Svar

1000/500 og ikke 1000/1000? Af ren nysgerrighed.

Fiberen blev lagt ind i efteråret og størst mulige pakke er 1000/500 mbit.  500 mbit upload er rart, men der throttles ofte i den anden ende - specielt når jeg smider backups til mit onedrive, såeh..

Men hvad skyldes årsagen til at Yousee tilbyder 500 mbit i upload og ikke 1000?  Er det Genexis-boksen, hvor fiberen går ind, som begrænser?  Hardwaresetuppet på centralen?  Eller noget helt tredje?

icon

Bedste svar af Forummanden 26 marts 2021, 12:11

Det afhænger af nettets opbygning/om de selv har udstyr på centralen. Loftet er 500 Mbit/s i TDCs GPON-net, som også gælder wholesaleudbyderne.

Se original

14 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Uanset hvilken udbyder der er er på TDC Net, så er Gigabit på 1000/500.

Uanset hvilken udbyder der er er på TDC Net, så er Gigabit på 1000/500.

Ja.  Men hvorfor?  Det var det, jeg spurgte om.

Omdømme 7
Badge +7

Tror ikke der tilbydes mere end det af udbyderne. Er ikke stødt på det. Så det er jo nok grænsen indtil videre.

Tro er noget man praktiserer i kirken.  Du har spildt både din og min tid med at svare i vest på et spørgsmål, der er stillet i øst.

Omdømme 7
Badge +3

Jeg kan da svare i syd, ;) mit Stofa fibernet kører ca. 750/750 mbit, jeg har 1 giga hos Yousee, men kan ikke teste ligenu hvor hurtigt det kører, men Wifi kører men brug af vpn, kun ca. 125/100 mbps.

Jeg spørger ikke til Stofa.  Jeg spørger heller ikke til vpn eller wifi.

Jeg poster lige mit spørgsmål igen:

Men hvad skyldes årsagen til at Yousee tilbyder 500 mbit i upload og ikke 1000?  Er det Genexis-boksen, hvor fiberen går ind, som begrænser?  Hardwaresetuppet på centralen?  Eller noget helt tredje?

Jeg ved godt, at jeg formentlig nu virker som en sur og irriteret mand.  Men jeg er lidt paf over at jeg stiller et teknisk specifikt og afgrænset spørgsmål og jeg så får svar, der slet ikke har relevans for det, jeg spørger om.

Andre udbydere, som ruller deres egen fiber ud (Bolignet, GigaBit m.fl.) tilbyder typisk 1000/1000 mbit.  Så jeg studser lidt over det valg Yousee/TDC har taget med kun at tilbyde 500 mbit på uploaden.  Det betyder så ikke noget særligt for mig lige pt.  Men næste gang jeg skal opgradere spejlreflekskameraet og mine raw-filer eksploderer i størrelse, kan jeg snildt forestille mig at de 500 mbit kommer til at være i underkanten når synologyen batcher 100 friske raw-filer til skyen.

I øvrigt.  Jeg skifter snart til Jotta, som - i modsætning til onedrive - ikke throttler hastigheden efter de første 100 uploadede MB.

Omdømme 7
Badge +7

Jeg spurgte en fra YouSee teknik, hvorfor man ikke havde symmetriske hastigheder på fiber. Svaret var med et smil, at fiber skulle have samme maksimale hastighed som YouSees favorit coax. Coax har også maksimalt 1000/500 hos YouSee. YouSee kunne sagtens levere symmetrisk som f.eks. Hiper og Gigabit.dk gør på TDC fiber.

Men nu åbner TDC (YouSee) snart for højere hastigheder:

https://www.computerworld.dk/art/255923/tdc-net-skruer-gevaldigt-op-for-hastigheden-paa-fiberforbindelser-til-private-mere-end-en-fordobling-med-ny-teknologi

Aha.  At fiberen skulle følge coax lyder lidt spøjs.  Men det overrasker mig ikke, hvis den forklaring langt hen ad vejen holder vand. :)

Når jeg tjekker min adresse hos andre udbydere, der skal leje sig ind på TDC’s fiber her i mit område, får jeg også kun 1000/500.  Hiper ruller svjv ikke deres egen fiber ud (men jeg kan sagtens tage fejl), men lejer sig kun ind.  Det gør GigaBit til gengæld.  Men de ruller næppe fiber ud kun til mig her i grundejerforeningen.  Vi - vores grundejerforening - havde ellers en fiberudrulningsaftale med GigaBit.  Men TDC fandt ud af at GigaBit rumsterede med planer om fiber i vores område og så rullede TDC det tunge materiel ud, så GigaBit trak sig.

Artiklen er interessant.  Og så er den endda dugfrisk.  Tusind tak!

Omdømme 7
Badge +7

Gigabit.dk tilbyder  i øvrigt 5000/5000 til private nogen steder for omkring 500 kr. om måneden.

Omdømme 7
Badge +7

Min mor kan i Værløse på det gamle Dong net få 1000/500 fra YouSee, men 1000/1000 fra Hiper. Gigabit.dk tilbyder 1000/500 på adressen.

Gigabit.dk tilbyder  i øvrigt 5000/5000 til private nogen steder for omkring 500 kr. om måneden.

Korrekt.  Men det er kun på deres egen fiber.

Min mor kan i Værløse på det gamle Dong net få 1000/500 fra YouSee, men 1000/1000 fra Hiper. Gigabit.dk tilbyder 1000/500 på adressen.

Hvor spøjst.  De trækker ellers fra samme database.

Det afhænger af nettets opbygning/om de selv har udstyr på centralen. Loftet er 500 Mbit/s i TDCs GPON-net, som også gælder wholesaleudbyderne.

Omdømme 7
Badge +7

Hiper ruller svjv ikke deres egen fiber ud (men jeg kan sagtens tage fejl),

Nej det gør de ikke, de ejes jo også af Nuuday.

Omdømme 7
Badge +3

Hej, jeg svarede kun for at sige and andre steder kan man få feks. 860/860 med fibernet, ved ikke hvorfor det ikke kan køre så højt på Yousee’s centraler...

Besvar