Svar

KAON 3420 som Access Point?

Badge

Hey,

Jeg har erhveret mig en KAON 3420 gennem en genbrugsbutik, og jeg håbede at jeg kunne sætte den op som et Access Point. Men når jeg tilkobler et ethernetkabel fra vores “Main router” i huset til WAN i KAON’en, lyser DSL 1 og 2 op, men ikke Internet.

Nogen som har en løsning?

(Jeg har i forvejen 2 gamle routere, som jeg har konfigurert som Access Points, så det er ikke fordi jeg er helt ny til det 🙂)

icon

Bedste svar af PeterA4 16 marts 2021, 17:05

Hvis du skal bruge den som Access Point som du skriver, skal du bruge LAN og ikke WAN. Hvis din main router er 192.168.1.1, skal du give den 192.168.1.2 og slå dhcp, firewall, up... fra… alt skal slås fra. Det er så din main router der styrer dhcp, tildeling af IPadresser o.s.v. Wifi skal hedde det samme som din main router med samme nøgle. Hvis det ikke kan lade sig gøre på denne måde kan yousee firmware ikke bruges! Men du skriver du har prøvet det før, det er ikke plug and plug, at bruge en router som Access Point.

Se original

13 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Er det undersøgt om den i den hele taget virker, det er jo normalt at en sådan skal retur til udbyder, ihvertfald hvis det er er You See, det er deres nyeste til Fiber/DSL.

Badge

Er det undersøgt om den i den hele taget virker, det er jo normalt at en sådan skal retur til udbyder, ihvertfald hvis det er er You See, det er deres nyeste til Fiber/DSL.

Routeren i sig selv kan sagtens starte og jeg kan godt komme ind på dens interface og koble på dens Wifi. Men den er af en eller anden sjov grund ikke tilkoblet Internetet, selvom jeg kan se på vores switcher, at den får data. Vi får Fiber leveret hjemme hos os, og det kan routeren også selv registrere i dens interface, men der sker ikke andet

Det skal jeg ikke kunne sige, udover at routeren blev sendt til modtageren i 2019 og er siden havnet i Genbrugsbutikken i det originale uåbnede plastik

Omdømme 7
Badge +7

Hvad sker når den tilsluttes direkte til Fiberkonverteren. Hvilken udbyder kom den fra.?

Badge

Udbyderen er Fastspeed over Norlys, men når jeg laver en test på speedtest.net står der “Yousee”

Jeg prøvede lige at stikke den i Fiberkonveterens port nr 2, sker ikke noget. Men det er også 1’eren som kører ned i vores router, så venter lige til et tidspunkt hvor der ikke er så meget trafik herhjemme til at stikke den i

Omdømme 7
Badge +7

Ja, det er port 1 der skal bruges når man har en You See forbindelse.

Badge

Har du prøvet at sætte den i LAN og ikke WAN? 

Badge

Har du prøvet at sætte den i LAN og ikke WAN? 

Ja, jeg har prøvet både WAN, og LAN 1 & 4 (dog ikke 2 og 3, men tænker ikke den gør nogen forskel)

Badge

Jeg tror ikke du får den til at virke, medmindre du dropper yousee firmware og lægger en ren firmware i den. Den søger efter en internet forbindelse hver gang den startes og den menu har du formentlig ikke adgang til i routeren, selvom du sikkert har slået dhcp fra og firewall…..o.s.v

Omdømme 7
Badge +7

Signal til en Router er altid WAN porten. LAN er til PC, TV og andet grej.

Badge

Access Point er LAN man bruger. normalt.

Badge

Signal til en Router er altid WAN porten. LAN er til PC, TV og andet grej.

Jeg er med på at signalet til routeren er WAN, men har en anden Huawei Router herhjemme hvor blandt andet WAN og LAN4 ligger i samme port, så det var bare for at teste det

Badge

Hvis du skal bruge den som Access Point som du skriver, skal du bruge LAN og ikke WAN. Hvis din main router er 192.168.1.1, skal du give den 192.168.1.2 og slå dhcp, firewall, up... fra… alt skal slås fra. Det er så din main router der styrer dhcp, tildeling af IPadresser o.s.v. Wifi skal hedde det samme som din main router med samme nøgle. Hvis det ikke kan lade sig gøre på denne måde kan yousee firmware ikke bruges! Men du skriver du har prøvet det før, det er ikke plug and plug, at bruge en router som Access Point.

Badge

Yes, præcis det jeg har gjort. Problemet ligger i at den slet ikke kan få Internet, selvom den i interfacet registerer at der er en Fiber forbindelse.

Så det er helt sikkert bare Firmwaren.

Og ja, jeg har lavet access points før, det er dog ikke altid det virker ved at slå DCHP fra (har en Huawei router, hvor jeg gjorde det på. Det virkede ikke, når DCHP var slået fra). Men det er nok også fordi jeg vil have, den både skal have samme SSID og Password, så den “hopper” til den bedste router alt efter hvor man er i huset

Besvar