til modem det er ikke muligt.

Så scriptet skal sikkert genstarte modem via http://192.168.100.1/lancfg2.html Hvis ellers modem kører i Bridge mode. Tror kun der kan oprettes forbindelse til modem via HTTP. Et simpelt PHP script eller tilsvarende kan vel klare sagen

Det er sørgeligt at det er nødvendigt med tiltag af denne type, men hvad i alverden skal vi eller gøre.

@Kasper Vi er mange der savner en kommentar eller udmelding fra jeres side. Radio tavshed gavner ikke sagen. Vi er mange der er grønne i hovederne og tænker hva…..

Ville også gerne se det Script om det er noget man kan hapse lidt fra :) .. men skal nok snakke med Udvidet suppoet idag .. vores 14 dags daglige sludder :) .. så vil Jeg da gerne lige nævne det med sip og HW acc fra giver stabil forbindelse … har kørt små 4 dage uden den har brækket sig … 

Omdømme 5
Badge +1

Lige en opdatering herfra…….

Jeg har talt med en Yousee tekniker for 4 dage siden. Han foreslog og havde erfaring for at de utallige “nedbrud” kunne rettes/fjernes ved at ændre på nogle buffer værdier på “centralen” Jeg fik hurtigt lavet ændringen, og har nu på 4 dagen ikke haft et eneste nedbrud.

Jeg er forsigtig optimistisk, men tænker alligevel…. hvis de har en mulig løsning hvor har de så ikke implementeret denne for længe siden, hos alle der har samme problem.

Det er sk…. helt mærkeligt ikke at skulle genstarte modem op til flere gange om dagen. Jeg har jo ikke lavet andet de sidste par år. hmmmmmmmmmmmm

Omdømme 2

UPDATE 2019-10-31 11.08:
Fik byttet om på de 2 grafer - posten er nu opdateret så det står korrekt !!!

Hurtig opdatering.. 

Hardware accelerator deaktiveret:

Hardware accelerator aktiveret:

@claushviid @Playmate Jeg har skrevet de scripts som jeg selv bruger til at holde øje med forbindelsen og modem’et - men jeg tror ikke det er fornuftigt at dele dem i forum offentligt. Sender en kopi til jer via PM senere.

Omdømme 5
Badge +1

@Kasper Tak for tilbagemelding
Nu er jeg så en af dem der gerne vil have  deaktiveret Docsis 3.1 bonding på modemmet, så hurtigt som muligt, da det hos mig går ned næsten hver dag og sommetider flere gange om dagen. 

Hvordan får jeg det lavet i praksis. Undskyld men jeg er næsten sikker på at et opkald til jeres help-desk ikke betyder at det kommer til at ske. Den stakkels medarbejder jeg får fat i ved sikkert ikke hvad “bonding” betyder og vil sikkert efter bogen bestille et nyt tekniker besøg. Det har jeg ikke brug for. I har allerede været hos mig flere gange (Alle målinger er OK). Jeg orker ganske simpelt ikke at skulle igennem hele møllen igen med forklaringer, tekniker besøg med mere. ?????????

Og sidst men ikke mindst, hvordan sikrer i så at jeg får Bonding slået til igen når problemet er løst ?

Omdømme 1
Badge

Lige en opdatering herfra…….

Jeg har talt med en Yousee tekniker for 4 dage siden. Han foreslog og havde erfaring for at de utallige “nedbrud” kunne rettes/fjernes ved at ændre på nogle buffer værdier på “centralen” Jeg fik hurtigt lavet ændringen, og har nu på 4 dagen ikke haft et eneste nedbrud.

Jeg er forsigtig optimistisk, men tænker alligevel…. hvis de har en mulig løsning hvor har de så ikke implementeret denne for længe siden, hos alle der har samme problem.

Det er sk…. helt mærkeligt ikke at skulle genstarte modem op til flere gange om dagen. Jeg har jo ikke lavet andet de sidste par år. hmmmmmmmmmmmm

hvilken buffer værdier fik du det af vide .. ? er jo ikke sikkert man rammer den rigtig tekniker hvis man Ringer der ind …

har også lige haft års dag med lorte forbindelse … blev fejret med to genstart haha :)

Omdømme 5
Badge +1

@Playmate Jeg fik ikke udspecificeret præcist hvilke buffer ændringer der er blevet udført. Jeg spurgte ellers ind til det, men fik en sludder for en sladder.

stadig ingen udfald på 5 dagen.

