Spørgsmål

Managed switch til at begrænse upload hastighed

Jeg har en 1000/100 forbindelse gennem sagem 3890v3.
Ved høj, kontinuert upload - eksempelvis online backup eller remote adgang til mit videoovervågning - stopper modem i flere minutter til stor frustration for hele husstanden.
Dette er rapporteret til Yousee men ikke løst. Yousee teknikeren fortalte mig, at det er en kendt begrænsning og det har været sådan altid... hvis upload belastes over tid, ender modem med at skulle resette (?) og det tager minutter hvor der hverken er upload eller download.
Teknikerens forslag er at komme en managed switch foran, hvor upload vs sagem-modem kan begrænses.
Er der nogen som har et fornuftigt forslag til sådan en managed switch til hjemmebrug - som kan begrænse upload på en port og som ikke koster en bondegård?

12 Kommentarer

Badge

En løsning kunne være at sætte yousee router i bridgemode og sætte din egen router bagefter, så er der ingen begrænsninger. Prisforskellen er ikke så stor for mellem router og managed switch..

Tak for forslaget. 
Umiddelbart ville jeg jo mene, at “min egen router” i givet fald skulle kunne konfigureres med max up/down, for ikke at rende ind i samme problem? Men det er ikke tilfældet?
Du skriver "så er der ingen begrænsninger" hvilket jeg tolker til, at modemet ikke løber ind i problemer hvis den ikke selv skal lege router. Er det korrekt forstået?

Badge

Ja i bridgemode er det din egen router der styrer dit netværk. Yousee routeren fungerer som en bro og giver bare data videre. Desværre er yousee firmware på deres routere ikke i top. Det undrer mig dog du har så meget data, at skulle uploade og du ikke kan afspille videoovervågning, det kan jeg snildt på min kobberlinie.

Af hvad jeg lige kan læse i andre tråde her på forum, er bridge mode desværre heller ikke problemfrit og spørgsmålet om det bare giver mig andre problemer. Det bringer mig tilbage til mit oprindelige spørgsmål efter en egnet switch.
Mht videoovervågning er jeg lidt miljøskadet og har 20+ cameraer installeret fra full HD til 4k, så hvis jeg ser på flere på samme tid og bladrer frem og tilbage på tidslinien trækker det ret meget og åbenbart mere end 100mbps over tilpas lang tid til at modemet fejler.

Omdømme 5
Badge +2

Hvad med at øge uploadhastigheden til 500Mbit?

500Mbit upload bliver ikke tilbudt på min adresse. Spørgsmålet er også, om ikke også vi kunne floode den så modem genstarter forbindelsen?

Yousee tilbyder 500 i upload alle steder, hvor anlægget er opgraderet til 3.1. Jeg har i hvert fald ikke hørt om andet. Du skal ringe eller skrive til dem for at blive opgraderet (50 kr. ekstra). Det vil dog ikke ændre noget ved denne fejl.

Det er ikke nemt, at få dem til at fortælle om problemet, men vi kan da prøve igen…

@Kasper 

Kan du ikke række ud til DOCSIS-afdelingen (igen) og høre, om du kan få en forklaring. Gerne en teknisk forklaring. Hvad præcist mener de, der udløser det her og hvorfor kan det tilsyneladende ikke løses? At deaktivere 3.1-kanalerne, som er jeres typiske løsning, er jo ikke en reel løsning. Eller er sagen simpelthen stemplet som fortrolig?

Det er ikke alle, som bliver ramt af det, så vi må næsten antage, at synderen er en signalforstyrrelse. FM-båndet ligger midt i returvejen. Kan der være indsivning her? Men jeg tænker, at de har værktøjerne til at løse sådan et problem, så jeg ved ikke…

Og optimalt set burde sådan en DOCSIS-kanal blot blive taget ud af funktion. At modemmet ligefrem går i baglås…

En anden boldgade… Kører du evt. VPN over UDP? Jeg mindes en gruppe kunder hos en anden udbyder hvis modemmer også bøvler. Et fællestræk er høj belastning over UDP.

Tak for deltagelse, @Forummanden.

Jeg kører næsten aldrig VPN, så det kan stryges fra listen af mulige syndere. Mit videoovervågning kører over TCP og det samme gør Onedrive. Jeg har ikke lige checket, om der skulle være noget udp trafik også, men det er i givet fald ikke i store mængder.

Omdømme 7
Badge +7

Det er ikke nemt, at få dem til at fortælle om problemet, men vi kan da prøve igen…

@Kasper

Kan du ikke række ud til DOCSIS-afdelingen (igen) og høre, om du kan få en forklaring. Gerne en teknisk forklaring. Hvad præcist mener de, der udløser det her og hvorfor kan det tilsyneladende ikke løses? At deaktivere 3.1-kanalerne, som er jeres typiske løsning, er jo ikke en reel løsning. Eller er sagen simpelthen stemplet som fortrolig?

Hej @Forummanden 

Det er svært at sige hvad fejlen skyldes og om trafikken på forbindelsen i forbindelse med videoovervågning skaber et prest på routeren, at den genstarter. Det er ikke til at sige. Der kan også være noget med signalet. 

Jeg vil anbefale at tage kontakt til vores tekniske support for at få set nærmere på det. 

Besvar