Spørgsmål

Langsomt internet over wifi

Hej

Jeg har lige fået sat mit Bredbånd op via kabel-tv-stikket med en hastighed på 300/60 Mbit. Når jeg tester hastigheden med kabel til routeren får jeg samme hastighed, som jeg betaler for.

Når jeg tester wifi, hvor computeren står lige ved siden af, så er hastigheden på 45/45 Mbit.

Jeg har testet flere gange på to forskellige dage og forsøgt at optimere hastigheden gennem Mit YouSee.

Hvis jeg laver testen i et andet rum, så falder hastigheden til 30, men det giver jo mening at der er forskel.

Er der andre der oplever det samme eller ved hvad man kan gøre? Jeg synes der er alt for stor forskel på 300 og 45 Mbit.

Mvh.

Jonas

21 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Hvilken hastighed forbinder enhed sig til router med? Noget kunne tyde på du forbinder til router med en gammel og langsom wifi standard. 

Omdømme 7
Badge +7

Er der prøvet at teste med en anden enhed.? Bruges der 2,4 eller 5 Ghz når der måles på Wi-Fi.? Hvis der bruges 2,4 Ghz, så vil der ikke kunne opnås 300 Mbit.

Jeg tror der bruges 5 Ghz. Jeg er ikke for skarp til det her.

Her er nogle af informationerne fra mit wifi:

SSID:    WiFimodem-5C12
Protokol:    Wi-Fi 5 (802.11ac)
Sikkerhedstype:    WPA2-Personal
Netværksbånd:    5 GHz
Netværkskanal:    48
Forbindelseshastighed (modtagelse/afsendelse):    195/195 (Mbps)
Link til lokal IPv6-adresse:    fe80::c41:6d94:8f29:2467%7
Producent:    Realtek Semiconductor Corp.
Beskrivelse:    Realtek 8821CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC
Driverversion:    2024.0.10.119
Fysisk adresse (MAC):    DC-F5-05-71-B1-C7

Omdømme 7
Badge +7

Hvilken router bruger du? 

Omdømme 7
Badge +7

Er det en You See Router, det ser det ikke ud til, de bruger heller ikke IPv6 endnu.

Det er en router fra YouSee. Modellen hedder:

F@ST 3890V3 W YOUSEE

Omdømme 7
Badge +7

Med en hastighed på 195/195 burde du få en måling på omkring 117/60. Kun omkring 60% kan udnyttes. 

Omdømme 7
Badge +7

Du forbinder med AC standarden på 5 GHz , og jeg mener at kunne huske 3890 maksimalt her forbinder med 866/866 (reelt omkring 520/520).

Omdømme 7
Badge +7

Har 300/300 på Wi-FI, Modem er Kaon forbindelsen er Fiber.

Jeg har testet lidt mere og genstartet routeren. Min forbindelseshastighed svinger fra 70/70 til 436/436, men efter at have slukket for 2,4 GHz, så ligger den ofte højt, og mine hastighedstests ligger omkring 145 MBit nu.

Det er ikke tæt på de 300, men betydeligt bedre. Tak for hjælpen

Omdømme 7
Badge +7

Du skal have mere end 145 Mbit ud af en 300 Mbit forbindelse det er jo kun halvdelen du får, hvad fås der når du kun bruger Sagem Modemmet.

Sagem Modem?

Omdømme 7
Badge +7

Ja hvad får du ud af hastighed med det på Wi-FI i stedet for at have din egen Router på det.

Jeg har kun brugt router jeg fik fra YouSee. Den hedder “F@ST 3890V3 W YOUSEE”

Omdømme 7
Badge +7

Ja det er Sagem der laver den. Du har altså kun den, og ikke en extern Router på.?

Omdømme 7
Badge +7

Du skal have hævet routeren. Så får du en bedre dækning. 

Omdømme 7
Badge +7

Det billede siger en del, den skal op at hænge eller stilles på en Reol, det er meget dårligt at det står på gulvet. Derudover, så der det er Docis 3.1 (Gigabit) Modem, så det kan sagtens og mere til give bedre Wi Fi hastighed end det gør. Et 3.0 modem kan følge med på den hastighed du får.

Jeg har hævet det 50 cm fra gulvet og rykket det lidt ud fra væggen, men får samme resultat på 145 Mbit.

Jeg har også prøvet at holde det op mit i rummet 1 meter fra min computer, mens jeg lavede testen. Her fik jeg også samme resultat.

Jeg opgiver at kunne få hurtigere end 50% af de 300

Omdømme 7
Badge +7

Det kan og det skal give mere end det, og det skal højt op, mit sidder helt oppe ved loftet så der er frit signal, jeg vil foreslå at du kontakter teknisk support angående problemet. Jeg ville ikke finde mig i at betale fuld pris for kun at få det halve.

Badge

Det er sikkert chippen i dit netkort på pc’en, der ikke er god sammen med yousee router.

Omdømme 7
Badge +7

Det kan meget vel være det problem, på min PC måler jeg fuld hastighed, på min Shield TV måler jeg  “kun” 240-250 Mbit, det er med sandsynlighed grundet et dårligere netkort i den. Prøv at måle med anden enhed.

Besvar