Sådan laver du portforwarding på Sagemcom 3890

Omdømme 7
Badge +7
Nogle computerprogrammer vil kun fungere, hvis du opretter en port forward. Andre vil kunne fungere hurtigere. Hvordan du opretter en port forward på Sagemcom3890 vil jeg vise dig nedenfor.

1. Åbn din browser, og skriv 192.168.0.1 i adressefeltet. Tryk på Enter på dit tastatur.

2. Skriv "admin" i feltet Username, og skriv det password der står på mærkaten i bunden af dit modem, i feltet Password og klik på "Log ind".

3. Klik på Advanced.

4. Klik på Forwarding.

5. Klik på Add,

Nu er du klar til at oprette din portforward.

1. I feltet "Custom Service" skriver du navnet på din port forward.
  2. I feltet "servertype" vælger du "IPv4".
  3. I feltet "Server IP-Address" skriver du IP-adressen på den enhed på lokalnetværket, du vil lave port forwarding til. Det er generelt en god idé at tildele en statisk (fast) IP-adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves port forward til.
  4. Feltet "External IP address" skal kun udfyldes, hvis port forward reglen skal gælde for en specifik source IP adresse. Din routers WAN IP adresse må ikke forveksles med source IP adressen.
  5. I feltet "External Port Start" indtaster du dit ip-startport-nummer på WAN siden.
  6. feltet "External Port End" indtaster du dit ip-slutport-nummer på WAN siden.
  7. feltet "Protocol" vælger du "TCP eller UDP". Er du i tvivl om, hvilken protokol du skal vælge, kan du blot vælge "TCP/UDP"
  8. Klik på "Apply/Save" og du har nu lavet en portforward. ​

Har du input, erfaringer eller spørgsmål omkring portforwarding, så er du meget velkommen til at skrive dem her i tråden! :)

Opdateret d. 21/6-2019

59 Kommentarer

Hej @tdue 

Nu har vi ikke support på opsætningen af eller konfigurationen af NAT loop back, men jeg har undersøgt sagen og Sagemcom firmwaren understøtter denne funktion. 

Du skal bare huske, at du ikke kan loope tilbage til samme LAN-port, som du startede fra.

Eksempel:

Lan 1 → WAN → LAN 2 = virker
Lan 1 → WAN → LAN = vil give fejl

God dag :relaxed:

Hej Kasper, 

Tak for dit svar, men det er desværre ikke fyldestgørende. For NAT Loopback er jo lige præcis kendetegnet ved dette: 

(Maskine 1) LAN1 → WAN → (Maskine 2) LAN1

En helt konkret problem stilling:

Jeg har en Minecraft server til at stå og lytte på 192.168.0.150, port 25565. I mit modem har jeg lavet en Port Forward på port 25565 til 192.168.0.150:25565.

Situation 1:

Når jeg fra en anden maskine på mit LAN netværk (192.168.0.210) går direkte på Minecraft serveren: 192.168.0.150:25565, så virker alting fint, men vi er heller aldrig ude på WAN.

Situation 2:

Hvis jeg fra en maskine udenfor mit netværk går den eksterne IP (172.23.XXX.XXX:25565) så virker det fint. 

Situation 3:

Hvis jeg derimod INDE fra mit netværk går på den eksterne IP adresse (172.23.XXX.XXX:25565), så skal modemmet selv kunne finde ud af at det faktisk er 192.168.0.150:25565 jeg vil have fat i. Dette virker ikke. 

Dette er et screenshot af det fremragende program TcpView som viser at jeg søger port 25565 på den eksterne IP. 

Så jeg tror gerne på at modemmet understøtter NAT Loopback, men alting tyder på at det IKKE er slået til. 

Det skal sige at jeg havde denne præcise konfiguration til at fungere hos min tidligere udbyder (jeg skiftede pga. flytning). Den gang var det vist nok en AirTies boks, så noget andet hardware, men det burde ikke betyde noget. Princippet er fuldstændig det samme. 

Denne beskrivelse fra Wikipedia forklare det også rigtig godt: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation#NAT_loopback

Med venlig hilsen

Thomas

Jeg havde nøjagtigt samme problem efter jeg her i dag har fået en 3890v3’er 

Og jeg reagerede umiddelbart med samme reaktion som dig på dette svar. Indtil det efter et par minutter slog mig at LAN1 og LAN2 jo nok egentligt var LAN portene i routeren.

Jeg havde alle PCs (inkl. server) sat i LAN1 porten i router via en switch. Og kunne ikke tilgå websites på min server via domænet som jo peger på min WAN ip.

