Svar

Antennestik ifm gigabit på COAX

Hej

Hvilket stik/udtag er det som monteres på det sorte COAX kabel ved fuga installation af Yousee tekniker ?

icon

Bedste svar af Radiomanden 5 april 2021, 09:58

Der bruges f.eks. en  TD 272E multimedie slutdåse TV/radio/data Der vil blive monteret et nyt hvis det nuværende ikke er godt nok.

Se original

21 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Der bruges f.eks. en  TD 272E multimedie slutdåse TV/radio/data Der vil blive monteret et nyt hvis det nuværende ikke er godt nok.

Er monteret på loftet i dag. Men vil gerne have det ned i beboelsen når de nu kommer ud. Men denne passer fint i stedet for den som sidder der i dag (uden data). 

tak for svaret. 

Omdømme 7
Badge +7

Hvem har lavet termineringen på loftet.? Har deres teknikker.? Det er ikke noget man må selv. Du må godt selv lave installation efter termineringen.

Pas det er lavet i 1977 vil jeg tro. Tænker ikke det er ulovligt at trække kablet ned i et tomt rør til en Fuga dåse. 
De kan lave afslutningen i antennestik således de også kan stå på mål for dette. 

Omdømme 7
Badge +7

Hvordan samler du Jordkablet med det nye som skal føres ned, det skal hvis det gøres selv (lad hellere teknikkeren gøre det), samles med F Connectorer.

Kan “jordkablet” ikke føres direkte ind i denne fuga dåse og tilsluttes der?

Omdømme 7
Badge +7

Jo hvis det er muligt at ændre fremføringen, og at det er langt nok til det, ligeledes at det passer i dåsen (tykkelse).

Okay, hvad er erfaringen med at have modem monteret på loftet? tænker at varmen ikke er god?

I dag er denne monteret som filter på data og alm antenne signal:

https://www.triax.dk/produkter/vaerktoj-tilbehor/triax-tdp-filter/tdp-04-data-afgrener-data-4db-tv-radio-4db

Installationen bruges dog ikke i dag. Men tænker at denne bør skiftes så den lever op til de nye standarder.

Omdømme 7
Badge +7

Jeg ville klart have modemmet et sted hvor det er nemt at komme til, i fald at man har brug for at f.eks at nulstille det, ligeledes så man kan se status på det hvis der skulle være et problem med forbindelsen.

Det er en god ide at det sidder højt, og Centralt, men det kan det jo alligevel komme til. Ligeledes er det så ikke udsat for for meget varme og kulde.

Installationen bruges dog ikke i dag. Men tænker at denne bør skiftes så den lever op til de nye standarder.

Teknikeren vil som minimum udskifte den fordeler, da den ikke undersøtter de højeste hastigheder. Hvordan kablingen trækkes derfra, kan du sikkert tale med ham om. De gamle vægdåser (som der linkes til længere oppe) duer heller ikke til disse hastigheder.

Okay tak for hjælpen.

Jeg trækker et koka 550 kabel så det er klar til det antennestik hvor jeg ønsker modem skal sidde og op til jordkablet. Således de kan skifte det eksisterende filter til data og selv monterer f-connector på disse.

Bruger ikke TV installationen, så COAX delen skal udelukkende bruges for at få internet.

Wifi dækkes af Ubinquiti som der koblet til vores 6A/7 PDS installation, så dette er ikke noget jeg ser som et problem.

Hvad tænker I om dette?

Det ser okay ud.

Omdømme 7
Badge +7

Der skal ikke bruges et filter, det er der jo i vægdåsen. Den adskiller TV og Data. Kablet ude fra skal direkte i Vægdåsen.

FV02 er da blot en blinddæksel med en vinkel F-konnektor monteret. Der er ikke noget filter i denne model. 
https://www.av-connection.dk/?PGr=6942

Omdømme 7
Badge +7

Det var ikke den jeg mente, der står Filter - FV02 -  Modem. Drop filter før kabel til FV02 og derfra forlæng ned til en TV/Data slutdåse, så er der også klar til TV når om det bliver aktuelt.

Hvis der på et tidspunkt skal åbnes for tv, skal filteret - som er en splitter  - sikkert bruges, til at forsyne flere rum med tv-signal.

Omdømme 7
Badge +7

Det er nødvendig at få både TV og Data ned til det første Vægudtag som er med TV/data filter, så er det på plads, de øvrige udtag vil så være kun til TV, hvor der i de rum når det er aktuelt opsættes en dåse med kun et udtag til TV.

Ja, men hvor får du signalet fra til de andre rum…

Det er vigtigt at du lader YouSee teknikeren levere og montere filteret i enden af det sorte “jord kabel”. Du kan sagtens købe filteret i løs handel, men YouSee vil alligevel insistere på at skifte filteret. YouSee registrere hvilket filter du har i deres systemer, så hvis du skifter det selv bliver de helt forvirrende :-)

Filteret som YouSee bruger til Docsis 3.1 er typisk en DKT Comega PIO 1-4 204 connector.

Dbh.

JASE-DK

Der foreligger vist også en misforståelse. Filteret adskiller som sådan ikke tv og data. Dvs. begge udtag indeholder både tv og data (downstream). Man kan dog ikke sætte modemmet på tv-udtaget, da returvejen er blokeret.

Den fulde historie

JASE-DK

Besvar