Spørgsmål

Hvorfor virker UPNP ikke længere?

Omdømme 1
Badge

UPNP virkede fint (på PC og PlayStation 5) indtil for et par uger siden.

Ligemeget hvad man gør, så kommer der ikke længere nogle forwarding regler:

Det er et problem, da det ikke er optimalt at sidde og manuelt åbne de porte man skal, eller bruge DMZ.

12 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Hvilken router bruger du? Har du prøvet en genstart af router? Virker genstart ikke kunne du prøve en reset af router. 

Omdømme 1
Badge

Hvilken router bruger du? Har du prøvet en genstart af router? Virker genstart ikke kunne du prøve en reset af router. 

Det er forsøgt, dog uden effekt. Det er FAST3890V3 router.

Omdømme 7
Badge +7

Jeg husker en kunde med samme problem satte egen router efter YouSees, men jeg ville ringe til YouSee på 70 70 40 40 og forsøge at bytte router. 

Omdømme 7
Badge +3

På routeren FAST3890V2 kan man i routerens indstillinger slå UPnP fra og til. Hvis routeren FAST3890V3 har samme indstillingsmuligheder, er det så undersøgt om årsagen ikke blot er at UPnP er slået fra? Se under Adgangskontrol > Omdirigering af port, og under Adgangskontrol >  Avancerede indstillinger. Det er muligt at YouSee har slået UPnP fra, da det kan udgøre en sikkerhedsrisiko.

Hvis det kan slås til, men bliver slået fra igen automatisk ved genstart af routeren, må der sandsynligvis bestilles Åben konfiguration (hedder også Trådløs sikkerhed fravalgt) hos YouSee. Så må man selv sørge for routerens indstillinger, herunder SSID og adgangskode, som så ikke længere kan indstilles på websiden Mit YouSee. 

Omdømme 7
Badge +7

Har du prøvet at slå UPnP fra og til igen? 

Omdømme 7
Badge +3

Har du prøvet at slå UPnP fra og til igen? 

Har prøvet at slå UPnP til begge steder, og meget hurtigt derefter at slå UPnP fra igen. For at slå den til på fanen Omdirigering af port vises en advarsel om at sikkerheden er truet, og for at slå UPnP til her skal man acceptere risikoen. Har ikke mulighed for at afprøve om det rent faktisk fungerer når det er slået til.

Det er klart at det er særdeles risikabelt at gøre det muligt for websteder at lave omdirigering af porte, så det må på det bestemteste frarådes at slå UPnP til hvis ikke man er sikker på at den sikkerhedspakke, man har, vil blokere for alle uautoriserede portomdirigeringer.

Er det noget der kommet til at virke igen?

Jeg har selv måtte skifte til Bridge-Mode og bruge egen router.

Skal siges at der var ikke rørt noget nogen steder, portforwarding stoppede bare med at virke, kører med Synology NAS, hvor man konfigurer UPNP forbindelser, men stoppede bare med at virke for ca. 30 dage siden.

Har denne version i modem
FAST3890V3_TDC-SIP_sw18.76.10.15k-4

Omdømme 7
Badge +3

Er det noget der kommet til at virke igen?

Jeg har selv måtte skifte til Bridge-Mode og bruge egen router.

Skal siges at der var ikke rørt noget nogen steder, portforwarding stoppede bare med at virke, kører med Synology NAS, hvor man konfigurer UPNP forbindelser, men stoppede bare med at virke for ca. 30 dage siden.

Har denne version i modem
FAST3890V3_TDC-SIP_sw18.76.10.15k-4

Jeg har samme softwareversion i router/modem. Her kan man godt slå UPnP til og fra ved at logge ind på routeren. Måske skal man have bestilt “åben konfiguration”, også betegnet “trådløs sikkerhed fravalgt”, ved henvendelse til YouSee. Ellers bliver indstillingerne muligvis ændret automatisk til YouSees standardværdier hver gang routeren genstartes. Men bemærk at der er en sikkerhedsrisiko ved at slå UPnP til.

Nu har jeg installeret Fast modem igen, og problem er stadig det samme - det er ikke fordi jeg ikke kan slå UPNP til, men Synology får ikke lov at tilføje som den tidligere gjorde.

Som jeg siger holdt op med at virke da modem muligvis fik ny FW, kunne se at den havde været oppe og køre 2 dage da jeg havde problem for ca. 30 dage siden.

Så noget må være ændret.

Jeg tænker at mit problem er relateret. Efter ny fw er sikkerhedskameraer ikke længere tilgængelige. UPnP har ingen effekt på problemet. Heller ikke tilføjelse i dmz. Jeg har også forsøgt forskellige firewall indstillinger, men problemet er der uanset hvad.

Omdømme 7
Badge +7

Hej Alle 

UPnP virker ikke i den gamle firmware, den som vi i øjeblikket er ved at udskifte (FAST3890V3_TDC-SIP_sw18.76.10.15k-4 må det være - den nye hedder noget med Nuuday mv.) og som nogle kunder allerede har fået.  Den rulles ud i etaper. 

Jeg beklager generne. 

Hej Alle 

UPnP virker ikke i den gamle firmware, den som vi i øjeblikket er ved at udskifte (FAST3890V3_TDC-SIP_sw18.76.10.15k-4 må det være - den nye hedder noget med Nuuday mv.) og som nogle kunder allerede har fået.  Den rulles ud i etaper. 

Jeg beklager generne. 

Hej Kasper! Ved i hvor hurtigt det går med at rulle den nye version ud? Har selv døjet med en del problemer, grundet at UPnP ikke virker, så venter spændt på den nye firmware!

Besvar