Spørgsmål

PON på fiber....hvad er den reelle hastighed hvis der er mange brugere i gang?

Jeg har i dag coax, og får fiber lagt ind i næste uge.

Min opfattelse var, at fiber gav en direkte 1:1 forbindelse til centralen, og at kvaliteten af forbindelsen ikke skal forhandles som på coax.

Det nedsætter latency og garanterer hastigheden.

Nu forstår jeg at TDC driver sit fibernetværk som et PON, så jeg deler fiberen til centralen med andre...mit modem er sat op til en (lys)frekvens, og en fiber fra centralen håndterer et antal kunder…..der hver har sin frekvens….eller deler flere kunder samme frekvens i et time multislot miljø?

spørgsmål 1:

Nettotesultatet der er interessant for brugeren er så, om den garanterede hastighed er opfyldt på alle tidspunkter, eller om ens hastighed afhænger af aktiviteten hos dem man deler fiber med?

Når jeg sammenligner ping-svar-tider med en kammerat med fiber, er de sammenlignelige med mine fra coaxforbindelsen.

Jeg har haft indtryk af at fiberen skulle have mindre latency end coax. 

spørgsmål 2:

hvordan måler man som bruger bedst latency? (Og er ping underprioriteret på netværket, så det ikke giver reelle svar?)

Tak for udvidelse af min tekniske Horisont!

mvh Henrik

3 Kommentarer

Ja, PON er standard i dag. Alle deler den samme frekvens/bølgelængde, så det går på omgang, når folk skal sende data. Downstream og upstream har dog separat bølgelængde, så der kan sendes og modtages på samme tid.

Teknisk set kan båndbredden ikke altid garanteres, men statistisk set vil folk for det meste belaste nettet på forskellige tidspunkter af døgnet og så er der båndbredde nok.

@Forummanden 

Tak for svar.
Ok, det bekræfter jo jeg har været gal på den med hensyn til at fiberen ikke var følsom for belastningen fra andre…..men der er måske luft nok, da det hele går så stærkt?

Ved du hvad båndbredden er i forhold til antallet af kunder på en fiber?

mvh Henrik

Så fandt jeg en reference, der måske passer:

https://www.intraway.com/blog/GPON-Best-Fiber-Optic-Technology

Highlight:

up to 64 optical network units (ONU). The ONU may or may not be on the end user’s premises, but it serves a single customer. It converts the optical signal to electrical or RF signals which the end user’s equipment can connect to.

An ONU is sometimes called an ONT (optical network terminal). An ONT is usually on the customer premises and an ONU somewhere outside, but there’s otherwise no real difference. The distance from the OLT to the ONU or ONT can be up to 20 km.

The information is sent over the short-wavelength infrared band, using wavelength division multiplexing (WDM). Downstream data goes over a 1490 nm signal, with a maximum speed of 2.488 gigabits per second. The upstream data uses the 1310 nm wavelength and can carry up to 1.244 Gb/second.

The next generation of GPON, called 10G GPON or XG-PON, offers symmetric 10 Gb/second upload and download speeds.

Dvs højst 40 Mbps til hver, hvis alle 64 kunder trækker max (meget usandsynligt), eller ca 160 Mbps på 10G-PON?

mvh H

Besvar