Svar

Pakketab og behov for periodisk genstart af modem

Badge
  • Bruger
  • 16 kommentarer

Hej,

Jeg har en 1000/100 Mbps Coax bredbåndsforbindelse. Jeg oplever hele tiden lidt pakketab på forbindelsen, og når jeg har klaget til YouSee bliver det bedre i et stykke tid, men så kommer det tilbage.

Jeg har også problemer med st modemet pludselig får meget lange svartiden (Ping), men det kan løses men en genstart af modemet. Dette sker typisk en gang hver 14. dag (ca.).

Har andre haft tilsvarende problemer med pakketab og pludseligt høje svartider?

mvh.

Jase

icon

Bedste svar af ESE 20 June 2022, 14:53

Se original

21 Kommentarer

Der bliver ofte henvist til denne tråd: https://forum.yousee.dk/bredbaand-78/sagem-3890-v3-ser-ogsaa-ud-til-at-vaere-ustabilt-104271

Det er lidt tricky for os almindelige dødelige at fejlsøge på 3890 + DOCSIS 3.1. Yousee kan ikke fortælle noget konkret om problemet og hvorfor visse kunder bliver ramt af det. De har heller ikke selv nogen løsning på det (de kan kun slukke for DOCSIS 3.1 = lavere hastighed).

Jeg ved ikke, om du er ramt af dette problem, men Yousees support virker til at have givet fortabt (hvis det eneste de kan gøre er at trykke på en knap af og til).

Omdømme 7
Badge +7

Hej @ESE 

Hvad har du tilsluttet til routeren? Kan det være noget udstyr du har sat til, der kan skabe konflikt et sted? 

Det kan være den problestilling @Forummanden nævner, men det kan også være noget helt andet. Jeg mener Docsis 3.1 problematikken beskrevet i den eksisterende tråd omhandler udfordringer på upload-siden. Er det her du har problemer? 

Hvad sagde teknisk support? 

Badge

Hej Kasper,

Har haft en TDC teknikker på besøg. Han har checket installationen i huset, og har målt på coax forbindelsen. Han melder at alt er meget fint. Teknikkerens eneste bud var at der måske er noget galt med modemet. Jeg på at det er modemet, men nu afventer jeg leveringen af et nyt modem (router).

Hvis jeg afbryder alt, og kun tilslutter en laptop direkte til routeren, så ser jeg også et pakketab på et par procent (ved “ping -n 100 1.1.1.1”).

Herunder et billede af pakketabssituationen målt over de seneste 24 timer. 

Badge

Hm, har checket pakke tab ved at pinge TDC gateway. Det var måske en dårlige idé. prøver Cloudflare 1.1.1.1 i stedet.

Det kan være en god ide at pinge flere på samme tid, både nogen inden for TDCs netværk og nogen udenfor, for bedre at kunne opdage om pakketabet sker lokalt eller længere ude.

Jeg har også en ping kørende fra https://www.thinkbroadband.com/broadband/monitoring/quality. Den måler ret stabilt (helt flad kurve hvis man lader den teste f.eks. ping.tdc.dk).

Det virker dog til, at dit pakketab er en anelse i overkanten. 🙂

For hyggens skyld, hvordan ser modemmets signalværdier ud?

Badge

Nu har jeg flyttet modemet ned fra loftet, hvor coax kablet kommer ind fra vejen. Jeg havde placeret det på loftet (i en vandtæt boks) for at gøre coax kablingen kortest mulig, og for at undgå for mange samlinger på vejen.

I stedet har jeg nu ført et langt (15 meter) coax kabel ned fra loftet til modemet, som nu er placeret i et klædeskab. DATA/TV splitpunktet sidder stadig på loftet, men der er en 75 ohm terninator i TV-stikket (jeg bruger ikke kabel-TV).