Efter at have flyttet netkabel til server ned i LAN2 porten, så virkede alt som det skulle.

Badge

Derfor kunne den ikke finde ud af det.

Badge

Jeg har fundet hvorfor den fejler. Den kunne ikke ikke ud af det fordi at der lavet en portforward i forvejen. Yeeeeees. Så fik jeg lavet en portforward. Det var ikke svært. Den ene blev slettet ved en fejl automatisk. Ved ikke hvorfor. Det hele drillede fordi jeg havde en i forvejen. Også lavede den ikke automatisk til mig. Altså en mere den jeg har prøvede at lave. Men nu har jeg lavet en ny og jeg har kun en. Også fordi at fjernadgang driller er fordi at jeg har dårligt net. Har kun 50 megabit.

Det derfor den sagde de her ting.

Omdømme 7
Badge +7

Hej @BrianHHansen 

Har du mulighed for at byde ind i forhold til opsætningen?:thinking:

Badge

Nej, den siger nok en hel masse hvor den fejler fordi den ikke kan finde ud af det. Og fordi den ikke kan finde ud af det er nok fordi at min upnp har lavet en portforward automatisk.

Badge

Så fordi at jeg ikke kan så er det derfor der står failed og at der står at der er noget i forvejen derinde? Og det fordi at jeg er på et lukket netværk. Er det rigtigt alt i denneher besked? Det sagde En at hvis det ikke virker så er det fordi at jeg er på et lukket netværk. Og dem yousee. Skal man betale for at have en ip adresse der hvis man vil lave portforward? 

Badge

Jeg fik at vide at eksternal skulle være tomt. Jeg prøvede det hele men det virker ikke. Når jeg trykker står der failed og at der står noget forvejen derinde. Hvad skal der så stå i select a service. Den vil have jeg skriver noget der.

Omdømme 6
Badge +5

Jeg har også problemer med det. Hvad skal jeg skrive i select a service? Når jeg prøver at trykke på apply siger den bare failed. Hvad gør jeg forkert. Også står der bare  at der står noget i forvejen inde ved min router på nettet. Er det her rigtigt på billedet eller hvad skal ændres? Hvad skal jeg gøre for at det lykkedes for mig at lave en port forward så jeg kan til udefra mit lokale netværk på plex?

1. I feltet "Custom Service" skriver du navnet på din port forward.
  2. I feltet "servertype" vælger du "IPv4".
  3. I feltet "Server IP-Address" skriver du IP-adressen på den enhed på lokalnetværket, du vil lave port forwarding til. Det er generelt en god idé at tildele en statisk (fast) IP-adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves port forward til.
  4. Feltet "External IP address" skal kun udfyldes, hvis port forward reglen skal gælde for en specifik source IP adresse. Din routers WAN IP adresse må ikke forveksles med source IP adressen.
  5. I feltet "External Port Start" indtaster du dit ip-startport-nummer på WAN siden.
  6. feltet "External Port End" indtaster du dit ip-slutport-nummer på WAN siden.
  7. feltet "Protocol" vælger du "TCP eller UDP". Er du i tvivl om, hvilken protokol du skal vælge, kan du blot vælge "TCP/UDP"
  8. Klik på "Apply/Save" og du har nu lavet en portforward. 
Badge

Jeg har også problemer med det. Hvad skal jeg skrive i select a service? Når jeg prøver at trykke på apply siger den bare failed. Hvad gør jeg forkert. Også står der bare  at der står noget i forvejen inde ved min router på nettet. Er det her rigtigt på billedet eller hvad skal ændres? Hvad skal jeg gøre for at det lykkedes for mig at lave en port forward så jeg kan til udefra mit lokale netværk på plex?

Kan lige melde ind at jeg oplever det samme problem som tdue skriver.

For ca 6 år siden fik jeg min første Yousee Router. (Sådan en sort boks på flad fod). Der virkede NAT loopback helt perfekt.

Jeg kunne lytte til indgående forbindelser på port 8888 og derefter kalde min offentlige IP på den port og se at det hele gik igennem. Alt virkede som det skulle.

Men nu, på min nye router (Den anden gik i stykker desværre) virker det ikke mere. Jeg fik ellers at vide i butikken at den kunne alt det den gamle kunne, men åbenbart ikke.

Kan jeg leve med at det ikke virker? Indtil videre ja. Men det gør det meget nemmere at kunne teste mit projekt som hvis jeg kom fra en udefrakommende IP adresse.
Så jeg ser gerne at der kan gøres noget ved det?

