Spørgsmål

Fejl i DNS opslag på "e.boks.dk"

Jeg har et mærkeligt problem:
En bekendt kan ikke komme på e-boks.dk, “siden findes ikke.”
Vi er begge på YouSee netværk. Jeg kan godt tilgå e-boks.dk.

Ved fjernsupport hos min bekendt, kan jeg se at DNS opslag på e-boks-dk fejler.
Ved direkte adgang til router og brug af den indbyggede diagnostik, viser det sig også at der e DNS fejl på e-boks.dk

Jeg kan hjemme foretage et opslag til samme DNS server som min bekendt, og det virker.
(nslookup e-boks.dk 193.162.153.164)

YouSee support mener det er et e-boks problem.
På e-boks hjemmeside fremgår at de har visse problemer, men ikke hvilke.

Nogen der har en god forklaring på hvordan det kan påvirke DNS opslag til samme server 2 forskellige steder fra??? Jeg prøver at blive klogere.

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Kender ikke YouSee setup, men vil tro der er flere servere på samme IP adresse. Dette gøres ved at sætte en boks (load balancer) foran serverne. Styres via kunde IP rammer din ven samme server og du en anden. 

Sikkert en sandsynlig forklaring. Så er alle deres DNS servere ikke ens opdateret.
Dermed næppe et e-boks problem.
Det løser sig formentlig.

Omdømme 7
Badge +7

Nej, det er rimeligt sikkert et YouSee problem. Der skal desværre være flere som klager og et mønster skal tegne sig før YouSee tager action på problemet. Der er sikkert en DNS server som trænger til en genstart. 

e-boks har været nede...

Det så jeg på deres hjemmeside.
Men det burde ikke få DNS til at afvise opslaget, hvilket var fejlmeddelelsen.
Ikke at man ikke kunne få forbindelse.

Medmindre at begge navneservere var nede: (her navneservere for e-boks.dk).
ns-auth04.kmd.dk. | 131.165.4.5 | TTL=86400
ns-auth03.kmd.dk. | 131.165.64.5 | TTL=86400

Vi må se i morgen om det virker igen.

Hos mig virkede dns heller ikke tidligere, men det gør det nu. Jeg tjekkede med flere andre dns-servere. Problemet var det samme.

Har samme problem, som jeg konstaterede i går aftes og igen her til formiddag. Har via Yousee chat fået at vide, at problemet er kendt, og at driftsteknikere er i gang med at undersøge det, men uden tidshorisont. Jeg fremsendte min routers WAN ip-adresse i håb om, at det måske kan hjælpe med at finde den berørte dns-server, og så er der bare tilbage at vente…

P.S.

Jeg forsøge uden held at indsætte
131.165.106.210    e-boks.dk

i C:\Windows\System32\drivets\etc\hosts

Derefter kunne ping navneopløse e-boks.dk, men selv efter ipconfig /flushdns og genstart af browser kom browseren ikke på e-boks.dk

Omdømme 7
Badge +3

Hvis e-boks stadig ikke kan åbnes kan følgende prøves:

Slet midlertidige internetfiler.

Brug adressen  https://www.e-boks.com/danmark/da 

Åbn borger.dk og vælg Digital post.

Er der adgang til en netbank kan e-boks muligvis åbnes inde fra netbanken.

Brug en app på en tablet/iPad eller på en smartphone.

Omdømme 7
Badge +6

Det skulle virke at anvende ovenstående metode.

Men jeg oplevede også i går at der ikke var nogen kontakt til e-boks, men det virker igen.

Men er man i tvivl om det er hos en selv, ens udbyder eller en af route serverne mellem en selv og det site man gerne vil kontakte, så kan man også undersøge sitet her https://www.isitdownrightnow.com/

Besvar