Spørgsmål

Adgang til filserver på kontoret - hjemmefra

Det her er (måske) et uløseligt problem. De kloge hoveder hos Yousee ved i hvert fald ikke deres levende råd - eller også gider de bare ikke. Who knows? 

Sagen er, at vi har en filserver stående på kontoret, og pt. arbejder vi som så mange andre hjemmefra. 

Vi arbejder på Mac og vi forbinder til filserveren ved at taste cmd-k og så indtaste afp://ip-adresse eller smb://ip-adresse. Derefter får vi en dialogboks hvor vi skal indtaste brugernavn og adgangskode. 

Det virker for alle undtagen én. 

Hos hende, hvor det IKKE virker, kommer der slet ikke nogen dialogboks, hendes computer forbinder slet ikke til serverens IP-adresse.

Jeg har talt med Yousee support, som indledte med at fortælle mig, at det kan man slet ikke. Da jeg så påpegede at alle de andre kan, og at det har man kunnet i årevis, så skulle han lige snakke med en voksen. Og kom tilbage efter 5 minutters elendig musik og spurgte om jeg havde åbnet de relevante poste i routeren. 

Så måtte jeg jo forklare ham, at det behøver man ikke. De porte der skal være åbne er åbne på kontorets router, så man kan komme ind udefra (med brugernavn og adgangskode). det er ikke noget man skal på sin hjemme-router.  

Han var nu ret insisterende og sendte en opskrift på hvordan man åbner porte. Og bad mig om at ringe tilbage, når jeg havde prøvet det. 

Selvsagt løste det ikke problemet, men vi fik da noget tid til at gå. 

Næste opkald løste heller ikke problemet. Nu fik jeg at vide, at det var indstillingerne i hendes computer, der var forkerte, og det yder de ikke support på. Lige inden han nåede at lægge på, fik jeg fortalt, at det sådan set fungerer fint fra hendes sommerhus (hvor hun i øvrigt også har bredbånd via Yousee (!!!). Og det virker også, hvis hun bruger internet-deling på sin iPhone. Og hvis hun gå ud på trappen og lister et par etager ned og forbinder til cafeens wifi (som heldigvis stadig er åbent, selvom cafeen er coronalukket). 

Det synes han var meget underligt. Og han ville snakke med nogen teknikere og vende tilbage. 

Det er nu et par uger siden, og tror du, at han har kontaktet mig? Så er du naiv! 

I mellemtiden har vi måttet købe en mobil bredbåndsrouter til hende (ikke fra Yousee - vi er skræmt), og det fungerer. Men det er jo ikke holdbart, at hun skal have to abonnementer. Og hun kan bare sådan lige ikke opsige Yousee, for de leverer jo også TV og hendes telefon er også på det abonnement. Det er for bøvlet at skulle flytte. 

Jeg har siden ringet til Yousee support igen og klaget min nød. Denne gang skulle supportere også snakke me en voksen, og efter en rum tid med deres elendige musik kom han tilbage. Jeg spurgte om jeg ikke selv kunne eleveres til at snakke med en tekniker, der ved noget om det, men uha nej, det kan man ikke. De er fredet (eller også findes de ikke). Men så fik jeg den her: Du kan skrive til dem, du skal bare gå ind på Forum. der kandu få svar på hvad du skal gøre. Du skal ind på Forum. 

På hvad? 

Jeg sender dig et link, sagde han. Og det gjorde han faktisk. 

Så kommer jeg ind på et sted hvor jeg skal have en Yousee login, så det har jeg oprettet. Og her er jeg så. Lidt skuffet. jeg kom via hans link ind til nogle 4 og 5 år gamle artikler om forbindelsesproblemer - og det var kunder/brugere der skrev sammen og gav hinanden gode råd. Det var ikke level 2 support. 

