Anmeldelse af Samsung Galaxy S10 - af Jesper

Omdømme 2
Badge +1
  • YouSee Forum Team
  • 85 kommentarer
Jeg var så heldig at vinde en Samsung Galaxy S10 hos Yousee. Heldet skal forstås på flere måder. Først og fremmest var det selvfølgelig heldigt, at jeg vandt telefonen, men at det så var den nye Samsung S10, vil jeg bestemt ikke klage over. Jeg fik tilsendt telefonen, små fem dage efter jeg fik besked om, at jeg havde vundet den på Facebook. Nu er det jo kun en brugsgenstand, og jeg er en aldrende mand efterhånden, men jeg må da tilstå, at jeg glædede mig til at få den.

Åbning af boks
Man modtager en boks, der ikke er så meget anderledes. Den er lidt anonym med mat overflade og et stort S10 logo i gråt påtrykt. I boksen ligger selvfølgelig mobilen, men også en USB-C og USB-converter. Det var en god overraskelse, at der også var et par hovedtelefoner, der godt nok ikke er trådløse. Lyden er fin, men formodentligt vil de kommende Galaxy Buds være en klasse eller to bedre.
Selve mobilen skuffede lidt pga størrelsen, her kom jeg til at ændre mening, men mere om det senere. Desuden er det et plus, at Samsung har valgt at sætte panserglas på mobilen. Så passer det perfekt, og man slipper for at købe det som et ekstra produkt – go’ stil.

Opsætning af mobilen
Det kan ikke være lettere at bruge Smart Switch til at overføre alt indhold fra den gamle til den nye mobil. Når først mobilen er sat op med sprog, konto osv., er det let at overføre kontakter, numre, billeder etc. Selv min teknologiskræmte kone, syntes det så let ud.

Daglig brug
Jeg har nu brugte mobilen i lidt over en uge, og jeg er imponeret over batteritiden. Nu spiller jeg ikke på mobilen, men bruger den meget på arbejdet. Det er lette programmer som Chrome Drev, hvor jeg tjekker div dokumenter og mails, men jeg skyder mange billeder og ligeledes en del videoer i arbejdes øjemed. Jeg taler ca. to timer om dagen, så den bliver brugt meget, men den holder fint strøm dagen igennem.
Desuden kan man slatlade den med den medfølgende hurtig-oplader. Selve opladningen kan udbygges med en trådløs oplader, og man kan oplade de kommende Buds på telefonen via trådløs opladning. Det er da lidt smart.
Jeg har købt et Samsung Clear view cover for at beskytte mobilen mod den daglige brug. Mobilen er meget glat og falder let ud af en løs lomme. At den har de afrundede sider gør, at den måske er lidt mere skrøbelig end andre, men det problem er løst med et cover.

Mit første indtryk af mobilen var lidt skuffende, men jeg har sammenlignet den med en Galaxy S9+. Det var i den forbindelse, at jeg blev overrasket over den reelle skærmstørrelse, for den er faktisk lige så stor som S9+, fordi skærmen går helt ud til kanten i top og bund. Det betyder også, at selfiekameraet ”forstyrrer” lidt i den øverste del af skærmen, men da der kun er et enkelt kamera, betyder det ikke det store. Uden at have set S10+, tror jeg det forstyrrer mindre på den lille model. Jeg havde helt sikkert købt den store 10+ model, hvis jeg ikke havde vundet den her, men efter at have haft S10’eren i en uge, er jeg faktisk glad for, at jeg ikke har den store model. S10’eren fylder rigeligt i en stor mandehånd. Det, der taler imod S10, er den længere batteritid som S10+ har, og at der er bedre selfiekamera. Det betyder dog ikke noget for mig, da der er rigeligt med strøm til mit daglige forbrug, og sandsynligvis de fleste andres.
Jeg har sat telefonen op med både fingeraftryk- og ansigtslæsning. Det skulle være en forbedret udgave af fingeraftrykslæseren, men jeg synes ikke, den virker helt optimalt. Da der ikke er en fysisk anmærkning, havde jeg i starten lidt problemer med at få mine lettere overvægtige fingere til altid at ramme helt korrekt, men det er muligvis et spørgsmål om tilvænning.

Software og hastighed
Samsungs One UI har efterhånden et par måneder på bagen. Jeg synes, at det er et kvantespring frem med det nye layout. Det er mere intuitivt at bruge, og så har den fået Night Mode, hvilket er fedt, når man bruger den i svag belysning fx som passager i en bil om aftenen/natten.
Hastigheden er uovertruffen. Endnu har jeg til gode at opleve apps, der lagger. De starter med det samme, og programafviklingen sker glidende. Jeg har brugt Google Drev meget og det kører fantastisk.
Den er også brugt som cykelcomputer, og her var der heller ingen problemer – hverken med batteritid eller lag.

Kameraet
Det er en fed feature, at der er kommet vidvinkelobjektiv på – specielt når man skal have mange mennesker med på fotoet, eller man tager landskabsbilleder etc. Til dem, der elsker at uploade billeder på Instagram eller Facebook, er dette også en herlig nyhed – nu kan man få hele menuen med uden at skulle stå på stolen. Der er meget hype omkring mobilernes kamerafunktioner og kvaliteten af kameraerne. Hos Samsung har vidvinklen sat barren for andre producenter. Foto- og videooptagelser er suveræne i godt lys, rimelige indendørs, men ikke det bedste i lav belysning. Her bliver det grynet og mudret. Jeg synes faktisk ikke, at der er sket det store, siden S7+ var på markedet.
Der er en del forskellige modes man kan bruge i kameradelen. Fælles for dem er, at det generelt kun kan lade sig gøre at lege med kameraerne på bagsiden. Her er der til gengæld masser af muligheder for at lege med indstillinger og forskellige modes. En praktisk feature er muligheden for at zoome ind og ud vha. små ikoner over udløserknappen. Der er tre forskellige, faste indstillinger: x0,5; x1,0 og x2,0 – det er hurtigt og elegant. Har man en lille fotonørd i maven, er kameraernes kvalitet faktisk så høj i god til lav belysning, at pro-indstillingerne kan indfange aldeles gode billeder.

Hvis man skulle lave en pro vs. con liste ville jeg sætte den op således:

Pro:
Lynhurtig og absolut ingen lag.
Vidvinkel.
Skærmen er fantastisk.
Skærmarealet går helt ud til kanten.
Sublim kvalitetsfølelse.
Farvegengivelse på skærmen.
Mulighed for trådløs opladning.
Stort tilbehørsudvalg

Con:
Fingeraftryks-læseren
Kvaliteten på kameraet i svag belysning.

Ingen kommentarer

Ingen kommentarer

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)