Hej @tdue 

Nu har vi ikke support på opsætningen af eller konfigurationen af NAT loop back, men jeg har undersøgt sagen og Sagemcom firmwaren understøtter denne funktion. 

Du skal bare huske, at du ikke kan loope tilbage til samme LAN-port, som du startede fra.

Eksempel:

Hej Kasper, 

Tak for dit svar, men det er desværre ikke fyldestgørende. For NAT Loopback er jo lige præcis kendetegnet ved dette: 

(Maskine 1) LAN1 → WAN → (Maskine 2) LAN1

En helt konkret problem stilling:

Jeg har en Minecraft server til at stå og lytte på 192.168.0.150, port 25565. I mit modem har jeg lavet en Port Forward på port 25565 til 192.168.0.150:25565.

Situation 1:

Når jeg fra en anden maskine på mit LAN netværk (192.168.0.210) går direkte på Minecraft serveren: 192.168.0.150:25565, så virker alting fint, men vi er heller aldrig ude på WAN.

Situation 2:

Hvis jeg fra en maskine udenfor mit netværk går den eksterne IP (172.23.XXX.XXX:25565) så virker det fint. 

Situation 3:

Hvis jeg derimod INDE fra mit netværk går på den eksterne IP adresse (172.23.XXX.XXX:25565), så skal modemmet selv kunne finde ud af at det faktisk er 192.168.0.150:25565 jeg vil have fat i. Dette virker ikke. 

Dette er et screenshot af det fremragende program TcpView som viser at jeg søger port 25565 på den eksterne IP. 

Så jeg tror gerne på at modemmet understøtter NAT Loopback, men alting tyder på at det IKKE er slået til. 

Det skal sige at jeg havde denne præcise konfiguration til at fungere hos min tidligere udbyder (jeg skiftede pga. flytning). Den gang var det vist nok en AirTies boks, så noget andet hardware, men det burde ikke betyde noget. Princippet er fuldstændig det samme. 

Denne beskrivelse fra Wikipedia forklare det også rigtig godt: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation#NAT_loopback

Med venlig hilsen

Thomas

Omdømme 7
Badge +7

Nå. Efter meget søgen lader det til at det grundlæggende problem er at Sagemcom FAST 3890V3 modemmet med YouSee firmware IKKE understøtter NAT Loopback, som er roden til mit problem. 

Det er jo under al kritik, da NAT Loopback lige præcis ofte vil være nødvendigt for at kunne køre egne servere, uden at skulle operere med to sæt IP adresser. En til intern brug, og en til ekstern brug.

Jo, så kan man omgå det ved at sætte modemmet i bridge mode, og tilslutte en ekstra router. Det er dyrt, og burde slet ikke være nødvendig, da NAT Loopback, i min optik, burde bare være slået til. 

Så, YouSee ( @Kasper ?) , nogle officielle svar eller holdninger til dette? 

Hej @tdue 

Eksempel:

Nå. Efter meget søgen lader det til at det grundlæggende problem er at Sagemcom FAST 3890V3 modemmet med YouSee firmware IKKE understøtter NAT Loopback, som er roden til mit problem. 

Det er jo under al kritik, da NAT Loopback lige præcis ofte vil være nødvendigt for at kunne køre egne servere, uden at skulle operere med to sæt IP adresser. En til intern brug, og en til ekstern brug.

Jo, så kan man omgå det ved at sætte modemmet i bridge mode, og tilslutte en ekstra router. Det er dyrt, og burde slet ikke være nødvendig, da NAT Loopback, i min optik, burde bare være slået til. 

Så, YouSee ( @Kasper ?) , nogle officielle svar eller holdninger til dette? 

Nu prøvede jeg at slukke helt for modemmet i nogle minutter, og desuden har det hele stået stille hele natten. 

Det virker stadigvæk ikke. 

Dvs. jeg kan ikke tilgå min eksterne IP indefra mit LAN. 

Det er et problem. 

Jeg havde problemer med at port forward til min Ark server som du kan se tidligere i denne tråd. 

Det havde jeg ikke lige lagt mærke til, må jeg indrømme. 

Jeg kan så se at det er en tidligere model du har, så det kan gøre en forskel. 

Anyway, jeg fjernede maskinen som DMZ host igen, og satte reglerne op i port forwarding. 

Derefter testede jeg med en ekstern maskine (laptop og min telefon som hotspot) og den kunne se at der var en ARK server på adressen. 

