Spørgsmål

Har jeg DOCSIS 3.1 båndbredde?

Kære Forum,

Jeg har for nyligt fået leveret et F@st 3980V3 Coax modem med et 1000/60 Mbit abonnement. Dog har jeg svært ved at trække de lovede hastigheder, hvilket egentligt også er unødvendigt.

Mit spørgsmål er nu, baseret på de 24 downstream kanaler herunder med Qam256 modulation, kan jeg så nogensinde forvente at kunne komme i nærheden af 1000 Mbit?

Tak og hilsner

Rasmus

16 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Hej Rasmus 

Jeg kan se, at der ikke er kommet gang i tråden her, så den prøver vi lige at starte op :relaxed:

Umiddelbart vil jeg mene, at du kører Docsis 3.1 med alle de downstrøms kanaler på modemmet, og det bør du jo også, når du har så høj en forbindelse. 

Uddyb gerne for andre, der kunne have lyst til at svare og hjælpe,  om du oplever nedsat hastighed på en trådløs eller kablet forbindelse samt hvad du eventuelt måler. 

Modemmet kører kun med 3.0-kanaler. Godt nok er der hele 24 kanaler, men de er bittesmå sammenlignet med 3.1-kanalerne. Den nye firmware har amputeret webinterfacet, så det fortæller ikke længere direkte hvad der er hvad, men 3.1-kanalerne starter i 900 MHz-området, og der skal være to af dem.

I upstream ligger de i området ~62 til 204 MHz. Der er to af dem, dvs. der skal være otte kanaler i alt.

For at sammenligne: Kapaciteten i bare én af 3.1 downstream-kanalerne er dobbelt så stor som i disse 24 3.0-kanaler til sammen.

Jeg spørger fordi jeg har udfordringer med at trække de 1000 Mbit forbindelsen er specificeret til. Med et Cat6 patchkabel til en nyere Lenovo bærbar med 1 Gbit ethernet, kan jeg nå op på ca. 400 Mbit download.

I forhold til de evt. manglende OFDM kanaler, så ligger disse normalt på 990 Mhz og 1.100 Mhz. Kan det være at disse blokeres af det lavpasfiltrer der sørger for at jeg kun kan se grundpakken?

Hilsner

Rasmus

Det skyldes et manglende flueben i opsætningen af modemmet. Spørgsmålet dukker jævnligt op, så du er ikke den første. :slight_smile:

Din hjemmeinstallation skal også være klargjort til det (1.2 GHz og 204 MHz returvej), men til det plejer der at følge en tekniker med ved bestilling.

Mht. den manglende hastighed, så er der rigtig nok ikke kapacitet nok i disse kanaler til at trække gigabit.

Hvis du tester på tidspunkter, hvor der normalt ikke er så mange på nettet, hvad ligger du så på?

Lige nu kan modemmet trække ~860 Mbit/s, hvis der ikke er andre på i nabolaget.

Omdømme 5
Badge +2

Hej vil sige nej. Du har ikke DOCSIS 3.1 aktiveret Jeg har 1000/500 Mbit, og OFDM kanalerne kan ses som kanal 25 og 26 i mit bilag. 

Det er mit indtryk, at man ofte glemmer at aktivere DOCSIS 3.1. Jeg var selv ude om det, og Yousee’s support var meget svære at have med at gøre. De hævdede hårnakket, at de ikke supporterede DOCSIS!! Det endte med, at jeg fejlmeldte forbindelsen, før jeg fik fat på en, der kunne aktivere DOCSIS 3.1.

Tak for hjælpen. Det virker virkeligt underligt først at sende en tekniker ud for at skifte vægdåsen med påskud om at det er der brug for i forhold til DOCSIS 3.1 , for herefter ikke alt aktiverer det ekstrafrekvensbånd. Der er tale om medarbejderbredbånd, og jeg har netop fået bekræftet at DOCSIS 3.1 OFDM kanalerne heller ikke er aktiverede hos min kollega i Hillerød.

Det er i dag lykkedes mig at få aktiveret de ekstra kanaler. Så langt så godt, men er signalniveauerne på de høje frekvenser ikke i den lave ende?  -18,9 dbmV ved 1.1 GHz?

Skal der ikke en tekniker ud for at give mere gain på de høje frekvenser?

Hilsner

Rasmus

Jo, signalstyrken er langt under det normale. Der går noget galt et sted i signalvejen.

Supporten siger at det ser fint ud - også vedr. kanal 97 og 98:grimacing:

Er der nogen der ved hvad niveauet burde ligge på? Er det samme -mellem 7 til +7 dbmV der der er gældende på DOCSIS 3.0?

TDCs tal (fra deres wholesale pdf):

OFDM-kanalerne går ikke i stykker ved at ryge under -4 dBmV, men SNR bliver lavere = lavere kapacitet.

Jeg må klage min nød til supporten igen i morgen. Montøren der var ude og skifte stikket tjekkede kun signalniveauerne ved 285 Mhz, men dæmpningen er selvsagt højest ved højere frekvenser.

Det er ikke nemt med det bredbånd:wink: .

Tak for støtten.

Mit spørgsmål er nu, baseret på de 24 downstream kanaler herunder med Qam256 modulation, kan jeg så nogensinde forvente at kunne komme i nærheden af 1000 Mbit?

Hej … Jeg har samme 1000/60 hastighed som dig, og med 3.1 kanalerne aktiveret. Jeg har en Lenovo arbejds PC (1 år gammel, og en dyr maskine) som trækker ca. 4-500 mbit/s. på kabel, og så kan jeg sætte min MacBook Pro til, og den trækker +900 mbit/s via en USB-C dongle … imponerende!

Sagen er den, at netkortet kan være lige så stor en flaskehals i dit setup, som kabler, router osv. kan være.

Omdømme 6
Badge +5

Jeg spørger fordi jeg har udfordringer med at trække de 1000 Mbit forbindelsen er specificeret til. Med et Cat6 patchkabel til en nyere Lenovo bærbar med 1 Gbit ethernet, kan jeg nå op på ca. 400 Mbit download.

I forhold til de evt. manglende OFDM kanaler, så ligger disse normalt på 990 Mhz og 1.100 Mhz. Kan det være at disse blokeres af det lavpasfiltrer der sørger for at jeg kun kan se grundpakken?

Hilsner

Rasmus

Jeg tænker også lidt på hvilken Type CPU og Hz og Urhastighed. Osv Som sidder i PC.en For det er jo ikke helt ligegyldigt. i forholder til at opnår de høje hastigheder. Er en stor forskel på om der i Pc,en sidder. En Gamer Processor . Eller ej.

God aften.   

Omdømme 7
Badge +7

Hej @ultrasolmer 

Jeg håber du fik løst problemet! :relaxed:

Gå gerne ind at markere det bedste og mest nyttige svar i denne tråd, så andre nemt kan finde det i toppen af tråden og for at anerkende brugeren, der gav dig dette svar. 

Rigtig god dag til alle.

Besvar