Flytningen af modemet har faktisk reduceret pakkettabet, hvilket er lidt underligt. Før havde jeg et Ethernet kabel mellem min router (i klædeskabet) og modemet (på loftet). Flytningen af modemet har dog også påvirket strømværdierne en del (fra ca. +3-4 dBmV til ca. 0 mV på kanal 1-24, og fra ca. 0-1 dBmV til -6,5 dBmV på kanal 25 og 26). Der er, som før en del correctable codeword errors på kanal 26, men ingen uncorrectables. Så jeg tænker det er fint. Tænker også at det er fint hvis strømniveauerne bare ligger inden for -8 til + 8 dBmV.

Jeg har stadig meget lidt pakketab, men det nu kun periodisk og meget lidt (0,4% en gang hver 3-4 time).

Modemet kunne øjensynligt ikke lide at bo på loftet. Jeg ved ikke om det er blevet for varmt, eller om ethernetforbindelse har drillet. netværksKablet mellem router og modem var ellers UTP Cat6, og testet til at være OK - også af TDC teknikkeren.

Jeg har vedhæftet signalværdierne før og efter.

Mvh.

ESE

Links til målinger...

Før flytning

Efter flytning

Næ, dine modemtal afslører ikke årsagen. Og ja, correctables-tallene for OFDM-kanalerne lever deres eget liv, så de afslører heller ikke noget.

Badge

Men det er blevet bedre mht. pakketabet. Nu er det peiodisk, og har i løbet af de sneste 12 timer ikke oversteget 0,41%.

Det er meget mærkeligt. Konklusionen må være at modemet enten ikke kan lide at blive varmt, eller også har der været indstråling på ethernetkablet mellem modem og min router (virker ikke sandsynligt).

Mht. det Kasper spurgte om tidligere (og emnet i den anden tråd)… Kan du få modemmet i knæ ved at presse upload (og download)?

En anden ting. Har du den der “Kvalitetscheck af TDC Coax Docsis 3.1 bredbåndsforbindelse” fra TDC? Jeg tænker på den med >21 dB SNR for OFDM-kanalerne. Om så lav en værdi kan accepteres (midlertidigt) afhænger nemlig af flere ting (bl.a. af hvordan SNR-værdien er fundet).

Badge

Nej, jeg kan ikke bringe modemet i knæ ved at presse down/upload. Modemet er yderligere ikke “gået ned” (endnu), efter at jeg flyttede det ned i stuetemperatur.

Dokumenet omkring kvalitetsceheck har jeg selv lavet, med det formål at vejlede naboerne i grundejerforeningen. Det kan meget vel være at jeg ikke har fået de korrekte værdier på ift. SNR på OFDM kanalerne.

Jeg har nu skiftet standard DKT Data/TV PIO 1-4 204 splitteren ud med en Triax TDP-1-204 Data/TV splitter. Det har ikke gjort nogen forskel, men jeg fik da fjernet nogle samlinger på coax forbindelsen ned til modemet.

Jeg er efterhånden overbevist om at pakkettabet skyldes et eller andet ud i TDC’s infrastruktur. Det kommer og går, uanset hvad jeg gør på min del af installationen. Hastighed og latency er altid super 1000/100 Mbps, det er kun det periodiske pakketab der driller.

Onefiber.dk (GlobalConnect) har lige givet besked om at de planlægger at lægge fiber ud I området, så måske skulle jeg prøvet det på sigt. Fiber vil dog ikke ændre på noget hvis pakketabet skyldes flaskehalse hos udbydern.

Og så skal jeg igen til at grave… pyha :-)

Okay, det kunne godt være, at du havde noget viden om, hvordan (denne) firmware viser SNR. SNR for OFDM-kanalerne kan nemlig vises på to måder: Som et gennemsnit over hele kanalens bredde, eller som et gennemsnit af de dårligste områder (subcarriers), også kaldet percentil SNR. Percentil SNR kan godt være meget lav uden at kanalen som helhed mærker ret meget til det (f.eks hvis der er indståling på et mindre antal subcarriers).

