Lav hastighed i primetime



Vis første besked

38 Kommentarer

80/30 forbindelse. yeah right:

Tag jer sammen

Det lyder til jeg skal ha' mig en snak med Yousee's tekniske support i morgen.

Er der tilfældigvis nogen af jer som befinder jer i området omrking Lergravsparken på Amager?

Det er godt at høre.

Måske er det blevet nemmere med tiden. Mine problemer startede i Oktober 2012, og der var Yousee ikke i stand til selv at lave grafer. Jeg måtte lave min statestik med manuelle målinger i Excel.

jase-dk

Du kan snildt være dårligt stillet de næste par år. Hos mig har vi lige taget hul på 4. år med yousee crappy-net.

Du skal ikke stille dig tilfreds, hvis de tilbyder at kompensere bagud når det er fikset. For de trækker bare et uge nummer op ad hatten, når de giver dig en tidshorisont. Når den er overskredet, så finder de bare på en ny uge hvor det vil blive fikset. Og sådan kan det køre i årevis.

Sådan gik hele 2012 for mig. I foråret 2013 fik jeg nok og skrev til den daværende administrerende direktør, og så skete der noget. Desværre ikke rigtigt på hastigheds området, men jeg fik refunderet hele 2012 og løbende fremadrettet. 
Jeg havde en sag åben hos deres kundeservice løbende i siden efteråret 2013 hvor hver gang de overskred den frit opfundne deadline, så blev jeg kompenseret for perioden.

Men så begik jeg den fejl at skrive til deres klage afdeling i oktober sidste år, da de igen havde overskredet og jeg blev en kende irriteret igen. 
Det endte med, at nu kunne de kun kompensere en periode ad gangen, og da det ville blive løst i uge 5 2015 så lukkede de sagen. Og så skal jeg åbne ny sag, hver gang de går over tid. Hvilket de så gør nu.

For et par uger siden ringede jeg til deres kundeservice for at spørge, om de på magisk vis havde fået løst deres problemer, når nu de havde sendt en glad besked om, at de hævede min hastighed til 80 mbit uden merbetaling. 
Der fik jeg så at vide at udvidelsen var flyttet til engang i marts måned. Suk.
Deres service kan man ikke klage over, for der er ikke nogen.

Eneste grund til at jeg fortsat er kunde hos dem, er deres defacto monopol hurtigt bredbånd her hvor jeg bor. Når det altså virker. I skrivende stund har jeg 7 mbit downstream. Suk.

Omdømme 1
Jeg fandt det meget nemmere.

Ringede til supporten og fortalte at jeg havde problemer i primetime.

Blev stillet videre til 'udvidet support' som havde et par grafer de kunne kigge på, som tydede på kapacitetsproblemer i mit område.

(Samme grafer kiggede de på for 1,5 år siden da jeg havde samme problem)

De fejlmeldte min linie og et par dage efter ringede en tekniker og fortalte at der manglede kapacitet i mit område.

I uge 8 bliver kapaciteten i mit område opgraderet.

Har fået 100kr i kompensation om måneden i 3 mdr nu.

Alt sammen uden at vise en eneste graf til Yousee.

Du står nok over for lidt af en udfordring.

Selv når man er privat (direkte) bruger, så skal der lægges en del tid i projektet. Første skridt er at komme i kontakt med Yousee's tekniske support. Det er meget vanskeligt at komme igennem på telefon. Skriver du til dem på mail (isupport@yousee.dk), så kan svartiden godt være 14-20 dage.

Når det er lykkedes dig at etablere kontakten, så skal du overbevise Yousee om at der er tale om et kapacitetsproblem på deres central. Yousee's support vil typisk starte med, at problemet ligger på din side (at du ikke benytter en kabler forbindelse, at du evt. slået NAT fra på deres router, eller at der er noget galt med din Coax kabling/antenneforstærker osv.). I sidste ende vil du være nødsaget til at bevise at din båndbredde ikke er som den skal være. Løsningen er at foretage målinger over en periode (f.eks. på alle tider af døgnet over 14 dage).

Du vil have den ekstra udfordring, at du også skal bevise at problemerne ikke ligger i foreningens installation.

Når du så har skaffet beviserne (målingerne), så skal du igen have Yousee i tale (se ovenstående). Herefter vil der så gå et stykke tid før du (forhåbentlig) får medhold og et forholdsmissigt afslag i prisen. Afslaget vil dog kun gælde for en periode, så du må møllen om igen f.eks. hvert kvartal.

EU har lavet et initiativ kaldet SAMknows. Hvis du tilmelder dig dette (ved ikke om der stadig er mulighed) så får du en ombygget router som du kan tilslutte dig netværk. Denne router vil konstant måle båndbredden og vise en graf på en webside (som mine screenshoots ovenstående). Det er en effektiv måde til indhentning af beviser. 

jase-dk

Det var i hvert fald kapacitetsproblemer som blev nævnt i min samtale med Yousee's tekniske support, da jeg ringede.

Hvilke trin gjorde du for at få kompensation, og hvad var Yousee's krav for at give det?

Desværre har jeg ikke mulighed for at vælge en anden udbyder, da vi får Yousee igennem ejendomsforeningen.