Så konklusionen er klart at, i modsætning til min tidligere påstand, port forwarding virker vist som det skal, men modemmet kan ikke lave en loop-back på egen ekstern adresse. 

Om det så ville hjælpe at lade den vente nogle timer eller evt. genstarte den helt som du gjorde ved jeg ikke endnu. 

Jeg havde problemer med at port forward til min Ark server som du kan se tidligere i denne tråd, men fik det til at virke efter at have opsat alle regler i modem og derefter slukke helt for modemet i et par minutter. Derefter da jeg startede serveren op igen var svar på portene. 

Der skulle ikke være forskel på om det er en custom  eller predefineret.

Det gør heller ikke nogen forskel om jeg fjerner alle reglerne og sætter maskinen op som DMZ host. Da jeg satte web og ftp op som regler meddelte modemmet at den satte sine egne porte op som hhv. 8080 og 2121 (tror jeg det var), hvilket får mig til at tro at kun 21 og 80, plus måske nogle få andre, virker i det hele taget fordi disse allerede anvendes af modemmet. 

Når jeg opretter en Web server port forward.
Og når jeg opretter en FTP port forward.

Jeg kan ikke få forbindelse til web serveren fra en anden maskine på mit netværk, (via den eksterne IP) hvilket formodentlig skyldes at modemmet ikke laver en “loop-back”. Hvis jeg går på min eksterne IP fra min telefon (over 4g) så kan jeg.  

Hej tdue,

Udfra dit billede er der 2 ud af 6 port forward regler virker.

Der skulle ikke være forskel på om det er en custom  eller predefineret.

Prøv at slette en af de predefineret og lav dem custom for at være sikker.

Nu har jeg læst flere tråde på forummet omkring port forwarding for Sagemcom FAST3890V3. Jeg har fulgt vejledningen slavisk, flere gange. Jeg har forsøgt med og uden statisk IP adresse. 

Min konklusion er at der er en fejl i routeren som forhindre mig i at opsætte port forwarding for visse porte. 

Jeg forsøger at sætte en privat server op for spillet ARK: Survival Evolved, samt en ditto for Minecraft. 

Den predefineret regel for web-server, virker det fint, og ligeledes FTP. 

Hvis jeg sætter custom regler op, så virker det ikke. 

Informationerne for mit modem er:

Det er dybt frustrerende og ud fra hvad jeg kan læse på dette forum, så er det et generelt problem med dette modem. 

Det kan ganske enkelt ikke være rigtigt at jeg skal ud at investere i en separat router som så skal sættes op OG bridges fra modemmet. 

Edit: Jeg har ligeledes forsøgt at fjerne alle port forwarding regler, og sat min server op som DMZ host. Det virker heller ikke. Igen er www og ftp portene tilgængelige udefra, men ikke mine spil porte. 

Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.
Er det på en Windows PC med firewall aktiveret?

Det er en Windows PC, med incomming rules i firewallen. Det kørte på et andet netværk i sidste uge og har lige fået PC'en hjem, så det burde umiddelbart kun være port forwarding der skulle mangle på det nuværende netværk.
Omdømme 7
Badge +7

Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.

Er det på en Windows PC med firewall aktiveret?
Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?

Yes, jeg har en Ark Survival server der er sat up til at køre på disse porte.
Omdømme 6
Badge +3
Det er ikke nok at åbne porte og teste. Har du noget som svarer på de åbne porte, så testsitet kan se de åbne porte?
Hej Kasper,

Jeg har fulgt din guide, efter at have lavet en Factory Reset på mit 3890V2 modem, men jeg har stadig problemer med at få åbnet for porte. Udover punkterne i din guide har tildelt en statisk IP i DHCP menuen, som du selv skriver er en god idé.

Der er opsat forwarding på 2 porte, 7777 som jeg selv startede at teste på, og 5203 som i selv har testet udfra din seneste post.

Begge disse porte er stadig lukket når man prøver at tilgå dem udefra, eller tester med https://canyouseeme.org/

Jeg læste på et andet forum, at nogen havde haft held med port forwarding efter at have fået tilknyttet en fast IP fra YouSee, så dette har jeg også forsøgt, men stadig uden held.

Modem info:

Har du nogen idé til hvad der kan skyldes fejlen?
Omdømme 7
Badge +7
Hej abp

Port 5203 har vi testet herinde og den virker fint.

Du skal ikke have nogle ekstern IP-adresse i din portforward regel, hvis du altså har gjort det.

Besvar