Spørgsmål

Hvordan får jeg forskellige ssider på 2,4ghz og 5hgz ?


Hej

Jeg har lige fået fiber, og i den sagemcom wifi router D6, er det ikke muligt at lave forskellige ssid’er på 2,4 og 5ghz.  og da jeg har nogle IOT enheder som køre 2,4ghz vil jeg gerne have at enheder på lan, 5ghz og 2,4ghz kan fange hinanden.

 

Er der et hack til dette ? (at bruge guest wifi er ikke løsningen) 

Det var der i mit gamle sagemcom modem (Coax) fra Fastspeed.  (billede nr 2) 

 

TDC routeren kan man ikke vælge om det er 2,4ghz og 5 ghz.  

Fastspeed routeren er hvor man kan vælge ssid på 2,4 ghz og 5 ghz seperat. 

 


Denne tråd kan ikke kommenteres

18 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Kan der ikke skrives i de felter der er markeret med flueben.?

Hej 
 

Nej desværre for det er min gamle router.. 

1.
Det billede hvor der er 2 sorte felter med SSID og “synlig” flueben er min gamle fastspeed router, der kan man sætte 2 forskellige ssider. en for 2,4ghz og en for 5 ghz.  Denne anvendes ikke mere for jeg er overgået til TDC fiber. 

2.
Det billede hvor der kun er 1 sort felt med ssid markering. og en “visible  flueben er den nye TDC router. hvor jeg kun kan sætte en fælles SSID for både 2,4ghz og 5ghz. 

mvh

Rasmus
 

Omdømme 7
Badge +9

Har ikke selv den Router, den er ikke så kendt her på forummet, har den fra Kaon, på den kan man helt adskille de 2 frekvenser, med seperat adgangskode og navn.

Måske kan du få en Kaon i stedet for.

ok, tak for din kommentar alligevel..

Omdømme 7
Badge +9

I min router en Tplink skal man aktiv slå fra at de to wifi net ikke skal hedde det samme. Kender ikke din D6 router. 

Omdømme 6
Badge +8

Jeg kender heller ikke den router, men da du har fiber har du mulighed for at sætte din egen router  direkte til fiberbox.

Omdømme 7
Badge +9

Ja, det kan man, men kun hvis man ikke har TV og IP telefoni. Det virker kun med You See’s egne. (D6 eller Kaon).

Omdømme 6
Badge +8

Ja, det kan man, men kun hvis man ikke har TV og IP telefoni. Det virker kun med You See’s egne. (D6 eller Kaon).

Ja det er rigtigt, men tv kan ses via tv-appen og ip-telefoni kan fås næsten gratis hos div. udbydere

Ja, det kan man, men kun hvis man ikke har TV og IP telefoni. Det virker kun med You See’s egne. (D6 eller Kaon).

Ja det er rigtigt, men tv kan ses via tv-appen og ip-telefoni kan fås næsten gratis hos div. udbydere

Næsten gratis? Lyder for godt til at være sandt.

På skærmbilledet står der i øverste venstre hjørne GHz/priv/basic men det der formodes at stå foran GHz er ikke kommet med på billedet. På samme linie i højre sider er der nogle knapper, man kan dog ikke på billedet se hvad de bruges til.

Kan det være sådan, at man skal vælge mellem 2,4 GHz og 5 GHz på et billede, der kommer FØR det viste skærmbillede kommer frem?

Det kan være temmelig nødvendigt at have forskellige SSID-navne til 2,4 GHz og 5 GHz, da der findes udstyr, der slet ikke kan forbinde med wi-fi hvis samme navn bruge begge steder. Problemet er beskrevet i bladet “Komputer for alle”, nr. 19/2021, side 20.

Hvis begrebet “åben konfiguration” / “trådløs sikkerhed fravalgt” også findes hos fiberkunder skal dette nok vælges for at undgå at indstillingerne automatisk sættes tilbage ved genstart. 

Omdømme 6
Badge +8

På skærmbilledet står der i øverste venstre hjørne GHz/priv/basic men det der formodes at stå foran GHz er ikke kommet med på billedet. På samme linie i højre sider er der nogle knapper, man kan dog ikke på billedet se hvad de bruges til.

Kan det være sådan, at man skal vælge mellem 2,4 GHz og 5 GHz på et billede, der kommer FØR det viste skærmbillede kommer frem?

Det kan være temmelig nødvendigt at have forskellige SSID-navne til 2,4 GHz og 5 GHz, da der findes udstyr, der slet ikke kan forbinde med wi-fi hvis samme navn bruge begge steder. Problemet er beskrevet i bladet “Komputer for alle”, nr. 19/2021, side 20.

Hvis begrebet “åben konfiguration” / “trådløs sikkerhed fravalgt” også findes hos fiberkunder skal dette nok vælges for at undgå at indstillingerne automatisk sættes tilbage ved genstart. 

Ja det lyder fornuftigt nok, men man må gå ud fra at manden ikke har misset login skærmen :smile:

“åben konfiguration” / “trådløs sikkerhed fravalgt” er vist kun på Coax.

Omdømme 7
Badge +9

Hej Rasmus 

Jeg ved at det kan lade sig gøre at lave et separat SSID/netværksnavn for 2.4 Ghz og 5 Ghz netværket, men det vil kræve, at “Band steering” slås fra og det anbefaler vi faktisk ikke at gøre, da routeren så ikke selve finder den bedste frekvens mellem de 2 Wi-Fi frekvensbånd.

God dag. 

…..jeg har også fået Yousee fiber lagt ind og står med samme problem!

Har flere produkter - bla. andet ARLO kamera’er som kræver 2,4 Ghz.

Er der fundet en løsning på dette?

Kan D6 router kodes om så den kan sende begge??

Eller kræver det en ny router udleveret af Yousee???

Omdømme 7
Badge +9

Der er som du sikkert har forstået begge frekvenser, de er bare ikke adskilt, hvilket klart vil være at foretrække, det kan man så kun gøre på den måde Kasper beskriver, men som ikke anbefales.

Er sgu glad for at jeg har en Kaon, den kan det uden problemer.

Tak Radiomand - har Yousee en Kaon router?

 

Omdømme 7
Badge +9

Ja for ellers ville jeg da ikke have en sådan, men om de vil ombytte til en er en anden sag, da D6 er afløseren for Kaon. Der sker jo løbende udskiftning til andre modeller.

Deer kan ske en henvendelse til You See på deres FB side, der kan du forhøre dig, eller der kan kontaktes kundeservice i morgen.

God aften. Spændende tråd. Fik du løst de problem? For jeg står med samme problem og mangler en løsning. Mvh Brian

…..jeg har også fået Yousee fiber lagt ind og står med samme problem!

Har flere produkter - bla. andet ARLO kamera’er som kræver 2,4 Ghz.

Er der fundet en løsning på dette?

Kan D6 router kodes om så den kan sende begge??

Eller kræver det en ny router udleveret af Yousee???

Hej. Fandt du en løsning på dit problem? Jeg står i samme situation efter jeg er skiftet til fiber. Mvh