Men skidt pyt. her er jeg så - og på en måde fortrøstningsfuld, for jeg tror at de kvikke brugere faktisk er dygtigere end Yousee's supportere. Det er i hvert fald mit håb

Så her kommer det, jeg so far har fundet frem til: 

Det fungerer med hendes wifi i hendes sommerhus, men ikke derhjemme. begge steder har hun bredbånd fra Yousee. Forskellen er, at i sommerhuset har hun bredbånd via telefonstikket, hjemme har hun det via kabel-tv stikket. 

Jeg antager, der kan ligge noget dér. 

Hendes router, som Yousee har leveret, hedder "Sagemcom F@st 3686 V2 W YOUSEE"

Og mit spørgsmål er: Er der andre her i Forum der har oplevet noget lignende eller noget tilsvarende, eller som ved hvordan man får hul igennem? 

Alle forslag er velkomne. Jeg er villig til at eksperimentere, jeg vil rigtigt gerne have løst det her, for det er jo ikke holdbart at hun skal have 2 bredbåndsløsninger for at kunne passe sit arbejde. 

Tak for tålmodigheden - og på forhånd tak for alle input, forslag osv. 

27 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Du kan checke om udgående porte (SMB 139, 445 og AFP 548) er lukkede ved at bruge VPN. Virker det kun med VPN er porten lukket. Husker før nogen med Samba, som ikke kunne tilgå server. 

Omdømme 7
Badge +7

Så vidt jeg husker kan Firewallen i routeren 3686 være meget restriktiv. Prøv f.eks.at skrue på den. At sætte den på lav har hjulpet nogen. 

Standardportene til SMB og AFP er spærret i TDCs kabelnet. VPN, som Slangefar nævner, er en måde at løse det på.

Standardportene til SMB og AFP er spærret i TDCs kabelnet. VPN, som Slangefar nævner, er en måde at løse det på.

Er det noget TDC kan åbne op for? Eller kan man selv gøre det i routeren? Eller er det bare totalt blokeret, så man er nødt til at have VPN? 

Det lidt interessante er, at jeg har opsat VPN på filserveren (macOS Server), og jeg kan forbinde med VPN hjemmefra mig selv. Det kan hende, det her handler om ikke. Er det fordi jeg absolut skal briuge en kommerciel VPN-service? Jeg kan åbenbart slet ikke komme til filserverens IP-adresse, hverken for at åbne en VPN-forbindelse eller en afp/smb … 

Og hvor har du i øvrigt det fra? Det der emd at de porte er lukkede  på TDC’s kabelnet (mener du kabel-tv-net?)? 

Omdømme 7
Badge +7

Er det noget TDC kan åbne op for? Eller kan man selv gøre det i routeren? Eller er det bare totalt blokeret, så man er nødt til at have VPN? 

Det lidt interessante er, at jeg har opsat VPN på filserveren (macOS Server), og jeg kan forbinde med VPN hjemmefra mig selv. Det kan hende, det her handler om ikke. Er det fordi jeg absolut skal briuge en kommerciel VPN-service? Jeg kan åbenbart slet ikke komme til filserverens IP-adresse, hverken for at åbne en VPN-forbindelse eller en afp/smb … 

Der skal måske åbnes for VPN protokollen i hendes router. 

Badge

Hvad er det for en server, har du et navn og mærke?

Jeg ville prøve kortvarigt at slå firewall af eller helt ned på hendes router, for at se om hun kommer igennem, så ved du om det er hendes porte der driller.

Det fremgik ikke om i bruger vpn til at koble op med, men mange større firmaer bruger Cisco AnyConnect .

Og hvor har du i øvrigt det fra? Det der emd at de porte er lukkede  på TDC’s kabelnet (mener du kabel-tv-net?)? 

De oplyser det et sted på deres hjemmeside. Man kan ikke få dem åbnet.

Badge

Er der ikke noget med Ipsec PassThrough i den der router, måske bare det der skal slås til.

Ja, det er værd at checke. Good point! 

Hvad er det for en server, har du et navn og mærke?

