Spørgsmål

Periodiske problemer med bredbånd

Jeg har en 1000/100 Mbps Docsis 3.1 (Coax) forbindelse hos Yousee.

På det seneste har jeg oplevet en problemer med periodisk høj latency, og pakketab. Når problmet opstår er jeg typisk nødsaget til at slukke/tænde modemet, og i nogle tilfælde må jeg endda nulstille modemet for at få forbindelsen tilbage. Normalt køre forbindelsen eller fint.

Tidligere i dag hvad jeg så besøg af 2 TDC teknikkere, og det var en lidt mærkelig oplevelse.

Teknikkerne startede med at måle jordkablet ud til vejen igennem, og konstaterede hurtigt at det var OK. Da jeg nævnte at jeg, uanset at kablet var OK, havde periodiske problemer, målte teknikkerne lidt videre og kom så frem til at der var “støj” på nettet i området. Da jeg så fortalte at jeg så en del “uncorrected codewords” over alle kanalerne, begyndte teknikkerne igen at måle på jordkablet. Efterfølgende hævdede de at de kunne måle en fejl på jordkablet ca. 5 meter fra boksen på vejen. Teknikkerne undrede sig også over fabrikatet af jordkablet, da de synes det var forskelligt fra det de normalt bruger - jeg fik umiddelbart den opfattelse at de måske troede at jeg selv havde indkøbt jordkablet og installeret de i boksen? Jordkablet er dog leveret af TDC, og lagt for ca. 12 måneder siden, nedgravet i rødt plexrør.

Teknikkerne endte med at forlade adressen, med besked om at jeg ville bliver kontaktet af en anden teknikker - en ekspert som kunne måle mere på jordkablet. Yderligere vil de indmelde problemet med støj i området.

Jeg kan godt forholde mig til at støj i området kan give periodiske problemer, men jeg forstår ikke hvordan et evt. defekt kabel skulle giver periodiske problemer (og kun i dagtimerne). Det er specielt underligt når jordkablet kablet er helt nyt, og trukket i rør ud til skabet på vejen. Yderligere synes jeg også at signalet ser fint ud når jeg kigger i modemet (se nedenstående).

2 Kommentarer

Hvordan ser tabellen med codewords ud? Og hvad med loggen?

Der findes flere tråde herinde angående problemer med 3.1. En gruppe af kunder rammes tilsyneladende af et problem, som virker til at være uløseligt for dem.

Omdømme 7
Badge +7

Du kan prøve at nedgradere til DOCSIS 3.0 til YouSee får styr på DOCSIS 3.1. Jeg kan forstå på dette forum, at nogen har haft glæde af det. Har ikke selv coax mere fra YouSee, da et godt fiber tilbud kom forbi. 

Besvar