Spørgsmål

Brugerdefineret DNS i D6

Jeg har en Sagemcom D6 (fiber router) fra YouSee.

Inde i indstillingerne i routeren kan jeg se at den er hard-coded til at bruge TDC’s DNS 

DNS = Obtain DNS Automatically

Primary DNS Server = 193.162.153.164

Secondary DNS Server = 194.239.134.83

Det er ikke muligt at ændre i de her indstillinger, og jeg vil høre om det kan “låses op” eller om jeg bare skal anskaffe mig en anden router.

Det skal siges det er muligt at lave brugerdefineret DNS til IPv6 men ikke for IPv4

Jeg vil gerne bruge min egen DNS, da jeg har en pi-hole server kørende. 

7 Kommentarer

Omdømme 3
Badge +1

Da jeg kørte med yousee router (kaon) kunne jeg godt tilføje andre dns adresser og slette yousee’s. MEN problemer var så at de kom igen efter reboot eller tænd/sluk. Er du sikker på du ikke kan tilføje nye dns adresser? Alternativt egen router som erstatter yousee routeren.

Da jeg kørte med yousee router (kaon) kunne jeg godt tilføje andre dns adresser og slette yousee’s. MEN problemer var så at de kom igen efter reboot eller tænd/sluk. Er du sikker på du ikke kan tilføje nye dns adresser? Alternativt egen router som erstatter yousee routeren.

Jeg er helt sikkert på der ikke er nogen åbenlys måde at gøre det på. 

Jeg er endt med at sætte min egen router til

Mon ikke problemet kunne løses ved at bede YouSee om at få “Åben konfiguration”, også betegnet “Sikkerhed fravalgt”? Så bliver routerens indstillinger ikke ændret med data fra YouSee når den genstartes m.v.. Men så kan man ikke ændre adgangskode, netværksnavn o.s.v. gennem “Mit YouSee” men skal gøre det direkte i routeren, med en nok lille risiko for at komme til at indtaste forkerte værdier.

Man kan i øvrigt i de fleste tilsluttede enheder, bl.a. Windows-computere, indstille at DNS-server ikke skal findes automatisk men i stedet for indtastes manuelt direkte som egenskab for det pågældende netkort. Så ignoreres det der står i routeren.

Jeg har snakket med yousee de sagde at de ikke yder support på D6 fiber udstyr. 

Det var for at få min egen dns på et LG TV, og tv'et tillader ikke at sætte dns i indstillingerne.

Badge

Er det ikke bare slå dhcp helt fra i din kaon, også sætte dhcp op i din pi-Hole, det fungere fint hos mig.

Jeg er også den uheldige ejer af en D6, og den er så begrænset at jeg ikke kan erstatte min Kaon 1-1.
Man kan ikke ændre DHCP CIDR blok, selv om den har 4 muligheder, man kan ikke slå UPnP IGd fra (sikkerheds brist), og som du siger er det heller ikke muligt at ændre DNS som det var på Kaon.

Jeg har haft fat i tech support og de kigger på det, indtil de har en løsning har jeg sat min Kaon på, og det virker perfekt. (opgraderede fra kobber til fiber)

Omdømme 3
Badge +1

Er det ikke bare slå dhcp helt fra i din kaon, også sætte dhcp op i din pi-Hole, det fungere fint hos mig.

Det er en mulighed, hvis ellers man kan lave DNS serveren om i yousee routeren, eneste ulempe ved dette er SDkortet kan brænde af og stalle hele systemet. 

I det mindste så sørg for, at lave en klon af dit sdkort så du har mulighed for at komme op at køre igen hurtigt..

Besvar