Jeg ved ikke umidelbart hvilken af de to der vises.

Badge

Kæmper stadig med pakketab på min forbindelse.

Der er en masse tilfælde af følgende i loggen på modemet:

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

Gad vide hvad det betyder?

Det bruges til at justere modemmets sendestyrke, så det altid rammer CMTS’en i den anden ende så optimalt som muligt. Hvis modemmet sender en “justeringspakke” uden at få svar, så får man en T3. Enten er pakken gået tabt (støj i returvejen), eller også har CMTS’en været optaget af noget andet.

Det er ikke farligt, hvis der er langt imellem dem (måske et døgn), men da du kæmper med pakketab, kunne der godt være en sammenhæng.

Det, der sker i den anden tråd, er så den frustrerende del. Du er enten ramt af almindelig støj, eller af den der mystiske støj, som Yousee ikke kan/vil fortælle noget om.

Badge

De der T3 fejl har jeg en masse af i loggen. De ligger med 2-10 minutters mellemrum.

Der er helt sikkert et eller andet, som irriterer din forbindelse. Har du modtaget det nye modem? Mit bedste bud er dog, at det ikke hjælper ret meget, men alt kan jo ske. 🙂

Badge

Ja, der var en TDC teknikker forbi for et par dage siden. Han skiftede F-stikkene i begge ender af det sorte jordkabel, og konstaterede også at der ikke var nok signal ud ved vejen - specielt på ODMF kanalerne. Dagen efter kom der en ny TDC teknikker, som var inde i alle boksene på hele vejen (han brugte det meste af dagen på at fejlsøge).

Og nu til det underlige…

Efter at den første teknikker havde været forbi, forsvandt pakketabet. Da teknikker nr. 2 var færdig dagen efter, var signalet godt nok blevet lidt stærkere, men pakketabet var tilbage.

En anden sjov ting…

For et par år siden fik jeg skiftet mit jordkabel. Kablet blev udleveret af en TDC tekniker, og jeg lagde de selv i et trækrør. Efterfølgende har samtlige teknikker undret sig over kablet (CAVEL 11/48LO EN 50117-2-5), da de siger at det er af en type som de ikke kender. Yderligere mener teknikerne at du burde være ført et tykkere kabel!?

Hvordan mon man så får fat i det rette (tykkere) kabel?

Badge

Problemet er løst, efter en fin og meget ihærdig indsats fra TDCs teknikker :-)

Omdømme 7
Badge +7

Problemet er løst, efter en fin og meget ihærdig indsats fra TDCs teknikker :-)

Hej @ESE 

Tusind tak for at vende tilbage i tråden og fortælle hvad der skulle til for at løse fejlen😊 Virkelig fint. 

Det er bare dejligt at du fik løs problemerne med din forbindelse, for det er selvfølgelig mega frustrerende, når teknikken driller og ikke kører som den skal. 

Hvilken kommentar skal vi markere som bedste svar løsning og fremhæve i toppen af denne tråd? 

Badge

Ja tak, problemet viste sig at skyldes en defekt forstærker i et af skabene på vejen. Problemet har stået på i 6 måneder, og jeg har haft besøgt af af flere TDC-teknikere, fået skiftet alle kabler/stik/fordeler, fået skiftet modem osv.

Problemet blev løst fordi jeg til sidst var heldig at få besøg af en TDC-teknikker der dels var teknisk kompetent, og dels gav sig tid til at lytte og løse problemet. Der er heldigvis en del af den type medarbejdere i TDC, men desværre også nogle som har lidt travlt med bare at få besøget overstået.

Herunder graf som viser den nye situation, efter at problemet endelig blev løst. Som det kan ses, er der nu (stort set) nul pakketab.

Omdømme 7
Badge +7

Hej @ESE 

Dejligt at se og læse, at forbindelsen nu er stabil igen😊

Tusind tak for din tilbagemelding.

Besvar