Anmeldelse af Huawei P10 - af Nicky

• Administrator
  • 10 kommentarer
Af Nicky

Førstehåndsindryk

Man skal ikke skue hundene på hårene er der et kendt dansk ordsprog der hedder. Dog bliver ens forventninger til telefonen løftet lidt, når man får stukket så flot en kasse i hånden. Hvis de har kræset så meget for den stilrene, solide kasse, hvad har de mon så ikke gjort for telefonen?

I kassen lå telefonen, fint indpakket, med en ekstra beskyttelsesfilm på skærmen, så man ikke behøver at købe panserglas lige med det samme. Desuden medfølger den obligatoriske lader, hvor kablet er et aftageligt USB kabel, så man har det, hvis man skal have telefonen sluttet til computeren – ret praktisk da stikket i telefonen er den nye USB-C. Derudover er der et headset, en manual og den metal-pind man skal bruge til at skubbe den dobbelte simkort skuffe ud.
Telefonen er en lækker stilren sag, som virker solidt bygget – der er ingen mislyde hvis man vrider lidt i den. Bagsiden er hel, og det er som sædvanlig ikke muligt at tage batteriet ud uden det rette værktøj.

Hardware

Fingeraftryksscanner

Det første jeg studsede over, er at man har valgt at placere fingeraftryksscanneren på fronten i bunden af telefonen. Jeg kommer fra en lidt større telefon, hvor scanneren sidder på bagsiden. Men efter at have brugt telefonen i et par dage, har jeg konkluderet at det her fungerer rigtig godt. Det er lige så nemt at scanne fingeren på vej op af lommen, samtidig med at den her måde fungerer når telefonen ligger på bordet.
Huawei har givet brugeren mulighed for at bruge fingeraftryksscanneren som en erstatning, for de tre knapper som man normalt ser i bunden af skærmen på Android. Efter lidt tilvænning kan jeg kun sige, at dette bare fungerer!

Skærm

Skærmen på telefonen synes jeg mildest talt er fantastisk. Den har rigtig skarpe farver og en så høj lysstyrke, at jeg rent faktisk kan bruge telefonen udenfor i solen. Det er noget mange telefoner lider under. Den automatiske lysstyrke regulering fungerer også rigtig fint.
Jeg havde i starten lidt problemer med at ramme de rigtige i ting i toppen af skærmen. Når jeg trykkede på en knap, så kom notifikationsmenuen frem. Men samme dag som jeg havde fået telefonen, hentede den en software opdatering der løste dette, og siden har jeg ikke haft problemer med, at ramme de rigtige ting.

Dækning

Jeg har ikke bemærket at dækningen skulle være hverken ringere eller bedre på den her telefon end min gamle. På WIFI har jeg rykket 275mbit igennem i download og på min bopæl omkring 78mbit over det mobile netværk. Især 3G/4G hastigheden, vil som altid variere meget fra sted til sted.

Ydeevne

Telefonen er hurtig. Rigtig hurtig. I det normale brug kører alt som det skal. Hurtigt og præcist. Alle de spil jeg har testet har kørt flydende, og i diverse benchmark apps ligger telefonen altid i den høje ende. Der findes hurtigere, men der findes bestemt også langsommere. Rundt omkring på internettet findes der artikler (bl.a. på mobilsiden.dk), som beskriver at nogen modeller af Huawei P10 har en ringere ydelse, fordi der er blevet brugt forskellige komponenter i telefonen. Det er ikke et issue jeg har oplevet på min.

Software

Huawei vil gerne lave iPhone. Eller det er i hvert fald mit førstehåndsindtryk da jeg starter telefonen. Hele brugerfladen lugter af iOS, hvilket kan være både godt og skidt. Kommer man fra iOS er det en klar fordel, at der er så meget der virker genkendeligt. Kommer man som jeg, fra en Nexus, hvor man får det ”rene” Android, så virker nogen dele som et skridt tilbage.
Ved at lege lidt med indstillingerne, kan man hurtigt få ændret på det og få nogle af de fordele som jeg personligt finder ved Android. Huawei har dog desværre ikke lavet et alternativ til Google Now, som jeg selv har brugt rigtig meget. Man kan som altid med Android installere sin egen launcher, hvor jeg hurtigt installerede Googles egen, og med på den på, synes jeg faktisk at de fleste andre ændringer Huawei har lavet med deres EMUI software fungerer rigtig godt. Det eneste jeg savner er standard dato- og tidsvælger fra Android, hvor man bruger henholdsvis en kalender og et ur – på denne bruger man spinners, hvilket er et stort skridt tilbage. Men det er til at leve med!