Har buffer-ændringen haft en mærkbar indflydelsen på din latency, når forbindelsen er hhv. idle og belastet?

Omdømme 1
Badge

@Playmate Jeg fik ikke udspecificeret præcist hvilke buffer ændringer der er blevet udført. Jeg spurgte ellers ind til det, men fik en sludder for en sladder.

stadig ingen udfald på 5 dagen.

vil dog sige efter jeg fik den beta Fw smidt ind har jeg dog ikke så mange udfald / genstart .. men får en del flow stop men det kunne måske også være tegn på buffer issue ..

Omdømme 2
Badge

Min forbindelse er også blevet helt ubrugelig i løbet af den sidste måned - pt. har jeg en oppetid på 76% over de seneste 24 timer. Forbindelsen har ellers kørt klippestabilt i 4+ år.
Deaktivering af DOCSIS 3.1 lyder interessant. Jeg vil se om jeg kan få dem til at prøve det på min, indtil de evt. får fat i en ny firmware fra Sagem uden fejl.

Jeg har haft YouSee-tekniker ude to gange siden det begyndte, som har skiftet både modem og vægdåse, uden held. Deres sidste idé er nu at skifte coax-kablet, men det løber i mit tilfælde gennem køkkenet i tre andre lejligheder, som alle har fået monteret nyt køkken siden 80’erne hvor coax-kablerne blev trukket, så de nu er dækket af køkkenskabe. Så det er ikke rigtig en mulighed for mig, og at dømme ud fra denne tråd er det ikke engang sikkert at det ville hjælpe.

Det er lidt trættende at skulle koble sig på via mobilen hver gang man skal bruge internet til seriøse formål, så jeg var så småt gået i gang med at kigge efter ny bolig - men hvis jeg kan få en stabil upload på 150Mbit, kan jeg muligvis trække den lidt og se om YouSee finder en løsning. Så tak for tippet mht. nedgradering til DOCSIS 3.0. :slight_smile:

Omdømme 5
Badge +1

Der er ingen ændring i Delay. stadig ingen udfald. Ingen fejl i modem loggen. jeg må også finde en ny hobby (i stedet for at genstarte modem hver x time) 

Ser ud til der nu er flere løsninger der kan løse problemet: Buffer ændring, fjerne docsis 3.1 kanal bonding. Beta firmware. Hvilken løsning er mon i de enkelte tilfælde den korrekte ? 

Jeg har også fået opdateringen.

Nu kan jeg hente med fuld skrue og sende med fuld kraft uden den dør! 

500/500 no probs 😃 

Endelig! 

Omdømme 2

Jeg har fået deaktiveret bonding igen, og har nu været stabil i en uges tid.

@Kasper  hvad end I har foretaget jer med indstillinger (der er tvunget ud til alle?) Eller firmware, er der ingen forbedring uden deaktiveret af kanal bonding.

Omdømme 2

@Kasper  tak for melding !

Hvilken upload hastighed forventer I at kunne levere med bonding deaktiveret?

--
MrFlopp

Omdømme 1
Badge

Der er ingen ændring i Delay. stadig ingen udfald. Ingen fejl i modem loggen. jeg må også finde en ny hobby (i stedet for at genstarte modem hver x time) 

Ser ud til der nu er flere løsninger der kan løse problemet: Buffer ændring, fjerne docsis 3.1 kanal bonding. Beta firmware. Hvilken løsning er mon i de enkelte tilfælde den korrekte ? 

hvis du fjerner 3.1 channel så kan du vel ikke opnå ordenlig hastighed .. mener du kan ikke få over 500 mbit eller kan du ...

At fjerne kanaler er kun symptombehandling og fjerner samtidig en masse kapacitet. En nødløsning.

Bufferændring… Yousee må altså give os nogle tekniske informationer omkring det her.

Omdømme 1
Badge

At fjerne kanaler er kun symptombehandling og fjerner samtidig en masse kapacitet. En nødløsning.

Bufferændring… Yousee må altså give os nogle tekniske informationer omkring det her.

tror jeg ikke kommer til af ske .. hvis de havde tekniske info så kunne de vil også få det til af kører ordenlig med mindre sagem ikke vil arbejde ordenlig sammen med de tilbage meldinger der kommer fra brugerne

Besvar