Om du kan konkludere at du er dårligt stillet de næste 1-2 år?

Det er et godt spørgsmål. Hvis dine problemer skyldes kapaciteten på centralen, så kan løsningen godt have lange udsigter.

Jeg har indtil nu fået kompensation for manglende båndbredde. Min kompensation udløber med udgangen af Januar måned. Da jeg kontaktede Yousee for at få min kompensation forlænget, lovede de (som de har gjort mange gang før) at kapaciteten på centralen vil blive udvidet - først her den 19. Januar, så efterfølgende i indeværende uge.

Der er ikke sket noget endnu. I går aftes dykkede hastigheden igen til under 20 Mbit - nøjagtigt som den har gjort det hver aften (og weekend) de seneste 6 måneder.

Se vedhæftede målinger, som viser min downstream båndbredde for de seneste 5 dage.

Jeg er ked af at sige det, men hvis du har muligheden vil jeg nok overveje en anden løsning.

jasedk

https://

Jeg begyndte at få dette problem ca. omkring nytår. Jeg har bået på min nuværende addresse siden 1/7 2014, og op til nytår havde jeg ingen problemer med min 100/20 forbindelse.

Kan jeg da konkludere at jeg er pænt dårligt stillet de næste 1-2 år minimum? :/

Er der nogen som har (forhåbelige positive) erfaringer med at få kompensation, pr. punkt 15.B. i Yousee's vilkår for bredbånd?

I så fald, hvad bør man gøre?

@ulvus... 

Du skal logge ind på din SamKnows side (http://reporting.samknows.com). Derefter trykker du på fanebladet "Advanced" (i øverste venstre hjørne). På advanced siden vælger du så en periode (date range). Under Chart Type vælger du "Downstream Speed" og "Hourly". Hourly giver den fineste/detaljerede opløsning på grafen.

Her den 12. januar var Yousee så flinke at de satte min hastighed op fra 80/10 til 100/30 Mbit. Det var pænt af dem, men som du kan ses på vedhæftede graf så falder hastigheden stadig til mellem 5 og 15 i prmetime.

Jeg har, som tidligere nævnt, kæmpet med dette problem i snart 18 måneder. Dialogen med Yousee er vanskelig. Dels er de svære at få fat på telefonisk, og dels lægger de altid ud med en række dårlige (og usaglige) forklaringer på at hastigheden er lavere end det lovede. Er man vedholdende nok, ender det dog altid med at Yousee erkender, at de har problemer med kapaciteten på centralerne. De lover så at problemet vil blive løst inden for 3-4 måneder. Ofte holder dette ikke stik, og hvis der endelig sker noget, så går der normelt ikke mere end et par måneder før der igen er tilsvarende problemer.

Jeg tror at forklaringen kan findes i programmet "Danmark sælger ud", som DR viste for nogle uger siden. Regeringen solgte for nogle år siden TDC til en række kapitalfonde for at få penge på lommen nu og her. Efterfølgende har kapitalfondene (via skattely) tømt TDC for kapital, således at der nu ikke er midler til at vedligeholde og udbygge infrastrukturen. Regeringens handlinger står i skarp kontrast til nye målsætninger om at alle danske borgere skal have100 Mbit i 2020.

Det er det samme der for nylig skete med Dong. Gad vide om vi kommer til at opleve brown-outs og periodiske strømafbrydelser om et par år?

Jeg har faktisk lidf ondt af Yousee's medarbejdere, som øjensynligt bliver bedt om at holde kunderne hen med dårlig undskyldninger og ukorrekte forklaringer. Det må ikke være rart for dem, da de jo udemærket ved hvor skoen reelt trykker.

jasedk

Unavngivet.png

Jeg fuldstændigt de samme problemer. fra kl 15:30 til ca 23:00 falder jeg til ca 15mb (betaler for 80). min upload er som den skal være, ca 30-32mb...

Update: Har fejlmeldt min linje og har i dag sat ny bund rekord i download: 7,12mb kl 21:32.... Kom nu ind kampen yousee? 

https://

Køre min egen lille måling fra speedtest, fra 1.1.2015 til 12.1.2015, har en 100/20 linje.

TEST_DATETIME_ZONEDOWNLOAD_MEGABITSUPLOAD_MEGABITSLATENCY_MSSERVER_NAMEDISTANCE_KILOMETERS
06.01.2015 21:05GMT8.0723.429Copenhagen0
07.01.2015 20:15GMT13.8619.6350Copenhagen0
08.01.2015 20:03GMT76.6627.428Copenhagen0
08.01.2015 23:52GMT113.4024.927Copenhagen0
09.01.2015 17:43GMT43.2424.0710Copenhagen0
09.01.2015 17:46GMT15.5224.107Copenhagen0
09.01.2015 17:47GMT36.8123.6414Aarhus150
09.01.2015 17:48GMT14.4827.1520Stockholm500
12.01.2015 06:25GMT113.8325.218Copenhagen0
https://

Jeg er også med i samknows eu test. Hvis det den..
Hvordan får du grafen frem og ind her.
Selv om jeg har anden hastighed og skift af bland selv mm kunne vi sammenligne?

Besvar