Kamera

Min kæreste hader mig. Det er ikke fordi jeg har handlet forkert overfor hende, men det er af misundelse, da jeg har fået en telefon med et fantastisk kamera. Kameraet i P10 er noget af det bedste jeg har set i en mobiltelefon.
Jeg er ikke nogen god fotograf, men herunder er der et par af de billeder jeg har taget med kameraet i P10. Det skal siges, at jeg ikke har brugt en masse forsøg på at tage det perfekte billede – ét billede, så gik jeg videre.

Billede 1: Nærbillede udendørs

Billede 2: Nærbillede udendørs

Billede 3: Nærbillede udendørs

Billede 4: Natbillede. Hunden er i totalt mørke, det eneste lys der er udover blitzen er skæret fra en gadelampe over hækken.

Billede 5: Udendørs foto med himmel og huse – bemærk de skarpe farver.

Billede 6: Taget indendørs med 2 x Zoom.

Billede 7: Indendørs sort/hvid foto.

En af kameraets helt store forcer skulle være sort/hvid billeder, hvilket jeg bestemt kan bekræfte – de er knivskarpe!
Jeg vil ikke komme ind på det tekniske omkring hvordan de to kameraer på bagsiden fungerer, da der findes mange andre anmeldelser og artikler der beskriver dette.
Sidst skal det siges, at videooptagelser på telefonen er lige så flotte!

Batteri
Batteriet er fint. De dage hvor jeg har brugt den meget går det ud over batteritiden. De dage hvor jeg har husket at lukke alle apps efter brug, og brugt den lidt on/off i løbet af dagen, der har batteritiden været imponerende. Det er mange år siden at jeg er gået i seng om aftenen med 57% strøm tilbage, når jeg har taget den ud af opladeren kl. 7 om morgenen.
Desuden har Huawei lavet en ultra-strømsparetilstand, som de hævder kan holde på strømmen i flere dage, ved kun at tillade max 6 apps kan afvikles på telefonen.

Headset
Jeg har ikke mange ord at sige om headsettet – i hvert fald ikke positive. Den underlige form plugs’ne har, gør at de på ingen måde kan sidde fast i mine ører. Går jeg rundt med det, så falder det ud og der er ikke mulighed for at regulere på størrelsen.
Lydkvaliteten er ikke super, men det er vel egentlig hvad der kan forventes et headset der i princippet er gratis.. Hører man meget musik på mobilen, så synes jeg at man skal investere i et ordentligt headset, hvis det ikke allerede er gjort.
For lige meget kort at nævne højttaleren på telefon, så sidder den et lidt dumt sted – i bunden af telefonen, men den spiller glimrende i forhold til mine forventninger.

Huawei Mashup Cover
Der følger ikke noget cover med til telefonen, og hvis man er fumlefingret som undertegnede, så er det en god idé at anskaffe sig, da telefonen er meget glat.
Huawei har lavet et - Huawei P10 Mashup Cover - som er et hårdt plastikcover beklædt med stof og kunstlæder. Jeg var skeptisk, men valgte alligevel og købe et, og jeg er på få dage blevet utrolig glad for det. Telefonen ligger bedre fast i hånden og mere sikkert på skrå overflader. Det kan stærkt anbefales.

Konklusion
Med P10’eren er det lykkedes Huawei at lave en rigtig solid telefon. Både på hastighed, skærm og kamera scorer den topkarakter i min bog. Det eneste jeg synes der er problematisk er deres software. Den har plads til forbedringer, men da det er Android, så kan det meste løses af brugeren selv – også uden at skulle roote telefonen.

Kort sagt: 4,5 ud af 5 stjerner, kun trukket ned af software. Telefonen er et solidt købt, både for den nye Android bruger med også entusiasten.

Tak til Nicky for den helt igennem gode anmeldelse. Har du en Huawei P10, så vil vi også gerne høre, hvad du synes om den!

Interesseret i at se mere? Her kan du se eller købe Huawei P10

Ingen kommentarer

Ingen kommentarer

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8