Jeg ville prøve kortvarigt at slå firewall af eller helt ned på hendes router, for at se om hun kommer igennem, så ved du om det er hendes porte der driller.

Det fremgik ikke om i bruger vpn til at koble op med, men mange større firmaer bruger Cisco AnyConnect .

Filserveren er en Apple Mac Mini med macOS Server software  v. 5.0.15 

Jeg har konfigureret VPN på serveren (L2TP) og det virker (for andre end lige netop hende her). Jeg har netop oprettet en VPN forbindelse til serveren for lige at checke, at det stadig virker. Det gør det.

Jeg må prøve at slå firewall fra - som et eksperiment

Er der ikke noget med Ipsec PassThrough i den der router, måske bare det der skal slås til.

Ja, se der bliver jeg jer svar skyldig … det ved jeg ikke om der er . 

Jøsses, nu har jeg lige fået en privat besked om, at jeg er blevet Bruger - og jeg bliver tilmed ønsket tillykke. 

Det ved jeg ikke rigtigt om jeg er ret vild med - jeg kan i skrivende stund kun komme i tanke om to brancher, der kalder deres kunder for brugere. Det kunne man godt tænke lidt over. 

Omdømme 7
Badge +7

Ja, der er så vidt jeg husker flere muligheder for "pass through" af VPN protekoller i hendes router. 

Ja, der er så vidt jeg husker flere muligheder for pass through af VPN protekoller. 

Jeg må kigge på det i morgen. Hvor er det kreperligt, at man skal sidde og fedte så meget med det og prøve sig frem. De der TDC/Yousee folk burde jo kunne guide deres kunder, når man ringer og klager sin nød … 

:-) 

Bare en tanke … kunne man sætte den der elendige Yousee-router i bridgemode og bruge sig egen gateway? Det er et tip, jeg har fået fra en ven. Problemet er, at han KUN har bredbånd fra Yousee via kabeltv-stikket. Han har ikke en TV-pakke.

Så … vil hendes fjumsyn stadig virke, hvis vi sætter  hendes router i bridge mode?  

Omdømme 7
Badge +7

Det har da ingen betydning, der leveres jo ikke TV via Bredbånd. Det har kun betydning på DSL og Fiber.

Men hun får jo sit signal ind via et kabeltv stik (coax) som går ind i routeren og derfra fordeles til TV og wifi … så forsvinder hendes TVsignal hvis man sætter routeren i bridge mode? 

Omdømme 7
Badge +7

Kablet kommer ind i huset, hvor det med et skillefilter deles til TV og Data, så en tilslutning til TV og en til Modem.

Super. Så er der lidt mere at arbejde med :-) Takker! 

Badge

En løsning kunne være at helt droppe yousee router og sætte jeres eget direkte til forbindelsen. På den måde styrer man selv :-)

Omdømme 7
Badge +7

Det kan gøres på Fiber, ikke via Coax.

En løsning kunne være at helt droppe yousee router og sætte jeres eget direkte til forbindelsen. På den måde styrer man selv :-)

En anden løsning kunne meget vel være at droppe ordet router i det svar du lige skrev :-) 

Badge

Det virker underligt at du ikke kan få det til at virke.. er det helt umuligt for hende at oprette en vpn forbindelse i det hele taget? prøv eventuelt (https://protonvpn.com/). Det kan kun være hendes router der driller, når det virker på andre nævnte måder. Det kan jo heller ikke  være rigtig, hendes internet forbindelse skal laves om fra coax til tlf.stik derhjemme :thinking: for at få det til at virke.

Så er løsningen er vel bridgemode, dmz, tlf.stik, eller få åbnet for de rigtige porte (Ipsec PassThrough)

Jeg fik prøvet en VPN fra Express VPN og det virker. Så måske er vejen frem at hun må anskaffe sig et VPN abonnement

Detalje: Når hun bruger VPN virker screensharing ikke … så der er en eller anden konflikt dér, som jeg lige må have kigget på. 

Besvar